گروه بین‌الملل مشرقچگونگی تنظیم جنگ رسانه‌ای پس از توافق ژنو از جمله دستور کارهای اصلی رسانه‌های رژیم اسرائیل طی روزهای گذشته بوده است که تلاش می‌کنند با پرداختن به موضوعات پیرامون این توافق، طرفین مذاکرات – بویژه آمریکا و ایران – را به واکنش وادار کنند و در صورت امکان پیش از رسیدن به موعد شش ماهه آن را زیر سؤال ببرند.

پرداختن به خبر تکذیب شده مذاکرات محرمانه ایران و آمریکا، انتشار خبر تأیید نشده برگزاری رزمایش مشترک با آمریکا و تقویت ارتش اسرائیل از سوی آمریکا در پاسخ به نگرانی‌های این رژیم از توافق ژنو از جمله اخبار مهم رسانه‌های صهیونیستی حول محور ایران در روزهای گذشته بوده است.

کانال 10 اسرائیل: انفجار یک خمپاره عمل نکرده در نزدیکی سفارت ایران در بیروت

"رادیو صدای لبنان صبح امروز اعلام کرد یک خمپاره عمل نکرده در نزدیکی سفارت ایران در بیروت منفجر شده است. اگرچه این انفجار تلفات یا خساراتی در پی نداشت، اما وحشت بار دیگر این منطقه از بیروت را که هفته گذشته شاهد انفجارهای انتحاری بود، فرا گرفته است."

گفته می شود این انفجار هنگام جمع‌آوری بقایای خمپاره‌های باقی مانده از انفجارهای هفته گذشته رخ داده است.

یدیعوت آحارونوت: شرکت‌های اروپایی بدنبال فرصت‌های تجاری در ایران

"با توافق ایران و قدرت‌های جهانی، شرکت‌های خارجی برای سرمایه‌گذاری در ایران به رقابت با یکدیگر مشغولند."

"مایکل توکاس" رئیس اتاق بازرگانی آلمان - ایران گفته است: پس از توافق با ایران، ما در حال مذاکره با شرکت‌هایی هستیم که علاقه‌مند به سرمایه‌گذاری در ایران هستند. وی گفته است که هیچگاه تصور نمی‌کردند "خلع سلاح" تا این حد پول‌ساز باشد!

به گفته وی، توافق صورت گرفته بین ایران و کشورهای بزرگ می‌تواند انزوای اقتصادی ایران را نیز تعدیل کند.

توکاس گفته است: این اشتیاق تنها در شرکت‌های آلمانی بوجود نیامده است و شرکت‌های آمریکایی نیز بسیار علاقه‌مند به حضور در ایران هستند؛ بویژه شرکت‌های ارائه دهنده تجهیزات پزشکی. یکی از مهمترین جنبه‌های این توافق، جنبه‌ اقتصادی آن و کانال‌های اقتصادی است که با ایران ایجاد خواهد کرد.

گرچه دارو همواره از تحریم‌ها معاف بوده است، اما ممنوع شدن نقل و انتقالات بانکی باعث شد که عملاً واردات دارو نیز مختل شود. اما اکنون داروهای غربی بار دیگر می‌توانند وارد ایران شوند.

اما با این حال، شرکت‌های بزرگ آلمانی سکوت کرده‌اند. خودروسازان و تولیدکنندگان بزرگ ماشین‌آلات اعلام کرده‌اند که رابطه‌ای با ایران نداشته‌اند و تصمیمی هم برای تغییر آن ندارند.

شرکت‌های ترکیه‌ای از سوی دیگر با چراغ سبز دولت به بانک‌های این کشور برای تبادلات مالی با بانک‌های ایران، برای ورود به بازار 76 میلیونی این کشور صف آماده هستند.

یکی از مدیران شرکت خودروسازی "ولوو" سوئد نیز گفته است که تعدیل تحریم‌های ایران،موقعیت‌های مثبت بسیاری را برای این گروه خودروسازی ایجاد خواهد کرد.

اما ورود به حوزه نفت و گاز ایران به ویژه پروژه پارس جنوبی و آزادگان از جمله حوزه‌های سرمایه‌گذاری است که شرکت‌های اروپایی بدنبال ورود به آن هستند. البته مدیران این شرکت‌ها اعلام کرده‌اند هنوز برای نتیجه‌گیری برای ورود به ایران زود است.

شرکت ام‌تی‌ان آفریقای جنوبی که در صنعت مخابرات ایران سرمایه‌گذاری کرده است نیز از وجود 450 میلیون دلار از سرمایه‌های این شرکت در پروژه‌های مرتبط با ایران خبر می‌دهد که بدلیل تحریم‌ها بلوکه شده است.

توکاس همچنین هشدار داده است که شرکت‌های آلمانی در حال رقابت با شرکت‌های آمریکایی نیز هستند و لغو تحریم‌های اتحادیه اروپا از تعدیل تحریم‌های آمریکا دشوارتر به نظر می‌رسد و این فرصت را برای آمریکا فراهم می‌کند تا بسرعت وارد بازار ایران شود.

دبکا: مذاکرات محرمانه ایران و آمریکا در بغداد، آنکارا و وین

"برخی رسانه‌های آمریکایی این هفته مدعی شده‌اند که مذاکرات محرمانه‌ای بین ایران و آمریکا به واسطه سلطان قابوس طی یکسال گذشته در جریان بوده است."

پایگاه دبکا که ادعا می شود وابسته به منابع اطلاعاتی اسرائیل است، روز گذشته با انتشار گزارش‌های پیشین خود از مذاکرات محرمانه ایران و آمریکا، بار دیگر مدعی وجود چنین مذاکراتی شده و جزئیاتی از آن را منتشر کرده است.

دبکا نوشته است: از یکسال قبل تا کنون مذاکرات محرمانه میان ایران و آمریکا برقرار بوده است و اولین مذاکره در بغداد انجام شده است. سپس این گفت‌وگوها در آنکارا و وین ادامه پیدا کرده است. وزیر دفاع عمان آخرین واسطه و رابط مذاکرات ایران و آمریکا در مذاکرات اخیر ژنو بوده است که درآن بر سر توافق ایران و شش کشور بطور محرمانه مذاکره و توافق شده بود.

دبکا: آمریکا بدنبال خاتمه دادن مشاجره با اسرائیل

"باراک اوباما و جان کری تصمیم گرفته‌اند مشاجره با کابینه نتانیاهو بر سر توافق با ایران را پایان دهند."

پایگاه دبکا می‌نویسد: اوباما و جان کری بدلیل نیازشان به نتانیاهو برای پیش‌برد روند صلح با فلسطین، قصد دارند بحث و جدل بر سر توافق هسته‌ای با ایران را پایان دهند.

براین اساس، یکی از مقامات آمریکا گفته است که دولت این کشور تصمیم گرفته است در برابر سرزنش‌های نتانیاهو بدلیل توافق موقت با ایران، بسته‌ای را به اسرائیل پیشنهاد دهد که نگرانی‌هایش از توافق هسته‌ای با ایران را کاهش دهد. این بسته قابلیت‌ها و توان نیروی هوایی اسرائیل را افزایش خواهد داد. به گفته این مقام آمریکایی، این تجهیز اسرائیل بستگی به همکاری یا عدم همکاری ایران نسبت به تعهداتش در چارچوب توافق با شش کشور و آمادگی برای رسیدن به توافق نهایی و جامع خواهد بود.

به گفته این مقام آمریکایی،دولت آمریکا همچنین برای نگرانی‌های ریاض و امارات نیز تصمیماتی گرفته است.

دبکا: تهران: کاخ سفید درباره جزئیات توافق دروغ می‌گوید

"در اولین بحران اعتماد بین ایران و آمریکا، مرضیه افخم سخنگوی وزارت خارجه ایران متن منتشر شده از سوی کاخ سفید درباره توافق هسته‌ای ژنو را رد کرده است و واشنگتن را به انتشار نسخه‌ای یک‌طرفه از توافق ژنو متهم کرده است تا افکار عمومی آمریکا را منحرف کند."

دبکا: وزیر خارجه ایران: ایران ساخت راکتور اراک را ادامه خواهد داد

"جواد ظریف وزیر امور خارجه ایران روز چهارشنبه در حالی اعلام کرد که ایران ساخت و ساز در راکتور آب سنگین اراک را ادامه خواهد داد که در توافق ژنو ایران متعهد شد که پیشرفت در این راکتور را متوقف کند. فرانسه گفته است که این اقدام ایران نقض توافقنامه خواهد بود. اما سخنگوی وزارت خارجه آمریکا اعلام کرد که با وجود اینکه از منظور ظریف مطمئن نیست اما تأکید کرد ساخت و ساز ساختمان و راه‌های اطراف نیروگاه مجاز است."

دبکا: تماس تلفنی اوباما و پادشاه عربستان

"باراک اوباما و ملک عبدالله پادشاه عربستان برای بررسی توافق هسته‌ای ایران و شش قدرت جهانی گفت‌وگو کردند. اوباما در این تماس تلفنی در پاسخ به انتقاد عربستان گفته است که عمل کردن ایران به تعهداتی که در توافق‌نامه آمده است بسیار مهم خواهد بود."

دبکا: مانور نظامی مشترک آمریکا و اسرائیل پس از منقضی شدن توافق ژنو

"یکی از مقامات بلندپایه نظامی اسرائیل به مجله تایمز گفته است که آمریکا و اسرائیل برای برگزاری رزمایش مشترک نظامی پس از پایان مهلت شش ماهه توافق با ایران برنامه‌ریزی کرده‌اند."

"این مقام اسرائیلی گفته است که این رزمایش در ماه "می" سال آینده میلادی و بسیار گسترده خواهد بود."

دبکا: اتحادیه اروپا: توقف شش ماهه فعالیت‌های ایران هنوز آغاز نشده است

"مایکل مان سخنگوی کاترین اشتون گفته است که زمان شش ماهه توقف موقت پیشرفت برنامه هسته‌ای ایران هنوز آغاز نشده است و زمان دقیق آن در جلسات کارشناسی با ایران در خصوص زمان‌بندی توافق مشخص خواهد شد."

جروزالم پست: اظهار تردید دیپلمات‌های کانادایی از توافق با ایران

"سفیر جدید اسرائیل در کانادا گفت: همانطور که نخست‌وزیر اسرائیل اعلام کرد، این توافق به جای یک توافق تاریخی، یک اشتباه تاریخی است."

"رافی باراک سفیر جدید اسرائیل در کانادا بلافاصله پس از ورود با شهر اوتاوا، در جلسه‌ای با حضور وزیر خارجه کانادا شرکت کرد. وزیر امور خارجه کانادا «جان بایرد» به تازگی از سوی دیدبان سازمان ملل بدلیل فعالیت در حوزه حقوق بشر و حمایت از اسرائیل، مورد تقدیر قرار گرفته است."

سفیر جدید اسرائیل گفته است: "اسرائیل از اقدامات ایران در پنج زمینه نگران است: برنامه هسته‌ای، 400 موشک که قادر به هدف گرفتن مدیترانه شرقی است، حمایت از تروریسم، دخالت در حفظ نظام سوریه و نگاه این کشور به حقوق بشر."

"وزیر خارجه کانادا نیز با ابراز نگرانی‌های مشابه، گفت: ما نسبت به کارآمدی این توافق موقت بسیار تردید داریم. کشور ما عمیقا نگران است، نه تنها نگران برنامه هسته‌ای ایران و یا گسترش ابعاد نظامی آن، بلکه نگران بحث حقوق بشر در این کشور هستیم. ما حامی راه حل صلح‌آمیز و دیپلماتیک هستیم ولی به نیت ایران در این زمینه بسیار تردید داریم."

تایمز اسرائیل: چگونه سیاست ناشیانه آمریکا ایران را قدرتمند می‌کند

"اسرائیل تنها کشور منطقه نیست که معتقد است مذاکره‌کنندگان غربی در ژنو بدلیل بی‌کفایتی شایسته جایزه و تقدیر هستند!"

"پس از توافق موقت ایران و قدرت‌های جهانی، مشخص شد که این توافق هنوز نهایی نشده و زمان آغاز اجرای توافق موقت شش ماهه نیز مشخص نیست و براساس آنچه که «جن ساکی» سخنگوی وزارت خارجه آمریکا گفته است، ایران همچنان می‌تواند به سرعت برنامه هسته‌ای نظامی خود را پیش ببرد تا جزئیات فنی این توافق هم نهایی شود."

"پس از اظهارات وزیر خارجه ایران که اعلام کرد توافق موقت ایران و کشورهای 1+5 این کشور را به توقف ساخت و ساز در نیروگاه اراک ملزم نکرده است و ساخت و ساز در این نیروگاه ادامه خواهد یافت، جن ساکی روز پنج‌شنبه تأیید کرد که ساخت و ساز در ساختمان نیروگاه آب سنگین اراک مجاز است."

"بسیاری از کارشناسان معتقدند که این توافق‌نامه که از سوی کاخ سفید جزئیات آن منتشر شده است، توانایی ایران برای ساخت اجزاء حساس برای نیروگاه آب سنگین اراک در خارج از این سایت را فراهم کرده است و این کشور می‌تواند این اجزاء را آماده کرده و پس از تصمیم به بازگشایی تأسیسات اراک، آن‌ها را نصب کند."

"جن ساکی در توضیح داده است که جدول زمانی مشخصی برای این توافق پیش‌بینی نشده است. اگر واقعا چنین باشد، باید به مذاکره کنندگان آمریکایی برای بی کفایتی یا احتمالا انحراف افکار عمومی جایزه‌ای در نظر گرفت."

"کشورهای منطقه از جمله عربستان و کشورهای حاشیه خلیج فارس همچنان از جمله کشورهای نگران برنامه هسته‌ای ایران هستند و بیم این را دارند که آمریکا با این روند به هژمونی منطقه‌ای ایران کمک می‌کند و هیچ مقابله‌ای هم با آن نمی‌تواند انجام دهد."

"در این شرایط، کشورهای منطقه نیز راهی جز این ندارند که روابط خود با ایران را حفظ کنند. در اولین گام وزیر خارجه ترکیه احمد داود اوغلو و وزیر خارجه امارات به ایران سفر کرده‌اند. همچنین وزیر خارجه بحرین نیز از ایران برای شرکت در کنفرانسی که هر سال در بحرین برگزار می شود دعوت کرده است."

"عربستان سعودی در مسائل امنیتی‌اش به کمک اسرائیل نیاز دارد اما هرگونه روابط بین این دو کشور، جایگاه عربستان در جهان عرب را با خطر مواجه خواهد کرد و باید هرگونه رابطه‌ای، محرمانه باقی بماند."

یدیعوت آحارونوت: توافق هسته‌ای موجب بهبود روابط ایران و آژانس می شود

"حسن روحانی روز پنج شنبه گفت توافق هسته‌ای ایران فرصتی بزرگ برای توسعه و تعمیق روابط سیاسی و اقتصادی تیره شده میان ایران و امارات خواهد بود."

. جروزالم پست: افزایش خشونت‌ها بین مخالفان و رژیم اسد در آستانه مذاکرات ژنو2

"پس از انتشار خبر کشته شدن 250 نیروی حزب‌الله در دمشق، رهبر معارضان سوری به ایران هشدار داد نیروهایش از سوریه را خارج کرده و سپس در مذاکرات صلح شرکت کند."

"احمد جربا رئیس ائتلاف ملی مخالفان سوریه اعلام کرد با وجود تردید معارضان نسبت به امکان رسیدن به راه‌حلی برای پایان بحران، این گروه در مذاکرات صلح ماه ژانویه شرکت خواهد کرد."

"وی در مصاحبه با رویترز و آسوشیتدپرس همچنین گفت که قدرت‌های منطقه‌ای مانند ایران تنها در شرایطی باید اجازه حضور در مذاکرات را پیدا کنند که نیروهایشان از سوریه را خارج کنند و به کشتار در این کشور پایان دهند."


نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 1
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • ۰۹:۱۸ - ۱۳۹۲/۰۹/۱۰
    0 0
    "سوزان مالونی"مدیرمرکز سیاست خاورمیانه سابان آمریکا در گفتگو با"مشرق".... چرت نگو مشرق تو تو آمریکا دفترداری؟؟؟؟؟؟؟؟ خالی بندی از این بزرگتر

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس