اتحاد سه‌گانه عربستان،‌ صهیونیسم و غرب می‌کوشد تا نهضت بیداری اسلامی را به صحنه جنگ مذهبی تبدیل کرده و کاری کند که مردم بگویند اشتباه کردیم الله اکبر گفتیم، ما فقط امنیت می‌خواهیم.

به گزارش مشرق به نقل از شبستان، برنامه «چند دقیقه برای تفکر» ویژه سخنرانی حسن رحیم‌پور ازغدی دوشنبه شب ‌با موضوع «تفکر یا ضد تفکر: تقریبی یا تکفیری، ‌بیداری و برادری و شرط تمدن‌سازی اسلامی» روی آنتن شبکه چهار سیما رفت. 

بر پایه این گزارش، رحیم‌پور ازغدی طی سخنرانی خود که در جمع دانشجویان دانشگاه تقریب مذاهب اسلامی ایراد می شد،‌ با اشاره به تحولات چند سال اخیر در جهان اسلام اظهار کرد: اساسا جریان بیداری اسلامی که در جهان عرب و اهل سنت رخ داد، پدیده ای مبارک بود.

وی ادامه داد: البته برخی پیش خودشان فکر می‌کردند که قضیه تمام شده است و بالاخره بعد از دو تا سه سال که مردم در جوامع عربی به خیابان ها ریختند حالا وقت آن است که بگویند که آخرش چه شد که جواب ما این است که اولا قضیه تمام نشده است و ثانیا اتفاق بزرگی در جوامع عرب و اهل سنت افتاد این بود که برای اولین بار ملت های مسلمان آموختند که با شعار "الله اکبر" علیه غرب در خیابان‌ها بریزند.

رحیم‌پور ازغدی تصریح کرد: این رویکرد در حالی شکل گرفت که 30 سال قبل در ایران انقلابی با رویکرد شیعی و اسلامی به وقوع پیوست و ملت مسلمان آمدند و نظام‌سازی سیاسی را هدف قرار دادند.

 

بحران رهبری در کشورهای انقلابی


وی با بیان اینکه بخش مهمی از رهبران جنبش‌های شکل گرفته در کشورهای مسلمان به درستی این نهضت‌ها را رهبری نکردند، عنوان کرد: غالب آنها رهبری دینی امروزی که پایگاه توده‌ای به عنوان ویژگی‌اش باشد را دارا نبوده و لذا یکی از مشکلات در این جنبش‌ها بحران رهبری و نبود ایدئولوژی است، بنابراین برخی از این نهضت‌ها مانند مصر دچار عقب‌گرد شدند. 

این پژوهشگر ابراز کرد: من معتقدم این نهضت‌ها شکست نخورده است و جوانان مسلمان در کشورهای عرب بر مسائل نظارت می‌کنند؛ اما نکته مهم درباره این نهضت‌ها و تبدیل شدن آنها به اختلافات و جنگ میان مذاهب است که هدف کشورهای غربی است.
رحیم‌پور ازغدی با بیان اینکه اتحاد سه‌گانه صهیونیسم،‌صلیبی و تکفیری عاملی برای سرکوب این نهضت‌ها بودند، تاکید کرد: اجماع خلفای عربی و دیکتاتور در میان کشورهایی چون قطر،‌ عربستان ‌و اتحاد آنان با صهیونیسم به حمایت اسرائیل و صلیبی‌ها یا همان کشورهای اروپایی و غربی سبب شد تا این نهضت‌ها دچار چالش شوند.
وی گفت: البته ما امیدوار بودیم که اخوان‌المسلمین در ادامه راه سیدقطب و حسن بنا باشند اما در مصر اتفاقات دیگری افتاد به طوری که «مرسی» و دیگران آمدند و با رویکرد سیاسی آغاز به کار کردند یعنی این طور پیش خودشان حساب کردند که قدرت در دست آمریکا و غرب است لذا ما نباید سر و صدا کنیم بلکه باید به دنبال راضی کردن آنها باشیم. 

این پژوهشگر در این راستا تصریح کرد: با توجه به این رویکرد، غرب نیز برای اخواان‌المسلمین شروطی گذاشت از جمله اینکه ضد اسرائیل نباشند و دوم اینکه علیه ایران بوده و خط مقاومت ضد صهیونیستی در منطقه را از طریق پررنگ کردن اختلافات مذهبی از میان بردارند، با این وصف کسانی که عملا سرشان کلاه رفت جنبش اخوان‌المسلمین و ملت مصر بودند.

 

تایید پیمان کمپ دیوید!

وی ابراز کرد: مرسی و اخوانی‌ها پیمان کمپ دیوید را تایید و به جای آن رابطه با سوریه را قطع کردند در حالی که سوریه تنها کشور عربی بود که در طول جنگ‌های 33 روزه کنار حزب‌الله ایستاد، ‌در عین حال زمانی که مرسی حاکم شد اول به عربستان رفت تا بگوید ما با شما هستیم وقتی هم به ایران آمد حتی با رهبری ملاقات نکرد تا خودش را به آمریکا و عربستان نشان دهد، در حالی که غرب محاسبه مادی خودش را داشت لذا می‌بینیم که حال مرسی در زندانی است که حسنی مبارک در آن بود، ‌حسنی مبارک که این روزها تبرئه شده است اما مرسی یا به سی تا چهل سال زندان محکوم یا اعدام می‌شود. 

رحیم‌پور ازغدی در ادامه به جریان‌های شکل گرفته در دیگر کشورهای عربی چون سوریه و لیبی اشاره کرد و افزود: مردم در این کشورها نیز معترض بودند اما به علت آنکه حکومت این دو کشور از نوع جریان‌های چپ سوسیالیستی بودند لذا دیدیم که مثلا تا در سوریه مردم به خیابان ها آمدند یک مرتبه میلیاردها پول و امکانات عربستان و جریان صهیونیسم و صلیبی‌ها متحد شدند و اعتراضات را تبدیل به جنگ داخلی کردند.

وی بیان کرد: در لیبی نیز حکومت در دست جریان‌های به اصطلاح مسلمان غرب‌گرا است، در حالی که هدف چیز دیگری است و کمپانی‌های نفتی این کشور در اختیار آمریکا و غرب قرار گرفته است، ‌در سوریه نیز علاوه بر آنچه اشاره داشتم فاجعه بزرگی اتفاق افتاده است و ده ها هزار نفر کشته و کشور تخریب شده است و تمام این مسائل با هدف تبدیل نهضت بیداری اسلامی به صحنه جنگ مذهبی شکل گرفت.

این تئوریسین اظهار کرد: می‌خواهند کاری کنند که مردم در این کشورها به این نتیجه برسند که باید بگویند (غلط کردیم) که گفتیم الله اکبر و فقط به دنبال امنیت هستیم.
وی با اشاره به برخی حرمت‌شکنی‌ها و هتک حرمت‌ها کشورهای غربی نسبت به پیامبر عظیم‌الشان اسلام (ص) و آخرین دین توحیدی خاطرنشان کرد: اهانت به پیامبر(ص) و قرآن چیزی نیست که مربوط و مخصوص به این دوران باشد، ‌برای مثال (سیمون) کشیشی مسیحی در اواخر قرون وسطا می‌گوید قدرت توسعه یافتن به وسیله اتحاد در سراسر جهان اسلام ما را تهدید می‌کند و مشکل اصلی ما وحدت اسلامی است، چون آموزه‌های ملت مسلمان را بیدار می‌کند؛ ‌در عین حال مفسران مسیحی باید جلوه جذابی را از اروپا برای جهان اسلام ارائه کنند و لذا هر گاه اتحاد اسلامی علیه غرب باشد اما مسلمین اروپا را به عنوان سرزمین و قومی مترقی تلقی کنند آن وقت سوژه اتحاد اسلامی از دست مسلمین گرفته می‌شود.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس