داستان یک روز از زندگی فرمانده...آنچه در سی و سه سال قبل در پاوه اتفاق افتاد...آخرین روزی که مصطفی چمران طلوع خورشید را دید و بعد از آن دیگر برای همیشه چشم‌هایش را بست. شد برگی از خاطرات هشت سال دفاع مقدس.

گروه فرهنگی مشرق - "داستان یک روز از زندگی فرمانده...آنچه در سی و سه سال قبل در پاوه اتفاق افتاد...آخرین روزی که مصطفی چمران طلوع خورشید را دید و بعد از آن دیگر برای همیشه چشم‌هایش را بست. شد برگی از خاطرات هشت سال دفاع مقدس. "



*شناسنامه:

نام فیلم: "چ"

کارگردان: ابراهیم حاتمی‌کیا

تهیه کننده: مهدی کریمی

سرمایه گذار: بنیاد سینمایی فارابی

بازیگران: فریبرز عرب نیا - مریلا زارعی - سعید راد - بابک حمیدیان

وضعیت ساخت:  آماده نمایش

ژانر: دفع مقدس


*درباره کارگردان:

ابراهیم حاتمی‌کیا
اصالتی آذربایجانی دارد. وی در سال 1345 در خانواده‌ای مذهبی متولد شد و با توجه به عقاید افراد خانواده حتی فکر این که بتواند یک روز وارد صنعت سینما بشود را هم نمی‌کرد. از آغاز جنگ تحمیلی ابراهیم همیشه در صحنه نبرد حضور داشت و فعالیت‌های سینمایی خود را هم در همان روزها با ساخت فیلم‌های کوتاه و مستند در رابطه با سینمای جنگ آغاز کرد.

تا پایان جنگ تحمیلی سه فیلم بلند با نام های (هویت، دیده بان و مهاجر) به کارگردانی حاتمی کیا راهی پرده سینما شد. او بعد از جنگ نیز راه خود را ادامه داد و تا سال‌ها به ساخت آثار دفاع مقدسی مشغول بود. از جمله مهمترین آثار این کارگردان می توان به آژانس شیشه‌ای، از کرخه تا راین، بوی پیراهن یوسف، روبان قرمز و به رنگ ارغوان اشاره کرد.

حاتمی کیا یکی از پر افتخار ترین کاگردانان سینمای ایران است. گواه این ادعا جوایز متعددی است که از دهه شصت تا کنون برای خود به ارمغان آورده و برخی از مهمترین آثار سینمای دفاع مقدس را به نام خودش ثبت کرده است.

برخی از این جوایز عبارند از:
جایزه ویژه هیئت داوران هفتمین جشنواره فیلم فجربرای فیلم دیده‌بان
دیپلم افتخار در هشتمین جشنواره فیلم فجر برای فیلم مهاجر
سیمرغ بلورین بهترین فیلمنامه و بهترین کارگردانی برای فیلم آژانس شیشه‌ای در شانزدهمین جشنواره فجر
سیمرغ بلورین بهترین کارگردانی برای فیلم روبان قرمز در بخش سینمای بین‌الملل هفدهمین جشنواره فجر
سیمرغ بلورین بهترین فیلم و دیپلم افتخار بهترین فیلمنامه برای فیلم به نام پدر در بیست و چهارمین جشنواره فجر
سیمرغ بلورین بهترین فیلم در بخش سینمای آسیای جشنواره فجر برای فیلم به نام پدر
تندیس جشن خانه سینما، دوره دوم، در رشته بهترین کارگردانی برای فیلم آژانس شیشه‌ای
تندیس جشن خانه سینما، دوره ششم، در رشته بهترین کارگردانی برای فیلم ارتفاع پست
سیمرغ بهترین فیلم، بهترین کارگردانی و سیمرغ مردمی بیست‌ و هشتمین دوره‌ جشنواره‌ فیلم فجر برای فیلم به رنگ ارغوان


*درباره فیلم:

اواخر تیر ماه 91، فیلم "چ" به کارگردانی ابراهیم حاتمی کیا کلید خورد. فیلمی که به تعبیر بسیاری از منتقدان امید اصلی جشنواره سی و یکم فجر بود. هر چند این فیلم نهایتا به دلیل طولانی شدن پروسه تدوین به جشنواره نرسید و حاتمی کیا این فرصت را پیدا کرد تا کیفیت فیلم خودش را ارتقا بدهد. "چ" یکی از پروژه های فاخر این سال‌ها است که مورد حمایت مستقیم سازمان سینمایی دولت دهم بوده و با توجه به دارا بودن داستان جذاب، بازیگران برجسته و البته حضور خود حاتمی کیا انتظار می رود امسال یکی از امید های اصلی درو کردن سیمرغ ها باشد.

نکته دیگر در مورد این فیلم حاشیه های متعددی است که از روز نخست و به دلیل در جریان قرار گرفتن تمام رسانه ها از روند ساخت آن گریبان عوامل را گرفت. از جدایی جنجالی بازیگر نقش شهید چمران در روزهای آخر فیلمبرداری به دلیل اختلاف با کارگردان گرفته تا تلاش مسئولان سازمان سینمایی برای اکران فیلم تا قبل از پایان یافتن دولت دهم.



مخاطبان محترم گروه فرهنگی مشرق می توانند مقالات، اشعار، مطالب طنز، تصاویر و هر آن چیزی که در قالب فرهنگ و هنر جای می گیرد را به آدرس culture@mashreghnews.ir ارسال کنند تا در سریع ترین زمان ممکن به نام خودشان و به عنوان یکی از مطالب ویژه مشرق منتشر شود.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس