کد خبر 292885
تاریخ انتشار: ۲۰ اسفند ۱۳۹۲ - ۱۳:۴۸

روزنامه گاردین انگلیس در گزارشی به حواشی پیش آمده در سفر مسئول عالی سیاست خارجی اتحادیه اروپا به ایران اشاره و دیدار اشتون با چند نفر از فعالان حقوق زن در ایران را موجب خشم تندروها در این کشور دانست.

به گزارش مشرق، کاترین اشتون با دیدار گروهی از زنان فعال حقوق بشر در سفر 2 روزه اش به ایران به عنوان مقام ارشد سیاست خارجی اتحادیه اروپا خشم تندروها در تهران را برانگیخت.

اشتون که میانجی توافق تاریخی هسته ای میان ایران و گروه 1+5 نوامبر گذشته در ژنو بود روز یکشنبه با 6 نفر از فعالان زن ایرانی در سفارت اتریش دیدار و تنها چند ساعت پس از رسیدن به پایتخت ایران روز جهانی زن را گرامی داشت.

اشتون سمت نماینده عالی سیاست خارجی اتحادیه اروپا را از سال 2009 بر عهده دارد.

اشتون روز شنبه در این باره گفت: «مهمترین هدف این دیدار برای من به عنوان نماینده ارشد اتحادیه اروپا فراهم شدن فرصتی برای گفت وگو با ایران درباره پتانسیل روابطی است که ما میتوانیم در آینده داشته باشیم.

وی در این باره افزود: جای تعجب ندارد؛ در این سفر توجه بسیاری بر موضوع حقوق بشر وجود داشت: من در روز جهانی زن با فعالان زن ایرانی دیدار کردم و درباره شرایطی که زنان ایرانی در آن قرار دارند و مسائلی که این زنان درگیر آن بودند به گفت وگو نشستم؛ از خبرنگاران تا کسانی که با پناهجویان افغان در ارتباط هستند، کسانی که با طیف های مختلفی از جامعه کار می کنند.

وزارت خارجه ایران روز دوشنبه نسبت به اقدام سفارت اتریش اعتراض و اتحادیه اروپا را به اتخاذ استانداردهای دوگانه در قبال موضوع حقوق بشر متهم کرد.

پیش از این نیز، دو نماینده مجلس ایران عنوان کرده بودند که اشتون در امور داخلی ایران دخالت کرده است.

مایکل مان، سخنگوی اشتون با کوچک شمردن انتقادات به گاردین در این باره، گفت: موضوع حقوق بشر همچنان بخش کلیدی و مهم سیاست خارجی اتحادیه اروپا در قبال ایران است.

سفر اشتون به ایران تنها چند هفته پس از آن صورت گرفت که تهران و 6 قدرت جهانی شامل (انگلیس، فرانسه، آلمان، چین، روسیه و آمریکا» که به عنوان گروه 1+5 شناخته می شوند مذاکرات خود را در وین اتریش با هدف دستیابی به توافق جامع و نهایی آغاز کرده اند.

اشتون در این سفر با حسن روحانی، رئیس جمهوری ایران و جواد ظریف وزیر خارجه این کشور نیز دیدار و گفت و گو کرد.

انتخاب حسن روحانی به سمت ریاست جمهوری ایران در ژوئن گذشته امیدها درباره بهبود حقوق زنان را افزایش داد اما نرگش محمدی یکی از فعالان حقوق زنان که در سفارت اتریش با اشتون دیدار کرده بود در این باره گفت که اکنون بسیار زود است که بخواهیم بگوییم که روحانی در عمل به تعهداتش موفق بوده است.

منبع: نامه نیوز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس