جنگ غزه - نمایه

حمایت آمریکا از جنایات اسرائیل در غزه و حمایت ایران از آرمان فلسطین، محبوبیت جمهوری اسلامی در میان ملت‌های خاورمیانه را افزایش داد و کارزار واشینگتن برای منزوی کردن تهران در منطقه را ناکام گذاشت.

سرویس جهان مشرق - یکی از پیامدهای جنگ وحشیانه‌ی رژیم صهیونیستی در غزه، و یکی از انگیزه‌های آمریکا برای پایان دادن به این جنگ، تأثیری است که جنگ غزه بر نقشه‌های ضدایرانی واشینگتن گذاشته است. حمایت ایران از آرمان فلسطین، نه‌تنها افکار عمومی جهان عرب را به سود تهران سوق داده، بلکه کشورهایی مانند عربستان را نیز وادار به ایستادن مقابل اسرائیل کرده است. با محبوبیت روزافزون جمهوری اسلامی در خاورمیانه و افزایش نفرت ملت‌های منطقه از آمریکا و اسرائیل، تلاش‌های واشینگتن برای منزوی کردن ایران به‌وضوح به شکست انجامیده‌اند. پایگاه تحلیلی آمریکایی «تام دیسپچ» طی گزارشی تحت عنوان «آیا ایران دارد در خاورمیانه پیروز می‌شود؟ [۱]» در همین‌باره توضیح داده است. آن‌چه در ادامه می‌خوانید، گزیده‌ای از گزارش تام دیسپچ است.

جنگ غزه چگونه نقشه‌های ضدایرانی آمریکا را نقش بر آب کرد +عکس و فیلم

دود ناشی از یکی از حملات رژیم صهیونیستی به نوار غزه، ۱۸ اکتبر ۲۰۲۳، از مرز جنوبی فلسطین اشغالی با این باریکه دیده می‌شود. آمار جنایات اسرائیل، از جمله کودک‌کشی، قتل‌عام غیرنظامیان و نسل‌کشی، حقیقتاً باورنکردنی است، اما جامعه‌ی جهانی هیچ اقدام مؤثری در توقف این جنایات انجام نمی‌دهد. (+)

در همین‌باره بخوانید:

›› تحریم‌های مردمی علیه اسرائیل: صدای کوکاکولا و مک‌دونالد درآمد

›› روایت خواندنی خبرنگار فلسطینی-آمریکایی از معنای «تونل» و «گروگان» در نوار غزه


لازم به ذکر است که مشرق صرفاً جهت اطلاع نخبگان و تصمیم‌گیران عرصه سیاسی کشور از رویکردها و دیدگاه‌های محافل رسانه‌ای-اندیشکده‌ای بین‌المللی این گزارش را منتشر می‌کند و دیدگاه‌ها، ادعاها و القائات این گزارش‌ لزوماً مورد تأیید مشرق نیست.


مخاطبان محترم توجه داشته باشند که گزارش زیر حاوی تصاویر دل‌خراش است.


در بحبوحه‌ی ویرانی غزه به دست اسرائیل، یکی از خبرهای مهم خاورمیانه هست که هنوز تیتر اخبار نشده است: در رویارویی تهران و واشینگتن، که به یک معنا از زمان سرنگونی شاهِ طرفدار آمریکا توسط روحانیون مذهبی ایران در سال ۱۹۷۹ آغاز شده، به نظر می‌رسد ایران در سراسر منطقه بالأخره برتری چشم‌گیری نسبت به آمریکا پیدا کرده است. ۲۸ ژانویه، پس از آن‌که شبه‌نظامیان شیعه‌ی عراقی وابسته به ایران یک پهپاد را به پرواز درآوردند و سه نظامی آمریکایی را در شمال اردن کشتند، لینزی گراهام، سناتور جمهوری‌خواه، طبق معمول، توصیه کرد: «همین الآن ایران را بزنید. محکم بزنیدشان[۲].» لابی جنگ علیه ایران، که جای پای محکمی هم در واشینگتن دارد، تهران را به همدستی در حمله‌ی ۷ اکتبر حماس به اسرائیل متهم کرده و به‌شدت خواستار حمله‌ی همه‌جانبه‌ی آمریکا به این کشور شده است. اهمیتی هم ندارد که مطبوعات رسمی ایران قویاً این ادعا را رد کرده‌اند[۳] و مقامات اطلاعاتی آمریکا نیز بلافاصله به این نتیجه رسیدند[۴] که حمله به اسرائیل، رهبران ارشد ایران را نیز غافلگیر کرده است.

جنگ غزه چگونه نقشه‌های ضدایرانی آمریکا را نقش بر آب کرد +عکس و فیلم

۷ اکتبر، با آغاز عملیات غافلگیرکننده‌ی «طوفان‌الاقصی» نیروهای مقاومت اقدام به تخریب بخش‌هایی از حصار مرزی میان غزه و فلسطین اشغالی و نفوذ به سرزمین‌های اشغال‌شده کردند. تصویر بالا، شماری از فلسطینیان را نشان می‌دهد که همان روز از حصار مرزی عبور می‌کنند و وارد جنوب فلسطین اشغالی می‌شوند. طوفان‌الاقصی یکی از بزرگ‌ترین شکست‌های اطلاعاتی رژیم صهیونیستی را رقم زد و انتقادهای زیادی را از کابینه و نهادهای اطلاعاتی این رژیم برانگیخت. (+)

اواسط نوامبر، رویترز گزارش داد[۵] آیت‌الله علی خامنه‌ای، رهبر ایران، به اسماعیل هنیه، یکی از چهره‌های کلیدی حماس [رئیس دفتر سیاسی این جنبش]، اطلاع داده است که کشورش مستقیماً در جنگ غزه مداخله نخواهد کرد، چون هیچ‌کس قبل از آغاز حمله‌ی ۷ اکتبر به تهران هشداری نداده بود. رهبر ایران ظاهراً از این‌که رهبران گردان‌های قسام، شاخه‌ی نظامی حماس، فکر کرده‌اند می‌توانند تهران و متحدانش را، خواه‌ناخواه و بدون کوچک‌ترین مشورتی، وارد یک جنگ بزرگ کنند، حتی آزرده هم به نظر می‌رسیده است. اگرچه رهبران ایران در ابتدا غافلگیر شده بودند، اما با وحشیانه‌تر شدن پاتک اسرائیلی‌ها، به‌وضوح راه‌هایی برای تغییر اوضاع به سود منافع منطقه‌ای خود پیدا کردند؛ و تا کنون نیز این کار را ماهرانه انجام داده‌اند. این در حالی است که دولت بایدن با در آغوش کشیدنِ افراطی‌ترین دولت تاریخ اسرائیل، دموکراسی و قوانین بین‌المللی را به طور کامل زیر پا گذاشته است.

‌ «طوفان» در دولت بایدن/ «شورش» مقامات آمریکا در دفاع از فلسطین +عکس و فیلم

«جاش پال» که ۱۱ سال در صادرات سلاح‌های آمریکایی به متحدان و هم‌پیمانان واشینگتن نقش داشت، در اعتراض به ارسال سلاح و کمک‌های دیگر به رژیم صهیونیستی در طول جنگ کنونی در نوار غزه، از سمت خود استعفا داد. گفته‌های پال و گزارش‌های رسانه‌ای حاکی از آن است که صدها نفر دیگر از کارمندان وزارت خارجه‌ی آمریکا نیز درباره‌ی احتمال استعفا با یک‌دیگر صحبت کرده‌اند. (+)

‌ «طوفان» در دولت بایدن/ «شورش» مقامات آمریکا در دفاع از فلسطین +عکس و فیلم

«ایمی مک‌فادن» دستیار معاون مدیر سی‌آی‌ای در امور تجزیه‌وتحلیل، با انتشار تصویری از یک مرد با پرچم فلسطین (تصویری که در پایین آمده) عملاً حمایت خود از فلسطین و مخالفتش با سیاست‌های دولت بایدن در دفاع بی‌قیدوشرط از رژیم صهیونیست را نشان داد. مک‌فادن یکی از عالی‌رتبه‌ترین مقامات سی‌آی‌ای است و قبلاً مسئول نظارت بر گزارش‌های توجیهی روزانه‌ی رئیس‌جمهور بوده است. وی در سِمت کنونی‌اش نیز بر تأیید تمام اطلاعات آژانس نظارت مستقیم دارد. (+)

در همین‌باره بخوانید:

›› «طوفان» در دولت بایدن/ «شورش» مقامات آمریکا در دفاع از فلسطین

حملات حماس در ابتدا ایران را در موقعیت ناخوشایندی قرار داد. از یک سو، ایرانی‌ها که ادعا می‌شود سالانه حدود ۷۰ میلیون دلار به حماس کمک می‌کرده‌اند[۶]، پس از ده‌ها سال دفاع از آرمان فلسطین، نمی‌توانستند دست روی دست بگذارند تا اسرائیل غزه را با خاک یکسان کند. اما از سوی دیگر، نباید این روایت شایع می‌شد که آیت‌الله‌های تهران بازیچه‌ی رادیکال‌های جوان منطقه قرار گرفته‌اند و ایران را به ورطه‌ی جنگ متعارفی انداخته‌اند که این کشور شرایط ورود به آن را ندارد.

بزرگ‌ترهای جمع؟

اگرچه سیاستمداران جنگ‌طلب آمریکایی رهبران ایران را ریشه‌ی تمام شرارت‌ها در خاورمیانه معرفی می‌کنند، اما مقامات تهران، به‌رغم لفاظی‌های آتشین‌شان، مدت‌هاست که بیش‌تر شبیه یک قدرتِ حامی «وضع موجود» عمل کرده‌اند، نه یک نیروی حامی «تغییر واقعی». هم حکومت اسد را در سوریه سر پا نگه داشتند و هم به دولتی که پس از حمله‌ی رئیس‌جمهورْ جورج دابلیو بوش به عراق در این کشور به قدرت رسید، برای مقابله با تهدید تروریستی داعش کمک کردند. اتفاقاً این آمریکا و اسرائیل هستند که تلاش کرده‌اند با استفاده از قدرت خود، منطقه را به شکلی ناپلئونی تغییر بدهند. حمله و اشغال فاجعه‌بار عراق توسط آمریکا، و جنگ‌های اسرائیل علیه مصر (۱۹۵۶ و ۱۹۶۷)، لبنان (۱۹۸۲ تا ۲۰۰۰ و ۲۰۰۶)، و غزه (۲۰۰۸، ۲۰۱۲، ۲۰۱۴ و ۲۰۲۴)، در کنار حمایت مداوم آمریکا از اسکان گسترده [ی شهرک‌نشینان صهیونیست] در کرانه‌ی باختری در فلسطین، به‌وضوح به منظور تغییر دائم جغراسیاست [ژئوپلتیک] منطقه از طریق نیروی نظامی در مقیاس گسترده بودند.

قسمت اول مصاحبه‌ی مشرق با خاخام «ییسروئل داوید وایس» سخنگوی سازمان یهودی «ناتوری کارتا»، درباره‌ی جنگ اخیر اسرائیل علیه نوار غزه [دانلود با حجم ~ ۱۳۰ مگابایت]

قسمت دوم مصاحبه‌ی مشرق با خاخام «ییسروئل داوید وایس» سخنگوی سازمان یهودی «ناتوری کارتا»، درباره‌ی جنگ اخیر اسرائیل علیه نوار غزه [دانلود با حجم ~ ۵۴ مگابایت]

در همین‌باره بخوانید:

›› نقش شهید سلیمانی در وحدت ایران و عراق

›› ایران مطمئن‌ترین همسایه و متحد برای عراق است

›› خاخام وایس: موجودیت اسرائیل مصداق جنایت است/ ما زخم‌خورده قتل‌عام فلسطینیان هستیم

›› خاخام وایس: آمریکا حمایت از این نکبت را متوقف کند/ برای برقراری صلح باید اسرائیل را حذف کرد

همین چند وقت قبل، آیت‌الله خامنه‌ای با ناراحتی گفت: «چرا سران کشورهای اسلامی علناً به قطع رابطه خود با رژیم قاتل صهیونیستی و قطع کمک به این رژیم، اقدام نمی‌کنند؟ [۷]» اگر دموکراسی در خاورمیانه حکم‌فرما بود، با توجه به احساسات ضداسرائیلی افکار عمومی در این منطقه ممکن بود موضع ایران اتفاقاً در مقیاس گسترده‌ای عملی شود. با این حال، شواهد حاکی از آن است که [علاوه بر حکومت‌های منطقه‌ای] مقامات دولت بایدن هم دچار ناشنوایی مزمن [نسبت به افکار عمومی] شده‌اند، چنان‌که امیدوار بودند[۸] در عین حال که فلسطینی‌ها را به حاشیه می‌رانند، از بحران غزه برای تعمیم معاهده‌ی ابراهیم به عربستان استفاده کنند و یک جبهه‌ی مشترک اسرائیلی-عربی علیه ایران ایجاد نمایند.

در همین‌باره بخوانید:

›› «متی کوچاوی» کیست؟ / سوگلی امارات و پدرخوانده ابزارهای جاسوسی اسرائیل

›› «دیوید میدان» کیست؟ / مسئول سابق موساد و مأمور نفوذ اسرائیل در کشورهای منطقه

مانورهای سیاسی ایران در خاورمیانه

با این وجود، منطقه پیشاپیش حرکت در جهتی متفاوت را آغاز کرده است. ماه مارس سال گذشته [۲۰۲۳]، ایران و عربستان با احیای روابط دیپلماتیک‌شان، که سال ۲۰۱۶ به حالت تعلیق درآمده بودند، و تلاش برای گسترش تجارت دوجانبه، شروع به برقراری روابط جدید[۹] کرده بودند. این رابطه با وجود کابوس جنگ اسرائیل و غزه به روند بهبود خود ادامه داد[۱۰]. اتفاقاً ابراهیم رئیسی، رئیس‌جمهور ایران، اولین بار، ماه نوامبر [در طول جنگ غزه] به ریاض، پایتخت عربستان، سفر کرد و حسین امیرعبداللهیان، وزیر خارجه‌ی ایران، نیز از آغاز جنگ غزه تا کنون دو بار با همتای سعودی خود دیدار کرده است. اگرچه خصومت ایران با اسرائیل بسیار بیش‌تر از دشمنی عربستان با اسرائیل است، اما رهبران هر دو کشور توافق دارند که دوران به حاشیه راندن فلسطینیان دیگر به پایان رسیده است.

جنگ غزه چگونه نقشه‌های ضدایرانی آمریکا را نقش بر آب کرد +عکس و فیلم

«ابراهیم رئیسی» رئیس‌جمهور ایران، و «محمد بن‌سلمان» ولی‌عهد سعودی، ۱۱ نوامبر ۲۰۲۳، در ریاض، پایتخت عربستان، با یک‌دیگر دیدار می‌کنند. سعودی‌ها از زمان آغاز جنگ غزه، مواضع کم‌سابقه‌ای علیه جنایات رژیم صهیونیستی در نوار غزه اتخاذ کرده‌اند. (+)

سعودی‌ها در بیانیه‌ی فوق‌العاده صریحی که اوایل فوریه منتشر کردند، چنین گفتند: «پادشاهی [سعودی] این موضع قاطع خود را به دولت آمریکا ابلاغ نموده است که تا وقتی یک کشور مستقل فلسطینی در مرزهای ۱۹۶۷ به پایتختی قدس شرقی به رسمیت شناخته نشود، تجاوزات اسرائیل به نوار غزه متوقف نگردد، و تمامی نیروهای اشغالگر اسرائیل از نوار غزه خارج نشوند، هیچ روابط دیپلماتیکی با اسرائیل برقرار نخواهد شد[۱۱] نکته‌ی قابل‌توجه این است که سعودی‌ها حتی از پیوستن به ائتلاف دریایی تحت رهبری آمریکا که با هدف توقف حملات حوثی‌های [انصارالله] یمن به کشتی‌های باربری در دریای سرخ در حمایت از فلسطینی‌ها تشکیل شده بود، هم خودداری کردند؛ در حالی که یمنی‌ها و سعودی‌ها به هیچ عنوان دوست همدیگر نیستند. رهبران سعودی به‌وضوح پی برده‌اند که کشتار وحشیانه‌ای که در غزه در جریان است، اکثر سعودی‌ها را خشمگین کرده است[۱۲].

گزارش «رویترز» درباره‌ی توقیف کشتی اسرائیلی «گلکسی لیدر» توسط «انصارالله» یمن [دانلود]

جنگ غزه چگونه نقشه‌های ضدایرانی آمریکا را نقش بر آب کرد +عکس و فیلم

بیانیه‌ی وزارت خارجه‌ی عربستان پس از مذاکرات میان این کشور و آمریکا درباره‌ی فرآیند صلح عربی-اسرائیلی. در این بیانیه به‌صراحت آمده است که عربستان تا زمانی که یک کشور مستقل فلسطینی در مرزهای ۱۹۶۷ به پایتخت قدس شرقی به رسمیت شناخته نشود، با اسرائیل روابط دیپلماتیک برقرار نخواهد کرد. (+)

در همین‌باره بخوانید:

›› خنجر یمنی زیر گلوی اسرائیل در دریای سرخ

اواخر ژانویه، رئیس‌جمهورْ رئیسی دیپلمات‌های منطقه را با یک اقدام دیگر نیز غافلگیر کرد: سفر به آنکارا[۱۳] و گفت‌وگو با رجب طیب اردوغان، رئیس‌جمهور ترکیه. رئیسی در انتهای این سفر، که نشانه‌ی دیگری از تغییر نقش کشورش در منطقه بود، اعلام کرد: «ما توافق کردیم که از آرمان فلسطین و محور مقاومت حمایت کنیم و به حقوق به‌محق ملت فلسطین را به آن‌ها اعطا کنیم.» به یاد داشته باشید که ترکیه یکی از اعضای ناتو و متحد نزدیک آمریکا محسوب می‌شود. این‌که اردوغان یک‌باره به ایران نزدیک شود و جنگ بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر اسرائیل، علیه غزه را تحت عنوان یک «نسل‌کشی هیتلری» محکوم کند[۱۴]، سیلی انکارناپذیری به صورت واشینگتن است. از دید دولت بایدن، جنگ روسیه علیه اوکراین و نقش ایران در سرکوب شورشیان عرب سنی در سوریه، جنایات شایسته‌ی توجه بودند؛ تا این‌که نتانیاهو مرتکب جنایتی شد که طبق رأی دیوان بین‌المللی دادگستری می‌توان آن را مصداق نسل‌کشی دانست[۱۵]. یک مسئله واضح است: تلاش طولانی واشینگتن برای محروم کردن ایران از نفوذ منطقه‌ای، اکنون علناً شکست خورده است.

جنگ غزه چگونه نقشه‌های ضدایرانی آمریکا را نقش بر آب کرد +عکس و فیلم

دیدار «ابراهیم رئیسی» رئیس‌جمهور ایران، با «رجب طیب اردوغان» رئیس‌جمهور ترکیه. ترکیه نیز یکی از کشورهایی است که اگرچه مواضع و اقدامات ضدونقیضی درباره‌ی موضوع فلسطین داشته، اما جنایات اسرائیل در نوار غزه را با ادبیات تندی محکوم کرده است. (+)

توضیحات شبکه‌ی «الجزیره» درباره‌ی بمباران بیمارستان «المعمدانی». الجزیره شبکه‌ای بود که همزمان با بمباران بیمارستان در حال پخش زنده از حوالی آن بود. [دانلود]

در همین‌باره بخوانید:

›› جنایت بمباران بیمارستان المعمدانی کار چه کسی بود؟

›› رژیم صهیونیستی کدام اخبار را درباره جنگ غزه سانسور می‌کند؟

نفوذ ایران شیعه در دل اعراب سنی

نوامبر سال گذشته، «عبدالله باعبود» پژوهشگر برجسته‌ی عمانی، در نشست [مؤسسه‌ی تحقیقاتی] «مجمع بین‌المللی خلیج [فارس]» [واقع در واشینگتن] گفت: «محکومیت شدید اسرائیل از سوی ایران و ترکیه آبروی برخی کشورهای عربی را، که از ادبیات مشابهی استفاده نمی‌کنند، برده است[۱۶].» «دانیا ظافر» مدیر عامل مجمع بین‌المللی خلیج، نیز در همین راستا گفت: «با هر عکسی که از غزه بیرون می‌آید، ایران نفوذ بیش‌تری در منطقه پیدا می‌کند.» به طور خلاصه، ایران با هزینه‌ای ناچیز، و به طرز غیرمنتظره‌ای دارد در نبرد بر سر افکار عمومی منطقه پیروز می‌شود و جایگاهش در جهان عرب ارتقا پیدا کرده، در حالی که وجهه‌ی آمریکا به دلیل حمایت تمام‌عیارش از آن‌چه که بیش‌تر مردم خاورمیانه آن را کشتار بی‌رحمانه‌ی هزاران کودک و غیرنظامیان بی‌گناه می‌دانند، به شکل جبران‌ناپذیری خدشه‌دار شده است.

حملات راکتی اسرائیل به بیمارستان المعمدانی/ جنایت روز سه‌شنبه کار چه کسی بود؟ / مدعیان نسل‌کشی یهودیان چگونه مسلمانان را نسل‌کشی می‌کنند؟

شماری از قربانیان حمله‌ی هوایی به بیمارستان «المعمدانی» در نوار غزه، از جمله کودکی که در این جنایت جنگی صهیونیست‌ها جان خود را از دست داده است. «بنیامین نتانیاهو» چند روز پیش از حمله‌ی رژیم متبوعش به بیمارستان المعمدانی گفته بود جنگ فلسطینیان و اسرائیلی‌ها «نبرد میان فرزندان نور و فرزندان ظلمت» است. جنایت رژیم صهیونیستی در بیمارستان المعمدانی به‌خوبی نشان داد که چه‌کسانی فرزندان نور هستند و جه کسانی فرزندان ظلمت. (+)

حملات راکتی اسرائیل به بیمارستان المعمدانی/ جنایت روز سه‌شنبه کار چه کسی بود؟ / مدعیان نسل‌کشی یهودیان چگونه مسلمانان را نسل‌کشی می‌کنند؟

پاهای یکی از کودکان قربانی بمباران بیمارستان «المعمدانی» (کودکی که در تصویر قبل نیز پیکرش دیده می‌شود). اسرائیل نه‌تنها با حمله به بیمارستان‌های غزه مرتکب جنایت جنگی می‌شود، بلکه با کشتار کور غیرنظامی، از جمله زنان و کودکان عملاً به قوانین جنگ دهن‌کجی می‌کند. این در حالی است که آمریکا در سازمان ملل قطعنامه‌های خواهان برقراری آتش‌بس در غزه را وتو می‌کند. (+)

یک نظرسنجی جدید از اعراب در ۱۶ کشور، که به طور مشترک توسط مؤسسه‌ی تحقیقاتی آمریکایی «مرکز عربی در واشینگتن‌دی‌سی» در آمریکا و مؤسسه‌ی تحقیقاتی قطری «مرکز عربی تحقیقات و مطالعات سیاسی» انجام شد، نشان داد ۹۴ درصد از شرکت‌کنندگان موضع آمریکا در قبال جنگ اسرائیل را «بد» می‌دانند. در مقابل، ۴۸ درصد از آن‌ها موضع ایران را مثبت دانستند[۱۷]. برای درک اهمیت واقعی این رقم، نظرسنجی سال ۲۰۲۲ گالوپ را در نظر بگیرید که نشان داد ایرانِ شیعه در اکثر کشورهای عربی سنی منفور است و محبوبیت رهبرانش در این کشورها بین ۱۰ تا ۲۰ درصد است[۱۸].

جنگ غزه چگونه نقشه‌های ضدایرانی آمریکا را نقش بر آب کرد +عکس و فیلم

نتایج نظرسنجی مشترک «مرکز عربی در واشینگتن‌دی‌سی» و «مرکز عربی تحقیقات و مطالعات سیاسی» درباره‌ی ارزیابی افکار عمومی ۱۶ کشور عربی درباره‌ی مواضع بین‌المللی و منطقه‌ای کشورهای مختلف از جمله ایران (ردیف دوم) و آمریکا (ردیف آخر). (سبز تیره: «بسیار خوب»؛ سبز روشن: «خوب»؛ صورتی: «بد»؛ قرمز: «بسیار بد»؛ خاکستری: «نمی‌دانم / خودداری از پاسخ») ۴۸ درصد از پاسخ‌دهندگان، مواضع ایران را «بسیار خوب» و «خوب» دانسته‌اند، در حالی که ۹۴ درصد مواضع آمریکا را «بد» و «بسیار بد» ارزیابی کرده‌اند. (+)

شکست در خاورمیانه، به سبک واشینگتن

یکی از متحدان ایران در منطقه، کتائب حزب‌الله[۱۹] است که به خاطر مبارزه با گروه تروریستی داعش بین سال‌های ۲۰۱۴ تا ۲۰۱۸ مشهور شد. با این حال، رئیس‌جمهورْ ترامپ، ژانویه‌ی ۲۰۲۰، ابومهدی المهندس، رهبر این گروه، را به همراه قاسم سلیمانی، ژنرال ایرانی، ترور کرد. ظاهراً هدف از این عملیات، جلوگیری از رسیدن ایران و عربستان به توافقی بر سر کاهش تنش‌ها بود که با میانجیگری عراق داشت به دست می‌آمد[۲۰]. این ترور منجر به درگیری میان شبه‌نظامیان شیعه‌ی عراق و ۲۵۰۰ سرباز آمریکایی باقی‌مانده در این کشور شد. با شروع جنگ غزه، کتائب حزب‌الله شروع به حملات خمپاره‌ای و پهپادی علیه پایگاه‌های نظامی نیروهای آمریکایی در عراق و همچنین پایگاه‌های عملیاتی کوچک این نیروها در جنوب شرقی سوریه کرد. تا این‌که بالأخره، ۲۸ ژانویه، یکی از پهپادهای کتائب حزب‌الله به «برج ۲۲[۲۱]» پایگاه پشتیبانی نیروهای آمریکایی در شمال اردن، اصابت کرد و سه سرباز آمریکایی را کشت و ده‌ها نفر دیگر را زخمی کرد[۲۲].

جنگ غزه چگونه نقشه‌های ضدایرانی آمریکا را نقش بر آب کرد +عکس و فیلم

تشییع پیکرهای شهید سلیمانی و شهید ابومهدی المهندس و سایر شهدای مقاومت در عملیات تروریستی آمریکا در فرودگاه بغداد، تبدیل به نمایش حیرت‌انگیزی از وحدت ملت‌های ایران و عراق شد. (+)

جنگ غزه چگونه نقشه‌های ضدایرانی آمریکا را نقش بر آب کرد +عکس و فیلم

تصویر ماهواره‌ای پایگاه نظامی موسوم به «برج ۲۲» در شمال شرق اردن در نزدیکی مرز با سوریه در اواسط ماه اکتبر سال ۲۰۲۳ (حدود یک هفته پس از آغاز عملیات «طوفان‌الاقصی»). این پایگاه اواخر ژانویه‌ی ۲۰۲۴ هدف یک حمله‌ی پهپادی قرار گرفت و سه نفر از نیروهای آمریکایی در آن کشته شدند. (+)

در همین‌باره بخوانید:

›› نه عراق، نه سوریه، نه لبنان؛ انگیزه کم‌ترشناخته‌شده آمریکا برای ترور حاج قاسم

›› کارشناس استرالیایی: «شهید سلیمانی» جاودانه‌تر از «قاسم سلیمانی» خواهد بود

›› مأمور سابق سی‌آی‌ای درباره جذبه حاج قاسم چه گفت؟

›› روایت مستند آمریکایی از حاج قاسم و «جنگ سایه» با آمریکا

به‌محض کشته شدن نیروهای آمریکایی، مقامات تهران بلافاصله متوجه خطر تشدید تنش‌ها شدند. مقامات عراقی و لبنانی به خبرنگاران واشینگتن‌پست گفتند ایران حتی خواستار احتیاط [و خویشتن‌داری] از جانب شبه‌نظامیان شده است[۲۳]. نتیجه‌ی این درخواست واضح بود: حملات به پایگاه‌های نیروهای آمریکایی متوقف شدند. در همین حال، پس از حملات تلافی‌جویانه‌ی آمریکا علیه پایگاه‌ها و تأسیسات کتائب حزب‌الله، پارلمان و دولت عراق به‌شدت به نقض حاکمیت این کشور توسط واشینگتن اعتراض کردند[۲۴] و دست به تشدید تمهیدات برای خروج آخرین نیروهای آمریکایی از سرزمین‌شان زدند. به عبارت دیگر، حمایت رئیس‌جمهور بایدن از جنگ اسرائیل[۲۵] و بمباران شبه‌نظامیان طرفدار فلسطین ممکن است منجر به دستیابی ایران به یکی از اهداف دیرینه‌اش شود: خروج نیروهای آمریکایی از عراق. یکی از مقامات حزب‌الله، گروه دیگری که گاهی در حمایت از غزه با نیروهای اسرائیلی تبادل آتش می‌کند، نیز به واشینگتن‌پست گفته ایران به آن‌ها پیام داده که نمی‌خواهد بهانه‌ای به دست نتانیاهو بدهد تا جنگ گسترده‌تری علیه لبنان یا هر کشور دیگری به راه بیندازد.

واکنش «سید حسن نصرالله» دبیرکل «حزب‌الله» لبنان به تهدیدها مبنی بر حمله‌ی اسرائیل به حزب‌الله و لبنان [دانلود]

در همین‌باره بخوانید:

›› گزارش اطلاعاتی محرمانه آمریکا: اسرائیل در جنگ با حزب‌الله پیروز نخواهد شد

محبوبیت روبه‌افزایش ایران و روبه‌کاهش آمریکا

آمار روزانه‌ی قربانیان غیرنظامی حملات ارتش اسرائیل در غزه از هر جنگ دیگری در قرن حاضر بیش‌تر بوده است[۲۶]. با این حال، و به‌رغم اصرار جمهوری‌خواهان برای ویران کردن ایران، آیت‌الله‌ها محبوبیت خود را حتی میان افکار عمومی عربی و اسلامی‌ای که قبلاً خیلی طرفدار آن‌ها نبودند، به میزان قابل‌توجهی افزایش داده‌اند. روابط‌شان را با شیعیان عراق تقویت کرده‌اند و ممکن است در آستانه‌ی دستیابی به هدفشان در پایان دادن به مأموریت‌های نظامی آمریکا در عراق و سوریه باشند. همچنین روابط نزدیک‌تری با ترکیه برقرار کرده‌اند و همزمان روابط‌شان را با عربستان و سایر کشورهای نفتی خلیج بهبود بخشیده‌اند. و به این ترتیب، به‌وضوح دولت بایدن را در منزوی کردن ایران و ایجاد پیوند محکم‌تر میان کشورهای ثروتمند عربی و اسرائیل از طریق معاملات تسلیحاتی و فناوری‌های پیشرفته، ناکام گذاشته‌اند.

جنگ غزه چگونه نقشه‌های ضدایرانی آمریکا را نقش بر آب کرد +عکس و فیلم

۵۱ درصد از شرکت‌کنندگان در نظرسنجی مذکور، آمریکا و ۲۶ درصد از آن‌ها رژیم صهیونیستی را بزرگ‌ترین تهدید برای صلح و ثبات در خاورمیانه دانسته‌اند، در حالی که تنها ۷ درصد از این افراد در مورد ایران چنین نظری داشته‌اند. (+)

در همین‌باره بخوانید:

›› آن‌چه باید درباره جاسوس‌افزار صهیونیستی «پگاسوس» بدانید

›› «جاسوسِ داخل گوشی شما» / همدستی امارات و عربستان با اسرائیل در نقض حقوق بشر +دانلود مستند

در سوی دیگر، واشینگتن از طریق حمایت و تسلیح اسرائیل طی ماه‌های تلخ اخیر، استدلال‌های حقوق بشری‌ای را به سخره گرفته است که خودش مدت‌هاست علیه ایران به کار می‌بندد. جو بایدن به این ترتیب بیش از هر رئیس‌جمهور دیگری در تاریخ اخیر، قوانین بین‌المللی بشردوستانه و اصول دموکراتیک را در سطح جهانی تضعیف کرده است. اکنون که ۹۴ درصد از شرکت‌کنندگان عرب در نظرسنجی‌ای که بالاتر به آن اشاره شد، سیاست آمریکا در منطقه را «بد» می‌دانند، یک مسئله واضح است: دست‌کم در حال حاضر، ایران در خاورمیانه پیروز شده است.

در همین‌باره بخوانید:

›› ‌ «دیوانه‌ نسل‌کش»؛ آیا نتانیاهو به آرزوی «جنگ ایران و آمریکا» می‌رسد؟


[۱] Is Tehran Winning the Middle East? Link

[۲] Hit Iran now. Hit them hard. Link

[۳] تکذیب ادعای روزنامه آمریکایی در مورد آموزش نیروهای حماس در ایران لینک

[۴] Hamas attack surprised some Iranian leaders, says US source, citing initial intelligence Link

[۵] Insight: Iran's 'Axis of Resistance' against Israel faces trial by fire Link

[۶] Hamas received weapons and training from Iran, officials say Link

[۷] حمایت از مردم و مقاومت غزه مهم‌ترین وظیفه قرآنی لینک

[۸] Behind the Curtain: Biden's Middle East moonshot Link

[۹] China and the Axis of the Sanctioned Link

[۱۰] Why the Saudi-Iranian Pact Is Withstanding the Gaza War Link

[۱۱] Saudis Contradict Blinken: Want Actual Palestinian State now, not Vague ‘Peace Process’ Link

[۱۲] Is the Axis of Resistance gaining support in the GCC? Link

[۱۳] Türkiye, Iran sign ۱۰ agreements during Raisi's delayed trip Link

[۱۴] No difference between actions of Hitler, Israeli Premier Netanyahu: Turkish President Erdogan Link

[۱۵] Israel’s Reputation forever Besmirched by UN Court Injunction to Cease Genociding Palestinians Link

[۱۶] The Arab Gulf’s Response to the War on Gaza Link

[۱۷] Arab Public Opinion about Israel’s War on Gaza Link

[۱۸] Saudi Arabia's Soft Power Outshines Iran's Link

[۱۹] How Biden inherited the War with an Iraqi Shiite Militia from Bush, Trump and Netanyahu Link

[۲۰] Iraqi Parliament Resolves to Kick Out US Troops, and Trump Threatens Mother of All Sanctions Link

[۲۱] What is Tower ۲۲, the military base that was attacked in Jordan where ۳ US troops were killed? Link

[۲۲] Three US troops killed in drone attack in Jordan, more than ۳۰ injured Link

[۲۳] Iran, wary of wider war, urges its proxies to avoid provoking U.S. Link

[۲۴] تعلیق برلمانی بشأن دخول قوة أمریکیة جدیدة الی العراق لینک

[۲۵] Biden administration approves emergency weapons sale to Israel, bypassing Congress Link

[۲۶] Daily death rate in Gaza higher than any other major ۲۱st Century conflict - Oxfam Link

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 40
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 26
  • IR ۰۷:۱۷ - ۱۴۰۲/۱۲/۲۷
    26 8
    لعنت بر آمریکا و حامیانش
    • ایرانی IR ۱۱:۰۷ - ۱۴۰۲/۱۲/۲۷
      15 12
      آمریکا میداند تا این مسئولین کارکشته در ایران هستند هیچ نیازی به حمله به ایران نیست . خودشان ترتیب همه کارها را میدهند.
    • IR ۱۱:۳۹ - ۱۴۰۲/۱۲/۲۷
      10 10
      ۱۱:۰۷ آمریکای احمقت اگر چنین احتمالی می‌داد هیچ گزینه‌ای رو روی میز شکسته و وا رفته‌اش قرار نمی‌داد. آمریکا احمق هست اما دوست‌دارانش احمق‌ترن. همین مسئولین آمریکا رو در اوج ادعاش مثل سگ به بند کشیدن و در پاسخ یک کشتی‌دزدی، دو کشتی اون رو به تلافی مصادره می‌کنن. اما ذات احمق نفهمیدنه
    • IR ۱۲:۲۰ - ۱۴۰۲/۱۲/۲۷
      6 7
      همین مسئولین ایرانی، آمریکا را در اوج ادعاش به بند کشیدن و بهش مثل سگ پوزه‌بند زدن. یک کشتی بدزده دو کشتی ازش مصادره میشه.
    • IR ۱۶:۳۲ - ۱۴۰۲/۱۲/۲۷
      0 3
      احسنت
    • IR ۰۰:۱۱ - ۱۴۰۲/۱۲/۲۸
      2 0
      لعنت بر جنگ طلبان و آقازاده هایی که به غرب رفته اند
  • IR ۰۷:۱۷ - ۱۴۰۲/۱۲/۲۷
    16 10
    خدا نابود کنه این صهیونیست ها و پدرشون آمریکارو
  • IR ۰۷:۴۱ - ۱۴۰۲/۱۲/۲۷
    7 4
    چقدر از جنگ متنفرم
    • IR ۱۱:۴۰ - ۱۴۰۲/۱۲/۲۷
      11 6
      برعکس، من چه قدر عاشق جنگ با کفار و ظالمینم تا زمین پاک بشه
    • LU ۱۳:۰۰ - ۱۴۰۲/۱۲/۲۷
      10 7
      جناب عاشق جنگ، پس چرا نمیری غزه ؟ چرا نمیری آفریقا؟ یا چین؟
    • مهدی IR ۱۳:۲۹ - ۱۴۰۲/۱۲/۲۷
      6 3
      عاشق جنگ غزه منتظرته
    • IR ۱۷:۳۰ - ۱۴۰۲/۱۲/۲۷
      1 1
      منم همینطور
    • IR ۱۱:۵۸ - ۱۴۰۲/۱۲/۲۸
      0 1
      ۱۳:۲۰ و ۱۳:۲۹ چون راه غزه و همه اون موارد بسته‌ست و البته بستن دهان تو از جنگ غزه کم‌اهمیت‌تر نیست. تو که ادعات میشه از جنگ متنفری چرا مزدور صهیونیستا شدی؟! بتمرگ تو همون کمپت اگه از جنگ بدت میاد!
  • IR ۰۷:۵۴ - ۱۴۰۲/۱۲/۲۷
    11 11
    جنگ غزه تنها باعث نابودی غزه شد
    • IR ۱۱:۱۱ - ۱۴۰۲/۱۲/۲۷
      15 5
      و قطعا هم در نهایت باعث نابودی مزدوران خواهد شد.
    • IR ۱۱:۴۲ - ۱۴۰۲/۱۲/۲۷
      8 7
      جنگ غزه باعث نابودی وجهه و مشروعیت رژیم جعلی صهیونیستی نزد افکار عمومی دنیا شد. اگه نابودی رو فقط در و دیوار می‌بینی خودتو به یه دکتر نشون بده
  • IR ۰۷:۵۹ - ۱۴۰۲/۱۲/۲۷
    11 6
    لعنت بر صهیونیست
  • تحلیلگر IR ۰۹:۵۶ - ۱۴۰۲/۱۲/۲۷
    7 6
    در حال حاضر, برادران شجاع و انقلابی انصارالله یمن در میان مردم کشورهای عربی, محبوب ترین گروه مقاومت هستند؛ بیش باد...
    • IR ۱۱:۴۳ - ۱۴۰۲/۱۲/۲۷
      7 6
      جمهوری اسلامی حامی اصلی مقاومت است.
  • IR ۱۱:۴۳ - ۱۴۰۲/۱۲/۲۷
    7 7
    و این یعنی آبریکا باخت داده. بدجورم باخت داده‌.
  • DE ۱۲:۲۱ - ۱۴۰۲/۱۲/۲۷
    2 4
    تشکیل وزارتخانه مستقل برای رسیدگی و پسگرقتن سرزمین های ترکمنچای
  • IR ۱۲:۳۵ - ۱۴۰۲/۱۲/۲۷
    2 5
    شما حالتان خوب نیست و دارید هذیان می گویید ،یک عده روان پریش که از جهان خارج بی خبرید.
  • IR ۱۲:۳۶ - ۱۴۰۲/۱۲/۲۷
    1 4
    چه دلیلی داره که ایران بخواد از فلسطینی که بخشی از اعراب به حساب میاد دفاع کنه در حالی که همین اعراب ایران را دشمن خودشون می دانند ؟
    • IR ۱۷:۳۳ - ۱۴۰۲/۱۲/۲۷
      0 4
      نادون انجا خاک کوروش کبیر است انها مردم کوروش کبیر هستند مگه در ایران امروزی هم صدتا قوم و قبیله مختلف از جمله اعراب عزیز زندگی نمیکنند ما وظیفه داریم ملت کوروش کبیر را از یوق رومیهای وحشی نجات دهیم
    • IR ۱۲:۰۱ - ۱۴۰۲/۱۲/۲۸
      0 0
      به این دلیل که ما به خاطر عرب یا عجم بودن دفاع نمی‌کنیم. به خاطر مظلومیت‌شان و وظیفه شرعیو انسانی‌مان دفاع می‌کنیم. در مورد دشمن دانستن ایران خیر ایران را برادر و دوست خود می‌دانند. یه عده مزدور غرب‌زده هم بین‌شان هست. مگر بین ما نیست مثل تو؟!
  • امیر IR ۱۳:۰۴ - ۱۴۰۲/۱۲/۲۷
    3 3
    این جنگ فقط باعث قتل عام مردم مظلوم غزه شد.
  • IR ۱۳:۲۹ - ۱۴۰۲/۱۲/۲۷
    0 2
    این اقای جدی می گید را جمع کنید یک خوبه که برای تحویل سال برنامه داشته باشید هم برنامه های شلوع جوان پسند تر که خیلی کلاسیک نباشند هم برنامه های قرانی هم برنامه های کلاسیک و هم برنامه برای اقوام همه را داشته باشید
  • IR ۱۴:۱۱ - ۱۴۰۲/۱۲/۲۷
    3 2
    ترکیه در مناطقی که شما درگیرش هستید و هزینه و شهید میدین . صرفا با ظاهر هم افکارش رو به دست گرفته هم اقتصادش
  • !!! IR ۱۵:۳۵ - ۱۴۰۲/۱۲/۲۷
    5 3
    ما شدیم گوشت دم توپ!! حالا هم بر فرض کل این تحلیل ها درست باشه! چه نفعی برای مردم به گدایی کشیده ایران داره و چه بر سر سفره این ملت اضافه شده؟! به چه دلیل و بر چه قانون و عقل سلیمی باید از کل حیثیت و ظرفیت ایران باید برای دیگران مایه گذاشت؟ چه نفعی حاصل می شود که قایل توجیه باشه؟! زندگی و رفاه مردم و کشور، اقتصاد، سیاست، عزت و نقش ژئوپولوتیک ایران فدا بشه تا چه چیزی رو ثابت کنیم؟ مثل یه نفر با وزن 20 کیلو هست که بخواد وزنه 500 کیلویی بزنه!!! اول باید به رفاه و آسایش مردم رسید و بعدش بر اساس منافع و سود کشور ادعا داشت!! فعلا روز به روز بدبخت تر میشم و شدیم گاو شیر ده منطقه که همه دنبال دوشیدن ما هستن!!! و همه کشورهای منطقه و دیگران خارج از منطقه امیدوارن وضعیت ایران با مدیریت ناکارآمد بهمین شکل باقی بماند!!! فقط کافیه اختلاسها و حیف میل منابع ملی رو با دیگر کشورها مقایسه کنیم!!! فعلا روز به روز سفره مردم کوچکتر، اختلاسها بیشتر، فرار مغزها گسترده تر و اقتصاد کشور مریضتر و... میشه!!! فکر مردم و رفاه و آسایش خودمون باشیم و استرس و ناامیدی برای فردا رو ازبین ببریم!!!
    • IR ۰۲:۰۰ - ۱۴۰۲/۱۲/۲۸
      0 0
      نتانیاهو : بعد از فلسطین سراغ بقیه کشور های اسلامی میایم. خود مردم اسقاطیل هم خودشون بشدت ضد ایرانی ان و جشن ایران کشی پوریم میگیرن
    • IR ۱۲:۰۶ - ۱۴۰۲/۱۲/۲۸
      0 0
      حضور آمریکا و انگلیس صغیر از اون سر دنیا در منطقه ما چه نفعی برای مردم به بردگی کشیده شده شما داره و چه بر سفره آمریکایی‌ها و انگلیسی‌های خبیث با اهدای بمب به رژیم غاصب صهیونیستی اضافه میشه؟!!! قطعا حضور ایران در منطقه خودش نفع بیش‌تری داره. بزرگ‌ترین نفعش انجام وظیفه اسلامی و انسانی جمهوری اسلامی ایران است. دومین نفعش هم اینه که اگر جلوی قوم خودبرتر بین صهیون گرفته نشه نوبت بعدی ماییم. این ترفندها دیگه قدیمی شده!
  • GB ۱۵:۴۹ - ۱۴۰۲/۱۲/۲۷
    1 2
    مقاله جالبی بود
  • IR ۱۶:۱۰ - ۱۴۰۲/۱۲/۲۷
    2 5
    آمریکا نابود داره میشه و به زودی همه شاهد این قضیه خواهند بود
    • IR ۱۷:۳۲ - ۱۴۰۲/۱۲/۲۷
      2 3
      انشاءالله
    • LU ۱۹:۳۲ - ۱۴۰۲/۱۲/۲۷
      0 4
      باشه!
  • حسین IR ۱۸:۰۱ - ۱۴۰۲/۱۲/۲۷
    0 3
    جنگ غزه باعث نجات پوتین از باتلاق اوکراین به قیمت نابودی غزه و دهها هزار مسلمان شد . و نیز کمک به افراطیون صهیونیسم بود .
    • IR ۰۱:۵۸ - ۱۴۰۲/۱۲/۲۸
      0 0
      نگران نباش جنگ که تموم بشه دوباره حواس ها به سمت پوتین میره
    • IR ۱۲:۰۹ - ۱۴۰۲/۱۲/۲۸
      1 0
      جنگ غزه باعث نابودی صهیونیست‌ها و حامیانش هم شده و خواهد شد.
  • علی IR ۰۹:۰۳ - ۱۴۰۲/۱۲/۲۸
    0 0
    سال ۱۷۰۱ در خاطرات همفر جاسوس برجسته انگلیس که ب زبانهای ،ترکی ، عربی ، فارسی مسلط بود می‌خوانیم که مسوولیت برجسته برای حفظ امپراطوری ، انگلیس ، ایجاد اختلاف بود.اختلاف نژادی، قومی ، کشوری ، مرزی ، زبانی.، هرگونه اختلافی.. خصم ، عرب و عجم زاییده چنین استراتژی بوده است.انقلاب اسلامی و کمک ب هر نهضت استقلال طلبانه اسلامی و مدنی ؛ شیعه و سنی ، عرب و عجم نقشه مزورانه انگلیس را در حال نابود کردن است که باید انگلیس خبیث و بسیار موءثر در منطقه و نقش او بیش از آمریکا مورد توجه باشد.
  • AT ۱۲:۵۰ - ۱۴۰۲/۱۲/۲۸
    0 0
    خود فلسطینی ها ایرانی هارو ادم حساب میکنن

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس