به گزارش مشرق، مهرداد فرهمند، تحلیلگر مسایل منطقه غرب آسیا و خبرنگار سابق بی بی سی فارسی، در پاسخ به اظهارات شهرام ناظری در ترکیه، پست قابلتاملی در ایکس منتشر کرد. شهرام ناظری، خواننده و موسیقیدان مطرح کشورمان در اظهاراتی عجیب در دانشگاه سلجوق ترکیه، مدعی شد که ترکیه و دولت این کشور نقش مهمی در حفظ میراث مولانا جلالالدین بلخی، شاعر بزرگ ادب فارسی، ایفاء کردهاند و اگر این میراث در ایران بود، از بین رفته بود! در سالهای اخیر، برخی از کشورهای همسایه، بعضا در سایه کاهلی و سهلانگاری نهادهای داخل کشور، تلاش کردهاند بسیاری از مواریث فرهنگی و تاریخی ایران را به نام خود سند بزنند. حال، این که یک چهرهی شناختهشده موسیقی سنتی کشور، با چنین اظهارات و ادعاهایی بهانه به دست کشورهای همسایه می دهد، بسی مایه حیرت است.
جالب اینجاست که چند سال قبل، زندهیاد استاد شجریان، در گفتگویی درست نقطهی مقابل آقای ناظری را مطرح کرده و از این در ترکیه مولانا تبدیل به یک برند «اقتصادی» شده، به شدت گلایه کرده بود. شجریان از اصطلاح «غارت» میراث مولانا توسط ترکیه استفاده کرد:
در پاسخ به این ادعای آقای ناظری، فرهمند که سالهاست در ترکیه ساکن است، مطالب قابلتوجهی بیان کرده است. او در حساب ایکس خود نوشت:


" شهرام ناظری حرف کاملاً غلطی زده که میگوید دولت و مردم ترکیه مکتب مولانا را در دل خودشان زنده نگه داشتند و اگر مولانا در ایران مانده بود، از بین میرفت. درست برعکس است. «مکتب مولانا» در ایران و به کوشش ایرانیان زنده مانده وگرنه در ترکیه آنچه از مولانا مانده، نامی و آرامگاهی و مراسمی سالیانه است. همین. عموم مردم ترکیه تنها نامی از مولانا میدانند. حتی تحصیلکردهترین مردم نه یک بیت از مولانا در ذهن دارند و نه چیزی از تفکر و شخصیت او، چه رسد به «مکتب مولانا». حجم ادبیاتی که به زبان ترکی درباره آثار و احوال مولانا تولید شده، در مقایسه با آنچه به زبان فارسی درباره مولانا تولید شده و میشود، قطره است در برابر اقیانوس. شهرام ناظری اینها را ندیده؟ همین حالا از دکتر سروش در کانادا گرفته تا فلان استاد در بهمان شهرستان ایران، شمار زیادی جلسه مداوم و پرطرفدار درباره مولانا برپاست که یک کدام از اینها را در ترکیه نمیتوانید پیدا کنید. چطور شهرام ناظری اینها را ندیده؟"





۱۳:۵۸ - ۱۴۰۴/۱۰/۰۷
۱۷:۰۵ - ۱۴۰۴/۱۰/۰۷
۱۵:۱۰ - ۱۴۰۴/۱۰/۰۷