گروه بین‌الملل مشرق- سرخط اخبار ایران در رسانه‌های صهیونیستی به همراه گزیده‌ای از مهمترین مطالب آن در ادامه برای استفاده کارشناسان و مخاطبان محترم آمده است:

مشرق: محورهای اصلی اخبار روز گذشته رسانه‌های انگلیسی‌زبان صهیونیست‌ها درباره ایران شامل حلقه تبهکاری ادعایی در ترکیه و کمک آن به ایران، پاسخ روحانی به منتقدان داخلی، و مذاکرات مخفیانه آمریکا با حزب‌الله برای وارد کردن مسائل سوریه و لبنان به روند مذاکرات هسته‌ای می‌شود.


هاآرتص/راه گریز طلایی:چگونه یک حلقه احتمالاً تبهکاری ترکیه به ایران کمک کرد

پلیس ترکیه معتقد است که در یکی از بازارهای بزرگ این کشور تا مدتی پیش یک توطئه چند میلیون دلاری شامل رشوه و ارسال محموله‌های غذایی مشکوک به ایران در جریان بوده است. بررسی رویترز از گزارش اخیراً افشا شده پلیس در این‌باره و همچنین مصاحبه با فروشندگان ارز و فلزات گران‌بها در آن منطقه، ابعاد مختلف آن چیزی را افشا می‌کند که پلیس به آن "سازمان تبهکاری" می‌گوید و احتمالاً به ایران کمک کرده تا از راه گریزی در تحریم‌های غرب علیه این کشور استفاده و با درآمد نفت و گاز خود، از ترکیه طلا خریداری کند.

این در حالی است که رجب طیب اردوغان نخست‌وزیر ترکیه تحقیقات پلیس را یک توطئه هماهنگ شده از خارج و فاقد ارزش حقوقی می‌داند. طی ماه‌های گذشته قوه قضاییه ترکیه چندین دادستان را از این پرونده بیرون کرده است که موضوع ادامه این بررسی‌ها را در هاله‌ای از ابهام فرو برده است. گزارش پلیس از جنبه‌های بسیاری شبیه به سناریوی یک سریال جنایی تلویزیونی است: هواپیمایی از غنا وارد ترکیه می‌شود، با یک و نیم تن طلا که صاحب مشخصی ندارد همراه با میلیون‌ها دلار پول برای مقامات مختلف کشور و جهت انحصاری کردن یک تجارت و تسریع در گرفتن تابعیت ترکیه برای اعضای یک شبکه تبهکاری و خانواده‌هایشان و...

در این گزارش از یک تاجر ثروتمند و جوان ایرانی‌الاصل به نام "رضا ضراب" نام می‌برد. ضراب در ترکیه بزرگ شده و تابعیت این کشور را دارد و نام ترکی "رضا صراف" را برای خود انتخاب کرده است. در گزارش پلیس آمده که شواهدی مبنی بر پرداخت رشوه، کلاه‌برداری، و قاچاق طلا پیدا شده است. همچنین اگرچه در حوزه تحقیقات پلیس نیست، اما تحریم‌های اقتصادی غرب زمینه این توطئه را فراهم کرده است. پس از تشدید تحریم‌ها در سال 2012 هم ترکیه و هم ایران نیازهای شدیدی داشتند: ترکیه به نفت و گاز برای اقتصاد روبه‌رشد خود نیاز شدید داشت، ایران هم به ارز رایجی نیاز داشت تا هزینه خودروها و سایل واردات خود را بپردازد.

ارتباط محرمانه حزب الله با اوباما/چگونه یک حلقه تبهکاری ترکیه به ایران کمک کرد/حتی اصلاح‌طلابانی که به روحانی کمک کردند از وضعیت راضی نیستند/روابط مخفیانه ایران و عربستان منجر به پذیرفتن حزب الله در سوریه توسط ریاض میشود/

صادرات طلای ترکیه به ایران از یک تن در سال 2011 به 125.8 تن در سال 2012 رسید که به گزارش مؤسسه آماری ترکیه ارزشی معادل 6.5 میلیارد دلار داشت. گزارش پلیس مدعی است که برای تسهیل در روند این تجارت، شبکه ضراب به "ظفر چاغلایان" وزیر اقتصاد، "معمر گولر" وزیر کشور، و "اگمن باغیش" وزیر امور اتحادیه اروپای ترکیه رشوه پرداخت کرده است.

واشینگتن راه گریز طلا را ژوئیه گذشته به روی ایران بست و ضراب در مصاحبه‌ای تلویزیونی گفت که تجارت طلا را رها کرده و "به غذا و دارو رو آورده است." که هنوز هم مجاز هستند. اما پلیس مدعی شده که برخی از این محموله‌های غذایی هرگز ارسال نشده‌اند، بلکه صرفاً فاکتورهای تقلبی بوده‌اند که به بانک هالک ترکیه تحویل شده‌اند.

پلیس پس از تحقیقات چندین عملیات هجوم و بازداشت را صورت داد و ده‌ها متهم از جمله ضراب را در ماه دسامبر دستگیر کرد. ضراب به زندان افتاد، اما دو ماه بعد بدون آن‌که محکوم شود از زندان آزاد شد. اندکی پس از این عملیات‌ها، چاغلایان و گولر که به دریافت رشوه متهم شده بودند استعفا کردند و فرد دیگری هم در کابینه جایگزین باغیش شد. "سلیمان اصلان" رئیس بانک هالک هم ماه فوریه شغل خود را ترک کرد، اگرچه اخیراً عضو هیئت مدیره یک بانک بزرگ‌تر دولتی شده است.

تایمز اسرائیل/ روحانی پاسخ منتقدان را می‌دهد

حسن روحانی رئیس‌جمهور ایران سه‌شنبه در تلویزیون دولتی این کشور ظاهر شد و اصولگرایان منتقد به شیوه اداره دولت وی را تحقیر کرد. دولت وی پس از افزایش قیمت سوخت، تسهیلات زندگی و اقلام اساسی، اکنون بیش‌تر و بیش‌تر مورد انتقاد شدید اصول‌گراها قرار گرفته است. با این وجود روحانی گفت: "من افتخار می‌کنم که دولت شرایطی فراهم کرده که به همه اجازه صحبت و انتقاد داده می‌شود، اگرچه گاهی از کاه کوه هم ساخته می‌شود." وی بدون آن که به نام یا گروه خاصی اشاره کند تصریح کرد که منتقدین باید هویت سیاسی خود را افشا کند و زیر عنوان "ملت ایران" قایم نشوند.

ارتباط محرمانه حزب الله با اوباما/چگونه یک حلقه تبهکاری ترکیه به ایران کمک کرد/حتی اصلاح‌طلابانی که به روحانی کمک کردند از وضعیت راضی نیستند/روابط مخفیانه ایران و عربستان منجر به پذیرفتن حزب الله در سوریه توسط ریاض میشود/

وی افزود: "باید بگویند که هستند و طرفدار که هستند. باید به نیابت از گروه خود صحبت کنند، نه به نیابت از ملت ایران." وی همچنین گفت ایرانیان به دنبال "میانه‌روی، آرامش و پیشرفت" هستند. روحانی اشاره کرد که برای تحقق این اهداف، اقتصادی که زیر فشار تحریم‌های بین‌المللی و سال‌های مدیریت اشتباه بوده است باید اصلاح شود.

مخالفان سیاسی روحانی به ویژه از توافق موقت هسته‌ای انتقاد می‌کنند که برای ایران کاهش اندک تحریم‌ها و آزاد شدن میلیاردها دلار دارایی ضبط شده در کشورهای دیگر را به دنبال داشت. سیاست‌‌های داخلی روحانی هم به شدت مورد انتقاد هستند و بسیاری از شخصیت‌های مذهبی ایران هشدار داده‌اند که فرهنگ غربی، ارزش‌های اسلامی و انقلابی ایران را هدف قرار داده است.

حتی میانه‌روها و طرفداران اصلاح‌طلبان هم که در انتخابات سال گذشته به روحانی کمک کردند، از وضعیت ناراضی هستند و می‌گویند تغییرات اجتماعی با سرعت کافی در حال شکل گرفتن نیست.

دبکافایل/واشینگتن می‌خواهد لبنان و سوریه را هم وارد توافق هسته‌ای کند

توافق اتحاد هفته گذشته بین محمود عباس رئیس‌جمهور فلسطین و افراط‌گراهای حماس در نتیجه ارتباط محرمانه ولی مستقیم دولت اوباما با حزب‌الله لبنان بود. دولت اوباما تصمیم گرفته تا در گفتگوهای روز به روز گسترده‌تر با ایران مسائل مربوط دیگر را هم بگنجاند، از جمله درک مشترک آمریکا و ایران درباره راه‌حل مسائل سوریه و لبنان.

ارتباط محرمانه حزب الله با اوباما/چگونه یک حلقه تبهکاری ترکیه به ایران کمک کرد/حتی اصلاح‌طلابانی که به روحانی کمک کردند از وضعیت راضی نیستند/روابط مخفیانه ایران و عربستان منجر به پذیرفتن حزب الله در سوریه توسط ریاض میشود/

مقامات آمریکا می‌دانند که نصرالله رهبر حزب‌الله لبنان از هیچ‌کس به جز آیت‌الله‌ها در تهران حساب نمی‌برد. حضور وی در جنگ سوریه هم وابسته به تصمیمات استراتژیک مقامات ایران است. همچنین ایران تصمیم می‌گیرد که چه سلاح‌هایی به یگان‌های حزب‌الله حاضر در سوریه برسد، این یگان‌ها کجا بجنگند و چگونه به برای کمک به آن‌ها نیروی کمکی اعزام شود.

مقامات حلقه‌های دولتی در آمریکا هم معتقدند مراودات مخفیانه عربستان با تهران در نهایت منجر به پذیرش حزب‌الله به عنوان یک عامل مهم در سوریه و لبنان توسط ریاض می‌شود. با این حال، بسیاری از متخصصان خاورمیانه ارتباط آمریکا با حزب‌الله را بسیار ساده‌لوحانه می‌دانند و به شدت تردید دارند که این راه بتواند نصرالله یا تهران را به تأمین منافع و اهداف آمریکا وادار کند.




نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 5
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • شاکی از سازمان های بین المللی و به اصطلاح حقوق بشر ۰۵:۵۳ - ۱۳۹۳/۰۲/۱۰
    0 0
    تاریخ شنبه 8 تیر 1392 بازرسان ملل درخصوص سوریه به ترکیه رفتند اکنون برای جمع اطلاعات درمورد استفاده از سلاح های شیمیایی وارد ترکیه شدند مبنی بر استفاده از تسلیحات شیمیایی از سوی تروریست ها در سوریه مطرح کردند فرماند القاعده عراق هم اکنون در ترکیه به سر می برد. منبع فوق هدف این سفر را تهیه سلاح و مواد شیمیایی است عربستان سعودی وترکیه وقطر تحت تروریستی در سوریه و عراق را مدیریت می کنند رژیم ملعون سعودی چگونه ادعای خادم الحرمین دارد حال آنکه تمام امکانات و تجهیزات خود را در اختیار عده ای تروریست آدم کش قرار داده که در سوریه و عراق و لبنان علیه مردم مظلوم و مسلمان این 3 کشورها هر جنایتی بکنند؟ تروریست ها در سوریه که بیشتر پایگاه خود در شهرهای مختلف را از دست داده اند از کشورهای غربی خواستند که به آنها کمک کنند دبیرکل سازمان ملل متحد به مدت 37 ماه چه اقدامات به خونریری سوریه انجام داده است شاکی از سازمان های بین المللی و به اصطلاح حقوق بشر
  • رزمنده دفاع ازمظلومان و مسلمانان ۰۹:۱۹ - ۱۳۹۳/۰۲/۱۰
    0 0
    دربرکناری محمد مرسی رئیس جمهور قانونی مصر از طریق آمریکایی صورت گرفت به ارتش مصرکمک مالی رشوه دادند حمایت مالی امارات گزارش ها رسانه ای حالی است که امارات به اطلاع آمریکا رسانده در صورت که کمک های مالی به ارتش مصر را در پی بر کناری مرسی قطع کند و ابوطلبی سه برابر این کمک ها را به مصر ارسال خواهد کرد امارات اعلام کرد در صورت قطع کمک های آمریکا به ارتش مصر و سه برابر کمک های آمریکا به مصر کمک می کنیم
  • سید ۰۹:۲۳ - ۱۳۹۳/۰۲/۱۰
    0 0
    سلام : باید در رابطه با مراودات با ترکیه هوشیار باشیم !!!! ترکیه تزویر میکند و ریاکاری و ایران را میدوشد و کاری خواهد کرد که مثل امارات همیشه در چنگش باشیم . مگر امارات اولین شریک واسطه گری ما نیست که با سود 300 درصدی باما مشغول است ؟؟ ترکیه هم به همان راه میرود و رفته است . رضا ضرابها که حدود 7000 دفتر تجاری و واسطه گری در انجا هستند . با گردشگری لهو لعب دار هم گوی سبقت ربوده تا سالیانه دو میلیون از ایران . و حالا هم داوطلب بردن دانشجو در دانشگاههای ترکیه !!مگر ما دانشگاه بااینهمه صندلی خالی نداریم !!!؟؟ داریم در ترکیه غرق میشویم !!!
  • بابائی ۰۹:۲۸ - ۱۳۹۳/۰۲/۱۰
    0 0
    سازمان ملل اعلام کرد و مخالفان سوری از گازسارین استفاده کرده اند همچنان سکوت کرده است وزیرخارخه ترکیه چرا در مورد این سکوت اختیارکرده است چرا دیگر حرف نمی زنید چرا از جنایت های و خیانت های و تجاوزهای مقامات ترکیه برسر ملت سوریه آورده دیگر حرف نمی زنید از عربستان سعودی پول مکه و پول نفت رشوه وپول دلالی گرفتید سکوت کرده است و نوع سلاح های و غیر از خاک ترکیه وارد سوریه می شود
  • ۱۱:۰۳ - ۱۳۹۳/۰۲/۱۰
    0 0
    روسیه که بدتره.

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس