کاترین اشتون در شرایطی میهمان ما ایرانی هاست که برنامه اقدام مشترک براساس توافق ژنو آغاز شده است و ایران براساس این تعهدات در مسیر اعتمادسازی دوجانبه قرار دارد.

گروه سیاسی مشرق - روزنامه‌های کشور، در لابه‌لای اخبار و مطالب تولیدی خود، به نکات، اخبار و مفاهیمی اشاره می‌کنند که انتخاب و بازنشر آنها می‌تواند مورد علاقه مخاطبان یک رسانه باشد. آنچه در ادامه می‌خوانید گزیده‌ای از مطالب امروز روزنامه‌های کشور به انتخاب خبرنگاران گروه سیاسی مشرق است.

***

تشکیل جبهه ملی اصلاح‌طلبان!

روزنامه تهران امروز در ستون "باشگاه سیاسی" امروز دوشنبه خود نوشت: محمدنبی حبیبی دبیرکل حزب موتلفه اسلامی در گفت‌وگو با باشگاه خبرنگاران، با اشاره به واکنش اخیر برخی افراد نسبت به تغییر نکردن شاکله وزارت بهداشت اظهار داشت: عده‌ای از اصلاح‌طلبان دست پیش گرفته‌اند که پس نیفتند. وی ادامه داد: این اظهارات طلب‌کارانه آنها نشان می‌دهد با وجودی که در انتصابات مجموعه دولت کفه اصلاح‌طلبان بسیار سنگین‌تر از اصولگرایان است، باز هم از طلب‌کاری غفلت نمی‌کنند.
دبیر کل حزب موتلفه اسلامی با اشاره به وظایف و اختیارات وزرا در عزل و نصب‌ها اضافه کرد: وزیر بهداشت نیز مانند تمامی وزرا اختیار دارد و اصولگرایان و اصلاح‌طلبان می‌توانند پیشنهادات خود را ارائه کنند. وی تاکید کرد: واکنش اخیر اصلاح‌طلبان همان طلب‌کاری آنان را نشان می‌دهد که موضوعی قابل تامل است و مجموعه دولت بایستی به این طلب‌کاری‌ها عکس‌العمل نشان دهد.

وطن امروز همچنین در خبر دیگری نوشت: باخبر شدیم که «س.ح» که به تئوری پرداز اصلاح‌طلبان معروف است نسبت به وضعیت کنونی این جریان به شدت ابراز نگرانی کرده است و از همفکران خود خواسته تا هرکاری کنند تا این جریان از انزوا خارج شود. البته آقای تئوری پرداز خودش هم در همین رابطه پیشنهاد داده تا جبهه‌ملی‌اصلاح‌طلبان برای برون رفت از بحران هرچه سریع‌تر تشکیل شود.


مرگ مشکوک دانشجوی ایرانی در آمریکا

روزنامه آرمان در ستون شنیده‌های امروز دوشنبه خود نوشت: شنیده شد که دانشجوی ایرانی که در انستیتوی فناوری رایانه «جورجیا» در«آتلانتا» مشغول به تحصیل بود بر اثر حادثه مشکوک انفجار در آپارتمانش مجروح شد و سرانجام ظهر پنجشنبه گذشته پس از یک ماه وضعیت کما، در بیمارستانی در آتلانتا درگذشت.به گزارش ابتکار، حادثه مشکوک انفجار در آپارتمان «سامر اخشابی» واقع در یک مایلی کالج فنی جورجیا روی داده و این در حالی است که زمان این حادثه، ساعت 4 صبح سه‌شنبه 15 بهمن به وقت محلی- مشکوک بودن این اتفاق را تأیید می‌کند.اخشابی بر اثر برخورد کوکتل مولوتف از ناحیه سر، بازو، قفسه سینه و صورت به شدت آسیب دیده بود. مقامات پلیس پس از انتقال وی به بیمارستان اعلامم کردند که میزان سوختگی این دانشجوی ایرانی درجه سه تشخیص داده شده و بیش از 90 درصد بدن او سوخته است.

ممنوعیت ازدواج مهمانداران زن

شنیده شد که شرکت هواپیمایی قطر از سیاست‌های عجیب خود درخصوص منع ازدواج و باردارشدن مهمانداران زن این خطوط هوایی دفاع کرد. فدراسیون بین‌المللی کارگران حمل و نقل، پیشتر شرکت هواپیمایی قطر را به علت کنترل زندگی خصوصی کارکنان خود و وضع قوانین ممنوعیت برخی کارکنان زن این شرکت از ازدواج و باردار شدن، مورد انتقاد قرار داده بود. پایگاه اینترنتی «میدل ایست آنلاین»، نوشت: «اکبر البکر، مدیر عامل شرکت هواپیمایی قطر در واکنش به این انتقادها، پیروزی قطر برای میزبانی جام جهانی فوتبال 2022 را به عنوان علت این گونه حملات به قطر مطرح کرده است.» البکر افزود: «براساس قوانین داخلی، زنان مهمانداری که باردار شوند، حق پرواز ندارند و با توجه به اینکه شرکت هواپیمایی فرصت شغلی زمینی کافی برای این افراد ندارد، این دسته از مهمانداران در اغلب موارد باید کار خود را رها کنند.»


برای میهمان ویژه کاترین اشتون 

روزنامه خراسان در یاداشت امروز خود به قلم سید محمد اسلامی نوشت: از اولین روزی که خانم اشتون با پرونده ایران روبرو شد، کمی بیشتر از 4 سال می گذرد. او تا چند ماه دیگر از سمت کنونی اش در اتحادیه اروپا بازنشسته می شود و به تاریخ می پیوندد. با این حال قضاوت تاریخ درباره او و سیاست خارجی اتحادیه اروپا در قبال ایران همیشه وجود خواهد داشت.

خانم کاترین اشتون در آذرماه 1388 هنگامی که به عنوان دومین نماینده عالی سیاست خارجی و امور امنیتی این سمت را از خاویر سولانا تحویل گرفت، برای تشریح سیاست هایش یادداشتی را در روزنامه تایمز چاپ لندن منتشر کرد. او در این یادداشت از دیپلماسی آرام اما فعال اروپا با حضور در میدان بحران های جهانی از جمله خاورمیانه سخن گفت.

اشتون در این یادداشت تاکید کرد که اتحادیه اروپا خود را به فشار بر ایران برای کنترل برنامه های هسته ای اش ملزم می داند. خانم اشتون در 4 سال ماموریت خود سیاست اعمال تحریم های ظالمانه علیه مردم ایران را ادامه داد. تا جایی که شدت، حجم و اهمیت تحریم های اتحادیه اروپا علیه ایران در تاریخ این اتحادیه بی سابقه بوده است. به عبارت دیگر اتحادیه اروپا از ابتدای تاسیس تا کنون علیه هیچ کشور یا گروهی، تحریم های این چنینی اعمال نکرده است.

براساس گزارش های شورای روابط خارجی اتحادیه اروپا(ECFR)، در 10 سال گذشته شدت همزبانی و اشتراک نظری که اتحادیه و کشورهای عضو در فشار بر ایران داشته اند، بی سابقه بوده و اتحادیه اروپا همگرایی در فشار بر ایران را یک موفقیت بی سابقه در زمینه سیاست دفاعی و امنیتی مشترک اروپایی (European Security and Defence Policy) اعلام کرده است.

بر همین اساس 2 سال پیش در سال 2012 و در میانه ماموریت خانم اشتون، اتحادیه اروپا بر بخش انرژی ایران متمرکز شد و به طور خاص، واردات نفت از ایران را ممنوع ساخت. صادرات گاز طبیعی، فرآورده های پتروشیمی و تجهیزات و فن آوری های کلیدی بخش نفت، گاز و پتروشیمی نیز تحریم شدند.

اتحادیه اروپا تبادلات مالی میان موسسات مالی اروپایی و بانک های ایرانی را نیز محدود کرد. شدت تحریم های اتحادیه اروپا در دوره ماموریت خانم اشتون به حدی است که برخی معتقدند این تحریم ها حتی سختگیرانه تر از تحریم های دولت آمریکا است و از حد تحریم های اعمال شده در شورای امنیت سازمان ملل نیز فراتر رفته است.

با این حال موج حضور دیپلمات های کشورهای اروپایی در همین چند ماه گذشته از توافق ژنو، نشان می دهد که سازوکار سیاست خارجی اتحادیه اروپا به روشنی در تامین منافع اعضای این اتحادیه ناکام بوده است. اروپا در زمینه امنیت در حوزه های تروریسم، مواد مخدر و از همه مهم تر انرژی به همکاری ایران نیاز دارد. از این پس دیپلمات های اروپایی مشتاقانه تلاش می کنند تا در فرار از بحران انرژی به ویژه پس از تنش با روسیه، رتبه از دست رفته شان در بازار ایران را احیا کنند. موضوع دیگری که کاترین اشتون در آن به کمک ایران نیاز دارد، بحران بازگشت شهروندان اروپایی حاضر در نبردهای تروریستی در سوریه است. ترانزیت مواد مخدر از افغانستان به سمت بازارهای پر رونق اروپایی نیز از گذشته تاکنون دغدغه اروپا برای دریافت کمک از ایران بوده است.

با این همه امروز خانم کاترین اشتون میهمان مردم ایران است. او به اصفهان رفته است و در برابر جلوه ای باشکوه از عظمت تمدن ایران اسلامی قرار گرفته است. خانم اشتون می تواند در اصفهان، به کلیسای "وانک" در منطقه جلفا برود و نمونه کم نظیر همزیستی برادرانه هم وطنان مسلمان و مسیحی اصفهانی ما را از نزدیک ببیند. نماینده عالی سیاست خارجی اتحادیه اروپا همچنین می تواند به محله های کلیمی نشین در اصفهان هم سری بزند. برای ایشان شاید بد نباشد وقتی در میدان نقش جهان قدم می زند، به این فکر کند که سختگیرانه ترین تحریم های تاریخ اتحادیه اروپا از جمله تحریم های دارویی بر چه مردمی و با چه فرهنگی تحمیل شده است.

کاترین اشتون در شرایطی میهمان ما ایرانی هاست که برنامه اقدام مشترک براساس توافق ژنو آغاز شده است و ایران براساس این تعهدات در مسیر اعتمادسازی دوجانبه قرار دارد. با این حال در خوشبینانه ترین حالت کارنامه رفتار اتحادیه اروپا و مسئولان سیاست خارجی این اتحادیه از جمله "هرمان ون رومپوی" رئیس شورای اروپا، "خوزه مانوئل باروسو" رئیس کمیسیون اروپا و خانم "کاترین اشتون" نماینده عالی سیاست خارجی و دفاعی این اتحادیه ما را به یاد جمله معروف نلسون ماندلا می اندازد که گفت: «می بخشیم، اما فراموش نمی کنیم.»


موضع صریح یک اصلاح‌طلب علیه فتنه‌گران و پادوهای مشارکت

روزنامه کیهان در ستون اخبار ویژه امروز دوشنبه خود نوشت: سیدهادی خامنه‌ای دبیرکل مجمع نیروهای خط امام، از انجمن‌های اسلامی دانشجویان خواست شعبه احزاب در دانشگاه نباشند و موازین اسلامی را مراعات کنند. وی همچنین تصریح کرد حمایت از لبنان و فلسطین و غزه و سوریه  برای ما حیاتی است.

مواضع این روحانی اصلاح‌طلب از آن جهت حائز اهمیت است که افراطیون حزب مشارکت و سازمان مجاهدین (انقلاب) پس از پیوند با گروهک‌هایی نظیر نهضت‌آزادی، از یک سو برخی انجمن‌های اسلامی دانشجویان و دفتر تحکیم را تبدیل به ادامه قدرت خود کردند و از سوی دیگر به ترویج سکولاریسم در دانشگاه پرداختند. شعار نه غزه نه لبنان نیز شعار فتنه‌گران در فتنه و آشوب 88 بود.

سیدهادی خامنه‌ای در دیدار با گروهی موسوم به «شوراهای احیای انجمن اسلامی دانشجویان» اظهار داشت: متأسفانه برخی حرکت‌ها آسیب‌هایی ایجاد کرد. به برخی از اصول و شئونات اسلامی بی‌توجهی شد؛ حتی جایی به صراحت گفته شد « برای فعالیت در انجمن اسلامی، نیاز نیست حتما مسلمان باشیم».

وی همچنین درباره سیاسی بودن دانشجویان می‌گوید: فعالیت دانشجویی نمی‌تواند سیاسی نباشد، اما مهم‌ترین نکته این است که شعبه احزاب خارج از دانشگاه نباشد. حضور افراد حزبی نشان‌دار از تشکل‌های خاص، می‌تواند مشکل‌ساز باشد. البته  من به شخصه مخالف این کار نیستم اما این اتفاق، تیغ دو دمه است. اگر نمایندگان اصلاحات در دانشگاه حضور داشته باشند، بهانه به دست احزاب دیگر می‌دهد تا آنها هم حضور پیدا کنند. تفکر سیاسی و تشکیلاتی را در خود پرورش دهید. موازین اسلامی را رعایت کنید، چرا حجاب دوستان باید به گونه‌ای باشد که بتوان از آن ایراد گرفت؟

وی درباره سیاست خارجی نیز گفت: من معتقدم وظیفه هر دولتی در ایران این است که به لبنان و فلسطین، غزه و سوریه کمک کند. حمایت از آنها برای ما حیاتی است. اگر به همبستگی اسلامی و انسانی هم، کسی معتقد نباشد ولی برای حفظ امنیت خود باید از آنان حمایت کنیم. در دوره رژیم پهلوی، یهودی‌ها در ایران بسیار فعال بودند، در سیاست و اقتصاد و حتی در بخش آموزش ما حضور داشتند، تعدادی از نخست‌وزیران ما بهایی بودند و بسیاری از حوزه‌های اقتصادی، مثل دارو، لاستیک، قماش، کشاورزی مدرن، صنعت و... حضور داشتند. بحث فلسطین برای نظام ما یک مسئله  اساسی است. از همان آغاز فعالیت انقلاب در سال 41، امام درباره اسرائیل صحبت کرد. باید عمیق بود و نباید بی‌مطالعه و احساساتی تحت تاثیر قرار گرفت. امروزه یکی از خط قرمزهای توده مردم ما، بحث اسرائیل است.


دولت در سایه و توطئه فرهنگی 

روزنامه رسالت در سرمقاله خود به قلم محمود فرشیدی نوشت: پنج شنبه گذشته مقام معظم رهبری در دیدار با رئیس و نمایندگان مجلس خبرگان، تحلیلی جامع از شرایط کنونی کشور و جهان ارائه کردند و باصدور دوازده فرمان، مردم و مسئولان را به توجه و اجرای این فرامین دعوت فرمودند. به نظر می رسد مرکز ثقل این بیانات و آنچه که برای تحقق کامل این رهنمودها بیش از همه اهمیت و کارگشایی دارد، توجه به فرهنگ دینی و انقلابی است که انقلاب اسلامی براساس آن بنیان گذاشته شده است چنانکه معظم له نیز درباره وضعیت مسائل فرهنگی در شرایط فعلی، دردمندانه بیان فرمودند که:

"من هم از مسائل فرهنگی نگرانم و در این نگرانی نمایندگان خبرگان سهیم. دولت به این موضوع توجه کند و مسئولان فرهنگی هم باید توجه داشته باشند که چه می کنند، در مسائل فرهنگی نمی توان بی ملاحظگی کرد."

واقعیت آن است که این روزها مردم ما قرائن و شواهدی را مشاهده می کنند که به نگرانی آنان در زمینه تکرار برخی حوادث تلخ فرهنگ ستیز و حریم شکن گذشته دامن می زند و هنجارشکنی هایی نظیر شعار راهپیمایی علیه خدا و اسائه ادب به ساحت قدسی ولیعصر (عج) و اهانت به مراسم و نمادهای عزاداری حضرت سیدالشهدا و جفا به امام خمینی (ره) را تداعی می کند. از قرائن و شواهد چنین برمی آید که بقایای جریانات شکست خورده در توطئه ها و فتنه های گذشته حاشیه امنی یافته اند و "دولت در سایه ای" تشکیل داده اند تا با استفاده از نفوذ خویش در برخی دولتمردان و جامعه، اهداف شوم و براندازانه خود را پیگیری کنند.

اگر چه در میان گردانندگان این دولت در سایه، تفاوت هایی را از نظر دیدگاه و اهداف می توان مشاهده کرد اما فصل مشترک جملگی را باید در این واقعیت تاسف آور جویا شد که آنان کافران را به عنوان دوست و سرپرست خود، جایگزین مومنان کرده اند و عزت حقیقی را که فقط از آن خداوند متعال است، نزد کفار و سردمداران نظام سلطه جهانی جستجو می کنند. (1) هر چند برخی از آنان ممکن است به ظواهر ارزش های دینی پایبند باشند.

پیامد این دوگانگی، مجموعه ای از هنجارشکنی ها و بدعت های فرهنگی در دو عرصه سیاست داخلی و خارجی است. در عرصه سیاست خارجی، چراغ سبز نشان دادن به دشمن، سکوت در برابر برخوردهای تحقیرآمیز آمریکا و اسرائیل، شبیه سازی ایران و اوکراین، ارتباط و دیدار و گفتگوهای پنهان با آمریکا از جمله تلاش های این افراد خودباخته است.
در عرصه داخلی هم، سیاه نمایی اوضاع کشور، تضعیف روحیه دولتمردان و مردم و ترسانیدن آنان از دشمن، کمرنگ کردن مرز کفر و ایمان، تضعیف غیرت دینی و ترویج اباحه گری، شکستن حرمت مقدسات، بی تفاوتی نسبت به هجوم به شاخصه های استقلال کشور تبلیغ فرهنگ دشمن، تلاش برای تغییر ذائقه فرهنگی مردم از اسلام به کفر، تلاش برای ایجاد اختلاف بین اقوام و مذاهب، ناچیز انگاشتن دستاوردهای علمی کشور بخصوص دستاوردهای دانشمندان شهید، نمونه هایی از توطئه های فرهنگ ستیزانه دولت در سایه است.

شبکه دولت در سایه، با برنامه ریزی تشکیلاتی می کوشد مانع توجه دولت به مشکلات اساسی مردم بخصوص مشکلات اقتصادی و معیشتی آنان شود و در مقابل تلاش می کند با طرح مسائل و موضوعات غیرضروری و انحرافی از قبیل دفاع از حقوق فرقه های "ضاله" از زبان برخی وابستگان تریبون دار خود، چنین وانمود کند که دولت سرگرم بازی های سیاسی و دغدغه های روشنفکر مابانه و اشرافی و دردهای بی دردی خود می باشد و مدیریتی جهادی برای کاهش مشکلات معیشتی مردم اعمال نمی کند.

همچنین تحقیر نیروهای مومن، بخصوص نسل جوان و متدین و کارشکنی در زمینه حضور و بالندگی آنان از طرفی و میدان دادن به افراد خودباخته و خود فروخته از طرف دیگر نیز، از جمله سیاست های دولت در سایه است. در عرصه رسانه ای هم این شبکه تلاش می کند با برداشتن فیلترینگ در فضای مجازی، زبان دشمن را در جامعه ما درازتر کند و یا بار دیگر به روزنامه های زنجیره ای میدان تنش آفرینی بدهد و در حوزه کتاب هم امکانات نظامی اسلامی را در خدمت متاخرین و متقدمینی به کار بگیرد که عمر و قلم خویش را در جهت مقابله با فرهنگ اسلامی و باورهای ملت ایران تلف کرده اند و با انکار ضروریات دین مقدس اسلام و اسائه ادب و باورهای اعتقادی سیاسی مردم، ثابت کرده اند که دیدگاه هایشان با فرهنگ مردم ایران کمترین سنخیتی ندارد. در گستره فیلم و سینما هم تلاش دولت در سایه، منزوی ساختن فیلم های ارزش مدار است اما از فیلم هایی حمایت می کند که خیانت زن و شوهر به یکدیگر، یا صرف مشروبات الکلی و یا ترسیم چهره ای سیاه از جامعه ایران، در آن به نمایش گذاشته می شود تا مبادا در تحقیر ملت ایران از عوامل صهیونیست هالیوود عقب بماند.

در عرصه مدیریت، سیاست دولت در سایه، تلاش برای احیای کانون های صنفی منحله است و در عین حال برای حذف مدیران کارشناس و متدین و خدوم کوشش می کند تا زمینه را برای انتصاب افراد غوغا سالاری فراهم سازد که از مدیریت به عنوان فرصتی برای ایجاد تشنج در جامعه سوءاستفاده می کنند.

قابل توجه آنکه یکی از مهم ترین توطئه های دولت در سایه، طراحی کودتای خزنده و نرم از درون نظام است و نقشه هایی برای نفوذ افراد وابسته به خود در مجلس خبرگان، مجلس شورای اسلامی و پست های کلیدی مدیریتی در سر می پروراند.

البته ملت سرافراز ایران، طی 35 سال گذشته در کوره مبارزه با دشمن هر روز آبدیده تر شده است و امروز نیز هوشیارانه روند حرکت خزنده دولت در سایه را زیر نظر دارد و انتظارش از روسای محترم قوا و بخصوص ریاست محترم جمهور و اعضای محترم هیئت دولت، آن است که با توجه به هشدار همیشگی مقام معظم رهبری در زمینه ضرورت پاسداری از فرهنگ اسلامی و ارزش های دینی و ملی، منشور دوازده گانه معظم له را مورد توجه خاص قرار دهند و هیئت دولت آن را دستور کار چند جلسه خود قرار دهد و برای عملیاتی شدن این رهنمودها، تدابیر ویژه بیندیشند و بخصوص هیئتی را برای رصد کردن توطئه های "دولت در سایه" و مقابله با نفوذش، مامور نماید.


چرا آیت‌الله مکارم با وزیر علوم دیدار نکرد

وطن امروز نوشت: موضوع عدم پذیرفتن وزیر علوم توسط 3 تن از مراجع عظام تقلید در جریان سفر هفته گذشته فرجی‌دانا به شهر مقدس قم بازتاب گسترده‌ای در میان رسانه‌ها پیدا کرد. آیت‌الله‌العظمی مکارم شیرازی از جمله مراجعی بود که وی را به حضور نپذیرفت. براساس این گزارش، بسیاری از ناظران علت این امر را تحولات وزارت علوم و برخی عزل و نصب‌ها و بازگشت جریان فتنه به راس امور اجرایی این وزارتخانه عنوان کردند. در این بین برخی رسانه‌های حامی دولت با اشاره به حضور فرجی‌دانا در مراسم ختم و بزرگداشت آیت‌الله موسوی کرمانی که آیت‌الله مکارم نیز در آن حضور داشت، آن را به منزله دیدار وی با آیت‌الله مکارم عنوان کردند. به گزارش «وطن امروز»، بعد از این اظهارات، حضرت آیت‌الله ناصر مکارم شیرازى صبح دیروز در ابتداى درس خارج فقه خود در مسجد اعظم قم  با اشاره به برخی اخبار منتشره مبنی بر ملاقات ایشان با وزیر علوم، ضمن تکذیب این خبر به برخی وساطت‌ها در این بین اشاره کرد و علت عدم پذیرش وی را برخی عزل و نصب‌ها در این وزارتخانه نامید. 

این مرجع تقلید با اشاره به سفر وزیر علوم به قم تصریح کرد: وزیر علوم روز پنجشنبه به قم آمد، بعضى از آقایان مصلحت دیدند با ایشان ملاقات کردند ولى در بعضى از جرائد معروف نوشته شده بود که بنده نیز با ایشان ملاقات کرده‌ام که من آن را جداً تکذیب مى‌کنم. عزل و نصب‌هایی که وزیر علوم انجام داده نه به مصلحت دانشگاه و دانشجو و نه به مصلحت نظام است. حضرت آیت‌الله مکارم شیرازی اضافه کرد: افرادى واسطه شدند تا این ملاقات صورت گیرد اما گفتم من آمادگى ملاقات با ایشان را ندارم. گفتند چرا؟ گفتم عزل و نصب‌هاى زیادى توسط ایشان در دانشگاه‌ها صورت گرفته که نه به مصلحت دانشگاه و دانشجویان عزیز ما بوده و نه به مصلحت نظام جمهورى اسلامى. این مرجع تقلید افزود: بسیارى از نمایندگان محترم مجلس اعتراض کرده‌اند و اخیراً شوراى محترم انقلاب فرهنگى نیز به این عزل و نصب‌هاى بىضابطه اعتراض کرده‌ است. حضرت آیت‌الله مکارم شیرازی یادآورشد: من دیدم ملاقات با ایشان تایید آن عزل و نصب‌هاست و در پیشگاه خداوند متعال مسؤولم و لذا ملاقات را نپذیرفتم. از کارهای خوب دولت حمایت و تقدیر کرده و نسبت به خطاها تذکر می‌دهیم. استاد برجسته درس خارج حوزه علمیه قم بیان کرد: البته دولت محترم کارهاى خوبى انجام مى‌دهد که ما از آن تقدیر مى‌کنیم و احیاناً بعضى از خطاها صادر مى‌شود که بر ما شرعاً لازم است تذکر دهیم.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 2
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • ۱۰:۵۵ - ۱۳۹۲/۱۲/۱۹
    0 0
    البته که مشرق یگ خبرگزاری ویژه است.. آفرین بر همتتان
  • ۱۱:۰۸ - ۱۳۹۲/۱۲/۱۹
    0 0
    درود خدا بر امام خامنه ای و آیت‌الله مکارم شیرازی

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس