کد خبر 292237
تاریخ انتشار: ۱۸ اسفند ۱۳۹۲ - ۱۹:۰۶

رئیس مرکز تحقیقات استراتژیک مجمع تشخیص مصلحت نظام، گفت: در حفاظت از حقوق هسته‌ای خود به هیچ وجه از این حق عقب‌نشینی نخواهیم کرد.

به گزارش مشرق، علی اکبر ولایتی رئیس مرکز تحقیقات استراتژیک پس از دیدار با کاترین اشتون مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا با حضور در نشست خبری درباره جزئیات این دیدار اظهار داشت: در این دیدار بحث مذاکرات هسته‌ای و اینکه ایران بر روی حق هسته‌ای خود در چارچوب NPT مصمم است تأکید شد و ما گفتیم که در حفاظت از حقوق هسته‌ای خود به هیچ وجه از این حق عقب‌نشینی نخواهیم کرد.

ولایتی با بیان اینکه گفته شد ما بر ادامه مذاکرات تأکید داریم اما نباید به کشورهایی مثل آمریکا اجازه داد که بعد از انجام مذاکرات اقداماتی برخلاف آن انجام دهند، افزود: نمونه این امر صحبت‌های جان کری و رئیس‌جمهور آمریکا علیه ایران است که به بهانه فشار صهیونیست‌ها انجام می‌گیرد لذا این امر قابل قبول نیست و برخلاف توافقاتی که در ژنو صورت گرفته است.

مشاور مقام معظم رهبری در امور بین‌الملل کارشکنی آمریکا را مانعی بر سر راه دستیابی به یک توافق بین‌المللی بین ایران و کشورهای  1+5 عنوان کرد و یادآور شد: کشوری که این موارد را نقض می‌کند، آمریکاست لذا بنده تأکید داشتم که آمریکا در این مدت اقداماتی برخلاف توافقنامه ژنو انجام داده است.

وی بر همین اساس به اضافه شدن تحریم‌ها، کلمات تند علیه ایران و استمرار خصومت آنها علیه کشورمان اشاره کرد و گفت: من به خانم اشتون گفتم که این موارد مانعی بر سر راه مأموریت شما برای مذاکره با 1+5 است.

ولایتی صحبت درباره تحولات اوکراین را از دیگر موارد گفت‌وگوی خود با اشتون برشمرد و اظهار داشت: به نظر می‌رسد به دلیل اشتباه محاسباتی غرب در اوکراین کار به اینجا رسیده است چرا که آنها فکر نمی‌کردند واکنش روسیه در اوکراین به این شدت باشد.

رئیس مرکز تحقیقات استراتژیک با تأکید بر اینکه وضع فعلی به نفع مردم اوکراین نیست، به اختلافات دیدگاهی بین اروپا و آمریکا اشاره کرد و افزود: برخی گفته‌اند که ما حاضر به تحریم نیستیم اما حتی آمریکا نیز که با لحن تندی صحبت می‌کرد امروز لحن ملایم‌تری دارد و متوجه شده که در اوکراین اشتباه محاسباتی داشته است از این رو زیاده‌خواهی غربی‌ها باعث ناآرامی‌‌ها در این کشور شده است.

مشاور مقام معظم رهبری در امور بین‌‌الملل تأکید کرد: ما به عنوان جمهوری اسلامی خواستار این هستیم که طرفین به دور از تنش و دخالت بیگانگان مذاکره کنند چرا  که مردم اوکراین خودشان باید مسائل را حل و فصل کنند.

وی در ادامه با اشاره به استقبال اروپایی‌ها از توسعه همکاری با ایران تصریح کرد: آنها متوجه شده‌اند که در تحریم ایران، این ایران نیست که تحریم می‌شود بلکه آنها خود را از منافع و داشتن رابطه با ایران به خاطر فشار آمریکا محروم کردند.
منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس