کد خبر 292485
تاریخ انتشار: ۱۹ اسفند ۱۳۹۲ - ۱۳:۳۲

مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا در پایان سفر به ایران با انتشار بیانیه‌ای اعلام کرد که بخش عمده‌ای از مذاکرات وی و مقامات ایرانی بر روی مسئله حقوق بشر متمرکز بود.

به گزارش مشرق، کاترین اشتون، مسؤل سیاست خارجی اتحادیه اروپا، در پایان سفر به ایران بیانیه‌ای منتشر کرد.

متن این بیانیه که در پایگاه اینترنتی مسؤول سیاست خارجی اتحادیه اروپا قابل دسترسی است به شرح زیر می‌باشد:

" هدف اصلی دیدار این بود که به عنوان مسؤول سیاست خارجی اتحادیه اروپا، فرصت داشته باشم تا درباره پتانسیل همکاری‌ هایی که می‌ توانیم در آینده داشته باشیم با ایران گفتگو کنم. وزرای خارجی بسیاری از کشورهای اروپایی به اینجا می‌آیند. بسیاری دارای پیوندهای تاریخی هستند و این دیدار درباره به هم پیوستن تمام اتحادیه اروپا در تفکر درباره مسائلی است که می‌خواهیم مورد بحث قرار دهیم.

جای تعجبی ندارد که تمرکز عمده‌ای بر روی حقوق بشر وجود دارد: من با فعالین زن در روز بین‌المللی زن دیدار کرده و درباره وضعیت زنان و نیز برخی از کارهایی که این زنان، از روزنامه‌نگارها گرفته تا پناهندگان افغان، افرادی که در جامعه مدنی فعالیت می‌کنند، در آنها دخیل هستند، و نیز اهمیت جامعه مدنی، سخن گفتم. و سپس تفکر درباره برخی از مسائل منطقه، برای مثال، چالش‌های واقعی تجارت مواد مخدر در افغانستان. ایران در این حوزه با مشکلاتی واقعی مواجه است.

راه‌هایی برای همکاری و پرداختن به این موضوع وجود دارد. و سپس نگاه به آینده، احتمالات تمام انواع گفتگوها و مباحث؛ یکی از مثال‌ها می‌تواند محیط زیست باشد. بنابراین مجموعه از مسائل مختلف که شاید بتوانیم اکنون درباره آنها سخن بگوییم، زیرا برای اتحادیه اروپا دارای اهمیت هستند، اما مهمتر مسائلی که می‌توانستیم درباره آنها صحبت کنیم، بستگی به مذاکرات هسته‌ای دارد - [به همین دلیل این مذاکرات] به صورت اجتناب‌ناپذیری بخش اصلی گفتگوهای من بودند.

یکی از مسائل کاملا مشخص حمایتی است که تمام طیف‌های سیاسی از کاری که اکنون در وین انجام می‌گیرد تا به سمت یک توافقنامه جامع حرکت شود. این بدین معنا نیست که ما به یک توافق رسیده‌ایم؛ بدین معنا نیست که به هر نوع نتیجه ممکن در این مرحله متعهد هستیم، اما واقعا احساس می‌کنم که افراد متعهد به اینند که می‌خواهند ببینند گفتگوها انجام می‌گیرد و فکر می‌کنم این خود دلگرم کننده است.

برای من جالب بود که در این دیدار افراد می‌خواستند درباره طیف مختلفی از موضوعات مختلف گفتگو کرده و می‌خواستند با من دیدار کرده و تعامل کنند و به نظرم این مهم است. جای تعجب ندارد که برخی از مسائل منطقه در کانون توجهات بودند، اما مایه دلگرمی بود که ما توانستیم درباره برخی از این مسائل به صورت صادقانه گفتگو کنیم و امیدوار هستم که اگر در مذاکرات موفق شویم، و این اگر، اگری بزرگ است، قادر خواهیم بود تا به سمت طیفی از مسائل مختلف با ایران حرکت کنیم. "

منبع:شبکه خبر

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس