سخنگوی سرگئی لاوروف وزیر خارجه روسیه در گفتگو با خبرنگار مشرق در ژنو تاکید کرد روسیه با جدیت مذاکرات را دنبال می‌کند و تأخیر لاوروف در سفر به ژنو تنها بدلیل غیرمنتظره بودن این سفر بود.

گروه بین‌الملل مشرق – پس از برنامه ریزی غیرمنتظره وزرای خارجه 1+5 برای حضور در ژنو، سرگئی لاوروف آخرین وزیر خارجه‌ای بود که به مذاکرات هسته‌ای با ایران ملحق شد.

تأخیر لاوروف در سفر به ژنو و عدم حضور وزیر خارجه چین، سؤالات و گمانه‌زنی‌های بسیاری را در رسانه‌ها بدنبال داشت؛ چرا که چین و روسیه دو کشوری بودند که مواضعی نزدیک به تهران در حمایت از برنامه صلح‌آمیز هسته‌ای کشورمان داشتند.

اما به هر روی، سرگئی لاوروف روز سوم مذاکرات خود را به ژنو رساند تا از نزدیک در جریان تحولات و مفاد توافق احتمالی با ایران قرار بگیرد.

خبرنگار اعزامی مشرق در گفتگویی با خانم «ماریا زاخارووا» سخنگوی سرگئی لاوروف که در ژنو حضور دارد، پاسخ برخی سؤالات درباره علت تأخیر سفر لاوروف به ژنو را جویا شد. سخنگوی لاوروف بدلیل حساسیت مذاکرات ژنو و محدودیت زمانی، تنها به چند سؤال کوتاه پاسخ داد اما قول داد به زودی در مصاحبه‌ای مفصل، به سؤالات ما پاسخ دهد.

مشرق: عدم حضور وزرای خارجه چین و روسیه این شایعه را بوجود آورده بود که این دو کشور ایران را به نوعی در ژنو و در چانه‌زنی‌های حساس با وزرای خارجه آمریکا، انگلیس، فرانسه و آلمان تنها گذاشته‌اند. چرا‌ آقای لاوروف اینقدر دیر به ژنو آمد؟

همانطور که می‌دانید در این دور از مذاکرات ژنو برنامه‌ای برای حضور وزرای خارجه پیش‌بینی نشده بود و به همین دلیل آقای لاوروف همزمان با این مذاکرات، برنامه فشرده‌ای از ملاقات‌ها با سران کشورهای آسیایی را پیش رو داشتند. اما در روز دوم مذاکرات و با حضور جان کری و دیگر وزرای خارجه، آقای لاوروف هم علاقه داشتند که در این مذاکرات حاضر شوند. اما طبیعتا جابجایی برنامه‌های ایشان زمان‌بر بود. در نهایت آقای لاوروف به ژنو آمد و پس از پایان مذاکرات نیز در صورت عدم تغییر دوباره برنامه‌ها، راهی کشور هند خواهند شد.

مشرق: به نظر می‌رسد روسیه در دور جدید مذاکرات در یک‌ماه گذشته، تحرک کم‌تری نسبت به آنچه پیش‌تر شاهد بودیم دارد و آمریکا نبض بازی 1+5 را در دست گرفته است. آیا این مسئله را تأیید می‌کنید؟ علت این امر چیست؟

خیر. روسیه هم برنامه‌های خود را در این مذاکرات دارد و آن‌ها را با جدیت پیگیری می‌کند. اما در مورد تحرک بیشتر آمریکا، پوشش رسانه‌های آمریکایی از تحرکات مقامات این کشور، چنین برداشتی را ایجاد می‌کند.

مشرق: اما عدم واکنش آشکار روسیه به تحولات این مذاکرات این برداشت‌ها را تقویت کرده است که توافقی پنهان نیز وجود دارد.

مذاکرات برای ما هم اهمیت بسیار زیادی دارد و ما همیشه نسبت به آن، واکنش‌های مناسب را در مقاطع مختلف داشته‌ایم. اما بطور خاص درباره این دور از مذاکرات، همانطور که گفتم بدلیل ناگهانی بودن و سرعت تحولات طی دو روز، امکان واکنش سریع را از ما گرفت و سفر آقای لاوروف به ژنو واکنش ما به این تحولات بود.


نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 10
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • حسن ۰۱:۱۵ - ۱۳۹۲/۰۸/۱۹
    0 0
    با اینکه خیلی امیدی به این مذاکرات ندارم ولی این نشون می ده که روسها و چینی ها از اینکه حتی امکان جمع شدن سفره پر برکت تحریم ایران به وجود بیاد هم ناراضی هستند و هیچ تلاشی نمی کنن! اما این به معنای آن نیست که ما دل به آمریکا خوش کنیم چون سگ زرد برادر شغاله!!! اشتباهی که سالهاست داریم مرتکب می شیم رو تکرار نکنیم! همونطور که آقا گفتن داخل کشور رو درست کنیم. توسعه نیروی انسانی (که ماشاالله تا دلتون بخواد نیروی انسانی خوب تو هر زمینه ای که بخواین داریم) و کاهش فساد دولتی و البته کاهش اقتصاد دولتی رو مبنای کار خودمون قرار بدیم و با کار و تلاشمون کشورمون رو به جایگاهی که باید برسه برسونیم. سخته ولی ملت ما می تونن
  • ۰۱:۵۶ - ۱۳۹۲/۰۸/۱۹
    0 0
    محمد جواد ظریف: نمیدانم چرا بعضی از همسایه ها از رابطه ایران و امریکا ناراحت هستند همسایه ما کیه؟ عربستان نیست خودتان را گول نزنید! همسایه عزیزی که قربونش میرین روسیه جونتونه
  • جواد ۰۷:۲۲ - ۱۳۹۲/۰۸/۱۹
    0 0
    همه سر و ته یک کرباسند. شعر نه شرقی نه غربی شعار به جایی بود که فراموش شده است. روسیه و چین از ایران کلی سود به جیب زده اند، همانطور که آمریکا در دوران شاه سود کلانی به جیب میزد.
  • ۰۸:۰۳ - ۱۳۹۲/۰۸/۱۹
    0 0
    برا هر کی خوب بشه برا روسیه و چین بد میشه. بازاری که توی این چند "آن مرد" براشون درست کرد رو از دست میدن.
  • محسن ۰۸:۵۴ - ۱۳۹۲/۰۸/۱۹
    0 0
    تنها کسی که دوست نداره مذاکرات به نتیجه همین روسیه ست.
  • ۰۸:۵۹ - ۱۳۹۲/۰۸/۱۹
    0 0
    ینی مشرق و تابناک جداگانه خبرنگار اختصاصی دارن در ژنو ؟؟؟ یا یکیه که برای سایتا خبر میاره؟
  • محمد ۰۹:۴۹ - ۱۳۹۲/۰۸/۱۹
    0 0
    روسیه بهتر می داند که اگر جمهوری اسلامی با 5 + 1 به توافق برسد و مذاکره با آمريکا نيز ادامه داشته باشد ، مسلماٌ نقش روسیه در ايران کم رنگ خواهد شد
  • ۱۰:۱۴ - ۱۳۹۲/۰۸/۱۹
    0 0
    با تحریم کشورمان یک سری کشورهای امتیازهای و منافع بدست اوردن که ترس از توافق هسته ای و از دست دادن امیتازها و منافع خود هستن
  • ۱۲:۰۲ - ۱۳۹۲/۰۸/۱۹
    0 0
    اخوی اگه توی همین مشرق میگشتی متوجه میشدی جنای ظریف این را درپاسخ به بحرینی ها که گفته بودن ایران قبل ازامریکا مشکلش رابا همسایه هاش حل کنه
  • ۱۲:۴۹ - ۱۳۹۲/۰۸/۱۹
    0 0
    جناب خبرهارو دنبال میکنی؟!! فرانسه جونتون سنگ کدوم سلفی جونتون رو به سینه میزنه اره جونم

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس