مشکلات ارزی که این روزها گریبانگیر همه تیم‌ها و فدراسیون‌های ورزشی شده، به مانعی برای استفاده از مربیان خارجی دوومیدانی تبدیل شده است.

به گزارش مشرق به نقل از فارس، این روزها اردوی دوومیدانی کاران برای حضور در رقابت‌های قهرمانی غرب آسیا در جریان است. رقابت‌هایی که از آذرماه آغاز می‌شود و دوومیدانی ایران هم با نفرات کامل عازم این مسابقات خواهد شد.

مسئله‌ای که در حال حاضر نه تنها برای دوومیدانی کاران بلکه برای اکثر رشته‌ها مشکل‌ساز شده، مشکلات ارزی و در پی آن به مشکل خوردن حضور مربیان خارجی در ایران است.

ارزنده: برای کسب نتیجه باید موانع استفاده از مربیان خارجی برطرف شود

در حال حاضر هیچ مربی خارجی‌ای در ایران فعالیت ندارد و ورزشکاران یا با مربیان داخلی یا به تنهایی تمرین می‌کنند. محمد ارزنده یکی از دوومیدانی کاران المپیکی ایران است که به گفته خودش در بروجن بدون مربی و به تنهایی تمرین می‌کند.

او که پیش از این با مربی قرقیزستانی تمرین می‌کرد، دیگر او را در کنار خود ندارد. ارزنده به فکر تمدید قرارداد با این مربی است و درخواست خود را به مسئولان فدراسیون داده، اما مشکل ارز تاکنون مانع از حضور او و برعهده گرفتن هدایتش شده است.

ارزنده تاکید می‌کند سال آینده مسابقات قهرمانی کشور در پیش است و اگر می‌خواهیم نتایج خوبی کسب کنیم باید زودتر به فکر استخدام مربیان باشیم.

سجاد مرادی هم وضعیت مشابهی دارد. او پیش از این اعلام کرده بود که با یک مربی الجزایری به توافق رسیده است و در صورت تایید فدراسیون، او به ایران می‌آید، اما این اتفاق هنوز نیفتاده است.

بر اساس اعلام مسئولان فدراسیون دوومیدانی، آنها اسامی 10 مربی خارجی را به کمیته ملی المپیک برای استخدام داده‌اند، اما مشکل ارز که این روزها گریبانگیر ورزش ایران شده است، ظاهراً مسئولان را برای استفاده از خارجی‌ها دچار تردید کرده است.

احسان حدادی، دارنده مدال نقره المپیک لندن که پس از این رقابت‌ها با مربی روس خود خداحافظی کرد حالا در ینگه دنیا به دنبال استخدام مربی جدید است. او که در جشنواره پرتاب‌های آمریکا شرکت کرده بود، با چند مربی مذاکره و تمرین کرد که چندان با تکنیک او همخوانی نداشتند. اما اشمیت آلمانی ظاهراً گزینه جدی حدادی است. این مربی آلمانی مانند خودش سابقه کسب مدال نقره المپیک را دارد و باید دید در آینده مسئولان فدراسیون و کمیته ملی المپیک در این مورد چه تصمیمی خواهند گرفت. او که نخستین مدال دوومیدانی ایران در المپیک را گرفت، به واسطه موفقیت‌هایی که در این رشته کسب کرده است، جزو استثناء ها محسوب می‌شود.

در قسمت بانوان نیز مریم طوسی که سریعترین دونده بانوان ایران محسوب می‌شود مربی خارجی خود را در اختیار ندارد و در حال حاضر با مربیان داخلی تمرین می‌کند.

* آموزش و انتقال تجارب باید در اولویت باشد

نکته مهم این است که آیا صرف حضور مربی خارجی در ایران درست است؟ اینکه مربی خارجی در ایران حضور پیدا کند کافی است؟ حضور مربی خارجی ابتدا باید جنبه آموزشی داشته باشد و مربیان داخلی در کنار او به تجربیات خوبی دست پیدا کنند.

افشین داوری رئیس فدراسیون، در این باره معتقد است: یکی از اهداف مهم ما برای استفاده از مربی خارجی این است که در قرارداد آنها قید کنیم حتماً باید از مربیان داخلی در کنار خودشان استفاده کنند تا داخلی‌ها بتوانند از تجربیات‌شان استفاده کنند. از سوی دیگر این کار می‌تواند به ما کمک کند که از طریق مربیان داخلی، خارجی‌هایی که کارآیی خوبی را ندارند، شناسایی کنیم.

 

باید دید با نتیجه‌ خوبی که دوومیدانی در المپیک لندن کسب کرد، توجهات از این پس به این رشته مادر افزایش پیدا خواهد کرد یا خیر.


نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس