بیست‌و‌نهمین هفته نامه صوتی حسن رحیم پور‌ازغدی با موضوع «سینمای دینی و مفهوم‌شناسی تخیل و معنویت» از سوی مؤسسه فرهنگی هنری طرحی برای فردا منتشر شد.

گروه فرهنگی مشرق، بیست‌و‌نهمین هفته‌نامه صوتی حسن رحیم‌پور ازغدی با موضوع «سینمای دینی و مفهوم‌شناسی تخیل و معنویت» و موضوعات معرفتی و زمینه سینما و هنر ارزشی و دینی، از سوی مؤسسه فرهنگی هنری طرحی برای فردا منتشر شد.

حسن رحیم‌پور ازغدی در بخشی از این سخنرانی می‌گوید: اگر اسلام ترکیبی از احکام و اخلاقیات و آموزه‌های عبادی است، سینمای دینی هم می‌تواند با توجه به لایه‌های مختلف جامعه ارزش‌های دینی را ترویج کند. گاهی عده‌ای عنصر خیال را به طور مطلق امری منفی و شیطانی تلقی کرده‌اند و گفته‌اند چون در سینما عنصر خیال و تخیل نقش مهمی دارد این عرصه، عرصه شیاطین و غفلت است و عنصر صورت‌گری آن ذاتا پشت کردن به حقیقت عالم است و سینما یا نمی‌تواند دینی باشد، یا اگر دینی است نمی‌تواند سینما باشد!

به گفته رحیم‌پور ازغدی واژه خیال در دو اندیشه غربی و اسلامی به یک معنا به کار نرفته و کاربردهای مختلفی داشته است و باید بین این معانی تفاوت قائل شد. معنای غرب از تخیل سکولار و شیطانی بوده اما در نگاه اندیشمندان مسلمان خیال یکی از قوای ادراکی است که قابل دخل و تصرف و اصلاح و تحول است و می‌تواند وجوه رحمانی یا شیطانی داشته باشد و به سمت خداوند یا شیطان سوق پیدا کند.

وی معتقد است که معنویت هم در مکاتب غرب و شرق معانی متعددی داشته و گاهی در غرب معنویت به عنوان امری ذهنی و پدیداری معرفی می‌شود به طوری که نمی‌توان میان واقعیت و مالیخولیا تفاوت قائل شد و نسبیت‌گرایی مطلق را بر حوزه شناخت امر معنوی حاکم می‌کند. در این معنا آدمی در خود گرفتار است و حقیقتی نیست که بخواهد به آن برسد.

به گفته این پژوهشگر، سینمای غرب با گذر از مادی‌گرایی و سینمای جنسی و پوزیتیویستی در فصل جدید خود به حوزه‌های عرفان‌های روانکاوانه و معنوی خاص خود ورود می‌کند که در چالش‌های انسان‌شناسی و معرفت‌شناسی درگیر بوده است. باید مبنای فلسفی این سینمای معناگرا را کاملا مورد نظر قرار داد. بخشی از اصول این معنویت از بودیسم گرفته شده و بخشی دیگر از عرفان‌های سرخ‌پوستی، بخش‌هایی از تصوف مسیحی و یهودی یا کابالا گرفته شده است. بخش‌هایی هم از فلسفه‌های اگزیستانسیالیستی و هرمنوتیکی و پدیدارشناسانه گرفته شده است.

او خاطرنشان می‌کند که آنچه که روشن است این حقیقت است که تاریخ غرب و پیوندش با چنین سینمایی، ترکیبی از مسائل درست و غلط است، مغالطاتی در آن وجود دارد و مستلزم جبرگرایی تاریخی و توجیه پلشتی تاریخی هم هست؛ غرب تلاش می‌کند با این سینما زشتی‌های خود را بپوشاند و آن‌ها را توجیه کند.

او در بخش دیگری از سخنانش می‌گوید: کسانی قصد دارند به نوعی سینماگر مسلمان را با سلب مسئولیت مواجه کنند، در حالی که سینمای رحمانی امروز باید سینمای دعبلی باشد و در راه امر به معروف و نهی از منکر گام بردارد. اتفاقا سینمای دینی امروز باید بسیار قوی و موثر باشد و حقیقت عالم را به شکل هنری نشان دهد. سینماگر مسلمان اگر دوربین به دست می‌گیرد باید جبهه‌بندی حق و باطل را بشناسد و آن را برای خود معنا کند، یا به معروفی امر کند و یا از منکری نهی کند و با اباطیل مقابله نماید. این جبهه‌بندی در همه هنرها از جمله سینما ممکن است. اتفاقا ما باید  به لحاظ تکنیک و فن پیشرفت کنیم و فکر نکنیم که سینما ذاتا و به طور کلی ابزار غفلت است و شیطانی است. استفاده از سینما به جهت تذکر سخت است ولی در جهت غفلت آسان است.


دانلود

مخاطبان محترم گروه فرهنگی مشرق می توانند مقالات، اشعار، مطالب طنز، تصاویر و هر آن چیزی که در قالب فرهنگ و هنر جای می گیرد را به آدرس culture@mashreghnews.ir ارسال کنند تا در سریع ترین زمان ممکن به نام خودشان و به عنوان یکی از مطالب ویژه مشرق منتشر شود.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس