«روزی یکی از دوستانم به من گفت تصاویری از تو در یوتیوب وجود دارد که یک رسوایی است. ابتدا نفهمیدم چه می‌گوید. اما وقتی لینکی که برایم فرستاده بود را باز کردم، دیدم فیلم ویدیویی من هنگام چت تصویری با دختری است که چند روز پیش با او صحبت کردم. این فیلم ویدیویی در صفحات شبکه‌های اجتماعی منتشر شده و برای یک میلیارد کاربر در ۶۲ کشور قابل دسترسی است.»

گروه جنگ نرم مشرق- ناگهان کمپینی از فراخوان‌ها در فیس بوک به راه می‌افتد و دوستان، از یکدیگر برای مخفی کردن رسوایی، کمک می‌خواهند. برخی که از جرات بیشتری برخوردارند، آنچه روی داده را شرح می‌دهند و از دیگران می‌خواهند به آن‌ها کمک کنند؛ چرا که در معرض سوء استفاده قرار گرفته‌اند. بعضی می‌گویند آنچه روی داده ساختگی است و آنچه مشاهده می‌شود، واقعی نیست چرا که قربانیان، اخلاق‌گرا‌تر از آنند که اقدام به چنین کار زشتی بکنند!. برخی نیز همچون دانیل پری، نوجوان ۱۷ ساله آمریکایی، تصمیم به خودکشی می‌گیرند، چرا که تهدید شده بود در صورت پرداخت نکردن مبلغی از پول، تصاویر برهنه‌اش در اینترنت منتشر خواهد شد.

چه چیزی باعث چنین اقدامی می‌شود؟ عملی که به طور طبیعی باید خصوصی باشد، اما ابزارهای جدید ارتباط، آن را علنی می‌کنند به گونه‌ای که میلیون‌ها نفر، امکان مشاهده کردنش را دارند.

تنها در خانه می‌نشینی و در شبکه‌های اجتماعی اینترنت همچون Tagged، Blender، Jazzed یا حتی فیس بوک، پرسه می‌زنی. پیامی از دختری حاوی تصاویر تحریک آمیز دریافت می‌کنی که از تو می‌خواهد از راه اسکایپ، به گفت‌و‌گو بنشینی. از این پیشنهاد شگفت زده می‌شوی. بسیاری کم پیش می‌آید که این سایت‌ها، برای تو لذتی فراهم کند چرا که اکثرا پیش از دریافت پاسخ، باید پولی پرداخت شود. اما گاهی پیش می‌آید که بدون درخواست پول، دختری پاسخت را می‌دهد.

گزارش العربیه می نویسد : این یک سناریوی واقعی است. تمام کسانی که در دام این رسوایی افتادند، با اندکی اضافه یا کم، همین جزئیات را بیان کردند. آن گونه که م.ا ۲۵ ساله می‌گوید: «روزی یکی از دوستانم که ساکن کشور دیری است به من گفت تصاویری از تو در یوتیوب وجود دارد که یک رسوای است. ابتدا نفهمیدم چه می‌گوید. اما وقتی لینکی که برایم فرستاده بود را باز کردم، دیدم فیلم ویدیویی من هنگام چت تصویری با دختری است که چند روز پیش با او صحبت کردم. این فیلم ویدیویی در صفحات شبکه‌های اجتماعی منتشر شده و برای یک میلیارد کاربر در ۶۲ کشور قابل دسترسی است.»

م.ا می‌گوید: «بسیار شوکه شدم. آنچه می‌دیدم را باور نمی‌کرد. به اولین چیزی که فکر می‌کردم این است که چگونه می‌توان فیلم ویدیویی را برای همیشه از میان برد.»

او پس از آن با دوستان خود تماس گرفته و از آن‌ها می‌خواهد لینک را «ریپورت» کنند. به طور طبع «دوستان فضل هم ابتدا فیلم را دیدند و مرا مسخره کردند. نمی‌توانم به آن‌ها خرده بگیرم، بسیار وضعیت خجالت‌آوری است.»

در همین حال، م. ا، پیامی در فیس بوک دریافت می‌کند.‌‌ همان دختر به او می‌گوید که او فیلم را منتشر کرده و چنانچه به حسابش ۵هزار دلار نریزد، بار دیگر آن را بازنشر خواهد کرد.

م.ا داستان را به صورت کامل در صفحه شخصی خود می‌نویسد و اعلام می‌کند در معرض سوء استفاده و اخاذی قرار گرفته است. او از همه می‌خواهد این موضوع را نادیده بگیرند. اما کامنتها سرازیر می‌شود. او می‌افزاید: «فیلم ویدیویی دیگر وجود ندارد اما من نگرانم. هر لحظه ممکن است فیلم بار دیگر در صفحات اینترنت منتشر شود.»

اما داستانی دیگر؛ ه.ی و به صورت علنی، در صفحه فیس بوک خود، یک حساب کاربری را معرفی می‌کند که به گفته او «فیک» است و از دوستانش می‌خواهد آن را «ریپورت» کنند. ه.ی شخصیتی معروف است. کنجکاوان به آن حساب کاربری «فیک» می‌روند و آنچه که در آن می‌بینند، شگفت زده‌شان می‌کند؛  اما این بار با یک قربانی تازه. هزاران نفر در معرض چنین سوء استفاده و اخاذی قرار گرفته‌اند. آمار دقیقی از موضوع وجود ندارد چرا که افراد حاضر به سخن گفتن در این باره، بسیار کم هستند

قربانیان رسوایی‌های جنسی در فضای مجازی چه کسانی هستند؟+ عکس

دردسر عقلانی

در این موضوع، عجیب این است که چنین رفتارهایی، نیازمند درک کامل رفتار مورد درخواست است. هیچ کس نمی‌تواند کسی را به برهنه شدن در برابر وب‌کم، مجبور کند.

وسایل ارتباط جمعی، مدل جدیدی از لذت و تماس جنسی میان افراد را ارائه داده است؛ همچون سکس فرضی (Virtual sex) یا سکس از راه چت (Sexting). 

اما این رفتارهای جنسی در بزرگتری را برای سوء استفاده‌های فردی یا اجتماعی می‌گشاید این نوع از رسوایی‌ها گاهی به موسسه‌هایی باز می‌گردد که مشخص شدن مکان آن‌ها، دشوار است.

این هزینه گزافی است که برخی کاربران شبکه‌های اجتماعی که می‌خواهند از این راه، نیازهای جنسی خود را تامین کنند، می‌پردازند. 

یک حقیقت ثابت در شبکه اینترنت وجود دارد: «هیچ چیز مخفی نمی‌ماند.»

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 2
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • مانی ۱۳:۲۳ - ۱۳۹۳/۰۲/۲۱
    0 0
    مشرق تو که به همه عالم وادم شک داری واز نظرت همه مظاهر تکنولوژی غرب مضرن مگر اینکه خلافش ثابت شه در اینترنت آمریکایی چه میکنی? بهتر نیست به اصلت رجوع کنی وبرپوست حیوانات قلم فرسایی کنی ووان را با کبوتر به دست مخاطبینت برسانی!
  • ۱۴:۲۳ - ۱۳۹۳/۰۲/۲۱
    0 0
    ای پروفسور! اگه دقت کنی میبینی که مشرق نوشته:"گزارش العربیه می نویسد" این گزارش رو از سایت العربیه دات نت برداشته به مشرق نیوز ما گیر نده

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس