سخنگوی دستگاه دیپلماسی گفت: مسئله حقوق بشر دغدغه جمهوری اسلامی ایران نیز هست و ما پیرامون این مسئله گفتگوهایی را با کشورها از جمله ژاپن داریم.

به گزارش مشرق، مرضیه افخم سخنگوی دستگاه دیپلماسی در نشست خبری این هفته خود با خبرنگاران گفت: درباره تاسیس دفتر اتحادیه اروپا در سفر خانم اشتون به تهران بحثی مطرح نشده و اخبار منتشر شده در خصوص تاسیس دفتر اتحادیه اروپا در ایران تایید نمی‌شود.

** دیدار اشتون با برخی زنان هماهنگ نشده بود

وی در پاسخ پرسش دیگری درباره اینکه سخنگوی اشتون گفته است درباره دیدار وی با برخی از زنان در تهران با مقامات دولتی در ایران هماهنگی شده است، اظهار داشت: هماهنگی در این زمینه به عمل نیامده بود. مراتب ناخرسندی ما نسبت به این اقدام غیر دیپلماتیک به سفیر اتریش منعکس شد. سفیر اتریش هم نسبت به این موضوع اظهار تاسف کرد.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی افزود: انتظار می‌رود بعد از اینکه پس از مدت‌ها ارتباط میان ایران و اتحادیه اروپایی که یک دوره وقفه داشته است و تحت تاثیر مواضع یکجانبه و فشارهای ناعادلانه و تحریم به ایران تحمیل شده بود، گشایشی ایجاد شده نسبت به رعایت موازین و چارچوب‌های دیپلماتیک توجه بیشتری صورت می‌گرفت، البته ما نیز این ناهماهنگی را منعکس کردیم.

**‌ اخبار سفر دکتر روحانی به عربستان تایید نمی‌شود

خبرنگار دیگری درباره دعوت رئیس‌جمهور کشورمان برای سفر به عربستان پرسید که افخم پاسخ داد: وزیر امور خارجه کشورمان سفری به کشورهای سوریه،‌ اردن و عراق و سایر کشورها داشته است، مراتب آمادگی ایران نیز برای سفر به عربستان اعلام شده است اما اخباری که درباره سفر دکتر روحانی به عربستان منتشر شده، تایید نمی‌شود.

سخنگوی وزارت امور خارجه اضافه کرد: درباره سفر وزیر خارجه کشورمان هم آمادگی از سوی عربستان وجود نداشت، این علاقه مندی و تمایل برای همکاری و ارتقاء روابط با کشورهای منطقه و از جمله عربستان، خواست و اراده جدی در ایران است تا با کشورهای منطقه دارای بهترین مناسبات باشیم.

وی ادامه داد: ما اولویت روابط خود را برای روابط خوب با همسایگان قرار داده‌ایم و برنامه‌ریزی کرده‌ایم و در این میان عربستان هم در مجموعه کشورها مورد توجه سیاست خارجی ایران قرار دارد.

** پیگیر حضور دو ایرانی در هواپیمای مالزی هستیم

 خبرنگار دیگری درباره اخبار منتشر شده در رابطه با حضور دو ایرانی در هواپیمای مفقود شده مالزیایی پرسید که افخم پاسخ داد: مراتب همدردی خود را با خانواده‌های این مسافران و خدمه این هواپیما که از کشورهای مختلفی هستند اعلام می‌کنیم، درک می‌کنیم که کشورها این موضوع را با اضطراب‌، دلهره و نگرانی دنبال می‌کنند و نگران هستند، ما هم به سهم خودمان با آنها ابراز همدردی می‌کنیم.

افخم ادامه داد: اخبار مربوط به احتمال حضور دو ایرانی در مجموعه مسافران هواپیما را ما هم دریافت کرده‌ایم که در حال پیگیری این موضوع هستیم، مراتب همکاری و پیگیری مسئله را به سفارت خودمان درمالزی ابلاغ کرده‌ایم که هرگونه اطلاعات تکمیلی درباره این موضوع از مسئولان مالزیایی دریافت کنیم . اعلام کرده‌ایم که برای دریافت اطلاعات بیشتری همکاری کنیم.

وی گفت: در عین حال بحث گذرنامه‌های جعلی هم مطرح شده که این موضوع دغدغه‌ ما هم هست که آن را همواره با عنوان بحث قاچاق انسان هم مطرح کرده‌ایم و این موضوع نشان داد این دغدغه جدی است.

به گفته افخم ابعاد مختلفی در ا ین موضوع درگیر شدند و در عین حال مراتب همکاری و همدردی اعلام کرده‌ایم، امیدواریم بتوانیم اطلاعات بیشتری کسب کنیم و به محض اینکه اطلاعات بیشتری درباره ایرانی‌ها و شرایط آنها و مباحث دیگر به دست آمد آن را اعلام خواهیم کرد.

**‌دکتر روحانی فردا به عمان سفر می‌کند

سخنگوی وزارت خارجه گفت: حجت‌الاسلام و المسلمین دکتر حسن روحانی رئيس جمهور کشورمان فردا به دعوت پادشاه عمان به اين کشور سفر مي‌کند.

وی در ادامه افزود: دکتر روحاني در پاسخ به سفر شهريور ماه سلطان قابوس به تهران در سفري رسمي و دو روزه عازم عمان مي‌شود.

سخنگوی وزارت خارجه مناسبات ايران و عمان را در منطقه خوب، دوستانه و ممتاز دانست و اضافه کرد: در اين سفر هيئت اقتصادي ـ‌ سياسي عاليرتبه‌اي رئيس‌جمهور را همراهي مي‌کنند.

افخم ديدار و گفتگو درباره روابط دو جانبه و امضاي چند موافقتنامه را از برنامه‌هاي سفر رئيس‌جمهور به عمان برشمرد.

وي با اشاره به آغاز دوره جديدي از همکاريهاي ايران و عمان ابراز اميدواري کرد که سفر رئيس‌جمهور به اين کشور طليعه‌اي براي گسترش و تحکيم بيش از پيش روابط جمهوري اسلامي نه فقط با اين کشور بلکه با مجموع کشورهاي منطقه باشد.

** شاهد شروع تماس‌های جدیدی میان ایران و اتحادیه اروپا هستیم

افخم در پاسخ به سوالی پیرامون بیانیه کاترین اشتون پس از سفر به تهران اظهار داشت: روابط ایران و اتحادیه اروپا تاکنون تحت تاثیر مواضع یک‌جانبه قرار گرفته بود ولی اکنون ما شاهد شروع تماس‌های جدیدی میان ایران و اتحادیه اروپا هستیم.
 
وی افزود: این سفر، اولین سفر مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا بود، البته پیش‌تر هم سفرهایی در مورد مسائل هسته‌ای از سوی مقامات این اتحادیه به کشورمان صورت گرفته بود.
 
افخم ادامه داد: این سفر می‌تواند ابعاد جدیدتر و نگاه جدیدتری را رقم بزند.
 
سخنگوی دستگاه دیپلماسی تصریح کرد: در این سفر گفتگوها و ملاقات‌های رسمی متعددی به درخواست خانم اشتون انجام شد و مسئولین و مقامات کشور ما مواضع ایران را نسبت به روابط برابر و همچنین تحریم‌های ناعادلانه علیه کشورمان به روشنی بیان کردند.
 
افخم افزود: دراین ملاقات‌ها اعلام شد که جمهوری اسلامی ایران و اتحادیه اروپا می‌توانند روابط خوبی داشته باشند اما اینکه از یک رابطه دو جانبه بهره‌برداری خاصی شود، گویای همه ابعاد روابط نیست.
 
سخنگوی دستگاه دیپلماسی تاکید کرد: ایران کشوری مهم در منطقه و در روابط بین‌المللی تاثیر گذار است و همه مهمان‌هایی که تاکنون به کشورمان آمده‌اند، به جایگاه و نقش جدید ایران در معادلات منطقه‌ای و بین‌المللی اذعان داشته و برای برقراری روابط و گسترش آن اظهار علاقمندی کرده‌اند.
 
وی تصریح کرد: ما معتقدیم روابط‌ دو جانبه بایستی شکل گیرد، اروپا برای ایران یک شریک تجاری بوده اما بزرگ‌نمایی بخشی از یک سفر گویای تمام ظرفیت‌های همکاری نیست.

** مسئله حقوق بشر دغدغه جمهوری اسلامی ایران نیز هست
 
افخم خاطرنشان کرد: ما معتقدیم با توجه به ملاقات‌هایی که بین مسئولین ایران و اروپا انجام شده ظرفیت‌های همکاری دو جانبه بسیار مهم و زیاد است.
 
سخنگوی دستگاه دیپلماسی اظهار داشت: موضوع حقوق بشر دغدغه ما نیز هست و ما گفتگوهای حقوق بشری با کشورهایی از جمله ژاپن داریم و در سفر اخیر وزیر امور خارجه کشورمان به توکیو یک کمیته گفتگوهای حقوق بشری را تشکیل دادیم.

** با حساسیت موضوع وضعیت 5 مرزبان را دنبال می‌کنیم

افخم در پاسخ به سوالی پیرامون آخرین خبرها از وضعیت 5 مرزبان ایرانی که توسط تروریست‌ها ربوده شد‌ه‌اند، اظهار داشت: تلاش‌های دیپلماتیک در این مورد ادامه دارد و گفتگوهای نهادهای مختلف پیرامون این مسئله جاری است.

وی افزود: ما با حساسیت موضوع وضعیت 5 مرزبان را دنبال می‌کنیم، البته مقامات وزارت کشور نیز گفتگوهایی را در این زمینه انجام دادند، همچنین سفارت کشورمان در پاکستان ارتباطات مستمری با مسئولین پاکستانی دارند و امیدواریم موفق شویم این 5 مرزبان را به سلامت به کشور برگردانیم، البته اطلاعات و جزئیاتی هم در این بین مبادله می‌شود که صحت و سقم آن‌ها مورد بررسی قرار می‌گیرد.

افخم در مورد دیپلمات ربوده شده ایرانی در یمن بیان کرد: کمیته پیگیری کشورمان به طور مستمر با مسئولین این کشور در ارتباط بوده و در این زمینه دو سفرانجام شده و از محل‌ها و افراد مرتبط پیگیری و دیدارهایی در این زمینه انجام شده است و همکاری‌ها پیرامون این مسئله ادامه دارد.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی در مورد انتشار برخی اخبار رسانه‌ای پیرامون این مسئله اظهار داشت: اخبار برخی رسانه‌ها در مورد وضعیت این دیپلمات تایید نمی‌شود و مقامات یمنی نیز اعلام کردند که این خبرها تایید نمی‌شود و موضوع به طور کاملا جدی در دست اقدام و بررسی است.

 وی در پاسخ به سوال خبرنگاری در مورد دیدارهای کاترین اشتون و گفتگو درباره مسائل هسته‌ای تصریح کرد: محور برجسته این سفر، ابعاد دو جانبه رابطه ایران و اتحادیه اروپا بود البته بحث هسته‌ای هم مورد گفتگو قرار گرفت و عمدتا در مورد جلسه آتی که قرار است در وین برگزار شود گفتگو شد.

افخم در پاسخ به سوال خبرنگار دیگری در مورد سخنرانی روز گذشته رئیس‌جمهوری کشورمان و سخنان وی در مورد نقش امارات در جنگ تحمیلی اظهار داشت: به طور عمده بحث همکاری کشورهای عربی با دیکتاتور سابق عراق در جنگ تحمیلی علیه جمهوری اسلامی ایران روشن است البته در مورد موضوع مطرح شده بخش‌های حقوقی ما اخبار و مستنداتی را دارند و بنده بایستی اطلاعات تکمیلی را پیگیری و بررسی کنم.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی در پاسخ به سوال دیگری پیرامون کنفرانس ژنو 2 و حل بحران سوریه بیان کرد: یکی از محورهای اساسی بحران سوریه  دخالت‌های خارجی و مسیر تحلیل‌ها برای پایان دادن غیرواقع بینانه به این مسئله است.

** تلاشها برای حل بحران سوریه باید ادامه پیدا کند

وی افزود: ژنو 2 یک راهکار سیاسی بود و کشورهای مختلفی آن را مورد توجه قرار دادند تا از طریق سیاسی این بحران حل شود.

وی تاکید کرد: تلاش‌ها باید در این زمینه ادامه پیدا کند و راه حل‌ها باید مبتنی برواقعیت‌ها و ریشه تروریسم و تکفیری‌ها باشد.

افخم اظهار داشت: جمهوری اسلامی ایران خواهان حل واقع بینانه بحران سوریه است البته در این بین نقش مردم سوریه و حق آن‌ها برای تعیین سرنوشت مهمترین مسئله است واین عوامل در حل بحران سوریه تعیین کننده هستند و چنانچه در نظر گرفته نشوند بحران سوریه به راه حل پایانی خود نخواهد رسید.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی تاکید کرد: جمهوری اسلامی ایران از ابتدای این بحران نقش فعالی در این زمینه داشته و راهکارهای متعددی را ارائه کرده است البته ما همواره در حل مسائل منطقه‌ای اظهار نظرهایی براساس واقع بینی داشته‌ایم و راه حل‌هایی را ارایه کردیم، ما فکر می‌کنیم گفتگوی گروه‌های معارض و یافتن راه حل برمبنای مشترکات بسیار مهم است و مسئله‌ای که معاون عربی آفریقایی وزارت امور خارجه بیان کرد، یکی از این موارد است که اگر شرایط برای بررسی بیشتر فراهم شود جزییات این مسئله را مطرح می‌کنیم.

وی در مورد اظهارات سخنگوی وزارت خارجه آمریکا علیه کشورمان گفت: بحث مذاکرات بحثی هسته‌ای است و اینکه موضوعات دیگری به آن وصل شود غیرواقعی است و ما بارها اعلام کردیم که این زیاده خواهی طرف‌هاست و در عین حال این ادعاها را رد می‌کنیم.

افخم افزود: موضع ما در قبال تروریسم روشن است و ما آن را محکوم و رد می‌کنیم که خواهان حل ریشه‌ای این بحران هستیم.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی ادامه داد: اگر مسئله تروریسم با معیارهای سیاسی حل شود ممکن است گروه‌هایی را قانع کند اما به حل بین‌المللی این پدیده شوم کمک نمی‌کند تروریسم باید ریشه‌ای و برمبنای همکاری کشورها از بین برود.

** در مذاکرات هسته‌ای هیچ بحث دیگری مطرح نخواهد شد

وی تصریح کرد: ادعای مقامات آمریکایی براساس زیاده خواهی‌های خودشان است، مذاکرات هسته‌ای صرفا در چارچوب حل مسائل هسته‌ای است و ما اعلام می‌کنیم در این مذاکرات هیچ بحث دیگری مطرح نخواهد شد بنابراین باید گام‌های اساسی برای جلب اعتماد مردم ایران برداشته شود و نگرانی‌ها ما نسبت به زیاده‌ خواهی‌های آمریکا رفع شود.

افخم در پاسخ به سوال دیگری پیرامون روابط رسانه‌ای ایران و جمهوری آذربایجان بیان کرد: روابط ایران و جمهوری آذربایجان کاملا دوستانه بوده و در مسیر طبیعی خود ادامه دارد و تبعا مناسبات رسانه‌ای نیز مسیر خود را در همین چهارچوب دنبال می‌کند.

** دعوت دکتر روحانی از رئیس‌جمهور آذربایجان

سخنگوی دستگاه دیپلماسی ادامه داد: دعوت دکتر روحانی رئیس‌جمهوری کشورمان از "الهام علی‌اف" در برنامه بوده و متناسب با جدول زمانی این برنامه کاری انجام می‌شود.

وی اظهار داشت: روابط ایران و جمهوری آذربایجان در همه حوزه‌ها به طور خوبی جریان دارد و علایق برای گسترش این روابط نیز وجود داشته و در همین راستا نشست سه جانبه وزرای ایران، ترکیه و آذربایجان در شهر مرزی بانرا در ترکیه خواهیم داشت و این نشانگر همکاری‌های خوب است و تبعا سفر روسای جمهور نقطه عطف این روابط خواهد بود و در همین راستا نهادهای اجرایی به طور جدی‌تر موارد را پیگیری خواهند کرد.

افخم بار دیگر در پاسخ به سوال خبرنگاری پیرامون دیدارهای غیررسمی کاترین اشتون گفت: ما مواضع خود را برمبنای تعامل سازنده انجام می‌دهیم و با ملت صادق هستیم و آنچه که اعلام شده عین واقعیت است و در خصوص دیدارهای غیررسمی کاترین اشتون هیچ گونه هماهنگی به عمل نیامده است.

** سوءظن و بی‌اعتمادی بین ایران وغرب وجود دارد

سخنگوی دستگاه دیپلماسی افزود: ما همواره اعلام کردیم سوظن و بی‌اعتمادی بین ایران وغرب وجود دارد اما این که برخی دچار خوش بینی شده‌اند باید سوال کنیم مگر اتفاق ویژه‌ای در آن سمت افتاده است؟

وی ادامه داد: دولت دکتر روحانی برمبنای تعامل سازنده خواهان ارتباط قوی‌تر با جهان است و این کاملا واقع بینانه بوده و وزارت امورخارجه نیز بر همین اساس ارتباطات را انجام دهد و این روابط کاملا هوشمندانه انجام می‌شود و ساده انگاری و فقدان اطلاعاتی در رویکرد ایران نسبت به غرب وجود ندارد.

** ابراز تأسف سفیر اتریش از ملاقات‌های اشتون

افخم تاکید کرد: در پی انجام دیدارهای غیررسمی، ما سفیر اتریش را دعوت کردیم و مراتب این اقدام را اعلام کرده و وی نیز مراتب تاسف خود را اعلام کرد در عین حال باید گفت این گونه رفتارها کمکی به رفع سوءظن ملت ایران نسبت به غرب نمی‌کند در تمام ملاقات‌های رسمی انجام شده سابقه عملکرد پیشین غرب مورد توجه قرار گرفت و پیرامون بحث تحریم‌های ناعادلانه نیز گفتگو شد.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی تاکید کرد: موضع ما برمبنای صداقت با ملت است و بنده به عنوان این جایگاه حقوقی مراتب احترام خود را نسبت به همه دیدگاه‌ها اعلام می‌کنم و در عین حال باید بگویم وزارت امور خارجه مجری برنامه‌های سیاست خارجی است و منتقدین انتقادات خود را اعلام می‌کنند و در همه دنیا این روند وجود دارد، ما همه صداها را می‌شنویم اما برمبنای منافع ملی کشور اقدام می‌کنیم و هر دولتی با رویکرد خود چهارچوبی را دنبال می‌کند و دولت دکتر روحانی نیز برمبنای تعامل سازنده در همین راستا عمل می‌کند.

وی تصریح کرد: در تمام ملاقات‌ها و برنامه‌ها عزت ایران مورد توجه و تاکید سیاست خارجی است.

افخم در پاسخ به سوال خبرنگاری پیرامون این که شب گذشته در برنامه نود شبکه سوم سیما آزادی 5 مرزبان ایرانی با یک میلیون امضا اعلام شد  اظهار داشت: ابراز همدردی و نگرانی تمام ملت ایران برای ما بدیهی و روشن است و ما روزانه از طرق مختلف شنونده نظرات ملت هستیم و تمام این‌ها و تلاش‌های نهادهای غیررسمی و مردمی پشتوانه دولت است و خوب است که این امضاها 70 میلیون امضا شود.

** بحران اوکراین باید به دور از لفاظی و برخی روش‌های دوران جنگ سرد حل شود

سخنگوی دستگاه دیپلماسی در مورد بحران اخیر اوکراین اظهار داشت: ما مواضع خود را پیرامون این مسئله اعلام کردیم و تحولات آن را دنبال می‌کنیم و به نظر می‌رسد طرف‌های مربوط به مسائل آگاه هستند و امیدواریم به دور از لفاظی و برخی روش های دوران جنگ سرد این مسئله حل شود و مسائل در مسیری نرود که این بحران پیچیده شود و امیدواریم به راه حل‌های خوبی دست پیدا کنند.

وی در پاسخ به سوال خبرنگاری پیرامون رویارویی عراق با تروریست‌های داخلی گفت: طی ماه‌های گذشته بخشی از برنامه‌های دولت عراق مربوط به مبارزه با تروریست‌ها بود باید توجه داشت که آثار این‌ها ممکن است فراتر از بحث سوریه گسترش یابد هم چنین آقای مالکی هم نسبت به فعال کردن تروریست‌ها توسط برخی کشورها نیز هشدار دادند.

** مناسبات ایران با کردستان عراق رو به گسترش است

افخم در پایان در پاسخ به سوال خبرنگاری پیرامون روابط ایران با اقلیم کردستان عراق خاطر نشان کرد: مناسبات ایران و کردستان عراق در چارچوب مجموعه حاکمیت عراق بوده است و به دلیل ارتباط نزدیک‌تر حوزه‌های تجاری در جریان است و هم چنین مبادله زندانیان در دست بررسی است و گفتگوهای خوبی در سطح کارشناسی و کنسولی در جریان است و فکر می‌کنیم این مناسبات در چارچوب حاکمیت عراق رو به گسترش است.
منبع: باشگاه خبرنگاران

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 7
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • پشیمان شده از تبدیل به طلا ۱۳:۲۲ - ۱۳۹۲/۱۲/۲۰
    0 0
    دیگه کم کم این پاسخهای نخ نما وتکراری وبی خاصیت دیپلماسی داره تبدیل به سناریوی سریالی میشه.یه دستگاه ضبط صوت هم همینکار رو میتونه بکنه .دیگه مسئول نمیخواد.
  • سوزن بان ۱۳:۴۳ - ۱۳۹۲/۱۲/۲۰
    0 0
    قربون عمه ام برین با این موضع گیری هاتون !!
  • سید مصطفی ۱۳:۴۹ - ۱۳۹۲/۱۲/۲۰
    0 0
    بابا مردم رو چی فرض کردین مگه زمان ملاقاتهای این خانم از وزارت اطلاعات و خارجه کسی همراهشون نبوده یا اینکه خودش آژانس گرفته رفته گشتی داخل تهران زده واقعا چی فکر کردید پیش خودتون
  • ۱۴:۳۳ - ۱۳۹۲/۱۲/۲۰
    0 0
    خانم افخم مردم رو چی فرض کردین تمام ملاقاتهایی که به زعم خودتون هم به صلاح نظام نیست به این راحتی انجام میشه بعد به صورت صوری و ظاهری میگین که اشتباه شده کی بود کی بود من نبودم
  • 1234 ۱۴:۴۹ - ۱۳۹۲/۱۲/۲۰
    0 0
    رهبر معظم انقلاب فرمودند: «ملت ایران در انقلاب گفت، در حوادث بعدى گفت، در جنگ تحمیلى گفت، در این بیست‌ودوم بهمن گفت: ما تسلیم زورگویى و باج‌خواهى آمریكا نخواهیم شد. یك عده سعى نكنند چهره‌ى آمریكا را بزك كنند، آرایش كنند، زشتى‌ها و وحشت‌آفرینى‌ها و خشونتها را از چهره‌ى آمریكا بزدایند در مقابل ملت ما، به‌عنوان یك دولت علاقه‌مند، انسانْ‌دوست معرفى كنند؛ اگر سعى هم بكنند، سعى‌شان بى‌فایده است.»
  • ۱۵:۰۰ - ۱۳۹۲/۱۲/۲۰
    0 0
    دیدار کاترین اشتون با نرگس محمدی، از محکومان حوادث بعد از انتخابات و خانم گوهر عشقی، مادر مرحوم ستار بهشتی با انتقادات مواجه شده، اکنون این پرسش ایجاد شده که چرا بعد از این دیدار، سعید جلیلی، چهره شاخص جبهه پایداری، از به حضور پذیرفتن اشتون خودداری نکرده است؟
  • علی ۱۷:۲۸ - ۱۳۹۲/۱۲/۲۰
    0 0
    آخی تا کی ... ؟ خانم سخن گوی دولت راستگویان،این قدر به مردم ... نکنید . مگر میشود این جور سفر ها بدون برنامه قبلی باشد. بدانید بعضی از حقوقدانان واقعا حقوقدادن هستند و قواعد بین اللملل را میدانند.

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس