دولت دهم در مجموع شش جلسه از اين ستاد را البته به رياست معاون اول رئيس جمهور نه رئيس جمهور تشکيل داد و دولت يازدهم نيز با گذشت نه ماه از شروع به کار خود اقدامي براي تشکيل جلسات اين ستاد به رياست رئيس جمهور نکرده است.

به گزارش گروه اجتماعی مشرق، ارديبهشت ماه سال 89 شوراي عالي انقلاب فرهنگي در ششصد و شصت و يکمين جلسه خود تصميم به ارتقاي کارگروه خانواده، به ستاد ملي زن و خانواده گرفت تا از اين پس تصميمات مرتبط با زنان و خانواده در اين ستاد اخذ شود و رياست آن نيز از معاون اولي رئيس جمهور به شخص رياست جمهوري ارتقا يابد.حال اما با گذشت 4سال آنچنان که بايد خروجي و عملکرد اين ستاد مشهود نيست.

دولت دهم در مجموع شش جلسه از اين ستاد را البته به رياست معاون اول رئيس جمهور نه رئيس جمهور تشکيل داد و دولت يازدهم نيز با گذشت نه ماه از شروع به کار خود اقدامي براي تشکيل جلسات اين ستاد به رياست رئيس جمهور نکرده است.

آخرين جلسه اين ستاد ارديبهشت ماه سال ۹۲ برگزار شد که بيمه ۲۰۰ هزار زن خانه دار از مصوبات اين جلسه بود که هنوز جامه عمل نپوشيده است. هرچند برخي شنيده ها از تعطيل شدن اين ستاد حاکي است اما به گفته يکي از مسئولان، جلسه اين ستاد در دولت يازدهم با حضور رئيس جمهور در آينده اي نزديک تشکيل مي شود.با تمام اين اوصاف، بايد گفت ستاد ملي زن و خانواده با وجود تشکيل دادن 6جلسه در 4سال گذشته برون دادي نداشته است و تصميمات آن نتوانسته است راهگشاي مشکلات زنان و خانواده باشد.

ستاد ملي زن و خانواده هيچ گاه به رياست رئيس جمهور برگزار نشد

لاله افتخاري نماينده مجلس و عضو فراکسيون زنان خانه ملت، از پيگيري هاي مجدانه فراکسيون زنان مجلس براي تشکيل جلسه اي در ستاد ملي زن و خانواده خبر داد و گفت: نمايندگان مجلس بارها اين موضوع را از مسئولان دولتي پيگيري کرده اند اما شواهد حاکي از اين است که مسئولان در دولت فعلي عزمي براي تشکيل جلسات ستاد ملي زن و خانواده ندارند.

البته از آنجاکه اين ستاد با مصوبه شوراي عالي انقلاب فرهنگي تشکيل شده است دولت تنها در صورتي مي تواند آن را ملغي اعلام کند که مصوبه شوراي عالي انقلاب فرهنگي را داشته باشد.

وي درباره عملکرد اين ستاد ملي در دولت گذشته نيز گفت:متاسفانه اين ستاد هيچگاه به رياست رئيس جمهوري تشکيل نشد و تصميمات اتخاذ شده در اين ستاد طي چهارسال گذشته به اجرا نرسيد.

البته نداشتن خروجي مفيد نبايد به ناديده گرفتن چنين ستادي منجر شود، بلکه بايد اين ستاد و تصميمات آن در دولت جدي گرفته شود و بودجه لازم براي اجراي تصميمات آن در نظر گرفته شود.

بيش از ۵۰۰ مصوبه اي که اجرا نشد

درهمين رابطه مريم مجتهدزاده رئيس مرکز امور زنان و خانواده در دولت دهم گفت: پيشنهاد تشکيل اين ستاد و ارتقاي کارگروه خانواده به ستاد ملي زن و خانواده توسط مرکز امور زنان در دولت دهم ارائه شد و درنهايت اين ستاد با مصوبه 661 شوراي عالي انقلاب فرهنگي تشکيل شد. در طول حيات دولت دهم، ستاد ملي زن و خانواده 6بار تشکيل جلسه داد که متاسفانه شخص رئيس جمهور در هيچ يک از اين جلسات به عنوان رئيس جلسه حضور نداشت.

وي درباره تصميمات اتخاذ شده در اين جلسات افزود: در اين مدت بيش از 500برنامه در قالب برنامه جامع زن و خانواده به تصويب ستاد ملي زن و خانواده رسيد که درنهايت به دليل تخصيص نيافتن اعتبارات لازم به دستگاه هاي مجري اين برنامه ها به مرحله اجرا درنيامد.

اما امضاي 81تفاهم نامه با دستگاه هاي ديگر نيز از دستاوردهاي اين ستاد بود که متاسفانه کمبود بودجه به اجرا نشدن مفاد اين تفاهم نامه ها منجر شد.البته تفاهم نامه ستاد ملي زن و خانواده با وزارت دادگستري به منظور کاهش آسيب هاي زنان به ارائه مشاوره به بيش از 76هزار پرونده منجر شد و درنهايت 38هزار پرونده به سازش انجاميد.

محمد اسحاقي دبير شوراي مهندسي فرهنگي و معاون برنامه ريزي و هماهنگي دبيرخانه شوراي عالي انقلاب فرهنگي نيز با اشاره به بيانات مقام معظم رهبري در جمع زنان انديشمند و نخبه در سال گذشته و تاکيد بر تشکيل مرکزي فراقوه اي براي ساماندهي به امور زنان و خانواده گفت:رهبري با نگاهي دقيق، بر فراقوه اي بودن مرکزي که مسئول مسائل زنان باشد تاکيد کردند چرا که مسائل زنان و خانواده از جمله مسائل فرابخشي است که تمام دستگاه ها و قوا در قبال آن وظايفي دارند.

به همين دليل چنين مرکزي هيچ گاه نمي تواند به صورت بخشي عملکرد موفقي داشته باشد.معاونت امور زنان که امروز در دولت مشغول به فعاليت است نيز تنها بخشي از مسائل زنان را به صورت ستادي سامان مي دهد، در حالي که زنان نيمي از جمعيت کشور را تشکيل مي دهند و بر نيمه ديگر جمعيت کشور يعني مردان نيز تاثير مستقيم دارند.

وي با اشاره به تصويب نقشه مهندسي فرهنگي در شوراي عالي انقلاب فرهنگي گفت: در اين نقشه آنچه در حوزه زنان و خانواده بايد انجام شود، آمده است. از جمله اين تاکيدات تقويت نهادهاي حاکميتي درحوزه زن و خانواده است. دراين نقشه و در راهبرد کلان مسائل مهم زنان بازشناسي شده است و نهاد ملي آن هم مشخص شده است.اين نهاد ملي ستاد ملي زن و خانواده نام دارد که به منظور ساماندهي امور زنان و خانواده تشکيل شده است و رياست آن نيز با شخص رئيس جمهور است.

البته دراين ستاد نمايندگاني از تمام قوا حضور دارند و اين ستاد تا زمان تشکيل مرکزي فراقوه اي که مورد تاکيد رهبري است مي تواند مسائل زن و خانواده را در تقسيم کار ملي پيش ببرد. ستاد ملي زن و خانواده در دولت جديد فعال نشده است اما بايد توجه داشت که مي توان با فعال سازي آن تا رسيدن به جايگاه فراقوه اي، بخشي از کارهايي را که در اين حوزه لازم است ساماندهي کرد.

وعده تشکيل جلسه ستاد با حضور رئيس جمهور

فضه پناهلو رئيس مرکز ارتباطات اطلاعات و تبليغات معاونت امور زنان و خانواده نهاد رياست جمهوري نيز از تشکيل نخستين جلسه ستاد ملي زن و خانواده در دولت يازدهم طي يک ماه آينده خبر داد و گفت:طرح ها و پيشنهادهايي براي ارائه در اولين جلسه ستاد آماده شده است که به زودي در اولين جلسه اين ستاد حداکثر تا يک ماه آينده مطرح خواهدشد.

وي وعده داد: جلسات ستاد ملي زن و خانواده در دولت يازدهم برخلاف دولت دهم به رياست رئيس جمهور برگزار خواهد شد.


مخاطبان محترم گروه اجتماعی مشرق می توانند اخبار، مقالات و تصاویر اجتماعی خود را به آدرس shoma@mashreghnews.irارسال کنند تا در سریع ترین زمان ممکن به نام خودشان و به عنوان یکی از مطالب ویژه مشرق منتشر شود. در ضمن گروه اجتماعی مشرق در صدد است با پیگیری مشکلات ارسالی شما از طریق کارشناسان و مشاوران مجرب پاسخی برای ابهامات مخاطبان عزیز بیابد.

منبع: خراسان

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس