پانزدهمین و شانزدهمین مقاله شفاهی رحیم پور ازغدی که به بررسی "معرفت‌شناسی، اخلاق و سبک زندگی" می پردازد منتشر شد.

گروه فرهنگی مشرق؛ پانزدهمین مقاله شفاهی به بحث پیش‌فرض‌های سبک زندگی پرداخته در جمع اساتید دانشگاه و اعضاء هیئت علمی دانشگاه‌ها اختصاص یافته است.

نقش اعضاء هیئت علمی و اساتید دانشگاه‌ها در «گفتمان‌سازی» «سبک زندگی»، ارتباط سبک اندیشیدن و سبک زیستن، تأثیر معرفت‌شناسی در طبقه‌بندی ارزش‌ها و الگوپذیری رفتار فردی و جمعی، اعتبار معیارهای اخلاقی و سبک زندگی، سبک زندگی «سکولار»، به اندازه سبک زندگی دینی، قدمت و سابقه دارد، سبک زندگی کافرانه(اصالت دنیا) از کفر نظری تا کفر عملی(زیستن با قطع نظر از مبدأ و معاد)، هبوط آدم و سبک هابیلی و قابیلی زندگی(هابیلیزم و قابیلیزم) و تئوری یونانی «اصالت طبیعت و لذت»، وجه مادی مدرن و وجه شکاک «پُست مدرن» آن از جمله موضوعاتی هستند که در این مقاله مورد بررسی قرار گرفته اند.

جزم‌زدگی مادی و شکاکیّت روحی، یا ایمان دینی؟، محترم بودن همة سبک‌های زندگی و شکاکیت اخلاقی، «دگرباشی»، «دگراندیشی» و امر به معروف و نهی از منکر، دُگماتیزم مادی مدرنیته و سبک زندگی، تسویة «عدل و ظلم» در آینة پلورالیزم معرفتی، سه فاز دموکراسی و زندگی لیبرال، خودخواهی فردی و سبکهای دموکراتیک زندگی، تعریف «پوزیتویستی» از زندگی، نفی «حق و باطل» و امتناع ترجیحات نظری، بی‌معنایی «خوب و بد» و مفهوم تئوریکِ «نظام برتر» و «می‌خواهم» بجای «می‌باید»! سایر موضوعات مورد بررسی در این مقاله به شمار می روند.

همچنین در این مقاله مباحثی چون نفی خدای «شارع» و شریعت و تأثیر آن در سبک زندگی و حکومت، الاهیات «دِئیستی»، نفی «ربوبیت خدا» و «نبوت نبی» و شرع‌ستیزی، مدارای اسلامی با سبکهای گوناگون زندگی به چه معناست؟، احترام به سبک‌های گوناگون براساس کدام فلسفة اخلاق؟ و زندگی اسلامی، منحصر به یک سبک زندگی نیست( سبک های زندگی اسلامی) مورد واکاوی رحیم پور قرار گرفته اند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 1
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 1
  • ۱۰:۱۲ - ۱۳۹۲/۰۶/۱۴
    0 0
    جزم‌زدگی مادی و شکاکیّت روحی، یا ایمان دینی؟

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس