کد خبر 1583777
تاریخ انتشار: ۲۱ اسفند ۱۴۰۲ - ۱۸:۴۴

به گزارش مشرق، کانال تلگرامی عبدالرحیم انصاری نوشت:

ترامپ جدید تدافعی است یا تهاجمی؟!

این روزها و با تحولاتی که در مسائل داخلی و خارجی آمریکا رقم خورده، احتمال بازگشت ترامپ به قدرت نیز افزایش یافته و صحبت از وی نقل محافل زیادی در سراسر جهان شده است. در ایران نیز غربگرایانی که یک زمانی سایه اش را با تیر میزدند، حالا برایش قِر کمر میدهند که چه خوب است بیاید و حال جمهوری اسلامی را بگیرد!

اگرچه برای ایران بایدن و ترامپ در یک سطح قرار دارند و جمهوری اسلامی همواره از سیاست های اصولی خود در برابر آمریکا پیروی میکند، اما توجه به این نکته که آیا ترامپ می آید تا نقشی هجومی داشته باشد یا به لاک دفاعی برود بسیار اهمیت دارد.

رئیس جمهور سابق آمریکا اخیرا در دیداری که در عمارت شخصی اش با ویکتور اوربان نخست وزیر مجارستان [از مخالفان جنگ روسیه و اوکراین] داشت گفته اگر رئیس جمهور شوم هیچ پولی به اوکراین نخواهم داد! به نظر میرسد این بزرگترین نشانه از شکست ایالات متحده آمریکا در جبهه جنگ اوکراین است، که میخواهند عقب نشینی احتمالی خود و تسلیم شدن اوکراین را در قالب یک فرایند انتخاباتی و نه یک افتضاح نظامی به نمایش درآورند!

فردا روز هم احتمالا خواهند گفت با تغییر ریاست جمهوری سیاست آمریکا نیز تغییر کرده است و این به منزله عقب نشینی آمریکا و ناتو در برابر روسیه نخواهد بود! با کنار کشیدن آمریکا، اروپا نیز به تنهایی قادر به دفاع از اوکراین نخواهد بود و اوکراین محکوم به تسلیم خواهد شد!

بنابراین از این منظر اگر نگاه کنیم، آمریکا این بار عقل خود را در دیوانگی ترامپ جاساز کرده و هدفش نیز بیش از آنکه یک رویکرد تهاجمی باشد، یک رویکرد تدافعی و احتیاطی برای خارج کردن خود از برخی باتلاق های خودساخته است تا شاید بتواند قدرت دفاعی خود را در برابر تهاجمات احتمالی که در آینده ممکن است در جبهه های دیگری علیهش صورت بگیرد تقویت سازد.

با این وجود سیاست های کلی آمریکا با خطاهای بیشماری مواجه شده و نمیتواند همچون گذشته با ابزارهای نظامی و اقتصادی کارش را پیش ببرد. همین که از ترامپ به بایدن و مجددا، احتمالا از بایدن به ترامپ شیفت میکنند، یعنی با گونه ای از استیصال مواجه شده و به بن بست رسیده اند!

خالی کردن پشت اوکراین دیگر دور از ذهن نیست، اما در این شرایط حساس یک اشتباه استراتژیک دیگر میتواند کار آمریکا را دشوار سازد و آن هم این تحلیل اشتباه است که با فراغت از اوکراین میتوانند بر نجات اسرائیل تمرکز نمایند. واقعیت این است که پیچیدگی غرب آسیا برای آمریکا و اسرائیل به مراتب بیشتر از گرفتاری شان در هر نقطه دیگری از جهان است و در نهایت نیز ضربه اساسی را از همین منطقه خواهند خورد!

*بازنشر مطالب شبکه‌های اجتماعی به منزله تأیید محتوای آن نیست و صرفا جهت آگاهی مخاطبان از فضای این شبکه‌ها منتشر می‌شود.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 9
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 14
  • IR ۱۹:۲۳ - ۱۴۰۲/۱۲/۲۱
    3 7
    ترامپ پدر شما رو در خواهد آورد
    • کدخدا IR ۱۹:۵۸ - ۱۴۰۲/۱۲/۲۱
      5 1
      خیلی دل به این الاغ نبندید هر کاری هم که بکند پاسخش را دریافت می‌کند
    • IR ۲۰:۲۴ - ۱۴۰۲/۱۲/۲۱
      6 1
      فعلا که پدر خودشان درآمده است. ضمنا این سگ با سایر سگ های آمریکایی هیچ فرقی ندارد
  • کدخدا IR ۱۹:۵۵ - ۱۴۰۲/۱۲/۲۱
    3 1
    این مردک حرام لقمه قاتل ۴ سال رئیس جمهور بود چه غلطی کرد واخرش چه شد کسی که رفت خود احمق الاغش بود حالا ۴ سال دیگر هم بیاید مثلا چه غلط زیادی دیگری خواهد کرد اوضاع بین ایران و آمریکا همیشه همینطور که الان هست خواهد بود
    • alir IR ۰۸:۴۲ - ۱۴۰۲/۱۲/۲۲
      0 0
      ادم های های دیوانه مسلک در فرمت خود یک عقل کامل دارند! با ترامپ خیلی بهتر می شود معامله کرد - اما رفتار پایداری ندارد و هر لحظه می تواند بازی را عوض کند لذا با هوشیاری نباید در دام تله های بعدی ایشان افتاد. در هر صورت معامله با جمهوری خواهان در کل پایدار تر نسبت به دمکراتها می باشد اگر چه هر کدام پشت دیگری پنهان شده است.
  • IR ۲۱:۲۳ - ۱۴۰۲/۱۲/۲۱
    0 0
    ترامپ ترور میشود توسط خود امریکائیها
  • RU ۲۱:۲۵ - ۱۴۰۲/۱۲/۲۱
    0 0
    ترامپ جام زهر ۲ رو بهمون تحمیل میکنه
  • IR ۲۲:۰۴ - ۱۴۰۲/۱۲/۲۱
    0 0
    با سلام اردوگاه غرب و آمریکا از یک نظام سیاسی پیچیده ای برخوردار هستند و درسطح از تصمیم گیری بوضوح قابل مشاهده است. یک سطح، سطح ظاهری و حاصل برهم کنش سازمان ها، رسانه ها، احزاب و نهادهای مذهبی و غیره است. سطح پنهان که حاصل نهادهای مالی، اعتقادی و ایدئولوژیک است. در این سطح نهفتگی ابلیش و شیاطین حاکمیت دارند و فرمانروایی این بخش از تجربه تلخ مدرنیته را برعهده دارند. برهم کنش این سطح تاسیس یک نظام سلطه است که حق و حقوق را با مبادی شیطانی تحلیل کرده و خود را قوم برتر مز دانند. ترامپ و یا بایدن تفاوتی ندارند ، پیش از پردازش شخصیت یادشدگان بایستی مأموریت های پیش فرض های صهیونیسم جهانی را جستجو کرد‌‌. ترامپ نقش مکمل بایدن را دارد و پروژه نیمه تمام دموکرات ها در مقابله با فلسطین، حماس و ۷ اکتبر را دنبال می کند. گفته های ترامپ در کارزار تبلیغاتی هیچ ارزشی ندارند و همه داستان سرائی کودکانه است.
  • عمیر IR ۲۳:۲۲ - ۱۴۰۲/۱۲/۲۱
    0 0
    زنده باد زلنسکی قهرمان

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس