کد خبر 308557
تاریخ انتشار: ۲۱ اردیبهشت ۱۳۹۳ - ۰۹:۲۱

کارشناسان حیات‌وحش موفق شدند در جنگل‌های کوهستانی هند 14 گونه جدید از قورباغه‌های رقصان را کشف کنند.

 به گزارش گروه اجتماعی مشرق، زیست‌شناسان هندی این دوزیستان آکروبات‌باز را کشف کردند. دلیل انتخاب لقب آکروبات‌باز برای این قورباغه‌ها این است که این دوزیستان برای جذب جفت خود دست به نوعی پایکوبی و اجرای حرکات موزون غیرعادی می‌زنند. شمار این قورباغه‌ها طی 12 سال اخیر با کاهش جدی روبرو شده و یکی از دلایل اصلی کاهش جمعیت آنها خشک شدن زیستگاه‌شان است.

«ساتیابهاما داس بیجو»، سرپرست این تیم مطالعاتی می‌گوید: حدود 80 درصد از این قورباغه‌ها هنوز در خارج از مناطق حفاظت شده و مناطقی زندگی می‌کنند که وضعیت بغرنجی به لحاظ زیست‌محیطی دارند.

خبر کشف این گونه‌های جدید در مجله علمی Ceylon منتشر شده و بدین ترتیب شمار قورباغه‌های رقصانِ بومی هند به 24 گونه افزایش می‌یابد. این قورباغه‌ها منحصرا در رشته کوه‌های «گات باختری» مشاهده می‌شوند. این رشته کوه به طول 1600 کیلومتر از غرب ایالت «ماهاراشترا» شروع شده و تا راس جنوبی هند امتداد می‌یابد.

تنها جنس نر این قورباغه‌ها می‌رقصند که این رقص در واقع یک رفتار منحصر به فرد در جفت‌گیری محسوب می‌شود. این قورباغه‌ها با دراز کردن و کشیدن پاهای خود به طرفین و تکان سریع آنها، توجه جنس ماده را به خود جلب می‌کنند. این رفتار خاص به قورباغه‌های ماده‌ای که بر اثر سروصدای جریان آب قادر به شنیدن صدای قورباغه نر نیستند، کمک می‌کند تا متوجه حضور قورباغه نر بشوند.

این گونه‌ها برخلاف سایر قورباغه‌ها در برابر تغییرات زیستگاه خود بسیار حساس هستند و این تغییرات می‌تواند برای آنها بسیار مخرب باشد به‌ طوری‌ که سالانه شاهد کاهش چشمگیر تخم‌ریزی‌های این قورباغه‌ها هستیم.


مخاطبان محترم گروه اجتماعی مشرق می توانند اخبار، مقالات و تصاویر اجتماعی خود را به آدرس shoma@mashreghnews.irارسال کنند تا در سریع ترین زمان ممکن به نام خودشان و به عنوان یکی از مطالب ویژه مشرق منتشر شود. در ضمن گروه اجتماعی مشرق در صدد است با پیگیری مشکلات ارسالی شما از طریق کارشناسان و مشاوران مجرب پاسخی برای ابهامات مخاطبان عزیز بیابد.
منبع: ایسنا

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس