"آلن ایر" سخنگوی فارسی‌زبان وزارت امور خارجه آمریکا پس از پایان نشست بدون توافق 1+5 گفته است آمریکا و فرانسه نظرات متفاوت و خاص خود را دارند.

گروه بین‌الملل مشرق – مذاکرات ایران با شش کشور در ژنو پس از سه روز مذاکرات فشرده و حضور بی‌سابقه وزرای خارجه پنج کشور به همراه قائم‌مقام وزیر خارجه چین در حالی بدون دستیابی به توافق نهایی پایان یافت که تا روز دوم و با حضور "جان کری" وزير خارجه آمريکا، بسیاری معتقد بودند این حضور به معنای رسیدن به نقطه تفاهم اولیه پس از یک دهه مذاکره است؛ اما ساز مخالف وزیر خارجه یهودی‌الاصل فرانسه به عنوان نماينده عضو نامرئي اين گروه (رژيم صهيونيستي) که به اذعان خبرنگاران فرانسوی حاضر در ژنو – و جدا از تغییر نقش‌ها و تقسیم وظایف میان کشورهای 1+5 – خصومت و کینه‌ای شخصی نسبت به ایران دارد، بار دیگر مانع از رسیدن به توافق میان ایران و شش کشور شد.

البته این‌بار توپ در زمین 1+5 بود و در هوشمندی تیم مذاکره‌کننده کشورمان و طرح پیشنهادی ایران همین بس که وزرای خارجه پنج کشور را برای اولین بار بدون برنامه قبلی به ژنو کشاند و در نهایت اختلاف میان 1+5 ادامه نشست را به 10 روز بعد موکول کرد.

پس از پایان این دور از نشست ژنو، گفت‌وگوی کوتاهی با «آلن ایر» سخنگوی فارسی‌زبان و مهره تأثیرگذار در دیپلماسی عمومی و رسانه‌ای آمریکا، درباره اختلافات میان شش کشور انجام دادیم که او نیز با تسلط بر زبان فارسی و البته لهجه‌ای متفاوت، بر وجود اختلاف میان کشورهای 1+5 تأکید کرد.

مشرق: علت دعوت خانم اشتون از آقای جان کری برای حضور در مذاکرات ژنو چه بود و چه چیز باعث شد وزرای خارجه انگلیس و فرانسه نیز به ژنو سفر کنند؟ آیا سایر وزرای خارجه هم به دعوت خانم اشتون به ژنو آمدند؟

آلن ایر: پس از مذاکرات روز اول، خانم اشتون از آقای کری خواستند برای کاستن از اختلافات به ژنو بیایند و آقای کری هم تأکید کردند که برای این کار از هیچ تلاشی دریغ نمی‌کنند. آقای کری در طول مذاکرات نیز بسیار تلاش کردند و همان‌طور که گفته شد بسیاری از اختلافات کاهش یافته است اما در مورد سایر وزرای خارجه تا جایی که من اطلاع دارم دعوتی از سوی خانم اشتون نبوده است.

مشرق: منظور من این است که چه اتفاقی افتاده بود که باعث شد که آقای کری دعوت بشود و برای مثال چرا در دور گذشته دعوت نشده بودند؟

آلن ایر: فکر می‌کنم این سؤال را باید از خانم اشتون بپرسید.

مشرق: شما پیش‌تر اعلام کرده‌اید که اختلاف نظری میان کشورهای 1+5 وجود ندارد، در حالی که حتی "ویلیام هیگ" نیز اظهارنظرهای مثبت می‌کند و آقای فابیوس با لحنی صحبت می‌کند که همه متوجه تفاوت نگاه وی با دیگران و به خصوص با آمریکایی‌ها را متوجه شوند.

آلن ایر: من منظورم این نبود که میان کشورهای غربی اختلافی نیست. اتفاقاً صد درصد اختلاف هست. ولی این اجلاس هم به منظور کم‌کردن اختلافات برگزار شد. کشورهای آمریکا و فرانسه هر کدام نظرات خود را دارند.


نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 10
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 1
  • حسین ۱۴:۴۶ - ۱۳۹۲/۰۸/۲۱
    0 0
    ای ول به مشرق که همه جا خبرنگار داره وضع مالیت خوب شده ها مشرق جون
  • ۱۹:۳۸ - ۱۳۹۲/۰۸/۲۱
    0 0
    چه عجب در اين مصاحبه اين آقا از ضرب المثل هاي غلط غلوط و بي ربط استفاده نكرده! فكر كنم بهش ياددادن تو حرفاش ضرب المثل به كار ببره تا جذاب تر بشه!!!
  • هرمزچرم شیر ۱۹:۴۳ - ۱۳۹۲/۰۸/۲۱
    0 0
    نکته بسیار جالب اینکه در این مصاحبه مشخص است خبرنگار مشرق یک دستی به آلن ایر زده و بطور ضمنی اینرا از دهانش قاپیده که میان کشورهای غربی صد در صد اختلاف هست !
  • میترا1 ۲۰:۳۰ - ۱۳۹۲/۰۸/۲۱
    0 0
    اختلافشون سر سهمیشونه ؟؟!!
  • پریسا ۰۳:۳۴ - ۱۳۹۲/۰۸/۲۲
    0 0
    اقای حسین من متوجه نشدم شما صادقانه و از سر صداقت این پیام را به مشرق دادید یا خواستید تنه بزنید اگر حرف شما صادقانه و خیرخواهانه است که هیچ باید هم همه ما چنین باشیم اما اگر دارید به مشرق تنه میزنید برایتان متاسفم چرا مشرق نباید در همه جا خبرنگار داشته باشد چرا وضع مالی مشرق باید خوب نباشد امیدوارم که بیشتر از این هم توفیق مالی و حرفه ای نصیب این عزیزان شود پس باید همیشه خبرنگاران صهیونیستها در همه جا حاضر باشند و تمام دروغهای اربابان خود را به خورد من و تو و دنیا بدهند ؟؟کم اراجیف و دروغ و دغل های انها را از صبح تا شب هر روز بخورد ما میدهند امیدوارم مشرق در همه جا خبرنگار حرفه و صادق خودش را داشته باشد تا پوزه دشمنان ایران و بشریت را در مقابل دنیا بخاک بمالد و ثابت کند دروغگوئی و ریا کاری در دی ان ای خودشان است نه ملت شریف ایران .
  • ۱۶:۱۵ - ۱۳۹۲/۰۸/۲۲
    0 0
    هرکاری میکنم نمیتونم آلن ایر را خوب فرض کنم
  • حاج علی ۱۸:۵۷ - ۱۳۹۲/۰۸/۲۲
    0 0
    یکی میگه که اختلاف هست و دیگری میگه اختلاف نیست!!! مشرق داستان چیه؟
  • امیر ۱۹:۱۴ - ۱۳۹۲/۰۸/۲۲
    0 0
    یه زمانی یادمه سایت وزین الف با ایشون یه مصاحبه ی گوتاهی کرد، شما و سایر رسانه های هم جهتتون کاری کردید که الف بدبخت در آستانه ی تعطیل شدن بود و مجبور شد مصاحبه رو حذف کنه امیدوارم دست از افراطی گری برداشته باشید
  • هادوي ۲۳:۳۸ - ۱۳۹۲/۰۸/۲۲
    0 0
    چطور وقتي امريكا ميخواهد حريم هوايي فرانسه بروي رئيس جمهوري بوليوي بسته ميشود و رئيس جمهور فرانسه بخاطر اين موضوع عذر خواهي ميكند اما انها كه در خانه خود اختيار ندارند يكهو اختيار دار ميشوند كلي خنديدم اگر اقاي ظريف باور كند خنده دار ترست
  • صادق ۲۰:۴۲ - ۱۳۹۲/۰۸/۲۳
    0 0
    مصاحبه با سخنگوی شیطان بزرگ شرم آور است.

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس