کد خبر 1598943
تاریخ انتشار: ۱۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ - ۰۷:۵۱
‌

استفاده از سوخت‌های جایگزین به‌ویژه سی. ان. جی در دهه ۸۰ سبب کاهش مصرف بنزین در کشور شد که با بهره‌گیری از آن تجربه می‌توانیم به حل ناترازی بنزین کمک کنیم.

به گزارش مشرق، افزایش مصرف بنزین از مشکلات اساسی کشور و پاسخ به این مشکل نیز مدیریت مصرف است. در حال حاضر به میزان ۱۱۵ میلیون لیتر در روز تولید بنزین داریم که طبق آمار سرانه مصرف بنزین هر نفر از هفت‌دهم لیتر به ۱.۴ دهم لیتر رسیده که به معنای افزایش ۲ برابری سرانه بنزین در کشور است. بر این اساس مشکل تولید در کشور نیست بلکه مشکل اصلی در سمت مصرف است.

از این رو یکی از راه‌های مدیریت مصرف بنزین در کشور، استفاده از سوخت‌های جایگزین نظیر سی. ان. جی است که تجربه موفق آن را در دهه ۸۰ در کشور داشتیم و توانستیم ناترازی بنزین را در آن سال‌ها جبران کنیم. حال ظرفیت سی. ان. جی در کشور حدود ۴۰ میلیون مترمکعب است که ۲۰ میلیون مترمکعب آن خالی مانده است. بر این اساس، با احیای این ۲۰ میلیون متر مکعب می‌توان شاهد کاهش ۲۰ میلیون لیتری بنزین و جایگزینی آن با سی. ان. جی باشیم.

در همین زمینه، «سجاد اعیانی» کارشناس انرژی در گفت‌وگو با با اشاره به ناترازی بنزین در کشور گفت: برای حل معضل ناترازی بنزین، باید تمرکز بر دوگانه‌سوز شدن خودروهای فعال در صنعت حمل و نقل باشد.

وی گفت: موضوع ناترازی بنزین به یک مشکل بزرگ برای حاکمیت تبدیل شده است و از همین رو باید تمرکز جدی به‌منظور حل این معضل داشت.

این کارشناس انرژی معتقد است: باید به مانند تجربه دهه ۸۰ اقتصاد ایران در ناترازی بنزین، به سمت استفاده گسترده از سوخت‌های جایگزین بنزین حرکت کنیم. سوخت هایی نظیر سی. ان. جی و ال. پی. جی مهمترین جایگزین‌های این موضوع هستند.

وی اظهار داشت: برای حل معضل ناترازی بنزین با تکیه بر کاهش سهم بنزین در سبد سوختی و توسعه سوخت‌های جایگزین، تصمیم‌گیری برای انتخاب سوخت مناسب برای خودروها نه تنها تاثیر بسزایی در کاهش آلودگی دارد، بلکه می‌تواند به صرفه‌جویی‌های اقتصادی چشمگیری نیز منجر شود.

این کارشناس انرژی خاطرنشان‌کرد: در این میان، گاز طبیعی فشرده (CNG) به دلیل ویژگی‌های منحصر به فرد خود از جمله سوختن پاک‌تر، کاهش تولید آلاینده‌ها و دسترسی آسان‌تر به منابع داخلی، گزینه‌ای است که نه فقط محیط زیست را حفظ می‌کند، بلکه در کاهش هزینه‌های ملی و افزایش امنیت انرژی کشور نقش بسزایی دارد.

اعیانی ادامه‌داد: استفاده از CNG به عنوان جایگزینی برای بنزین، می‌تواند به معنای گذار از سوخت‌های سنتی سرشار از کربن به گزینه‌های پاک‌تر و مقرون‌به‌صرفه‌تر باشد. این انتخاب نه تنها باعث کاهش هزینه‌های واردات سوخت و جلوگیری از خروج ارز می‌شود، بلکه به بهبود کیفیت هوا و کاهش بیماری‌های ناشی از آلودگی می‌انجامد.

وی بیان‌داشت: بنابراین انتخاب مسیر درست برای حرکت به سمت استفاده از سوخت‌های پاک‌تر و کارآمدتر، یک گام مهم در راستای حفظ محیط زیست و تضمین آینده‌ای پایدار برای نسل‌های آینده است. با توجه به مزایای متعددی که CNG ارائه می‌دهد، این سوخت می‌تواند نقش کلیدی در شکل‌گیری سیاست‌های انرژی و زیست‌محیطی ایران ایفا کند.

این کارشناس انرژی، به کاهش آلایندگی هوا در صورت افزایش مصرف CNG اشاره کرد و گفت: گاز طبیعی فشرده (CNG) که به طور عمده متشکل از متان است، به دلیل داشتن ساختار مولکولی ساده، به عنوان یکی از پاک‌ترین سوخت‌های مورد استفاده در وسایل نقلیه شناخته می‌شود.

وی توضیح‌داد: سادگی ساختار شیمیایی متان به آن امکان می‌دهد که در هنگام احتراق، میزان کمتری فرآورده جانبی تولید کند. در مقابل، بنزین و دیزل که از مولکول‌های پیچیده‌تری تشکیل شده‌اند، مقادیر بیشتری آلاینده و محصول جانبی در طی فرآیند سوختن خود ایجاد می‌کنند. نسبت کربن به هیدروژن پایین در متان به این معنی است که این گاز، در مقایسه با بنزین یا دیزل، به ازای هر واحد انرژی تولید شده، دی‌اکسید کربن کمتری تولید می‌کند.

اعیانی افزود: احتراق کامل‌تر متان نیز نقش مهمی در کاهش آلاینده‌های هوا دارد. این فرآیند به کاهش قابل توجهی در تولید هیدروکربن‌های نسوخته و مونواکسید کربن منجر می‌شود، آلاینده‌هایی که اغلب در اثر سوختن ناقص سوخت‌های فسیلی تولید می‌شوند.

وی اضافه‌کرد: علاوه بر این، در احتراق CNG مواد آلاینده خطرناکی مانند سولفور دی‌اکسید و سرب تولید نمی‌شوند که این مواد به طور معمول در احتراق سایر سوخت‌های فسیلی یافت می‌شوند و عامل اصلی باران‌های اسیدی و سایر مشکلات زیست‌محیطی هستند؛ بنابراین، استفاده از CNG نه تنها به کاهش انتشار گازهای گلخانه‌ای کمک می‌کند، بلکه با کاهش آلودگی ناشی از حمل و نقل، سلامت عمومی و کیفیت محیط زیست را بهبود می‌دهد.

با در نظر گرفتن احیای ۲۰ میلیون متر مکعب سی. ان. جی، ۲۰ میلیون لیتر بنزین آزاد خواهد شد که می‌توان آن را صادر کرد که آورده این ۲۰ میلیون لیتر برای کشور سالیانه حدود هفت میلیارد دلار می‌تواند باشد.

منبع: مهر

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 29
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 1
  • IR ۰۹:۰۱ - ۱۴۰۳/۰۲/۱۴
    5 0
    در کشور ما شیپورها برعکس نواخته می‌شود مگر استثناها. به جای جستجوی راه‌هایی برای کاهش مصرف، به دنبال راه‌هایی برای افزایش تولید هستیم، هستید و هستند. خب تعدد خودروهای تک‌سرنشین یعنی فواصل محل سکونت با محل کار یا خرید زیاد است، نیاز به حضور فیزیکی برای انجام کارها بالا است، حمل و نقل عمومی از نظر زیرساختی و فرهنگی ضعیف است و گاهی رفت و آمد شخصی هزینه کم‌تری از عمومی دارد. خب حالا که مسئله این است به نظرتون راه حل اولویت‌دار چیست؟!
    • IR ۱۴:۴۸ - ۱۴۰۳/۰۲/۱۴
      1 0
      نکته‌ای رو اضافه کنم. بررسی و انتخاب بهترین سوخت ممکن مثلا بنزین، گازوئيل، گاز، سوخت‌های بیولوژیکی، برقی و غیره خیلی خوبه و گاز هم یک گزینه‌ست. منظورم این بود که مسئله انتخاب نوع سوخت مناسب به جای مسئله کلان حمل‌ونقل قرار نگیره بلکه ذیل اون قرار بگیره و نقاط قوت و ضعف گاز با هم دیده بشه. شاید شاید دیگه توسعه گاز مقرون به صرفه نباشه و بهتر باشه نگهش داریم برای روزهای سرد و به سمت سوخت‌های پاک و تجدید‌پذیر بریم. با تشکر
    • IR ۲۳:۲۳ - ۱۴۰۳/۰۲/۱۴
      0 0
      سرانه مصرف بنزین حدود ۵۱۱لیتر برای هر نفر هست مشرق نیوز جان متن را اصلاح کن؟؟
  • IR ۰۹:۱۹ - ۱۴۰۳/۰۲/۱۴
    2 0
    خوب اگه اینجوریه سازمان استاندارد باید الزامات آلایندگی یورو5 رو که برای سوخت بنزین تعریف شده! برای خودروهای دوگانه سوز برداره و خودروهای دوگانه سوز با استاندارد آلایندگی یورو3 یا یورو4 تولید بشن که مقرون به صرفه تر بشن
  • IR ۰۹:۲۵ - ۱۴۰۳/۰۲/۱۴
    1 0
    تمام تجربیات دولت های نهم و دهم موفق بود
  • IR ۰۹:۲۵ - ۱۴۰۳/۰۲/۱۴
    0 0
    تمام تجربیات دولت های نهم و دهم موفق بود
  • BE ۰۹:۲۵ - ۱۴۰۳/۰۲/۱۴
    1 0
    اخه آن وقت دولت بنفش و دار و دستش چطوری رانت خواری میکردند
  • BE ۰۹:۲۵ - ۱۴۰۳/۰۲/۱۴
    0 0
    اخه آن وقت دولت بنفش و دار و دستش چطوری رانت خواری میکردند
  • IR ۰۹:۳۲ - ۱۴۰۳/۰۲/۱۴
    1 0
    در دنیا دارند از انرژی پاک برقی استفاده می کنن شما دنبال گازسوز کردن هستید
    • IR ۱۱:۴۸ - ۱۴۰۳/۰۲/۱۴
      2 0
      البته انرژی برقی پاک پاک هم نیست. بلکه آلودگی رو از شهرها به طبیعت که محل نیروگاه‌های تولید برقه منتقل می‌کنه. مگر این که برق رو از نیروگاه‌های حرارتی نگیریم.
    • DE ۲۲:۳۳ - ۱۴۰۳/۰۲/۱۴
      0 0
      احمقانه نیست که گاز رو تبدیل کنیم به برق با راندمان ۴۰ درصد بعد تو خودرو برقی همون برق رو هم با ۱۰ درصد تلفاتی اضافی مصرف کنیم بعدم خوشحال باشیم که اگزوز ماشین رو حدف کردیم؟ راندمان موتورگازسوز از راندمان نیروگاه برق بیشتره. یعنی برای یک کیلومتر طی مسافت درنهایت خودرو گاز سوز سوخت کمتری نسبت به خودرو برقی مصرف می کنه.
  • IR ۰۹:۳۹ - ۱۴۰۳/۰۲/۱۴
    5 0
    خدا نگذره از آنهایی که مسیرحرکت سریع ایران را به سمت توسعه در تمام زمینه ها بستند. روحانی ، زنگنه، آخوندی و نوبخت متهمین ردیف اول برای محاکمه و محازات هستند، مردم کماکان منتظرند
  • DE ۰۹:۵۷ - ۱۴۰۳/۰۲/۱۴
    2 0
    ما از سال ۱۴۰۱ توی نوبت موندیم که خودروی سمند سورن دوگانه سوز بگیریم حالا میگن توقف تولیده هیچکس هم جوابگو نیست میگن بنزینی بگیرید با قیمت بالاتر
  • IR ۱۰:۰۹ - ۱۴۰۳/۰۲/۱۴
    1 0
    آیا کسی آمار داره که سفرهای روزانه مردم به چه دلیله؟ 1- ابتدا باید بر روی دلایل سفرهای روزانه تمرکز کرد تا تعداد یا طول مسافت کم شود. 2- راهکارها برای انتقال از وسیله شخصی به وسیله عمومی بررسی شود. 3- سرمایه گذاری بسیار زیاد در وسیله نقلیه عمومی همچنین تغییر الگوی استفاده که برای مسیرهای طولانی مترو، متوسط اتوبوس و کوتاه تاکسی استفاده گردد. 4- استفاده از سوخت جایگزین مانند گاز و برق برای تاکسی و اتوبوس ها 5- خودروهای باری سبک نظیر کامیونت فقط گاز سوز تولید شوند. 6- اعلام عمومی برای تاریخ افزایش قیمت بنزین حداقل شش ماه تا یک سال برای اینکه مردم بتوانند برای کاهش مصرف سوخت و یا جایگزین آن برنامه ریزی کنند.
    • IR ۱۳:۱۰ - ۱۴۰۳/۰۲/۱۴
      1 0
      احسنت. فقط راهکار شما نیاز به مسئول راهبردی بلنداندیش پربازده داره نه مسئول آماری زودبازده و کم‌بازده!
  • IR ۱۰:۲۴ - ۱۴۰۳/۰۲/۱۴
    1 0
    یه وقت به اکسیژن رحم نکنید ها . خودتونو و بچه ها و نوه هاتون یکجا مسموم بشید 🤢
  • IR ۱۰:۴۳ - ۱۴۰۳/۰۲/۱۴
    1 1
    کاری با قیمت ال پی جی کردین با سهمیه بندی و قیمت بالا که خریدش با قیمت بنزین آزاد هیچ فرقی نداره،پس بنزین بزنیم بصرفه تره تا گاز،،،پس لطفا و خواهشا قصه سر هم نکنین،حاضرین سوخت ال پی جی رو به افغانستان به قیمت مفت بفروشین و تا کی بشه پولش گیرتون بیاد اما حاضر نیستین به قیمت منصفانه به خودمون بفروشین.
    • IR ۱۲:۲۵ - ۱۴۰۳/۰۲/۱۴
      1 0
      پس قصه سر هم نکن. گازی به افغانستان فروخته نشده که پولش گرفته نشه. اصلا از کدوم خط لوله مؤمن؟!
    • IR ۱۸:۱۵ - ۱۴۰۳/۰۲/۱۴
      0 1
      ال پی جی با خط لوله منتقل نمیشه مومن،قصه رو تو سرهم میکنی که خبر نداری و فقط میخوای جواب داده باشی،خود مسئولین شرکت فرآورده های نفتی گفتن که چندماه قبل داریم ال پی جی به افغانستان صادر میکنیم.مساله اینه خود دولت نمیخواد مصرف سوخت پایین بیاد،چه با حمایت از حودروهای پر مصرف داخلی،چه با حمایت نکردن از سوخت های جایگزین،شما هم پیاده نظام مجازی دولت شدید
    • IR ۲۰:۵۲ - ۱۴۰۳/۰۲/۱۴
      0 0
      ۱۸:۱۵ اصلا ال پی جی رو با پیف پاف منتقل میکنن. سند مفت‌فروشی و اون جایی که مسئولین گفتن پولشو دریافت نمی‌کنیم رو با ذکر منبع معتبر بنویس تا معلوم بشه پیاده‌نظام مجازی کیه. ادعای بدون منبع معتبر و تحلیل از روی شکم قصه‌ست.
  • رضا IR ۱۱:۱۲ - ۱۴۰۳/۰۲/۱۴
    1 0
    لطفا آمار کشته شدها حاصل انفجار گاز خودروها را هم بگید من خود شخصا شاهد انفجار جایگاه گاز هنگام سوختگیری بودم آنهم نه یک بار بلکه چندین بار جایگاه سراه خرمشهر اهواز گاز یکچیز خطرناکی حالا بعضی مسولین برای توجیه کار خود دلیل میارند که آمارها چیز دیگر میگه مهمترین سرمایه هر کشور نیروی انسانی که متاسفانه هزاران نفر در تصادفات حوادث از بین میرند کسی هم ککش نمگزه
    • IR ۱۸:۱۰ - ۱۴۰۳/۰۲/۱۴
      0 0
      با معاینه فنی دقیق هیچ وقت شاهد انفجار نخواهیم بود
  • IR ۱۱:۵۴ - ۱۴۰۳/۰۲/۱۴
    1 0
    به جای این کارا اول توسعه روستایی و شهری رو از حالت متمرکز به حالت غیرمتمرکز برگردونید که هم مصرف سوخت کم میشه هم آلودگی و ترافیک و اضطراب و ... اگه کمبودی موند به سوخت جدید بیندیشید
  • IR ۱۲:۰۵ - ۱۴۰۳/۰۲/۱۴
    1 0
    البته استفاده بی مورد از خودرو و تک سرنشینی هم دلیل مصرف زیاد سوخت هست! طرف هر جا میره با ماشین میره. می خواد از سر کوچه نون بخره با ماشین میره. می خواد بره وسط شهر به جای شلوغ که جای پارک نیست با ماشین میره! دلیلش قیمت مفت سوخت هست!
  • IR ۱۳:۲۵ - ۱۴۰۳/۰۲/۱۴
    0 0
    اصلا هم تجربه موفقی نبود هیچ جای دنیا هم استفاده نمیشد تجربه موفق برقی و هیبریدی است ولی چون کشور بزرگ و برا تولید برق باید مازوت سوزوند بهترین هیبرید و بنزینی بروز کم مصرف است
  • IR ۱۳:۲۷ - ۱۴۰۳/۰۲/۱۴
    0 1
    همه این راه و روشها و صغری و کبری چیدنها برای این است راه اصلی انجام نشود واردات فراوان هیبریدی و بنزینی کم مصرف با تعرفه پائین چون نمیخوان اینکار انجام بدهند هزارتا تز میدهند ، منفعت و رانت جمع میشود نمیخوان
    • IR ۱۴:۴۶ - ۱۴۰۳/۰۲/۱۴
      1 0
      واردات فراوان هیبریدی و بنزینی که رانتش بیش‌تره مؤمن!!! گفتید راه اصلی خوشحال شدم که می‌خواهید معماری اصولی شهری رو برای حداقل‌سازی سفر و توسعه ریشه‌ای حمل و نقل عمومی مطرح کنید! البته خودروی کم مصرف که خیلی خوبه و یک راهکاره اما این بحث در مورد نوع سوخته.
  • امیرعباس IR ۱۵:۱۰ - ۱۴۰۳/۰۲/۱۴
    1 0
    من خودرو «پژو پارس سی آن جی» داشتم. آنقدر موتور سوزاند که الان پارس دوگانه می بینم بدنم به لرزه می افتند. کجاش موفق بود!!!
  • DE ۲۲:۲۹ - ۱۴۰۳/۰۲/۱۴
    0 0
    دم احمدی‌نژاد گرم

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس