رئیس سازمان انرژی اتمی در مراسم بزرگداشت شهید شهریاری گفت: ما تا مدت 6 ماه اورانیوم 20 درصد را در ذخایر خود داریم و به هیچ عنوان نیز از حق غنی‌سازی خود در گام‌های بعدی مذاکرات کوتاه نمی‌آییم.

به گزارش مشرق، مراسم بزرگداشت شهید دکتر مجید شهریاری با حضور علی‌اکبر صالحی رئیس سازمان انرژی اتمی عصر امروز در تالار ابوریحان دانشگاه شهید بهشتی برگزار شد.  
 
صالحی ضمن گرامیداشت خانواده شهدا و امام راحل گفت: هر‌آنچه امروز داریم مدیون و مرهون امام راحل و ملت بزرگ و سکان‌داری مقام معظم رهبری، این خلف صالح امامت است.  
 
وی ادامه داد: خوشحالم امروز در جمع شما عزیزان، فرهیختگان، دانشجویان و اساتید این دانشگاه رفیع هستم.  
 
رئیس سازمان انرژی اتمی افزود: از مدیریت و ریاست دانشگاه شهید بهشتی و نماینده رهبری در دانشگاه‌ها کمال تشکر را دارم که این فرصت را نصیب بنده کردند تا در خدمت شما بزرگواران حضور داشته باشم.  
 
صالحی اظهار داشت: امروز باید سالروز شهادت استاد گرانقدر دانشگاه، شهریاری را قدر بدانیم.  
 
وی در خصوص شخصیت والای شهید شهریاری مطرح کرد: سخن در مورد این شهید گرانقدر بسیار بوده، اما امروز ناگزیرم مروری بر هفته‌های گذشته داشته و سخنی در رابطه با فعالیت صلح‌آمیز هسته‌ای و دستاوردهایی که اخیرا به دست آورده‌ایم داشته باشم.  
 
رئیس سازمان انرژی اتمی تصریح کرد: شهید شهریاری به حق شهریار شهدای علم و دانش لقب گرفته و این لقبی زیبنده و در خور آن شهید است که من به وی می‌بالم.  
 
صالحی اظهار داشت: شهید شهریاری در سال 69 که به عنوان دانشجوی هسته‌ای در مقطع فوق‌لیسانس در این دانشگاه حضور پیدا کرد بنده افتخار این را داشتم که در سمت استادی در خدمت این دانشجوی گرانقدر باشم.  
 
وی بیان کرد: هیچگاه جایگاه این شهید از نظر من زدوده نمی‌شود چرا که از همان دوران دانشجویی وی دارای سرشت ویژه‌ای بود.  
 
رئیس سازمان انرژی اتمی با توجه به از دست دادن و شهادت بسیاری از دانشمندان‌مان در راه دستیابی به انرژی هسته‌ای و بومی شدن آن خاطرنشان کرد: زمانی که خبر شهادت وی را شنیدم بسیار اندوهگین شدم، چرا که ما گوهر گرانبهایی را از دست دادیم و پر کردن جای خالی آن بزرگوار برای ملت‌مان بسیار دشوار است.  
 
صالحی اظهار داشت: شهریاری جهاد فی‌ سبیل‌الله را به معنای واقعی درک کرده بود چرا که مقام علمی این شهید مقام بسیار والایی است.  
 
وی ادامه داد: بنده شاهد بودم شهریاری از دوران دانشجویی تا زمان ارتقاء سمت به دانشیاری و  استادی با چه پشتکاری در این حوزه فعالیت کرد.  
 
رئیس سازمان انرژی اتمی به غنی‌سازی و اورانیوم 20 درصد کشورمان اشاره و مطرح کرد: در خصوص فرایند 20 درصد شخصی را برای پرداختن به حساب بحرانیت مدنظر داشتیم و به دکتر شهریاری پیشنهاد همکاری کردیم، وی نیز با کمال خشنودی در این راه ما را کمک کرد و باید ذکر کرد شهریاری تنها مرجع و شخصیت قابل اعتماد در این زمینه بود.  
 
صالحی تصریح کرد: حال این ملت مفتخر است که بدون کمک‌گیری از کشورهای دیگر توان رسیدن به اورانیوم با غنای 20 درصد را پیدا کرده است.

وی با بیان اینکه شهید شهریاری تا آنجایی که برایش میسر بود، به دنبال فعالیت گسترده بود، اظهار داشت: خیلی‌ها تلاش می‌کنند اما کوششی از دید ما ارزش دارد که هدفمند و در جهت یک مقصود باشد.  
 
رئیس سازمان انرژی اتمی افزود: شهید شهریاری فی‌سبیل‌الله تلاش می‌کرد او همواره خدا را ناظر بر اعمالش می‌دید و مراقب بود تا‌ آنجا که برایش میسر است آزردگی خاطر باری‌تعالی را به وجود نیاورد.  
 
وی تصریح کرد: شهید شهریاری از معرفت الهی قوی برخوردار و عارف مسلک بود به گونه‌ای که حتی آیت‌الله جوادی آملی نیز بر این مسئله اذعان داشتند.  
 
صالحی با تاکید بر اینکه اساس هر خیری علم است، جهل را مصداق بارز تاریکی دانست و اظهار داشت: علم همان نور است، العلم اساس کل خیر؛ از این رو است که می‌گویند جوهری که از مداد یک عالم تراوش می‌کند از خون شهید در نبرد ارزشمندتر است. او نور منتشر می‌کند، در وهله اول جهاد کرده است، همچون جهاد در عرصه نبرد و در گام بعدی اهل دانش و علم بوده است.  
 
رئیس سازمان انرژی اتمی با تاکید بر اینکه شهریاری شهیدی است که شهادتش برای جهانیان است و از یک سو به عنوان یک دانشمند و از سوی دیگر به عنوان یک اهل معرفت در جبهه حق علیه باطل محسوب می‌شود.  
 
وی تاکید کرد: دشمن خدا (صهیونیست‌ها) با عنادی که داشتند او را در آماج تیرهای خود قرار دادند.  
 
صالحی با بیان اینکه جوهر قلم شهید شهریاری از خون شهیدان برتر بود، افزود: از این رو آن کسی که برای خدا از روی اخلاص و صداقت و همچنین معرفت و دانش جهاد کرده باشد موجبات سرافرازی دین و امت اسلام است.
 
رئیس سازمان انرژی اتمی با بیان اینکه شهید شهریاری در خاطره ملت ثبت شد، خطاب به شهید شهریاری اظهار داشت: تو هم زود رفتی و هم باعث شدی که روز به روز غبطه بخوریم.

وی یکی از عناصر قدرت ملت‌ها را دانش، معرفت و علم برشمرد و تصریح کرد: کسانی که با توجه به این ابعاد هر چیزی را به ملت عرضه کنند ولو آنکه اندک باشد نزد خدا محبوب خواهند بود.  
 
صالحی  تاکید کرد: قدرت، عزت و سرافرازی کشورمان با توجه به دستیابی به غنی‌سازی 20 درصد افزوده شد. اینکه ما می‌توانیم با قامتی استوار و راست در مقابل خصم بایستیم به دلیل همین قدرتی است که ایجاد شده، چرا که انسان ضعیف نمی‌تواند در مقابل خصم ایستادگی کند.  
 
رئیس سازمان انرژی اتمی یکی دیگر از عناصر قدرت یک ملت را حکمرانی خوب دانست و اظهار کرد: حکمرانی خوب به این معناست که یک بستر مناسب برای اداره مملکت، ارتقای جایگاه جامعه و بسط عدالت اجتماعی فراهم باشد.  
 
وی گفت: شهید شهریاری در این عناصر قدرت همواره سهیم بوده و سهم قابل توجهی داشته است.  
 
صالحی افزود: قریب به 11 سال از پرونده هسته‌ای ما می‌گذرد که طرف مقابل طی این سال‌ها سعی می‌کند در این پرونده ابهام‌زایی کند که یکی از این ابهامات ایجاد شده آن است که چرا جمهوری اسلامی ایران به دنبال انرژی هسته‌ای است؛ ایران که دارای گاز و نفت است چرا به دنبال انرژی دیگری است.  
 
رئیس سازمان انرژی اتمی ادامه داد: طرف مقابل افکار عمومی را با دروغ‌های خود تشویق می‌کند و به وسیله ابزار رسانه‌ای آنقدر این دروغ‌ها را مطرح می‌کنند که در میان خودمان این سوال پیش‌ بیاید که چرا به دنبال انرژی هسته‌ای هستیم.  
 
وی تصریح کرد: کشورهایی که از نظر علمی افتخار تمدن‌سازی همچون کشور عزیزمان دارند، برایشان یک امر واجب است که در تولید انرژی به گونه‌ای برنامه‌ریزی کنند که انرژی مطمئن برای ابد در اختیار آنها و نسل‌های بعدی قرار گیرد.

رئیس سازمان انرژی اتمی افزود: طی آخرین محاسباتی که انجام دادیم یک نیروگاه هسته‌ای همچون نیروگاه بوشهر سالانه 7 الی 8 میلیون بشکه نفت صرفه‌جویی می‌کند که این تعداد معادل 700، 800 میلیون دلار صرفه‌جویی نفتی برای کشور محسوب می‌شود که می‌توانیم آنها را بفروشیم و مابه‌ازای آنها را دریافت کنیم، این در حالی است که ما در حال حاضر روزانه یک میلیون و 700 الی 800 هزار بشکه نفت مصرف می‌کنیم.

وی گفت: ابهام دیگری که طرف مقابل سعی می‌کند در پرونده هسته‌ای ایران ایجاد کند این است که می‌گویند چرا جمهوری اسلامی لجاجت می‌کند، یعنی چرا 5 سال پیش این پرونده را حل نکردید، آنها در تلاش‌اند تا خود را خیرخواه و جمهوری اسلامی ایران را لجباز معرفی کنند، که این امر را با شیوه‌های هوشمندانه و روانشناسی جامعه، انجام می‌دهند، که این دروغ بزرگی است.

صالحی ادامه داد: ما برای اولین بار در سال 2003 آمادگی خود را بنا به درخواست طرف مقابل برای شفاف‌سازی اعلام کردیم و اجازه دادیم که فراتر از تعهد خود آژانس بازرسی کند و پروتکل را نیز امضا کردیم، قریب به دو سال و نیم پروتکل را اجرایی کردیم، آنها دوبار از پارچین بازدید کردند اما پس از طی دو سال و نیم دیدیم که طرف مقابل وفای به عهد نکرد، ما کاری انجام ندادیم اما آنها نقض عهد کردند ولی ما چشم‌پوشی کردیم و جوانان ما با همت با کار و تلاش بیشتر توانستند آن دو سال و نیم را جبران کردند.

وی با بیان اینکه اگر ما به دنبال 20 درصد بودیم به آژانس نامه نمی‌فرستادیم، اظهار داشت: در گذشته غرب می‌خواست اورانیوم 5 درصدی را که خودمان تولید کرده بودیم با اصرار به خارج از کشور منتقل کند و ایران با تمام لجاجت غرب قبول کرد که این اورانیوم را در چند فاز 400 کیلوگرمی به خارج از کشور ارسال کند.  
 
صالحی در خصوص بیانیه‌ای که آمریکا به تهران صادر کرده بود، گفت: آمریکا به هیچ عنوان باور نمی‌کرد که ایران این بیانیه را قبول کند اما آمریکا بعد از چند روز تمام توافقات را نادیده و قطعنامه جدیدی در شورای سازمان ملل علیه ایران به رای گذاشت.  
 
رئیس سازمان انرژی اتمی افزود: جمهوری اسلامی با تمام لجاجت غرب سعی دارد با استدلال و نرم‌خویی مسائل را پیش برد.  
 
وی مطرح کرد: زمان شهادت شهریاری در کشورمان 500 سانتریفیوژ داشتیم و نیز به اورانیوم با غنای 20 درصد دست نیافته بودیم اما امروز پس از گذشت سه سال از شهادت این استاد بزرگوار 19 هزار سانتریفیوژ در کشورمان تولید شده و صفحات اورانیوم 20 درصد تولید و همچنین به 15 نوع رادیودارو دست یافته‌ایم.  
 
صالحی تصریح کرد: ملت ایران با تمام شرایط سخت اهداف خود را به پیش می‌برد همانطور که امسال نیز اعلام آمادگی و حسن نیت از سوی غرب را قبول کرد و مفاد توافقنامه را امضا کرد.  
 
رئیس سازمان انرژی اتمی گفت:‌انتخابات امسال ما نتیجه مثبت خود را در جهان به معرض نمایش گذاشته است.  
 
وی با توجه به اینکه باید پرسید دین را در عصر حاضر چه کسی احیا کرد، اظهار داشت: امام راحل پس از سال‌ها ورق را برگرداند و دین را از غبار خارج و شفاف کرد و اسلام را به عنوان ابزاری تبدیل نمود که می‌تواند جامعه را به حرکت درآورد.  
 
صالحی افزود: این بار ایران آمادگی را مهیا کرد و با تمام اقدامات و تمرینات توانست اهداف خود را به پیش برد.  
 
رئیس سازمان انرژی اتمی بیان کرد: پس از انتخابات امسال غرب فهمید که با ملت ایران از راه مقابله نمی‌تواند به نتیجه‌ای برسد، و شکرگزاریم توافق ژنو 3 توانست گامی به جلو باشد.   
 
وی با بیان چند توصیه ادامه داد: انقلاب اسلامی که مدعی است باید در بستر اخلاق حرکت کند، باید از هرگونه بدخویی دست بکشد چرا که انقلاب آمده است تا بدنامی و بدخویی را از ریشه برچیند.  
 
صالحی با بیان اینکه ملت ما باید دو اصل را رعایت کند، خاطرنشان کرد: در گام نخست باید مبنای گفتمان مسئولان ما بیان حقیقت، راست‌گویی و درست‌گویی باشد که به همراه خود قطعا انصاف به همراه دارد.  
 
رئیس سازمان انرژی اتمی به گام دوم اشاره و گفت: ما باید از هرگونه غلوگویی دوری کنیم.  
 
وی به گام سوم نیز اشاره و ادامه داد: ما باید حرمت زبان خود را بدانیم چرا که ما امروزه در برهه حساسی به سر می‌بریم و باید ید داخلی و انسجام خود را بیش از پیش به غرب ثابت کنیم.  
 
صالحی تصریح کرد: در قرآن آمده است که اگر دشمن از در صلح درآمد ما نیز از در صلح درآییم چرا که خداوند همواره همراه شماست و باید این را با تمام وجود فریاد زنیم که ما در این توافقات هیچ چیزی را از دست نداده‌ایم.  
 
رئیس سازمان انرژی اتمی افزود: ما می‌توانستیم این تفاهم‌نامه را به نحو قوی‌تری تنظیم کنیم اما دلایل انجام ندادن این اقدام را در روزهای آتی خواهیم گفت.  
 
وی در ادامه گفت: مومن در راه غفلت نباید قرار گیرد و کشورمان با امضا کردن این توافقنامه به ملت‌مان نشان داد که ما در راه هسته‌ای شدن تمام توان خود را به کار گرفتیم.  
 
صالحی در خصوص ادعای برخی که معتقدند کم کردن اورانیوم 20 درصد به معنای توقیف اورانیوم در گام بعدی مذاکرات است، خاطرنشان کرد: ما در تمام مراحل هسته‌ای شدن تولید اورانیوم 20 درصد را در نظر نداشتیم اما چون در گذشته حق غنی‌سازی به ایران داده نمی‌شد ما نیز مجبور به تولید اورانیوم با غنای بالا شدیم، حال نیز تا مدت 6 ماه اورانیوم 20 درصد را در ذخایر خود داریم و به هیچ عنوان نیز از حق غنی‌سازی خود در گام‌های بعدی مذاکرات کوتاه نمی‌آییم.
 
رئیس سازمان انرژی اتمی با اشاره به اینکه در این تفاهم‌نامه مشکلی در راکتور آب سنگین اراک مشاهده نخواهد شد، اظهار داشت: اراک منشأ تولید پلوتونیوم است که می‌توان در ساخت سلاح هسته‌ای از آن استفاده کرد.

صالحی با بیان اینکه اگر بخواهیم نقض احدی کنیم در غنی‌سازی هم می‌توانیم آن را انجام دهیم اظهار داشت: پلوتونیومی به درد تسلیحات می‌خورد که همراه با سمومات نباشد.

وی ادامه داد: نیروگاه‌ها تماما دوربین دارند و کوچک‌ترین حرکتی را ضبط می‌کنند راکتور اراک یک دستاورد علمی بزرگ برای این کشور است.

صالحی تصریح کرد: اگر آنها می‌گویند که باید راکتور اراک را تعطیل کنیم در واقع می‌خواهند که پرونده هسته‌ای ایران به حالت عادی برنگردد.

صالحی با بیان اینکه ما می‌خواهیم رآکتور ساخت آب سنگین هم بسازیم تاکید کرد: اگر می‌گویید که اراک را کنار بگذارید یعنی نمی‌خواهید هیچ گاه پرونده هسته‌ای ایران به حالت عادی بازگردد.

رئیس سازمان انرژی اتمی اظهار داشت: مقام معظم رهبری خط قرمز را در مسئله هسته‌ای تعریف کرده‌اند مبنی براینکه هیچ حقی که برای کشورهای عضو در ان پی تی که متعهد به تعهدات خود هستند نباید گرفته شود.

صالحی با تاکید براینکه عدول از آب سنگین مثل عدول از غنی‌سازی است تصریح کرد: می‌گویند در ان پی تی حق کشورها برای غنی‌سازی ذکر نشده در حالی که در ان پی تی به صراحت گفته شده کشورهای عضو به همان میزان که پایبند به تعهدات خود هستند می‌توانند از حقوق حقه همچون استفاده صلح‌آمیز از انرژی هسته‌ای بهره ببرند.

صالحی با بیان اینکه یکی از مهم‌ترین عناصر یک نیروگاه سوخت آن است تاکید کرد: اگر اطمینان از سوخت نداشته باشید چگونه می‌شود برای یک نیروگاه هسته‌ای سرمایه‌گذاری کرد.

رئیس سازمان انرژی اتمی ادامه داد: مجلس شورای اسلامی تاکید کرده که تا 20 هزار مگاوات نیروگاه هسته‌ای داشته باشیم که در حال حاضر به دنبال مذاکره با روس‌ها برسر یک پروتکل هستیم امیدواریم پس از این مذاکره شاهد کلنگ‌زنی در بوشهر برای آب شیرین باشیم.

صالحی با تاکید براینکه ما در میان‌مدت آمادگی ساخت 4 هزار مگاوات و همین گونه روبه جلو خواهیم بود خاطرنشان کرد: آن را به گونه‌ای انجام خواهیم داد که انتقال انرژی نیز برای همیشه وجود داشته باشد.

  باشگاه خبرنگاران

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس