کد خبر 1579373
تاریخ انتشار: ۸ اسفند ۱۴۰۲ - ۲۲:۱۴

به گزارش مشرق، کانال تلگرامی اشراق در مطلبی با عنوان نگرانی قاهره از حمله اسرائیل به رفح به یادداشتی از محمد فرید، عضو مجلس سنای مصر و محمد ماهر، روزنامه‌نگار مصری پرداخت:

محمد فرید، عضو مجلس سنای مصر و محمد ماهر، روزنامه‌نگار مصری طی یادداشتی در «اندیشکده واشنگتن برای سیاست خاورنزدیک» نگرانی دولت مصر از تهاجم نظامی اسرائیل به رفح را بیان کردند.

آن‌ها دو پیامد اصلی حمله اسرائیل به رفح را تنش در گذرگاه فیلادلفی و افزایش حمایت از حماس در افکار عمومی مصر قلمداد می‌کنند. علاوه بر اینکه برای اولین بار پس از ۱۹۷۳، احتمال درگیری میان نظامیان مصری و ارتش اسرائیل را نیز در نظر می‌گیرند. نویسندگان به اسرائیل هشدار می‌دهند که جرقه نبرد بین اسرائیل و یک دولت عربی، آرزو و احتمالاً از اهداف حماس ناظر به عملیات طوفان‌الاقصی بوده است.

نویسندگان معتقدند هرگونه خطای محاسباتی از سوی اسرائیل می‌تواند هم پیامدهای حقوق‌بشری سنگینی برای بیش از یک میلیون آواره غزه در رفح در پی داشته باشد و هم تداوم پیمان کمپ‌دیوید را به مخاطره بیندازد.

طبق این یادداشت، گذرگاه فیلادلفی که پس از خروج ارتش اسرائیل از غزه در ۲۰۰۵، تحت کنترل ارتش مصر درآمد تا با گشت‌های زمینی، هوایی و دریایی مانع قاچاق سلاح به این باریکه شود، از دیگر نقاط تحت تنش در صورت حمله شدید اسرائیل به رفح خواهد بود. نویسندگان بیان داشتند که تسلط دوباره اسرائیل بر این گذرگاه، عملاً ارسال کمک‌های بشردوستانه به غزه از مرز مصر را مختل کرده و «کمبود تجهیزات امدادی و پزشکی» در این مرحله، می‌تواند تلفاتی حتی بیش از بمباران، برای مردم غزه در پی داشته باشد.

دیگر اینکه حمله به رفح، موج سونامی حمایت‌آمیز از حماس را که از ابتدای جنگ غزه در مصر آغاز شده، تشدید خواهد کرد. مصر پیوندهای فرهنگی و تاریخی عمیقی با غزه دارد. طبق افکارسنجی‌ای که این گزارش به آن استناد می‌کند، بیش از ۷۵ درصد مردم مصر، دیدگاه مثبتی به حماس پیدا کرده‌اند که با قبل از عملیات طوفان‌الاقصی، قابل مقایسه نیست. نویسندگان به نقل از جامعه اطلاعاتی مصر، هشدار می‌دهند که این امر می‌تواند سکوی پرشی برای حماس یا اخوان‌المسلمین جهت نفوذ به صحرای سینا و استفاده از این عرصه برای حمله به اسرائیل، ایجاد کند.

پیشنهاد نویسندگان، توقف عملیات در رفح به هدف میانجی‌گری مصر در مذاکرات حماس و اسرائیل است تا به برقراری آتش‌بس، مبادله اسیران و ارسال کمک‌های بشردوستانه و تخلیه مجروحان بینجامد. به نظر آنان مصر می‌تواند به «جناح‌های میانه‌روی فلسطینی در پیشبرد روند سیاسی» حل مسأله فلسطین و اداره غزه در آینده، کمک کند.

علی‌رغم لفاظی نویسندگان، بسیار بعید است که مصر اقدام جدی نظامی یا حتی دیپلماتیک علیه تهاجم اسرائیل به رفح داشته باشد. به خصوص که علاوه بر نگرانی امنیتی از جانب حماس و در واقع اخوان‌المسلمین؛ به جهت نیازمندی‌های مالی مصر نیز، این گونه تهدیدات گفتاری، با تصویب بسته‌های کمک مالی از سوی آمریکا، مرتفع خواهد شد.

*بازنشر مطالب شبکه‌های اجتماعی به منزله تأیید محتوای آن نیست و صرفا جهت آگاهی مخاطبان از فضای این شبکه‌ها منتشر می‌شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 2
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • DE ۰۲:۲۵ - ۱۴۰۲/۱۲/۰۹
    0 1
    آقای مصر! حداقل کاری که میتونی برای تحت فشار قراردادن اسرائیل انجام بدی اینه سه چهارتا کشور شمال افریقا رو از نظر نظامی باخودت متحدکنی در صورت حمله نظامی این آدمکش های جنایتکار بزنی تو دهن متجاوز .. نه اینکه همه اش بترسی و بلرزی مثل ضعیف ها حرف بزنی! اگر پاکستان بعنوان کشور مسلمان شجاعانه پا به میدان میگذاشت وضع غزه بهتر می شد.
  • US ۰۶:۴۴ - ۱۴۰۲/۱۲/۰۹
    0 0
    مصر نه نگران هست نه طرفدار مردم غزه!! مصر و عربستان و امارات و شیخک ها همه هماهنگ هستند با صهیونیست ها

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس