رسانه‌های وابسته به صهیونیست‌ها و عربستان با ایجاد فشار رسانه‌های بر طرف‌های ایرانی و طرح مطالباتی که از سوی ایران خط قرمز اعلام شده است، تلاش می‌کنند حداکثر آورده را در مذاکره با ایران برای 1+5 به ارمغان بیاورند.

خبرنگار اعزامی مشرق به ژنو - مذاکرات ایران و 1+5 با رویکرد جدید و تیم متحول شده مذاکره‌کننده هسته‌ای به ریاست وزیر خارجه کشورمان که سه هفته قبل در ژنو آغاز شد، تاکنون نگرانی و واکنش‌های تند عربستان و اسرائیل را به دنبال داشته است. طرح پیشنهادی ایران به اذعان طرف‌های مذاکره‌کننده، طرحی واقع‌بینانه، کارشناسی و قابل توجه بود که تغییرات بسیاری نسبت به قبل داشته است و خوش‌بینی همراه با احتیاط مقامات کشورهای5+1را به همراه داشت.

اما رژیم صهیونیستی و عربستان با فعال کردن رسانه‌های وابسته، خبرساز‌ی‌های خود را آغاز کردند. طی سه هفته گذشته رسانه‌های صهیونیستی بطور مستمر، دو نقطه را هدف قرار دادند: اول مخالفت با هرگونه توافق و تعدیل تحریم‌های ایران تا توقف کامل برنامه غنی‌سازی، دوم بالا بردن انتظارات از توافق با ایران و مطرح کردن مسائلی چون بازرسی از پارچین و تعطیلی برنامه آب سنگین اراک با هدف ناهموار کردن مسیر رسیدن به راه‌حل مورد توافق طرفین.

رسانه‌های وابسته به صهیونیست‌ها و عربستان با ایجاد فشار رسانه‌های بر طرف‌های ایرانی و طرح مطالباتی که از سوی ایران خط قرمز اعلام شده است، تلاش می‌کنند حداکثر آورده را در مذاکره با ایران برای 1+5 به ارمغان بیاورند.

آنچه در این دور از مذاکرات مشهود است، تمایل و نیاز طرف غربی برای رسیدن به توافق با ایران پس از یک دهه مذاکره بی‌نتیجه است که با وجود متهم کردن ایران به وقت‌کشی و ... عدم توانایی به حل و فصل دیپلماتیک پرونده هسته‌ای ایران، اعتبار کشورهایی را که قدرت‌های جهانی بشمار می‌آیند، دچار آسیب کرده است. از این رو، کسب حداکثر امتیازات از ایران با ابزارهای مختلف، از جمله دیپلماسی رسانه‌ای، در دستور کار کشورهای غربی مذاکره‌کننده با ایران قرار دارد.

به گزارش خبرنگار مشرق در ژنو، براساس اخبار بدست آمده در جلسه توجیهی امروز مقامات آمریکایی و دیپلمات‌های غربی با خبرنگاران خارجی، از رسانه‌ها خواسته شه تا تعریف از "گام اول" ایران را توقف توسعه برنامه هسته‌ای و حفظ آن در سطح فعلی برجسته‌سازی کنند.

از سوی دیگر شایعاتی مبنی بر احتمال تعلیق برنامه هسته‌ای به مدت شش ماه و تعلیق غنی‌سازی تا زمان ادامه مذاکرات نیز مطرح شده است که آقای عراقچی همگی این شایعات را تکذیب کرده‌اند و بر خط قرمز بودن تعلیق غنی‌سازی تأکید داشتند.

اما یکی از مقامات تیم ایران که خواست نامش فاش نشود به خبرنگار مشرق در ژنو گفت که طرح "عدم توسعه برنامه هسته‌ای از سطح کنونی" به آنچه که در واقعیت ممکن است اتفاق بیفتد نزدیک‌تر است.

دکتر تخت‌روانچی معاون وزیر خارجه و عضو تیم مذاکره‌کننده هسته‌ای کشورمان نیز امروز در جریان مذاکرات تأکید کرده است "رفع تحریم‌های بانکی و نفتی از جمله خواسته‌های ایران از طرف غربی در گام اول خواهد بود.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 1
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • دکترحاتمی ۰۸:۴۵ - ۱۳۹۲/۰۸/۱۸
    0 0
    مذاکرات بخوبی پیش می رود،آفرین به آقای ظریف.

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس