1

اختلاف میان اصلاح‌طلبان مشارکت‌جو و رادیکال‌های تحریمی افزایش یافته و به از تهران به سطح استان‌ها رسیده است.

سرویس سیاست مشرق- در میان انبوهی از گزارش‌ها و تیترهای خبری، در یک بسته کامل با نام «ویژه‌های مشرق» شما را در جریان مسائل مهم و اثرگذار از نگاه روزنامه‌های کشور قرار می‌دهیم.

در این ویژه‌نامه، نگاهی به آخرین مواضع جناح‌های سیاسی و تحولات مهم داخلی، خارجی، اوضاع اقتصادی و اجتماعی کشور انداخته می‌شود که مخاطبان بامطالعه آن به رهیافت‌های مهم، نکات و تأملات از سیر وقایع اثرگذار دست خواهند یافت، در این بخش با ما همراه باشید

************

روزنامه‌های امروز دوشنبه ۳۰ بهمن ماه در حالی چاپ و منتشر شد که تاکید رهبر انقلاب بر ضرورت شرکت در انتخابات در جمع مردم آذربایجان شرقی، تصرف مهم‌ترین شهر راهبردی اوکراین توسط روسیه، پیامدهای سیاست‌های نادرست در بازار سرمایه و آینده افغانستان و امنیت ایران در صفحات نخست روزنامه‌های امروز برجسته شده است.

ورق زدن روزنامه‌های جناح چپ به خوبی نشان می‌دهد که شکاف میان دو طیف اصلاح‌طلبان جامعه محور و اصلاح‌طلبان صندوق محور که این روزها خود را در قالب اصلاح‌طلبان تحریمی و مشارکت جو به نمایش گذاشته‌اند شدت یافته و دامنه آن به سطح استان‌ها کشیده شده است.

روزنامه اعتماد در شماره امروز خود به سراغ محمدعلی وکیلی رفته و از او خواسته به این سوال پاسخ دهد که همراه با طیف مشارکت‌جو هست یا اقلیت تحریمی، این نماینده سابق مجلس در پاسخ گفته است:

من با این تفسیر از اصلاح‌طلبی مشکل داشته و دارم و معتقدم گفتمان اصلاح‌طلبی جامعه‌محور هیچ نمونه موفقی برای راستی‌آزمایی ایده خود ندارد، بلکه ما (اصلاح‌طلبی صندوق‌محور) نمونه‌های بسیاری داریم بر نقض این ایده و اینکه این رویکرد (اصلاح‌طلبی جامعه‌محور) اساسا فاقد دستاورد بوده است. در ۲ خرداد سال ۱۳۷۶ که رفورمیست‌ها، ساختار دولت و ریاست‌جمهوری را به دست گرفتند، اثر اصلاح‌طلبی در خُلق ایرانیان و در سبک حکمرانی قابل قیاس با دوره ۸۴ تا ۹۲ (دوره خروج اصلاح‌طلبی از ساحت قدرت) نبود. ما دوره‌ای را داریم که اصلاح‌طلبی حکومت‌محور شده بود (یعنی سال‌های ۷۶ تا ۸۴) اثری که این دوره بر سبک حکمرانی و بر خلق و خوی ایرانیان گذاشت، تاریخی و ماندگار است. حتی فرصت‌هایی که برای جمهوری اسلامی خلق کرد منحصر به فرد است.

وکیلی در ادامه گفته است:

اصلاح‌طلبی جامعه‌محور، ترجمان یک اصلاح‌طلبی فانتزی آسایش‌محور است، اما چون دوستان ما روی آن را ندارند که به لوازم این نوع اصلاح‌طلبی تمکین کنند، ناچارند آن را در زرورق ایده جامعه‌محور قرار بدهند تا شاید از پیامدهای منفی آن در مواجهه با نقد جامعه دور بمانند.

روزنامه اعتماد: اصلاح‌طلبی رادیکال شکست خورده و فانتزی است!/ لیست ۱۱۰ نفره  اصلاح‌طلبان برای تشکیل فراکسیون در مجلس

روزنامه آرمان ملی نیز لیست ۱۱۰ نفره اصلاح‌طلبان در استان‌ها داده و به نقل از دبیرکل حزب ندای ایرانیان می‌نویسد:

ما باید داوطلبان شناخته شده و قابل رقابت را در لیست قرار می دادیم و صرف انتساب فرد به اصلاحات کافی نبود بنابراین حزب ندا و برخی احزاب اصلاح طلب تقریبا به لیست مشترک ۱۱۰ نفره در سراسر کشور از مجموعه اصلاح طلبان و معتدلی رسیدیم. البته این افراد از غیر تهران بوده و مخصوص شهرستان هاست که تا فردا این لیست ها نهایی شده و در حوزه هایی که داوطلب داریم، لیست معرفی می کنیم. ما چهره‌ای قابل رقابت را در شهرستان ها انتخاب کرده ایم. در تهران علی مطهری سر لیست خواهد بود و ما از آن لیست حمایت می‌کنیم.

روزنامه اعتماد: اصلاح‌طلبی رادیکال شکست خورده و فانتزی است!/ لیست ۱۱۰ نفره  اصلاح‌طلبان برای تشکیل فراکسیون در مجلس

روزنامه آرمان امروز دیگر روزنامه اصلاح‌طلب نیز جزییات جدیدی لیست انتخاباتی «پزشکیان – مطهری» منتشر کرده که حکایت از به انزوا رفتن اصلاح‌طلبان رادیکال دارد، در بخشی از این خبر آمده است:

یکی از گمانه‌زنی‌های انتخاباتی «ائتلاف برنده» بود که رفته رفته در حال محقق شدن است. گفته می‌شود آقایان مطهری و پزشکیان در حال همفکری و رایزنی‌ هستند تا در تهران و شهرستان‌هایی که داوطلبان نزدیک به آن‌ها در انتخابات حضور دارند، فهرستی را تهیه کرده و منتشر کنند.

روزنامه اعتماد: اصلاح‌طلبی رادیکال شکست خورده و فانتزی است!/ لیست ۱۱۰ نفره  اصلاح‌طلبان برای تشکیل فراکسیون در مجلس

بررسی روزنامه‌های اصلاح‌طلب نشان می‌دهدکه اصلاح‌طلبان جامعه محور که از آنان با عنوان اصلاح طلبان ساختاری و تحریمی نیز یاد می شود بر این باورند که باید فاصله اصلاح‌طلبی با حاکمیت بیشتر شود تا بتوان پیوند عمیق‌تری با مردم جامعه ایجاد کرد، از نگاه این رسانه‌ها چنین دیدگاهی خایل از عقلانیت و قابل تطابق با وضعیت جامعه نیست.

از نگاه اصلاح‌طلبان مشارکت‌جو با کنش‌های اصلاح‌طلبان جامعه محور سازمان رای اصلاح طلبان که شامل کنشگران میدانی هستند و جور اصلاح‌طلبی را در شهرستان‌ها می‌کشند به مرور زمان بلاتکلیف می‌شوند. این افراد چون افراد میدانی و کنشگران عملیاتی هستند، نمی‌توانند به راحتی کنار بکشند، به همین دلیل با قهر جریان سیاسی اصلاح‌طلب، آنها در جریان رقیب هضم می‌شوند. پس از دو دوره قهر در ۹۸ و ۱۴۰۰ و تکرار آن در ۱۴۰۲ دیگر سازمان رایی برای اصلاحات باقی نمی‌ماند که حتی اگر روزی مردم ایران تصمیم به حضور در انتخابات بگیرند بتوان از آن سازمان استفاده کرد و پیروز شد به عبارتی دیگر سازمان رایی که بتواند کارگردانی و کار میدانی کند، وجود ندارد!

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 6
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 2
  • IR ۰۰:۴۴ - ۱۴۰۲/۱۲/۰۱
    0 0
    به هیچ وجه ساختار جمهوری اسلامی نباید تعییر کنه نهایتا احراب سکولار در مجلس عضو داشته باشند
    • IR ۱۱:۱۲ - ۱۴۰۲/۱۲/۰۱
      1 1
      عدم شرکت و یا قهر با انتخابات از سوی اصلاح طلبان تهوع آور اگر اتفاق بیفتد باید آن را به فال نیک گرفت که موهبتی خفیه از جانب الاهی خواهد بود! چرا که هرگاه این قوم یأجوج و مأجوج و لجوج در انتخابات حضور داشته اند عاقبت کشور را به فتنه و بلوا سوق داده اند و اگر هم پیروز شده اند مملکت را به جاسوس خانه اربابانشان تبدیل کرده اند!!!
  • IR ۰۱:۱۳ - ۱۴۰۲/۱۲/۰۱
    0 0
    در جهان سرمایه داری حکومتی که سرمایه نداشته باشد براندازی می شود اقتصاد ما یک اقتصاد باز ااست خدا دا شکر که ایالات متحده اینجا اجرا می شود مردم به تورم اهمیت میدهند پس لطفا کاندیدایی که راجع با این مسیله صحبت کنه هم بگدارید
  • IR ۰۱:۱۵ - ۱۴۰۲/۱۲/۰۱
    0 1
    تصمیم گیری الگوریتمی قرار دادها و حقوق هر چه قدر بیشتر حتی در حوزه ی بانکها با فقه اسلامی عجین باشد بهتر است
  • IR ۱۰:۲۹ - ۱۴۰۲/۱۲/۰۱
    0 0
    چرادراین شرایط حساس ناامنی،جنگ وانواع کمبودها ومشکلات...بایداینقدرالتماس واجبارکنیم برای مشارکت احزاب مخالف معلوم الحال و...!؟
  • IR ۱۴:۱۸ - ۱۴۰۲/۱۲/۰۱
    0 0
    مقاله با عنوان ترابشریت را بخونید .

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس