عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی گفت: باید روایات و آیات مربوط به زاد و ولد به زمان و مکان کنونی انطباق داده شود تا بتوان به درستی آن را تفسیر کرد.

 به گزارش مشرق به نقل از فارُس، حسن رحیم‌پور ازغدی ظهر امروز در همایش ملی تغییرات جمعیتی و نقش آن در تحولات مختلف جامعه که در تالار موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) برگزار شد با اشاره به تفاوت‌های فقه منفعل و فقه پویا اظهار کرد: فقه پویا دارای قدرت پیش‌بینی مسائل است، ولی فقه منفعل بدون پیش‌بینی، تنها منتظر است تا مشکلات به وجود آید.

وی با بیان اینکه وضعیت کنونی جمعیت جامعه در نتیجه گرفتار شدن در فقه منفعل است گفت: در ابتدای انقلاب مردم را از فرزندآوری منع کردیم و سپس به فرزندآوری دعوت کردیم بنابراین تغییراتی که مشاهده می‌شود به دلیل نداشتن پیش‌بینی صحیح است.

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی با بیان اینکه دو نوع آیات و روایات وجود دارد گفت: دسته‌ای از روایات و آیات انسان‌ها را دعوت به موالید می‌کند و دسته دیگر این موضوع را تهدید قلمداد می‌کند که در این خصوص باید به زمان بیان این موارد توجه کنیم.

وی ادامه داد: نباید از این موضوع این طور استنباط شود که فرامین اسلام در طول زمان تغییر می‌کند، بلکه باید به درستی به جامعه این موضوع منتقل شده و به ابعاد مختلف این قضیه نیز توجه شود.

رحیم‌پور ازغدی تاکید کرد: باید روایات و آیات مربوط به زاد و ولد به زمان و مکان کنونی انطباق داده شود تا بتوان به درستی آن را تفسیر کرد.

وی عنوان داشت: مسائل جمعیتی مانند هندسه‌ای است که باید به طور جامع ابعاد آن بررسی شود، هم اکنون باید در این زمینه اقدام کنیم و نباید منتظر وقوع رویدادی باشیم و سپس توجیه مذهبی را پیگیری کنیم.

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی با بیان اینکه فقه پویا و فعال زمینه شکل‌گیری تمدن را فراهم می‌کند گفت: شهر قم مرکز جهان تشیع است، ولی در حوزه علمیه قم کرسی در زمینه فقه اجتماعی، فقه جمعیت، فقه رسانه یا فقه سینما به عنوان مسائل مورد نیاز برگزار نمی‌شود و این به معنای فقه منفعل است.

وی با تاکید بر تدوین توضیح المسائل به زبان ساده‌تر گفت: لازم است توضیح‌المسائلی قابل درک و فهم برای عموم مردم تدوین شود تا به راحتی عموم مردم به ویژه جوانان از آن استفاده کنند.

این استاد دانشگاه با اشاره به احکام ربا در بانک‌ها عنوان داشت: برخی ربا در بانک‌ها را مورد انتقاد قرار می‌دهند و برخی نسبت به این موضوع نظری ندارند که نشان‌دهنده این است که فقه حکومتی نداریم.

وی خاطرنشان کرد: حوزه علمیه باید نسبت به مسائل مختلف جامعه با دید باز اقدام کند و قدرت پیش‌بینی داشته باشد تا شاهد وضعیت کنونی جامعه در زمینه مسائل جمعیتی نباشیم.

رحیم‌پور ازغدی ادامه داد: باید ابتدا اصول تعیین تکلیف شوند و سپس به سراغ فروع برویم به عنوان مثال در روایاتی مسئله لذت جنسی مطرح شده و در روایاتی این مسئله منع شده ولی در این زمینه باید بر اساس تفکر اسلامی به نتیجه‌‌گیری درست و مطلوب برسیم.

وی ضمن انتقاد از تفکر فمنیستی گفت: این تفکر وظایف مردان را کاهش داده و لذت بیشتری را برای آنها فراهم می‌کند که در زمینه نفوذ این تفکر نباید مانند کبک سر خود را زیر برف فرو ببریم و فروپاشی جامعه غربی را مطرح کنیم بلکه باید در تهران و قم این حرف‌ها تبیین کنیم تا به وضعیت این کشورها در زمینه خانواده دچار نشویم.

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی خاطرنشان کرد: واگذاری سرپرستی فرزند به پدر، معذوریتی برای زنان محسوب نمی‌شود بلکه مسئولیتی برای کنترل مردان است بنابراین کسانی که در این زمینه به تقلید از جریان غربی می‌پردازند باید بدانند که گرفتن این مسئولیت از مردان برای آنها مطلوب است.

وی یادآور شد: زن در فقه شیعه دارای جایگاه والایی است و برای زن ارزش و اهمیت ویژه‌ای قائل است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس