نوروز در سرزمین اقبال؛ نماد مشترک فرهنگ ایران و پاکستان

آئین‌ و جشن‌های نوروزی در اولین روز از ماه فروردین، آغاز فصل بهار و همزمان با ایران، در شهرهای مختلف پاکستان با شور و شوق خاصی تحت عنوان جشن «نوروز عالم افروز» برگزار می شود.

به گزارش مشرق، پاکستان همسایه شرقی ایران و زادگاه اقبال لاهوری به عنوان میراث مشترک دو کشور به حساب می آید که با توجه به تاثیرات فرهنگ ایرانی که بر فرهنگ، زبان، آداب و سنن پاکستان گذاشته شده؛ مشترکات فراوانی بین دو کشور وجود دارد که یکی از آنها جشن نوروز است.

جشن بهاری و عید نوروز سنت مشترک کشورهای جمهوری اسلامی ایران، پاکستان، افغانستان، تاجیکستان، ترکیه و برخی دیگر از کشورهای آسیای میانه است.

سال های اخیر کشورهای منطقه اقدام به برگزاری و میزبانی آیین بین المللی نوروز کرده و روسای جمهوری پیشین پاکستان تاکنون در دو مورد از این برنامه های جهانی در پایتخت های ترکمنستان و افغانستان شرکت کردند.

بدون شک رویداد باستانی و جهانی نوروز، آیین و فرصتی است که به دنیا امید صلح و آرامش را می دهد. مجمع عمومی سازمان ملل روز ۲۱ ماه مارس را به عنوان روز جهانی عید نوروز، با ریشه ایرانی به رسمیت شناخته و آن را در تقویم خود جای داده است.

همزمان با سال جدید خورشیدی و آغاز ایام نوروز، نمایش آداب و فرهنگ ایرانی بصورت برگزاری نمایشگاه‌ها و جشن های مختلف در خانه های فرهنگ ایران در پاکستان به ویژه در دانشگاه های این کشور که با زبان فارسی آشنایی دارند، تدارک می شود که با استقبال پر شوری از سوی فرهیختگان، دانشجویان و دیگر شهروندان پاکستان همراه است.

نوروز در سرزمین اقبال؛ نماد مشترک فرهنگ ایران و پاکستان

جشن های نوروزی و مراسم آغاز فصل بهار در پاکستان در مناطق ایالات بلوچستان (شهرهای کویته، جعفرآباد، مکران، گوادر)، ایالت گلگیت بلتستان (شهرهای گلگیت، اسکردو، هنزه، استور، چیترال)، ایالت خیبرپختونخوا (شهرهای پیشاور، سوات، بنو و برخی از مناطق قبایلی) و شهرهای مختلف ایالت پنجاب در شرق این کشور برگزار می شود.

از رسوم سنتی عید نوروز در پاکستان به ویژه در ایالت گلگیت-بلتستان در شمال این کشور؛ می توان به هدیه تخم مرغ های رنگی به یکدیگر، رفت و آمد به منزل اقوام و بازی و تماشای بازی چوگان اشاره کرد.

نوروز و فرارسیدن فصل بهار در ایالات بلوچستان و پنجاب نیز با حضور مردم در دامن سبز طبیعت، اجرای برنامه های سنتی از جمله پریدن از روی آتش( به معنای اینکه باعث پاک شدن گناهان می شود)، جشن گرفته می شود.

جامعه زرتشتیان که بیشتر در شهر کراچی پاکستان ساکن هستند و جمعیت زیادی از پناهندگان افغانستان که در مناطق شمالی غربی پاکستان سکونت دارند، نیز عید نوروز را با دید و بازدیدهای خانوادگی و حضور در پارک ها جشن می گیرند.

نوروز در سرزمین اقبال؛ نماد مشترک فرهنگ ایران و پاکستان

هر ساله، با فرا رسیدن ماه مارس همزمان با آغاز فصل بهار، در کشورهای آسیای جنوبی به ویژه پاکستان مراسمی تحت عنوان سنت بهار برگزار می شود که این روز را با هوا کردن بادبادکهای گوناگون جشن می گیرند. این آیین بیشتر در شهرهای راولپندی، لاهور، کراچی و فیصل آباد و گوجرانوالا برگزار می شود.

این جشن در سراسر پاکستان برگزار می شود، تقریبا همه در آن شرکت می کنند و از نمایش حیوانات تا بازی های سنتی و ملی مانند کشتی، دو و میدانی، هاکی، فوتبال، تنیس و همچنین اسب سواری و اسب دوانی و مهمتر از همه نیزه بازی و کبدی در آن اجرا می شود.

از آداب و رسوم عید نوروز در میان مردم پاکستان، می توان به خانه تکانی یا به عبارتی پاکیزه کردن خانه، پوشیدن لباس نو، تهیه و پخت انواع شیرینی ها از قبیل (لدو، گلاب جامن، رس گهوله، کیک، برفی، شکرپاره، کرم رول، سوهان حلوا) همچنین پختن غذاهای معروف این ایام اشاره کرد.

نوروز در سرزمین اقبال؛ نماد مشترک فرهنگ ایران و پاکستان

در نواحی گلگیت و بلتستان در شمال پاکستان برگزاری جشن نوروز همراه با اجرای برنامه های آتش بازی و تیراندازی و چوگان است.

شیعیان پاکستانی نیز عمدتا در شهر اسکردو، ایالت پنجاب بویژه شهر لاهور مرکز این ایالت جشن های نوروز را مانند ایران برگزار می کنند.

شیعیان پاکستانی این ایام را منتسب به حضرت امیرالمومنین امام علی علیه السلام می دانند که در حقیقت همان جشن غدیر خم است و بطور معمول در ۲۰ مارس ( اول فروردین) برگزار می شود.

آنها معتقدند روزی که پیامبر گرامی اسلامی حضرت محمد (ص) در یک اجتماع هزاران نفری از اصحاب خودشان، به حکم پروردگار، حدیث معروف غدیر را خواندند و حضرت امیرالمومنین(ع) را به جانشینی خود معرفی کردند، مصادف با ۲۰ مارس همزمان با ۱۸ ذی الحجه و مصادف با اول بهار بوده لذا در این ایام شادی کرده و لباس نو می پوشند.

ایرانیان مقیم پاکستان نیز در اولین روز بهار پس از تحویل سال نو در مراکز دیپلماتیک کشورمان در شهرهای ˈاسلام‌آباد، پیشاور، لاهور، کویته و کراچیˈ مراسم عید نوروز و تحویل سال نو را با برپایی جشن هایی برگزار می‌کنند.

سفیر پاکستان در تهران فرارسیدن رویداد باستانی نوروز و حلول سال نو خورشیدی را به ملت ایران تبریک گفت.

محمد مدثر تیپو سه شنبه شب طی پیام ویدیویی گفت: رویداد نوروز در تاریخ و فرهنگ ایران از اهمیت بالایی برخوردار است.

وی افزود: فرارسیدن عید خجسته نوروز را به ملت ایران از صمیم قلب تبریک می گویم و دعا می کنم که نوروز، برای همه ما صلح، رفاه و شادی را به همراه داشته باشد.

منبع: ایرنا

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس