طبق گزارش سالانه وزارت خارجه آمریکا، مهمترین برنامه‌های اجرایی این کشور برای مقابله با

گروه جنگ نرم مشرق- وزارت خارجه آمریکا در گزارش سالانه خود از تروریسم در کشورها علاوه بر آن که همچون سال‌های گذشته، ایران را در کنار عراق، سودان و کره شمالی به عنوان کشور حامی تروریست معرفی کرده، راهبردهای بلندمدت ایالات متحده برای مقابله با تروریسم در سطح جهان را نیز بیان کرده است.

در این گزارش، وزارت خارجه آمریکا برنامه‌های مبارزه با تروریسم و افراط گرایی خود را اعلام کرده و از تشکیل چندین مرکز جدید مبارزه با تروریسم در دولت آمریکا طی چند سال اخیر خبر داده است که رویکرد اصلی آنها استفاده از ظرفیت دیپلماسی عمومی به جای مبارزه مستقیم و نظامی با تروریست‌ها است.

اهداف اصلی برنامه‌های دیپلماسی عمومی آمریکا برای مقابله با تروریسم عبارتند از:‌ اثرگذاری بر جوامع تروریست‌پرور؛ مقابله با فعالیت‌های تبلیغی محرک تروریسم؛ استفاده از ظرفیت همکاری ملت‌ها و قابلیت جامعه مدنی.

حمایت از جریان اعتدال؛ راهکار مقابله با تروریسم// آماده

طبق این گزارش، مهمترین برنامه‌های اجرایی آمریکا برای مقابله با تروریسم که عمدتا از سوی وزارت خارجه یا سازمان‌های مرتبط آن اجرا می‌شوند، عبارتند از:

1- سیاست‌های مبتنی بر جامعه: وزارت خارجه آمریکا با اجرای برنامه‌هایی، اقدام به پیوند میان گروه‌های حاشیه‌ای کشورها (که بیشترین ریسک پیوستن به گروه‌های تروریستی دارند) با رهبران مدنی این کشورها می‌کنند تا از نفوذ این رهبران برای اثرگذاری بر این اقشار استفاده کنند.

2- استفاده از قابلیت زنان: وزارت خارجه آمریکا با بهره‌برداری از انجمن‌های زنان در کشورهای مدنظر، اقدام به آموزش جامعه زنان این کشورها می‌کند؛ چرا که مادران بیشترین قدرت را در جلوگیری از افتادن فرزندانشان به ورطه افراط و پیوستن به گروه‌های تروریستی دارند. این سیاست، بیشتر در مناطق شرق و غرب آفریقا مورد استفاده قرار می‌گیرد.

3- رسانه‌ها: در این سیاست، وزارت خارجه آمریکا با حمایت از ابزارهای رسانه‌ای پرمخاطب همچون شبکه‌های رادیویی، با استفاده از نیروهای بومی اقدام به تهیه برنامه‌های جذاب اما هدف‌دار می‌کند که در آنها عواقب ناخوشایند پیوستن به گروه‌های تروریستی، گوشزد می‌شود. این سیاست نیز در غرب آفریقا مورد استفاده قرار می‌گیرد.

4- آموزش زندانیان: از آنجا که زندان، محل مناسبی برای جذب نیرو از سوی گروه‌های تروریستی است، وزارت خارجه آمریکا در کشورهای مدنظر با همکاری سازمان‌های مرتبط داخلی و بین‌المللی، نسبت به تقویت مدیریت زندان‌ها در این کشورها اقدام کرده تا با ارائه آموزش‌های مناسب به زندانیان از پیوستن آنها با گروه‌های تروریستی پس از آزادی، جلوگیری شود.

5- تقویت گروه‌های اعتدالی: طبق این برنامه که از سوی سازمان توسعه بین‌الملل آمریکا اجرا می‌شود، از ابزارهای رسانه‌ای همچون رادیوها، شبکه‌های اجتماعی و فعالیت‌های آموزشی مدنی در جهت تقویت جریان‌های اعتدال‌گرا در کشورهای هدف استفاده می‌شود. همچنین از رهبران مذهبی کشورها نیز برای تقویت جریان اعتدال، استفاده می‌شود.

6- تقویت جوانان:‌ این سیاست از طریق ابزارهای ذیل اعمال می‌شود: برنامه‌های آموزشی شغلی و کارآفرینی، آموزش مسائل مدنی، ظرفیت‌سازی برای انجمن‌های جوانان و تعالیم اصول مدیریت و رهبری برای افزایش مشارکت جوانان در تصمیم‌گیری‌های محلی. این برنامه نیز از سوی سازمان توسعه بین‌الملل آمریکا مدیریت می‌شود.

حمایت از جریان اعتدال؛ راهکار مقابله با تروریسم// آماده

7- گسترش جامعه مدنی:‌ این سیاست نیز که زیر نظر سازمان توسعه بین‌الملل آمریکا است، از طریق ابزارهای ذیل اجرا می‌شود: آموزش‌های رسمی و غیررسمی، تقویت توانایی‌های طرفداری، طرح‌های افزایش مسئولیت‌پذیری شهروندان، کمپین‌های مسئله‌محور با استفاده از شبکه‌های اجتماعی و تقویت شبکه‌ها و ائتلاف‌های جامعه مدنی.

8- تقویت دولت‌های محلی: این سیاست نیز از طریق ابزارهای ذیل انجام می‌شود:‌ تقویت نهادهای اجتماعی، افزایش مشارکت شهروندان، آموزش مدیریت عمومی، افزایش شفافیت و معاضدت دولتی. این برنامه نیز از سوی سازمان توسعه بین‌الملل آمریکا مدیریت می‌شود.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 8
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 1
  • hdvhk ۱۰:۴۳ - ۱۳۹۳/۰۳/۰۳
    0 1
    با اين كارا نميتونيد دولت رو تضعيف كنيد. مردم ما به اعتدال راي دادن در ضمن توي سندهاي راهبردي سال هاي گذشته هم از لفظ كلي اعتدال استفاده شده بود و مصداق اون هم اعتدال و توسعه تركيه است متوهمين!!!!!
  • ۱۱:۴۴ - ۱۳۹۳/۰۳/۰۳
    0 0
    همش 52 درصد رای دادن که اونم الان نصفشون پشیمونن.
  • زیبارو ۱۱:۵۸ - ۱۳۹۳/۰۳/۰۳
    0 0
    چی میگید شما؟ مگه تقویت نهادهای اجتماعی، افزایش مشارکت شهروندان، آموزش مدیریت عمومی، افزایش شفافیت و معاضدت دولتی. به ایرن رابط دارد؟
  • ۱۱:۵۸ - ۱۳۹۳/۰۳/۰۳
    0 0
    ربطی نداره
  • ۱۱:۵۹ - ۱۳۹۳/۰۳/۰۳
    0 0
    اعتدال در ترکیه و همه جای دنیا پیروز است
  • ۱۱:۵۹ - ۱۳۹۳/۰۳/۰۳
    0 0
    مفهوم " اعتدال" جدید است و تا روشن شود چی بوده و از کجا اومده آمریکایی های عزیز کار را تمام کرده اند
  • ۱۲:۰۱ - ۱۳۹۳/۰۳/۰۳
    0 0
    جزئیات آن را هم من میگویم: اعتدال شطرنج انتخابات را هاشمی می چیند!
  • ۱۲:۱۹ - ۱۳۹۳/۰۳/۰۳
    0 0
    ما ک اعتدال رو دوست داریم ، شمارو نمیدونم.

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس