1

به نظر می‌رسد که کلان تحلیل اصلاح‌طلبان با رد صلاحیت روحانی غلط از آب درآمده است، جناح چپ تمایل داشت در انتخابات با دست پس زده و با پا پیش بکشد!

سرویس سیاست مشرق- در میان انبوهی از گزارش‌ها و تیترهای خبری، در یک بسته کامل با نام «ویژه‌های مشرق» شما را در جریان مسائل مهم و اثرگذار از نگاه روزنامه‌های کشور قرار می‌دهیم.

در این ویژه‌نامه، نگاهی به آخرین مواضع جناح‌های سیاسی و تحولات مهم داخلی، خارجی، اوضاع اقتصادی و اجتماعی کشور انداخته می‌شود که مخاطبان بامطالعه آن به رهیافت‌های مهم، نکات و تأملات از سیر وقایع اثرگذار دست خواهند یافت، در این بخش با ما همراه باشید

************

روزنامه‌های امروز شنبه ۷ بهمن ماه در حالی چاپ و منتشر شد که رای دادگاه لاهه به تعلیق فعالیت‌های نظامی رژیم صهیونیستی در غزه، واکنش‌ها به رد صلاحیت حسن روحانی و مصطفی پورمحمدی، نقش تصویب برخی احکام هزینه‌ای در کسری بودجه سال آینده و فصل تازه در روابط تهران-آنکارا در صفحات نخست روزنامه‌های امروز برجسته شده است.

از صبح روز چهارشنبه که خبرگزاری برنا خبر ردصلاحیت حسن روحانی را رسانه‌ای کرد و ساعاتی بعد که سایت حسن روحانی رسما خبر عدم تایید رئیس‌جمهور سابق را اعلام کرد تا عصر روز جمعه، موضوع این ردصلاحیت به بحث اصلی بسیاری در فضای مجازی و عمومی کشور بدل شد.

رد صلاحیت روحانی در روزنامه‌های اصلاح‌طلب نیز بازخوردهای فراوانی داشته است، روزنامه هم‌میهن که مدافع لیست روحانی در انتخابات بود برای این ماجرا نوشته است:

ردصلاحیت روحانی، در سطحی کلان‌تر و از منظر جامعه‌شناسی سیاسی تحولات ایران نیز واجد معنا و پیام‌های مهم و احتمالاً، ماندگاری است. در این سطح تحلیل کلان، حذف چهره‌هایی چون حسن روحانی که از پیشقراولان انقلاب و چهره‌های سیاستمدار عضو جامعه روحانیت مبارز و دارای ارتباط و انتساب بسیار نزدیک با عالی‌ترین سطح نظام سیاسی شناخته می‌شوند، فراتر از شخص روحانی و یا تاثیری که چهره‌هایی چون او در تحولات سیاسی یا خبرگان آتی می‌توانند برجای گذارند، موضوع بررسی قرار می‌گیرد. از این منظر، ردصلاحیت روحانی (و پیش از او، نیروهای ریشه‌دار دیگری در روحانیت سنتی و سابقه‌داران انقلابی همچون هاشمی‌رفسنجانی، ناطق‌نوری، علی لاریجانی و...) نماد بارزی از افول موقعیت روحانیت و نیروی سنت در مناسبات سیاسی امروز ایران تلقی می‌شود.

لیست هاشمی رفسنجانی در انتخابات از دیار باقی! / اصلاح‌طلبان پس از رد صلاحیت روحانی چه خواهند کرد؟

ادعای حذف برخی سیاست‌مداران خاص از سوی شورای نگهبان در صورتی مطرح می‌شود که شورای نگهبان دلایل رد صلاحیت نامزدها را در صورت درخواست آن‌ها به خود نامزدها اعلام می‌کند و انتشار آن از جانب نامزدها منع قانونی نداشته و کاملاً آزاد است. بنابراین اگر جناب روحانی آنگونه که در بیانیه مطرح کرده‌اند، معتقدند رد صلاحیت ایشان با نیت «جانبدارانه سیاسی» بوده است، می‌توانند دلایل رد صلاحیت خود را از شورای نگهبان بخواهند و آن را برای اطّلاع و قضاوت عموم منتشر کنند!

صرف نظر از دلایل رد صلاحیت ایشان از سوی شورای نگهبان، باید گفت کارنامه آقای روحانی در جریان دو دوره ریاست جمهوری وی پیش روی مردم است و می‌تواند ملاک و معیار خالی از ابهامی درباره میزان صلاحیت ایشان باشد. آقای روحانی بی آن که بفرمایند منظورشان از مردم چه کسانی هستند، ادعا می‌کند که مردم از رد صلاحیت ایشان نگرانند و حال آن که توده‌های عظیم مردم از تائید صلاحیت ایشان برای دور دوّم انتخابات متعجب بوده و گلایه داشتند که با توجه به عملکرد و مواضع آقای روحانی در دور اوّل ریاست جمهوری، چرا شورای نگهبان برای بار دوّم نیز صلاحیت ایشان را تائید کرده است!

به نظر می‌رسد که رد صلاحیت روحانی اصلاح‌طلبان را دچار شوک نیز کرده است، تا جایی که روزنامه اعتماد در تیتر اول خود نوشته است:

شاید وقتی که سال ۱۳۹۲ حسن روحانی در پاسخ به درخواست سخنگوی وقت شورای نگهبان برای انتقال خبر ردصلاحیت اکبر هاشمی ‌رفسنجانی به او گفته بود «ردصلاحیت آقای هاشمی را من باید به ایشان بگویم، ردصلاحیت مرا چه کسی به من خواهد گفت؟» در دورترین نقطه ذهنش نیز پنجم بهمن ۱۴۰۲ را تصور نمی‌کرد؛ روزی که خبر رد صلاحیتش را کسی به او نداد و با پیگیری‌های دفترش متوجه شد.

لیست هاشمی رفسنجانی در انتخابات از دیار باقی! / اصلاح‌طلبان پس از رد صلاحیت روحانی چه خواهند کرد؟

به نظر می‌رسد که کلان تحلیل اصلاح‌طلبان با رد صلاحیت روحانی غلط از آب درآمده است، جناح چپ تمایل داشت در انتخابات با دست پس زده و با پا پیش بکشد و به نوعی روحانی را رحم اجاره‌ای در انتخابات کند، حالا بدون روحانی آن‌ها در آزمون مهمی قرار دارند، شرکت یا عدم مشارکت در انتخابات تکلیف آن‌ها را در سپهر سیاسی مشخص خواهد کرد!

البته اصلاح‌طلبان مشارکت‌جو هنوز امیدوار هستند که با تاکتیک سال ۹۴ بار دیگر مسیر پیروزی را طی کنند، از جمله تمسک به لیست هاشمی در انتخابات است، محسن هاشمی دراین‌باره به روزنامه شرق گفته است:

در انتخابات مجلس هم می‌بینید که اصلاح‌طلبان و معتدلین با وجود ردصلاحیت‌های بسیار بالا کل ۳۰ نفر تهران وارد مجلس می‌شوند یا در انتخابات بعدی خبرگان حتی به فهرست‌شان، فهرست انگلیسی می‌گفتند؛ ولی کل فهرست رأی می‌آورد. و کسانی که با این فهرست مخالف بودند، رأی نمی‌آورند. بعد از رحلت ایشان هم این آثار ادامه دارد و حماسه‌ای که سال ۹۲ آغاز کردند، هنوز اثرش را در انتخابات ۹۶ می‌بینید.

لیست هاشمی رفسنجانی در انتخابات از دیار باقی! / اصلاح‌طلبان پس از رد صلاحیت روحانی چه خواهند کرد؟

تأکید بر تحریم از سوی جبهه اصلاحات نشانگر ترس رادیکال‌های جبهه اصلاحات از ریزش بدنی اجتماعی خود و وزن‌کشی سیاسی – انتخاباتی می‌باشد که تلاش می‌شود به‌موجب آن این موضوع با طرح مطالب تکراری کودتای انتخاباتی به حاشیه رانده‌شده و شکست انتخاباتی با گریز از به داوری گذاشتن خود به رأی مردم توجیه شود، طیف مشارکت‌جو نیز از آن سو برای بیرون نماندن از گرته سیاسی برای دادن لیستی شاخص در حال تلاش است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 36
  • در انتظار بررسی: 2
  • غیر قابل انتشار: 19
  • سلام IR ۲۰:۱۷ - ۱۴۰۲/۱۱/۰۷
    36 13
    ردصلاحیت بحق روحانی ضربه کاری بر پیکر جریان ویرانگر غربگرا زد. لذا تلاش میکنند با جوسازی نظام را وادار به تاییدصلاحیتش کنند. شهدا ناظرند
    • IR ۲۰:۴۶ - ۱۴۰۲/۱۱/۰۷
      8 21
      خوش بحال شما عاشقان پوتین و اون و چین‌پرستان..
    • منتقد گمنام IR ۲۱:۲۵ - ۱۴۰۲/۱۱/۰۷
      13 0
      حسن از خودت شروع کن.
    • IR ۲۲:۳۷ - ۱۴۰۲/۱۱/۰۷
      3 7
      کجاش به حق بود؟؟؟توی آمریکا ترامپ تمام ساختار آمریکا رو بهم زد بازم کاندید شد
    • IR ۲۳:۰۱ - ۱۴۰۲/۱۱/۰۷
      5 1
      ناخاصی باعث مشکلات عدیده برای کشور شده هر سیستم برای اینکه درست کار بکند نیاز به فیلتر و پالایش دارد.
    • IR ۰۰:۲۶ - ۱۴۰۲/۱۱/۰۸
      9 3
      خودتم میدونی هیچ انقلابی عاشق پوتین و.. نیست اما بازم میدونی که غربگراها عاشق غربن و بی خاصیت برای وطن
    • IR ۰۸:۲۵ - ۱۴۰۲/۱۱/۰۸
      8 1
      قهر با صندوق رأی و یا عدم شرکت اصلاح طلبان تهوع آور در انتخابات را به فال نیک باید گرفت و این موضوع را از الطاف الاهی دانست! چرا که این قوم یأجوج و مأجوج و لجوج در هر انتخابات چنانچه پیروز شوند راهگشای جاسوسان صهیونی به کشور می شوند و اگر ببازند بلوا و فتنه و آشوب به پا می کنند و به دنبال انقلاب های رنگی جورج سوروسی می روند!!
    • IR ۰۸:۵۲ - ۱۴۰۲/۱۱/۰۸
      23 1
      هنوزم گول این حرفها رو میخورید؟ اصولگرا ...اصلاح طلب؟! هیچ تفاوتی نیست..فقط به مصلحت عده ای،جابجا میشوند..همین...برای مردم و مملکت تفاوتی نداره...
    • IR ۱۳:۱۶ - ۱۴۰۲/۱۱/۰۸
      21 2
      یه حزب خالص کمونیست تک حزبی مثل چین راه بندازیید خیال همه رو راحت کنید ...این سوسول بازیا چیه اصلاح طلب اصول گرا عتداگرا ...وسط گرا..!هرکیم مخالفت کرد میفرستیمش پیش ایغورا
    • IR ۱۵:۵۵ - ۱۴۰۲/۱۱/۰۸
      4 0
      حزب جمهوری اسلامی بود به مزاج عده ای لیبرال خوش نیامده
    • IR ۱۰:۰۱ - ۱۴۰۲/۱۱/۰۹
      0 0
      عباس عبدی فروردین 1399 گفته بود که روحانی برای زنده کردن برجام با کرونا مقابله نمی کند. وارد نکردن واکسن کرونا هم برای زنده کردن برجام خسارت محض بوده. اصلاح طلبان فقط به مردم و کشور لطمه زده اند. اصلاح طلبان آیا حاضرند فوت بیش از 130،000 هموطن ایرانی در دولت روحانی بخاطر وارد نکردن عمدی واکسن کرونا را محکوم کنند؟
    • IR ۱۰:۱۶ - ۱۴۰۲/۱۱/۰۹
      0 0
      چند نماینده اصلاح طلب در 25 مرداد 1395 خبر مخالفتشان با سوخت گیری و مهماتگیری بمب افکن های روسی در همدان برای حملات شدید هوایی بر علیه داعش در سوریه و عراق ، رسانه ای شد. خبری های از جمله با تیتر "از حب داعش یا بغض روسیه" در نقد مخالفت اطلاح طلبها با مهماتگیری بمب افکن ها در پایگاه همدان در آن مقطع زمانی در وبسایتها منتشر شد. علی اکبر ولایتی رئیس مرکز تحقیقات استراتژیک مجمع تشخیص مصلحت نظام در خبری اعلام کرد: "همکاری‌های دفاعی صورت گرفته بین ایران و روسیه برای مبارزه با تروریسم امر غیرمنتظره‌ای نیست و نگاه ایران به رابطه با روسیه یک نگاه راهبردی است"" - در نهایت سنگ اندازی نماینده های اصلاح طلب مانع اجرای بمباران سنگین داعش در عراق و سوریه شد- طبق اعلان کارشناسان نظامی روس در صورت مهماتگیری و سوختگیری بمب افکن های مهاجم به داعش در همدان امکان بارگیری 22 تن بمب با پرواز 700 کیلومتری را داشته اند در صورتیکه با بارگیری در روسیه امکان بارگیری 5 تا 7 تن با مسافت 2000 کیلومتری را داشته اند. بهر حال توقف بمباران شدید داعش توسط این بمب افکنها هدیه اصلاح طلبان داخلی به داعش و سنگ اندازی بر سر راه نابود کردن داعش بود. چه تائیدی بر عمدی بودن ایجاد مزاحمت اصلاح طلبان داخلی بر سر راه نابود کردن داعش بهتر از این: علی مطهری در برنامه زنده تلویزیونی نابودی داعش در سوریه توسط ایران را اشتباه اعلام کرد. در حالیکه حتی دبیر شورای امنیت ملی وقت استفاده از فضا و امکانات ایران برای بمباران تروریستهای داعش را اعلام کرده بود. "شمخانی دبیر شورای عالی امنیت ملی هم در واکنش به انتشار خبر استفاده روسیه از فضا و امکانات ایران برای حمله به تروریست‌ها در سوریه گفت: "همکاری‌های تهران - مسکو برای مبارزه با تروریسم در سوریه راهبردی است و ما در این زمینه تبادل ظرفیت و امکانات داریم". این موضع گیری شمخانی در شرایطی بود که به موجب اصل ۱۷۶ قانون اساسی، "بهره گیری از امکانات مادی و معنوی کشور برای مقابله با تهدیدهای داخلی و خارجی" از وظایف شورای عالی امنیت ملی است. ولی با مخالفت بسیار شدید نمایندگان اصلاح طلب، در نهایت مهماتگیری و سوختگیری در همدان با غوغا راه انداختن "نقض حاکمیت کشور طبق اصل 176 قانون اساسی" اصلاح طلبان متوقف شد.
    • IR ۰۹:۵۰ - ۱۴۰۲/۱۱/۱۱
      0 0
      عباس عبدی فروردین 1399 گفته بود که روحانی برای زنده کردن برجام با کرونا مقابله نمی کند. وارد نکردن واکسن کرونا هم برای زنده کردن برجام خسارت محض بوده. اصلاح طلبان فقط به مردم و کشور لطمه زده اند. اصلاح طلبان آیا حاضرند فوت بیش از 130،000 هموطن ایرانی در دولت روحانی بخاطر وارد نکردن عمدی واکسن کرونا را محکوم کنند؟ اصلاح طلبان فقط به مردم و کشور لطمه زده اند. اصلاح طلبان آیا حاضرند فوت بیش از 130،000 هموطن ایرانی در دولت روحانی بخاطر وارد نکردن عمدی واکسن کرونا را محکوم کنند؟ آیا رضایت اصلاح طلبان با سکوتشان در برابر وارد نکردن عمدی واکسن کرونا بطور عملی حمایت از اشتباه دولت اصلاح طلب روحانی نیست؟ آیا سکوت اصلاح طلبان در برابر فوت بیش از 130،000 نفر در اثر عدم تزریق واکسن کرونا توسط دولت اصلاح طلب روحانی بدلیل رضایت آنها از فوت مردم بیگناه بدست اصلاح طلبان غربگدا و سرمایه اسرائیل در ایران است؟
    • IR ۱۰:۲۶ - ۱۴۰۲/۱۱/۱۱
      0 0
      چند نماینده اصلاح طلب در 25 مرداد 1395 خبر مخالفتشان با سوخت گیری و مهماتگیری بمب افکن های روسی در همدان برای حملات شدید هوایی بر علیه داعش در سوریه و عراق ، رسانه ای شد. خبری های از جمله با تیتر "از حب داعش یا بغض روسیه" در نقد مخالفت اطلاح طلبها با مهماتگیری بمب افکن ها در پایگاه همدان در آن مقطع زمانی در وبسایتها منتشر شد. علی اکبر ولایتی رئیس مرکز تحقیقات استراتژیک مجمع تشخیص مصلحت نظام در خبری اعلام کرد: "همکاری‌های دفاعی صورت گرفته بین ایران و روسیه برای مبارزه با تروریسم امر غیرمنتظره‌ای نیست و نگاه ایران به رابطه با روسیه یک نگاه راهبردی است"" - در نهایت سنگ اندازی نماینده های اصلاح طلب مانع اجرای بمباران سنگین داعش در عراق و سوریه شد- طبق اعلان کارشناسان نظامی روس در صورت مهماتگیری و سوختگیری بمب افکن های مهاجم به داعش در همدان امکان بارگیری 22 تن بمب با پرواز 700 کیلومتری را داشته اند در صورتیکه با بارگیری در روسیه امکان بارگیری 5 تا 7 تن با مسافت 2000 کیلومتری را داشته اند. بهر حال توقف بمباران شدید داعش توسط این بمب افکنها هدیه اصلاح طلبان داخلی به داعش و سنگ اندازی بر سر راه نابود کردن داعش بود. چه تائیدی بر عمدی بودن ایجاد مزاحمت اصلاح طلبان داخلی بر سر راه نابود کردن داعش بهتر از این: علی مطهری در برنامه زنده تلویزیونی نابودی داعش در سوریه توسط ایران را اشتباه اعلام کرد. در حالیکه حتی دبیر شورای امنیت ملی وقت استفاده از فضا و امکانات ایران برای بمباران تروریستهای داعش را اعلام کرده بود. "شمخانی دبیر شورای عالی امنیت ملی هم در واکنش به انتشار خبر استفاده روسیه از فضا و امکانات ایران برای حمله به تروریست‌ها در سوریه گفت: "همکاری‌های تهران - مسکو برای مبارزه با تروریسم در سوریه راهبردی است و ما در این زمینه تبادل ظرفیت و امکانات داریم". این موضع گیری شمخانی در شرایطی بود که به موجب اصل ۱۷۶ قانون اساسی، "بهره گیری از امکانات مادی و معنوی کشور برای مقابله با تهدیدهای داخلی و خارجی" از وظایف شورای عالی امنیت ملی است. ولی با مخالفت بسیار شدید نمایندگان اصلاح طلب، در نهایت مهماتگیری و سوختگیری در همدان با غوغا راه انداختن "نقض حاکمیت کشور طبق اصل 176 قانون اساسی" اصلاح طلبان متوقف شد.
  • IR ۲۰:۵۰ - ۱۴۰۲/۱۱/۰۷
    34 7
    حسن روحانی رد صلاحیت میشه ولی مردم رو تشویق به رای دادن میکنه،معجزه قرنتون رد میشه،انتخابات رو تحریم میکنه و عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام میشه..
    • FR ۱۳:۰۰ - ۱۴۰۲/۱۱/۰۸
      0 3
      در انتخابات دموکراتیک حداقل کاشانی و مصدق همزمان بتوانند کاندیدا شوند.
    • IR ۱۹:۰۰ - ۱۴۰۲/۱۱/۰۸
      0 0
      روحانی پوست کلفته
  • محمد IR ۲۱:۳۰ - ۱۴۰۲/۱۱/۰۷
    9 2
    لیست اموات شیطانی
  • ALIR12 IR ۲۲:۳۴ - ۱۴۰۲/۱۱/۰۷
    5 1
    سایت مشرق را دوست دارم معمولا حرف های مخالفین را کامل با رعایت امانت داری انتشار می دهد اما در سمت پاسخ (تحلیل ها) انتظار است قوی تر عمل کند. در هر صورت متشکرم بازم پنجره ای باز است. نکته بعدی ما داخل یک کشتی نشسته ایم علیرغم اینکه با بسیاری از سیاست های کشور داری موافق نیستم اما وجود نظام اسلامی خط قرمزم هست.
  • IR ۲۳:۰۲ - ۱۴۰۲/۱۱/۰۷
    9 2
    اُف بر هاشمی رفسنجانی که روحانی را تو پاچه ملت کرد.
    • IR ۱۳:۵۴ - ۱۴۰۲/۱۱/۰۸
      1 1
      خدا عذاب اکبر رفسنجانی ملعون را روز به روز بیشتر بکند .
  • IR ۲۳:۰۳ - ۱۴۰۲/۱۱/۰۷
    10 0
    دولتهای هاشمی و روحانی قیمت دلار و طلا و مسکن و خودرو را 10 برابر کردند و سبب نارضایتی گسترده مردم شدند.
    • IR ۱۰:۱۳ - ۱۴۰۲/۱۱/۰۸
      26 4
      اونوقت دولت رئیسی حتما ارزونی آورد مثل کبک نباشید
    • IR ۱۳:۴۳ - ۱۴۰۲/۱۱/۰۸
      2 16
      ۱۰:۱۳ به نظر می رسه در دولت روحانی مثل کبک بودی
  • نادر IR ۰۰:۳۱ - ۱۴۰۲/۱۱/۰۸
    23 6
    این نمایش‌ها دیگه کهنه شده..امروز چه انحصارگرایان وچه اصلاح طلبان ‌نزد اکثریت ملت اعتباری ندارند..از قرار شورای نگهبان هم نگهبان منافع یک جناح وگروه خاص در ایران .نه منافع کشور
    • IR ۰۸:۴۲ - ۱۴۰۲/۱۱/۰۸
      5 10
      قهر با صندوق رأی و یا عدم شرکت اصلاح طلبان تهوع آور در انتخابات را به فال نیک باید گرفت و این موضوع را از الطاف الاهی دانست! چرا که این قوم یأجوج و مأجوج و لجوج در هر انتخابات چنانچه پیروز شوند راهگشای جاسوسان صهیونی به کشور می شوند و اگر ببازند بلوا و فتنه و آشوب به پا می کنند و به دنبال انقلاب های رنگی جورج سوروسی می روند!!
  • IR ۰۳:۳۸ - ۱۴۰۲/۱۱/۰۸
    10 0
    روحانی آدم جالبی نبود!!
    • IR ۰۸:۵۶ - ۱۴۰۲/۱۱/۰۸
      15 5
      کدام رئیس جمهورا جالب بودن که این دومیش باشه!
    • محمد IR ۱۰:۴۶ - ۱۴۰۲/۱۱/۰۸
      4 0
      اصلا نمی توان ثابت کرد که آدم بوده؟؟؟!!!!
    • IR ۱۳:۱۳ - ۱۴۰۲/۱۱/۰۸
      3 0
      آدم بیخودی بود.
  • US ۰۷:۵۱ - ۱۴۰۲/۱۱/۰۸
    22 5
    چه اصلاحی چه غیر اصلاحی همه فریبی بیش نیست فقط برای کسب قدرت و پر کردن جیب خودتان است ما رای نمیدهیم
  • شهاب IR ۰۹:۳۱ - ۱۴۰۲/۱۱/۰۸
    3 1
    بهتر است تیتر زده می شد فسادزدایی به جای خالص سازی. ان شاء الله هرچه زودتر محاکمه ام الفساد،معاون اولش و بقیه باند فساد زودتر انجام پذیرد
  • شهاب IR ۰۹:۳۱ - ۱۴۰۲/۱۱/۰۸
    2 0
    بهتر است تیتر زده می شد فسادزدایی به جای خالص سازی.
  • سید IR ۱۰:۴۹ - ۱۴۰۲/۱۱/۰۸
    1 0
    سیستم،غیر متمرکز در ایران جواب نمی دهد،،هرکی ساز خود را می زند
  • IR ۱۰:۴۹ - ۱۴۰۲/۱۱/۰۸
    0 1
    سیستم،غیر متمرکز در ایران جواب نمی دهد،،هرکی ساز خود را می زند دوهزار سال قذرت متمرکز حاکم بوده،
  • IR ۰۹:۱۳ - ۱۴۰۲/۱۱/۱۱
    0 0
    لعنت خداوند بر مزدورنامه های زنجیره ای خائن و منافق و مزدور و دروغگو و دیوث سیاسی وطن فروش نفوذی

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس