1

نزاع راهبردی در جریان اصلاحات شدت گرفته و این مساله موجب بروز نگرانی‌های جدی در سران و بدنه جریان اصلاحات شده است.

سرویس سیاست مشرق- در میان انبوهی از گزارش‌ها و تیترهای خبری، در یک بسته کامل با نام «ویژه‌های مشرق» شما را در جریان مسائل مهم و اثرگذار از نگاه روزنامه‌های کشور قرار می‌دهیم.

در این ویژه‌نامه، نگاهی به آخرین مواضع جناح‌های سیاسی و تحولات مهم داخلی، خارجی، اوضاع اقتصادی و اجتماعی کشور انداخته می‌شود که مخاطبان بامطالعه آن به رهیافت‌های مهم، نکات و تأملات از سیر وقایع اثرگذار دست خواهند یافت، در این بخش با ما همراه باشید

************

روزنامه‌های امروز هفتم اسفند در حالی چاپ و منتشر شد که بیانات رهبر انقلاب در دیدار دست‌اندرکاران کنگره ۲۴ هزار شهید استان خوزستان، روسیه، اوکراین و میز مذاکرات، اردوگاه غرب نگران از سومین سال جنگ، واردات ۱۸ میلیارد دلاری کالاهای اساسی برای تنظیم بازار و تیترهای انتخاباتی در صفحه نخست روزنامه‌های امروز برجسته شده است.

پس از فراز و نشیب‌های بسیار روز برگزاری انتخابات دوازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی نزدیک می‌شود و در پی آن با لیست‌های متفاوت روبه‌رو هستیم همانطور که پیش‌بینی می‌شد لیست وحدت میان نیروهای انقلابی شکل گرفته و سایر جریان‌های سیاسی مانند اصلاح‌طلبان، میانه‌روها و البته اعتدالی‌ها با حداکثر نیروی خود وارد فضای انتخاباتی شده‌اند تا در نهایت بتوانند یک فراکسیون را به مجلس آینده اعزام کنند. انتشار این لیست‌ها مورد توجه روزنامه‌های اصلاح‌طلب قرار گرفته است.

روزنامه آرمان امروز درباره انواع فهرست‌های انتخاباتی نوشته است:

سوم اسفند اعضای لیست «صدای ملت» به سرلیستی علی مطهری متشکل از کاندیداهای اعتدالگرا معرفی شدند. سرلیست این گروه می‌گوید که برای شکست فضای مشارکت نکردن گروهای اصلاح‌طلب وارد انتخابات شدیم. البته بیانیه ۱۱۰ نفره بیانیه خوبی محقق کردن اهداف اصلاحی بود. با اعلام آمادگی ما برای مشارکت، برخی افراد و تشکل‌های مستقل، اصلاح‌طلب و اصولگرا با ما همراهی کردند. نمی‌توان ادعاد کرد که می‌توان تغییرات اساسی به وجود آورد اما می‌توان زمینه اصلاحات را ایجاد کرد. با لیست خود دیوار بین جریان‌های سیاسی را از سر راه برداشتیم. این لیست نشان می‌دهد به جز یکی دو اختلاف در نگاه سیاسی نامزدهای صدای ملت، شاهد اختلافات جدی در این لیست نیستیم.

نسخه مشاور امنیتی روحانی برای اصلاح‌طلبان چیست؟/ ۳ حزب از جبهه اصلاحات جدا شدند!

انتشار لیست‌های متعدد از سوی اصلاح‌طلبان باعث ایجاد اختلاف در جبهه اصلاحات شده است، روز گذشته محمدعلی وکیلی از اعضای ارشد جبهه اصلاحات گفته بود که بخشی از احزاب اصلاح‌طلب همچون کارگزاران، اعتمادملی و ندای ایرانیان، رسما راه خود را از جبهه اصلاحات جدا کردند و اکنون حول آقای علی مطهری برای ارائه لیست تهران جمع شده‌اند. روزنامه آرمان ملی درباره جدایی سه حزب بزرگ اصلاح‌طلب از جبهه اصلاحات می‌نویسد:

نمی‌شود که به اصلاح قدرت سیاسی باور داشته باشیم ولی درون جریان خودمان به‌دنبال اصلاح نباشیم و برخوردهای قهری انجام دهیم. همانطور که نمی‌شود قائل به گفت‌وگو با آمریکا باشیم ولی گفت‌وگو با جریانات رقیب و نهادهای حاکمیتی را رها کنیم.

نسخه مشاور امنیتی روحانی برای اصلاح‌طلبان چیست؟/ ۳ حزب از جبهه اصلاحات جدا شدند!

نسخه علی ربیعی برای مشق پسا انتخابات اصلاح‌طلبان

علی ربیعی ضمن با اذعان به شکل گیری نزاع اکثریت – اقلیت در جبهه اصلاحات نسبت به این موضوع هشدار داده و از سوی دیگر مشق اصلاح طلبان در دوران پساانتخابات مجلس شورای اسلامی را پیشنهاد کرده است.

علی ربیعی طی یادداشتی در روزنامه اعتماد با بیان اینکه دامن زدن به دعوای اکثریت و اقلیت در میان اصلاح‌طلبان، انشقاقی است که می‌تواند به زیان همگان باشد و همه باید از آن نگران باشند، تصریح می کند اگر این جریان سیاسی می‌توانست در انتخابات ۸۴ ائتلاف کند سرنوشت متفاوتی رقم می‌خورد و اگر نتیجه انتخابات ۹۲ با دستاوردهایی در سیاست خارجی و... و. همراه شد، به خاطر ائتلاف بود. حل اختلاف کار بدنه نیروی سیاسی است و نه رهبران آن. وقتی تضارب‌آرا و اختلاف‌نظر جدی میان بدنه نیروهای سیاسی رخ می‌دهد هیچ بزرگی نمی‌تواند به تنهایی کار چندانی انجام دهد. حفظ توافق، کار پیچیده‌ای است؛ کادر می‌خواهد و کاری طاقت‌فرساست اما باید تلاش کرد.

وی در ادامه با اشاره به نشست خود طی یک جلسه با مخالفان و موافقان بیانیه ۱۱۰ فعال اصلاح طلب، می نویسد، یک دستاورد مهم جلسه این بود که یک بار دیگر اثبات شد که با گفت‌وگوی مستقیم صاحب‌نظران در حوزه اندیشه و سیاست، رسیدن به مفاهمه، حداقل در بین اصلاح‌طلبان، بسیار در دسترس است. همچنین به‌رغم تفاوت‌ها، همه موافقان و مخالفان بیانیه بخشی از یک طیف متکثر هستند. ربیعی در ادامه در جمع بندی خود از این نشست می نویسد، شخصا با حضور در جلسات متعدد و این جلسه به چنین جمع‌بندی رسیدم: «برخلاف استراتژی خالص‌سازی جریان‌های حاکم، استراتژی پذیرش تکثرگرایی و به رسمیت شناختن آن در اصلاح‌طلبی با حفظ هویت کلی جبهه و محوریت آقای خاتمی رویکردی است که می‌تواند هم پویایی و هم انسجام را توامان در خود داشته باشد».

وی در ادامه اما تاکید می کند، مهم‌تر از همه اینکه مشق همگی ما برای بعد از انتخابات مشخص شد: تلاش برای حفظ انسجام نیروهای خارج از قدرت، دستیابی به قدرت ائتلاف برای حل مسائل، به‌خاطر مردم، اصلاح شیوه حکمرانی و حفظ انسجام برای آزادی و ایران مقتدر.

نسخه مشاور امنیتی روحانی برای اصلاح‌طلبان چیست؟/ ۳ حزب از جبهه اصلاحات جدا شدند!

گفتنی است مطالب علی ربیعی بیانگر آن است که نزاع راهبردی در جریان اصلاحات شدت گرفته و این مساله موجب بروز نگرانی‌های جدی در سران و بدنه جریان اصلاحات شده است.

از سویی طیفی از اصلاح طلبان ضرورت به رسمیت شاختن تکثر در جریان اصلاحات را مشروط به حفظ هویت کلی جبهه و محوریت سیدمحمد خاتمی را مورد تاکید قرار می دهند.

همچنین نیروهای موثر جبهه اصلاحات عبور از مباحث انتخاباتی مجلس شورای اسلامی را پیشنهاد و بر ضرورت اصلاحات ساختاری، انسجام در جبهه اصلاحات برای آزادی ایران و رسیدن به ائتلاف های مساله محور را مورد تاکید قرار می دهند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 11
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 9
  • IR ۲۰:۰۲ - ۱۴۰۲/۱۲/۰۷
    0 0
    باید اصلاحطلبها از هم جدا بشند ربیعی انصاف هم رفته بود
    • IR ۲۳:۵۵ - ۱۴۰۲/۱۲/۰۷
      4 0
      دار و دسته هاشمی و روحانی آنچنان بلایی بر سر اقتصاد کشور و معیشت مردم آوردند که مغول ها نیاوردند ربیعی بهتره سکوت کند.
    • IR ۰۷:۴۴ - ۱۴۰۲/۱۲/۰۸
      5 0
      طبیعتاً هیچ کس مخالف یا مانع حضور و شرکت جماعت اصلاح طلبان در انتخابات نیست اما عدم شرکت، تحریم و یا قهر با انتخابات از سوی اصلاح طلبان تهوع آور اگر اتفاق بیفتد باید آن را به فال نیک گرفت که موهبتی خفیه از جانب الاهی خواهد بود! چرا که هرگاه این قوم یأجوج و مأجوج و لجوج در انتخابات حضور داشته اند اگر باخته اند عاقبت کشور را به فتنه و بلوا سوق داده اند و اگر هم پیروز شده اند مملکت را به جاسوس خانه اربابانشان تبدیل کرده اند!!!
  • سید فروزان CH ۲۰:۱۲ - ۱۴۰۲/۱۲/۰۷
    5 0
    تیتر زده موفقیت دیگر برای سینمای ایران ؟؟؟؟؟؟؟بر کور پدر سازنده و کارگردان و بازیکنان فیلمی کا در جشنواره برلین شرکت و البته حتما حایزه هم خواهند گرفت ،طبق روال حشنواره برلین برای فیلمهای سیاه از ایران
  • محمد IR ۲۰:۱۸ - ۱۴۰۲/۱۲/۰۷
    7 1
    اصلاحات منبع نجاسات
    • IR ۲۳:۴۸ - ۱۴۰۲/۱۲/۰۷
      0 5
      آفرین باریکلا به ادب و تربیت شما. از این ادبت همه چی معلومه
    • IR ۲۳:۵۰ - ۱۴۰۲/۱۲/۰۷
      0 3
      واقعا متاسفم براتون
  • IR ۲۰:۲۳ - ۱۴۰۲/۱۲/۰۷
    1 0
    محمدعلی وکیلی - حرف میزنه خیلی
  • IR ۲۱:۰۵ - ۱۴۰۲/۱۲/۰۷
    0 5
    با گسست و چند دستگی در میان نیروهای انقلاب ۱۰۰ درصد هم در تهران و هم در شهرهای بزرگ اصولگرایان شکست سختی خواهند خورد.باز به اصلاح طلبان که به آیه قران عمل کردن : وَ اعتَصِموا بِحَبلِ اللّهِ جَمیعًا وَ لا تَفَرَّقوا
  • مونا IR ۲۳:۴۷ - ۱۴۰۲/۱۲/۰۷
    0 1
    در واقع اصلاح طلب اصیلی در این انتخابات نمی‌بینیم
  • IR ۰۰:۳۱ - ۱۴۰۲/۱۲/۰۸
    4 0
    افساد طلبان فقط دنبال فتنه گری هستند وبس یعنی دشمن از اینها شرافتشون بیشتر چون علنی خودشون رو دشمن معرفی میکنند ولی این زالو صفتان ازرو لبخند از پشت خنجر میزنند 🤮👿🤮👿🤮👿🤮👿🤮👿🤮👿

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس