کد خبر 305742
تاریخ انتشار: ۱۰ اردیبهشت ۱۳۹۳ - ۱۷:۴۴

معاون مدیرعامل شرکت ملی پتروشیمی با بیان اینکه پتروشیمی‌هاکالایی به عنوان حلال صنعتی تولید نمی‌کنند که بخواهند ان را بفروشند یا با بنزین مخلوط کنند، اضافه کرد: بنزین پتروشیمی اساسا در تهران توزیع نشده است که بتوان با آزمایش سوخت یا هوای تهران درباره آلایندگی آن اظهار نظر کرد.

به گزارش مشرق، در پاسخ به پرسشی درباره ادعای سازمان حفاظت از محیط زیست درباره اختلاط حلال‌های صنعتی پتروشیمی با بنزین اظهار داشت: در صنعت پتروشیمی چیزی به عنوان حلال صنعتی تولید نمی‌شود و تولید حلال در صنعت نفت توسط پالایشگاه‌ها انجام می‌شود.

وی تاکید کرد: تنها محصول مایع تولیدی پتروشیمی‌ها گاز مایع یا LPG است.

وی ادامه داد: در صنعت پتروشیمی دو نوع بنزین تولید می‌شود که یک نوع از آنها در واحدهای الفین تولید می‌شود؛ این بنزین به بنزین پیرولیز مشهور است که حجم تولید آن بسیار کم است و پیش از این صادر می‌شده است.

معاون مدیرعامل شرکت ملی پتروشیمی اضافه کرد: نوع دیگر از بنزین تولیدی پتروشیمی‌هادر مجتمع پتروشمی نوری و در مسیر تولید آروماتیک‌ها به عنوان یک محصول میانی تولید می‌شود که به ریفرمیت شهرت دارد.

وی تصریح کرد: من درباره مشخصات دقیق این ریفرمیت تحقیق نکرده‌ام اما یک مطلب را به خوبی می‌دانم و ان این است که حجم تولید این ریفرمیت تنها 6 میلیون لیتر در روز است که نسبت به تولید 60 میلیون لیتر بنزین کشور رقم زیادی محسوب نمی‌شود.

پیوندی ادامه داد: نکته مهم‌تر آن است که این بنزین اساسا در تهران توزیع نشده است که بتوان با آزمایش سوخت یا هوای تهران درباره آلایندگی آن اظهار نظر کرد.

وی افزود: محصولاتی چون بنزن، تولوئن و زایلن محصولاتی است که هرگز به عنوان حلال تولید و فروخته نمی‌شود بلکه تبدیل به محصول نهایی شده و از آن استفاده می‌شود.

معاون مدیرعامل شرکت ملی پتروشیمی با تاکید بر اینکه محتوای بنزین پتروشیمی تنها ریفرمیت است، اضافه کرد: درباره کیفیت بنزین پتروشیمی آقای رستمی مدیرعامل پتروشیمی نوری در تلویزیون صحبت کردند و با توجه به اینکه ایشان در کار خود تخصص دارند بنده موضع ایشان را درباره آلایندگی بنزین پتروشیمی‌ها تایید می‌کنم.

وی ادامه داد: از نظر من تولید بنزین در پتروشیمی یا به عبارت دقیق‌تر استفاده از ریفرمیت پتروشیمی‌ها برای تولید بنزین در کوتاه‌مدت و برای غلبه بر تحریم‌ها کار صحیحی است اما در دراز مدت از نظر اقتصادی به نفع پتروشیمی‌ها است که از ارزش افزوده بیشتر تولید آروماتیک‌ها به جای تولید بنزین بهره ببرند.

پیوندی در پایان تاکید کرد: پتروشیمی‌هاکالایی به عنوان حلال صنعتی ندارند که بخواهند ان را بفروشند یا با بنزین مخلوط کنند.

 *تکذیب آلایندگی بنزین پتروشیم توسط مسئولان نفتی

به گزارش فارس، سازمان حفاظت از محیط‌زیست با انتشار اطلاعیه عجیبی مدعی شده است که پتروشیمی‌ها بنزن، زایلن و تولوئن را به عنوان حلال صنعتی تولید می‌کنند و بنزین پتروشیمی‌ها نیز محصول اختلاط این حلال‌ها است.

در گزارش سازمان محیط‌ زیست درباره نمونه‌گیری از جایگاه‌های سوخت تهران و آزمایش آنها و همچنین آزمایش کیفیت هوای تهران به عنوان عوامل اثبات‌کننده آلایندگی بنزین پتروشیمی‌ها سخن گفته شده است. این در حالی است که هیچ از مسئولان صنعت نفت توزیع بنزین پتروشیمی‌ها در تهران را تایید نکرده‌اند. بر خلاف ادعای سازمان حفاظت از محیط‌ زیست مسئولان مختلف نفتی می‌گویند به دلیل بعد مسافت پتروشیمی‌های تولید‌کننده بنزین از تهران و هزینه‌های حمل‌ونقل  این بنزین پس از اختلاط با بنزین پایه در استان‌های همجوار مجتمع تولید کننده یعنی استان‌های جنوبی کشور توزیع شده و در تهران از بنزین پالایشگاه‌های نزدیک به تهران یعنی پالایشگاه تهران و پالایشگاه اراک و امثال آنها استفاده شده است.

در عین حال مسئولان مختلف در صنعت نفت از جمله عباس شعری مقدم مدیرعامل شرکت ملی پتروشیمی، عبدالحسین بیات عضو هیئت مدیره شرکت ملی پتروشیمی، عادل نژاد سلیم مدیرعامل هلدینگ پتروشیمی خلیج‌فارس، حمیدرضا رستمی مدیرعامل پتروشیمی نوری، احمد مهدوی دبیر انجمن کارفرمایی صنعت پتروشیمی و جلیل سالاری قائم‌مقام سابق شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی آلایندگی بنزین پتروشیمی‌ها را رد کرده‌اند.

حتی بیژن زنگنه وزیر نفت نیز در اولین موضع‌گیری رسمی درباره بنزین پتروشیمی‌ها در مصاحبه با روزنامه فرهیختگان آلایندگی بنزین پتروشیمی‌ها را رد کرد. اگرچه وی در یک تغییر موضع 180 درجه‌ای با حضور در شورای شهر تهران از آلایندگی بنزین پتروشیمی‌ها سخن گفت. با این حال زنگنه در جلسه کمیسیون انرژی درباره دلایل واردات بنزین به آلایندگی بنزین هیچ اشاره نکرد و دلیل واردات را کیفیت و قیمت دانست.

*بنزن در بنزین پتروشیمی‌ها کمتر از بنزین پالایشگاه‌ها است

حمیدرضا رستمی مدیرعامل پتروشیمی نوری چندی پیش در ارتباط تلفنی با برنامه تلویزیونی ثریا با اشاره به اینکه بخش اعظم ترکیبات تشکیل دهنده بنزین را ریفرمیت تشکیل می دهد که از پالایشگاه ها و پتروپالایشگاه ها قابل تولید است، به تشریح فرآیند تولید بنزین پتروشیمی و مقایسه آن با فرآیند تولید بنزین پالایشگاهی پرداخت.

وی گفت: تفاوت عمده این دو فرآیند این است که در فرآیند تولید بنزین در واحدهای پتروشیمی، ریفرمیت تولید شده از واحدهای بنزن زدائی عبور کرده و میزان بنزن آن به حدود 2 درصد کاهش می یابد.

رستمی با تاکید بر اینکه بنزین پتروشیمی ها میزان بنزن کمتری در مقایسه با بنزین تولیدی در اکثر پالایشگاه های کشور دارد، گفت: در کشورمان صرفاً دو پالایشگاه، واحدهای بنزن زدائی دارند.

با وجود همه این حقایق، انگیزه اصرار سازمان حفاظت از محیط‌زیست برای تاکید بر واردات بنزین به جای استفاده از بنزین پتروشیمی‌ها آن هم به بهانه آلایندگی به شدت تردید برانگیز است. به خصوص اینکه بدانیم کیفیت بنزین وارداتی بسیار نازل‌تر از بنزین پتروشیمی‌ها است و در اغلب موارد اساسا شاخص‌های زیست‌محیطی این بنزین از سوی فروشنده اعلام نمی‌شود. آنالیز تعدادی از محموله‌های بنزین وارداتی درصد بنزن آنها را بالای 8 درصد و درصد مواد آروماتیک آنها را بالای 40 درصد نشان می‌دهد.

منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس