کد خبر 1584058
تاریخ انتشار: ۲۲ اسفند ۱۴۰۲ - ۱۴:۲۱
بایدن

وبگاه خبری آمریکایی به نقل از مقام‌های ناشناس مدعی شد عملیات نظامی اسرائیل در رفح می‌تواند تغییر در سیاست ایالات متحده در قبال تل‌آویو را در پی داشته باشد.

به گزارش مشرق، وبگاه خبری آکسیوس امروز سه‌شنبه به نقل از سه مقام آمریکایی گزارش داد رئیس‌جمهور این کشور جو بایدن و نخست‌وزیر اسرائیل بنیامین نتانیاهو در روزهای اخیر «خط قرمزهای» متناقضی را درباره جنگ غزه ترسیم کردند که در صورت حمله اسرائیل به رفح در چند هفته آینده، می‌تواند آن‌ها را در مسیر برخورد قرار دهد.

مقام‌های آمریکایی مدعی شدند «عملیات نظامی اسرائیل در رفح احتمالاً به تغییر قابل توجه در سیاست آمریکا منجر خواهد شد که می‌تواند شامل پایان دادن به دفاع از تل‌آویو در سازمان ملل و اعمال محدودیت بر استفاده از تسلیحات آمریکایی توسط نیروهای ارتش اسرائیل در غزه باشد».

طبق این گزارش، نتانیاهو عملاً گفته که خط قرمز او این است که اسرائیل باید وارد رفح شود؛ جایی که بیش از یک میلیون غیرنظامی فلسطینی آواره از جنگ به آنجا به عنوان آخرین پناهگاه در جنوبی‌ترین بخش غزه پناه برده‌اند.

بایدن هم در مصاحبه شنبه در پاسخ به این سوال که آیا عملیات نظامی اسرائیل در رفح برای دولت او خط قرمز است، پاسخ «بله» داد.

رئیس‌جمهور آمریکا قبلاً هم درباره چنین عملیاتی ابراز نگرانی کرده و از تل‌آویو خواسته بود طرحی قابل اطمینان و قابل اجرا برای حفاظت از غیرنظامیان حاضر در آنجا ارائه کند، اما این اولین بار بود که از آن به عنوان خط قرمز نام می‌برد.

آخرین گفت‌وگوی بایدن و نتانیاهو ۱۵ فوریه (۲۶ بهمن) بود که به گفته کاخ سفید، در آن تماس بایدن درباره عملیات احتمالی اسرائیل در رفح ابراز نگرانی کرد.

مقام‌های آمریکایی به آکسیوس گفتند که مباحثی درباره عملیات احتمالی اسرائیل در چند هفته اخیر داخل دولت آمریکا مطرح شده و ماحصل آن این بوده که «واشنگتن نمی‌تواند بگذارد این عملیات انجام شود زیرا معتقد نیست که اسرائیل می‌تواند طرح خروج فلسطینیان از رفح را به گونه‌ای اجرا کند که از تلفات گسترده غیرنظامیان جلوگیری کند».

به گزارش وبگاه خبری آمریکایی، هنوز تصمیمی درباره نحوه پاسخگویی آمریکا به عملیات احتمالی اسرائیل در رفح گرفته نشده، اما دو مقام آمریکایی ناشناس گفتند یکی از گزینه‌هایی که بین کاخ سفید، وزارت خارجه آمریکا و پنتاگون مورد بحث قرار گرفته، اعمال محدودیت استفاده از تسلیحات تهاجمی ساخت آمریکا توسط ارتش اسرائیل در غزه است.

سومین مقام آمریکایی گفت این احتمال وجود دارد که عملیات اسرائیل در رفح به تصویب قطعنامه شورای امنیت سازمان ملل که خواستار آتش‌بس فوری در غزه است، منتهی شود؛ آمریکا از آغاز کشتار فلسطینیان در غزه در حملات اسرائیل تاکنون سه بار در حمایت از این رژیم قطعنامه‌های آتش‌بس را در شورای امنیت سازمان ملل وتو کرده است.

به نوشته آکسیوس، در حال حاضر عملیات نظامی در رفح قریب‌الوقوع نیست و مقام‌های آمریکایی و اسرائیلی می‌گویند بعید است که چنین عملیاتی قبل از پایان ماه رمضان انجام شود.

منبع: فارس

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس