هفتمين بسته‌ صوتي «پرسش و پاسخ» با استاد حسن رحيم‌پور (ازغدی) به کوشش موسسه طرحی برای فردا منتشر شد و در تارنمای Rahimpour.ir در دسترس قرار گرفت.

به گزارش سرویس فرهنگی مشرق - هفتمین مقاله از مجموعه مقالات شفاهي رحیم‌پور (ازغدی) به بازکاوی «فطري بودن دين»، معناي «دين آسان» و مفهوم‌شناسي «تكليف» پرداخته و پرسش‌ها و مفاهيمي از اين قبيل را بازخوانی کرده است:

1-    «حنيف و فطري بودن» اسلام، چگونه با «تكليف»گرايي سازگار است؟!
2-    اگر قرآن کریم فرمود: «يُرِيدُ اللَّهُ بِكُمُ الْيُسْرَ وَ لا يُرِيدُ بِكُمُ الْعُسْرَ» (بقره(2):185) و شریعت محمدی، شریعت سهله‌ سمحه نامیده می‌شود (بُعِثْتُ بِالْحَنِيفِيَّةِ السَّهْلَةِ السَّمْحَة)، چرا «دين آسان» از «جهاد با نفس» و «جهاد اجتماعي» سخن مي‌گويد؟
3-    گرايشات و استعدادهاي ذاتي انسان در هندسه‌ی اسلامي «تكامل‌گرايي»، چگونه صورت‌بندي شده است؟
4-    شباهت‌ها و تفاوت‌هاي خداي انبياء، خداي جوكيان و صوفيان و خداي فيلسوفان کدام است و تأثير هر یک از این خداشناسی‌ها در سبك زندگي چیست؟ متافيزيك‌هاي خيالي و ساختگي چه نسبتی با سبك زندگي برقرار می‌کند؟
5-    بخش دیگری از این پرسش و پاسخ، به معناشناسي مقولاتي چون شادي «دروني شده» و پايا، خدعه با خدا، تعادل و اعتدال‌گرایی در جهان و انسان و جامعه، ابعاد تكامل و چگونگي رفع موانع کمال در جامعه و تاريخ و طبيعت، اعتدال در پاسخ به نیازهای غریزی، كاركرد تكامليِ احكام فقهي و اخلاقي، مفهوم «منكر و معروف» و نسبت آن با معرفت فطری و انكار فطري، پرداخته است.
6-    مقام و مفهوم «طبیعت» از منظر اسلام چیست و چرا «طبيعت‌شناسي اسلامي»، نه وازنش و ترس از طبيعت و نه پرستش طبيعت؛ نه به معنای گريز از طبیعت و نه بهره‌کشی كافرانه‌ و مسرفانه از طبیعت بلكه شناخت توحيدي طبيعت و به خدمت گرفتن آن در چارچوب عدالت و اخلاق می‌باشد؟ در این منطق، طبيعت، وحشي و بي‌هدف نیست بلکه به مثابه‌ی مخلوق و آيه‌ی خداوند و امانت او بوده كه براي انسان، مسخّر شده است.
7-    نسبت خدا، انسان و جهان، فاطر و فطرت و مفطور و مفهوم سنّت‌الله و خلق‌الله و تغييرناپذيري آن (تغيير در چارچوب قوانين الاهي يا تغيير قوانين الاهي؟!) از دیگر مواردی است که در این مجموعه، مطمح نظر قرار گرفته است.
8-    فطري بودن «جهاد»، تقوی و تعديل قواي انساني، مهار ديكتاتوري نفس و تسخير خود، طبيعت و طاغوت‌هاي عالَم، پاسداري از فطرت الاهي بشر، دوسويگي انسان، شرّ بودن "غريزه و لذّت" يا شرّ بودن عدم تعادل در "غريزه و لذّت"؟ تسليم در برابر "خدا" يا تسليم در برابر "طبيعت و جامعه"؟ كنترل خود، جامعه و طبيعت در مسير حقّ و تعادل
9-    لزوم عصمت و عدالت در حاكميت و امامت بر جامعه بشري و ضرورت شکل‌گیری امت واحده و پیوست جهانی.
10-    ولايت اشخاص يا ولايت مصاديق ارزش‌ها؟  
از دیگر سرفصل‌هایی است که در این پرسش و پاسخ 45 دقیقه‌ای، به بحث گذارده شده است.

دریافت فایل صوتی

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس