یشسس

نشریه‌ی شورای آتلانتیک، از متنفذترین اندیشکده‌های سیاست خارجی در ایالات متحده، از منظر کارشناسان خود به تحلیل نتایج و تبعات بخش اربیلی حملات موشکی قاطع سپاه پرداخته است.

به گزارش سرویس جهان مشرق، در پی حملات موشکی کوبنده و قاطع سپاه پاسداران انقلاب اسلامی به مقرهای فرماندهی و اماکن مهم تروریست‌ها در اربیل، سوریه و پاکستان، نشریه‌ی شورای آتلانتیک، از متنفذترین اندیشکده‌های سیاست خارجی در ایالات متحده، از منظر کارشناسان خود به تحلیل نتایج و تبعات بخش اربیلی این حملات پرداخته است. لازم به ذکر است که بازنشر این مقاله، به معنای تایید محتوای آن نیست.

ظرافت‌های تهران در اقدامات انتقامی/ راهبرد دوگانه‌ی ضربه قاطع و عدم تشدید

در 15 ژانویه، سپاه پاسداران انقلاب اسلامی مسئولیت حملات موشکی به اربیل، پایتخت اقلیم کردستان عراق را بر عهده گرفت که چهار کشته و احتمالاً هفده زخمی برجای گذاشت. این حملات عمدتاً مناطق غیرنظامی را مورد هدف قرار داد و یک سازنده املاک و مستغلات معروف کرد و چهار عضو خانواده او را کشت.

به گفته سپاه پاسداران انقلاب اسلامی، هدف از این حملات «انهدام مقرهای جاسوسی» متعلق به سازمان اطلاعات اسرائیل، موساد، در «واکنش به اقدامات شیطانی اخیر رژیم صهیونیستی در به شهادت رساندن فرماندهان سپاه و مقاومت» بوده است. سرتیپ رضی موسوی سپاه پاسداران، صالح العاروری معاون حماس و وسام الطویل از فرماندهان ارشد حزب الله لبنان کشته شدند. آن‌ها همچنین با اشاره به حملات دوگانه دولت اسلامی عراق و شام (داعش) در کرمان در سوم ژانویه که منجر به کشته شدن هشتاد و شش نفر شد، گفتند که حملاتی که شامل مواضع در سوریه نیز می‌شود، علیه «گروه‌های تروریستی ضد ایرانی» بوده است.

ظرافت‌های تهران در اقدامات انتقامی/ راهبرد دوگانه‌ی ضربه قاطع و عدم تشدید

در زیر، کارشناسان شورای آتلانتیک نظرات خود را در مورد آن‌چه در مورد این حملات باید بدانیم و انتظارات بعدی را به اشتراک می گذارند.

حمله سپاه پاسداران انقلاب اسلامی به اربیل چالش‌ها و فرصت هایی را برای ایالات متحده ایجاد می کند

این تشدید یک چالش مهم – و احتمالاً یک فرصت – برای ایالات متحده برای تضعیف نفوذ منطقه‌ای ایران و تقویت روابط خود با عراق است. در حالی که تأسیسات ایالات متحده احتمالاً هدف نبوده‌اند، این حملات احتمالاً نگرانی های عمومی را افزایش می دهد که تنش های ایالات متحده و ایران آن‌ها را به یک درگیری گسترده تر خواهد کشاند. این نگرانی‌ها می‌تواند جنبش را برای حذف کل حضور ایالات متحده از عراق، که پس از حمله آمریکا که منجر به کشته شدن مشتاق الجواری، رهبر جنبش نُجَباء شد، که به نمایندگی از ایران حملاتی را علیه نیروهای آمریکایی در عراق سازماندهی می‌کرد، نیروی تازه‌ای ایجاد کرد. این نگرانی به شیوه های دیگری بروز می کند که روابط نظامی آمریکا و عراق را تحت فشار قرار می دهد. اخیراً رئیس ستاد کل ارتش عراق در مراسم شهادت سردار قاسم سلیمانی فرمانده نیروی قدس سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در بغداد بر روی پرچم آمریکا قدم زد.

ظرافت‌های تهران در اقدامات انتقامی/ راهبرد دوگانه‌ی ضربه قاطع و عدم تشدید

در حالی که برخی از این اعتراضات را می توان به عنوان تئاتر سیاسی نادیده گرفت، تحرکات کنونی ایالات متحده را در تنگنا قرار داده است، جایی که انتخاب‌هایش تحمل حملات یا عقب نشینی اجباری است که البته هیچکدام بهینه نیستند. با این حال، حملات ایران به اهداف احتمالی اسرائیل در کردستان ممکن است یک فرصت باشد. فارغ از این که درباره صحت ادعاهای تهران مبنی بر حضور اسرائیل در کردستان چه باوری داشته باشیم، موشک‌ها عمدتاً مناطق غیرنظامی را مورد اصابت قرار دادند و خسارات جانبی قابل توجهی به بار آوردند. با انجام این کار، این حملات شکاف‌هایی را در توانایی بغداد برای دفاع از حاکمیت خود در برابر حملات خارجی آشکار کرد و آن را حتی در برابر فشار ایران آسیب‌پذیرتر کرد.

بنابراین، این چالش ها و فرصت ها اقدامات کوتاه مدت زیر را نشان می دهد که می تواند روابط ایالات متحده و عراق را بهبود بخشد و پویایی ناکارآمد فعلی را تغییر دهد. برای مقابله با فشار برای خروج نیروهای آمریکایی، ایالات متحده می تواند پیشنهاد افزایش پشتیبانی از نیروهای دفاع هوایی عراق برای مقابله با حملات موشکی و پهپادی را بدهد که از 7 اکتبر 2023 افزایش یافته است. انجام این کار می تواند اثربخشی حملات مورد حمایت ایران را کاهش دهد و موجب کاهش نیاز به اقدامات فعال‌تر از جانب آمریکا شود. بغداد به نوبه خود باید از این فرصت برای افزایش فشار بر شبه‌نظامیان برای توقف حملات بی ثبات‌کننده استفاده کند. در گذشته، دولت عراق موفقیت کمی در کنترل شبه‌نظامیان داشته است. با این حال، با حمله مستقیم ایران به خاک عراق، این شبه‌نظامیان ممکن است انگیزه‌ای برای فاصله گرفتن از ایران داشته باشند.

-دکتر. سی. آنتونی فاف یک عضو ارشد غیرمقیم شورای آتلانتیک در عراق و استاد پژوهشی استراتژی، حرفه نظامی و اخلاق در مؤسسه مطالعات استراتژیک (SSI)، کالج جنگ ارتش ایالات متحده در کارلایل، PA است.

خوانده شده از ایران

روی موشک های بالستیکی که به اربیل اصابت کرد، #ژاکت_صورتی به زبان فارسی قلم خورده بود. این هشتگ اشاره به کودک نوپایی داشت که بالاپوش صورتی پوشیده بود و در حمله کرمان در مراسم یادبود فرمانده نیروی قدس، قاسم سلیمانی، در 3 ژانویه کشته شد.

ظرافت‌های تهران در اقدامات انتقامی/ راهبرد دوگانه‌ی ضربه قاطع و عدم تشدید

ظرافت‌های تهران در اقدامات انتقامی/ راهبرد دوگانه‌ی ضربه قاطع و عدم تشدید

روز بعد، در 25 دی ماه، دو بیلبورد جشن در تهران، پایتخت ظاهر شد. یکی با تصویری از موشک و متن عبری که روی آن نوشته بود: «به اذن خدا پاسخ سختی بدهیم»، «ما انتقام بیشتری از کفار خواهیم گرفت». یک بیلبورد جداگانه نیز یک موشک داشت و با متن عبری روی آن نوشته شده بود: «پناهگاه؟! تابوت‌هایت را آماده کن...» و این عبارت را به فارسی تکرار کرد.

از بیانیه سپاه تا موشک های شخصی‌سازی شده و بیلبوردهای تازه رونمایی‌شده، سپاه می خواهد تاکید کند که هدف از حملات آن‌ها "انتقام سخت" حمله کرمان و ترور اعضای محور مقاومت بوده است. اوایل ماه، تهران قسم خورده بود که انتقام بگیرد و حالا انتقام گرفته شد.

حال سوال این است که آیا دیزائی در واقع یک ترور هدفمند با موشک های بالستیک بوده است یا این که او و خانواده اش تلفات جانبی هستند که سپاه پاسداران انقلاب اسلامی برای اغراق در دقت موشک‌هایش، آن‌ها را هم جزو اهداف اعلام کرده است.

— هالی داگرس سردبیر وبلاگ های ایران سورس و MENASource شورای آتلانتیک و یکی از اعضای ارشد غیرمقیم برنامه‌های خاورمیانه است. او همچنین سرپرستی خبرنامه The Iranist را بر عهده دارد.

جنگ در سایه ادامه خواهد داشت

اقدامات ایران علیه ایالات متحده و متحدان ایالات متحده تقریباً همیشه حس خاصی از تقارن را نشان می دهد. ایران کاری انجام می دهد که مستلزم انتقام‌گیری در قالب تحریم، حمله سایبری، توقیف نفتکش یا چیز دیگری است. ایران سپس تلافی می کند – نه همیشه یکسان، بلکه به روشی مشابه. در ابتدا، حمله موشکی ایران در 15 ژانویه به اربیل مانند یک تشدید دراماتیک به نظر می رسید. پس از فرونشستن گرد و غبار و مشخص شدن هویت کشته شدگان، حس عجیب تقارن به طرز دردناکی آشکار شد: هدف رژیم ایران این بار نه آمریکا، بلکه یک تاجر برجسته کرد به نام پیشرو دیزایی بود که تهران ادعا می کند با اسرائیل ارتباط دارد.

ظرافت‌های تهران در اقدامات انتقامی/ راهبرد دوگانه‌ی ضربه قاطع و عدم تشدید

صرف نظر از اینکه این موضوع صحت داشته باشد یا خیر، نگاه ها به سمت حمله اسرائیل در 25 دسامبر 2023 در سوریه که منجر به کشته شدن سردار موسوی سپاه گردید، معطوف شد. نقش او در تسلیح گروه‌هایی که مسئول کشتار اسرائیلی‌ها بودند، او را به یک هدف نظامی قانونی تبدیل کرد. باید دید که آیا حس تقارن عجیب ایران در 15 ژانویه در اربیل کار می کرد یا خیر، اما این با الگو مطابقت دارد.

ظاهرسازی ایران آشکار است. سفیر ایران در عراق، محمد کاظم الصادق، وابسته به نیروی قدس سپاه است که در سال 2007 توسط ایالات متحده و در نهایت توسط سایر کشورها به عنوان یک گروه تروریستی شناخته شد. صادق راه خود را به کردستان می داند، زیرا در 11 سپتامبر 2023 با نچیروان بارزانی، رئیس جمهور کردستان عراق عکس گرفته شده است.

ظرافت‌های تهران در اقدامات انتقامی/ راهبرد دوگانه‌ی ضربه قاطع و عدم تشدید

در حالی که سفیر ایران و رئیس جمهور کردستان عراق - که هر دو در بازی دیپلماتیک بسیار ماهر هستند - در یک بحث دوستانه به نظر می رسند، عکس صفحه عریض، جوّ سرد بین طرفین را بهتر نشان می دهد. یک دولتمرد برجسته کرد عراق زمانی به من گفت، مشکل کردستان این است که "شما می توانید دوستان خود را انتخاب کنید، اما نمی توانید همسایگان خود را انتخاب کنید." حمله 15 ژانویه ایران به طرز دردناکی هر دو حقیقت را نشان می دهد.

ظرافت‌های تهران در اقدامات انتقامی/ راهبرد دوگانه‌ی ضربه قاطع و عدم تشدید

ظرافت‌های تهران در اقدامات انتقامی/ راهبرد دوگانه‌ی ضربه قاطع و عدم تشدید

تهران می توانست از طریق مجاری دیپلماتیک شکایت کند و از بغداد یا اربیل بخواهد که رفتار ضدایرانی در خاک عراق را مهار کنند. در این صورت بغداد یا اربیل می توانستند اصرار داشته باشند که ایران رفتار ضد آمریکایی ایران و نیروهای نیابتی آن در خاک عراق را مهار کند. این واقعیت که رژیم ایران همچنان از عراق به عنوان سرزمینی برای انجام حملات استفاده می کند، به این معنی است که تهران توجیهی برای شکایت و گلایه نمی بیند، زمانی که دیگران همین کار را با او انجام می دهند. جنگ در سایه ادامه خواهد داشت.

— توماس اس. واریک مدیر پروژه آینده DHS در مرکز اسکوکرافت برای استراتژی و امنیت برنامه دفاع پیشرو و یک کارشناس ارشد غیر مقیم و عضو ابتکار امنیت خاورمیانه اسکوکرافت در شورای آتلانتیک است.

ظرافت‌های اقدامات ایران در سراسر منطقه

سپاه پاسداران با آغاز گسترده‌ترین عملیات خود تا به امروز، هفته شلوغی را پشت سر گذاشت و سوریه، عراق و پاکستان را هدف قرار داد. به گفته سردار امیرعلی حاجی زاده، فرمانده نیروی هوافضای سپاه، این عملیات با هدف «پایگاه جاسوسی موساد در اربیل» برای طراحی تروریسم در منطقه به ویژه علیه ایران و «پایگاه‌های داعش در سوریه» انجام شده است. همچنین روز سه شنبه، تسنیم از حمله به مقر گروه تروریستی جیش الظلم (جیش العدل) در بلوچستان پاکستان خبر داد.

این اقدامات به تهران اجازه می‌دهد تا در واکنش به ترور اخیر ژنرال سید رضی موسوی، حملات داعش در کرمان و راسک -که برخی مقامات ایرانی مورد اول را به اسرائیل نسبت می‌دهند- و ارسال پیامی به اقلیم کردستان(متهم به پناه‌دادن به براندازان ضدایران)، ادعای دستاوردهایی داشته باشد.

علاوه بر این، تهران با اجتناب از هدف قرار دادن آمریکایی‌ها و زیرساخت‌های آمریکایی، می‌تواند توانایی‌های موشکی و پهپادی خود را بدون تشدید تنش‌های منطقه‌ای به نمایش بگذارد. آدرین واتسون، سخنگوی شورای امنیت ملی، تایید کرد که «هیچ پرسنل یا تأسیسات آمریکایی هدف قرار نگرفتند». از منظر تهران، این حملات به عنوان سیگنالی از آمادگی برای مخاطبان داخلی و بین‌المللی عمل می‌کند و نشان می‌دهد که ایران ابزار و اراده لازم برای پاسخگویی به تهدیدات علیه ایرانیان و میهن ایرانی را دارد، بدون اینکه خطر یک درگیری منطقه‌ای گسترده‌تر شامل ایالات متحده را افزایش دهد.

این اقدامات آخرین اقدامات ایرانی‌ها نخواهد بود، زیرا با استراتژی تهران برای پافشاری در ضربه زدن به دشمنان همسو است. حاجی زاده در پاسخ به سوالی درباره احتمال ادامه چنین حملاتی، به صراحت گفت: «مبارزه خیر و شر هرگز پایان نمی‌یابد.»

با این وجود، ایالات متحده و متحدان غربی عاقلانه خواهند بود که به این ظرافت ها توجه داشته باشند، و نیاز ایران را برای نشان دادن قدرت و در عین حال ابراز بی میلی آشکار آن را برای تشدید جنگ با غرب، در نظر بگیرند. تحلیلگرانی که از پاسخ قاطع‌تر به ایران دفاع می‌کنند باید به این ملاحظات توجه کنند.

مسعود مستجابی معاون برنامه های خاورمیانه شورای آتلانتیک است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 44
  • در انتظار بررسی: 1
  • غیر قابل انتشار: 49
  • IR ۱۲:۰۷ - ۱۴۰۲/۱۰/۲۸
    42 22
    ایران ابر قدرتمند با تروریست بیشرف شوخی نداره. حالا هر جا میخواد باشه. ان شالله ادامه دار باشه
    • IR ۱۳:۴۵ - ۱۴۰۲/۱۰/۲۸
      13 7
      اینا آب و نون و سوختشون رو از ما میگیرن همین الان قطع کنید از گشنگی می میرند. ضمنا 18 میلیارد دلار خسارت قرارداد لوله کشی رو از حلقومشون بکشید بیرون 1100 میلیارد دلار هم عراق بی چشم رو به ملت ما بدهکاره
    • IR ۱۴:۰۴ - ۱۴۰۲/۱۰/۲۸
      4 20
      از شما متعجب شدم خلاسه خیلی.....
    • IR ۱۴:۱۹ - ۱۴۰۲/۱۰/۲۸
      10 2
      این کارشناسان پاسخ دهند اگر ترور سردار رضی و مردم کرمان و راسک اتفاق نمی افتاد آیا ایران به اربیل و ادلب و پاکستان ، حمله موشکی میکرد ؟ آیا اگر سردار سلیمانی ترور نمی شد ایران به عین الاسد حمله میکرد؟ پس چشم در برابر چشم . زدی ضربتی ، ضربتی نوش کن .
    • IR ۱۵:۳۸ - ۱۴۰۲/۱۰/۲۸
      17 1
      چرا داعش خراسان تو افغانستان را نمیزنید
    • IR ۱۶:۴۷ - ۱۴۰۲/۱۰/۲۸
      3 6
      عوضی اسقاطیلی رقمهایت را یکبار دیگه ببین تا بفهمی عینک نزده زر نزنی بماند که آب و نانی که تو میخوری آغشته به خون مردم هست اسقاطیلی
    • IR ۱۷:۵۶ - ۱۴۰۲/۱۰/۲۸
      3 0
      راست میگویید
  • IR ۱۲:۰۸ - ۱۴۰۲/۱۰/۲۸
    21 11
    ایران ابر قدرتمند کابوس تروریستها و دشمنان. ماشاالله بهمون به حق مهدی فاطمه
  • مش غلام IR ۱۲:۲۵ - ۱۴۰۲/۱۰/۲۸
    9 30
    دیگه دوره جنگ و نظامی گری به پایان رسیده و امروز زمان عقل و منطق و گفتگو و روابط دیپلماتیک است با بمب و موشک به جایی نمیرسیم! اندکی فکر کن !
    • IR ۱۶:۴۹ - ۱۴۰۲/۱۰/۲۸
      30 4
      آره جیگر اربابات فکرش را کردند و روز به روز موشکهایشان را بروز میکنند ولی تو ادای روغنفکری درمیاری در حالی که از جمله فضولات غرب هستی
  • IR ۱۲:۴۹ - ۱۴۰۲/۱۰/۲۸
    9 1
    به کشورهای دارای بمب اتم موشک می زنیم ولی خودمان بمب اتم نداریم؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
  • IR ۱۲:۵۵ - ۱۴۰۲/۱۰/۲۸
    1 0
    افراد خائن فراوان در دستگاه پیدا میشود و در عمل چیزی برای ارائه ندارند خوشحالم که الان انقلابی ها هم به این مساله پی برده اند
  • IR ۱۳:۳۶ - ۱۴۰۲/۱۰/۲۸
    3 1
    گفتم این به نفع آمریکا در عراق در حال که قبلش این طور نبود آمریکا از قصد این حملات را می کند تا ایران جواب دهد و نفعش را ببرد بعضی وقتها دندان روی جگر بگذارید برای اهداف بلند مدتتر البته نمی دونم شاید هم به نتیجه برسید بزنیم و در جنگ کشته بشم بهتر است اما اگر اینطور جنگ مستقیم با خود آمریکا نه اینکه طوری بزنید که نه آمریکا یا اسرائیل را زده باشید بعد هم به نفع آمریکا کار کنید .البته اگر آمریکا بهانه بده که دیگه نمیده مثل زمان سردار سلیمانی
  • IR ۱۳:۳۷ - ۱۴۰۲/۱۰/۲۸
    3 0
    ایران باید مرزهای خودش را محکم کنه-در اینصورت حساب کار دست همه میاد- بستن معابر غیر مجاز در مرز بلوچستان پاکستان بهترین گزینه خواهد بود
  • افق IR ۱۳:۵۲ - ۱۴۰۲/۱۰/۲۸
    4 5
    تنگه هرمز رو بر کشتیها از مبدا و مقصد پاکستان ببندید، دیوار کشی مرز، تنبیه تامین کنندگان مالی پاکستان عربستان امارات، سلب تابعیت طلاب تحصیل کرده مدراس وهابی پاکستان، لازم پاکستان تنیبه بشه
  • ناشناس IR ۱۳:۵۲ - ۱۴۰۲/۱۰/۲۸
    3 4
    پاکستان بد ایران تروریست ها رو زد تو چرا آتیش گرفتی؟
  • RS ۱۳:۵۶ - ۱۴۰۲/۱۰/۲۸
    14 2
    از پاکستان بگو خخخخخخ
  • DE ۱۴:۲۴ - ۱۴۰۲/۱۰/۲۸
    3 0
    اطلاعات دروغی را به آنچه که در عمل واقعیت دارد، اضافه می کند. مثال: «موشک‌ها عمدتاً مناطق غیرنظامی را مورد اصابت قرار دادند و خسارات جانبی قابل توجهی به بار آوردند». این «خسارات جانبی قابل توجه» در فیلم و عکس منابع خبری خود آنها مشاهده نمیشود. آنچه که در این منابع مشاهده میشود، دقت در تخریب یک خانه (بخوانید سنگ) است بدون «خسارات جانبی قابل توجه»!
  • IR ۱۴:۳۴ - ۱۴۰۲/۱۰/۲۸
    1 3
    معادن که در سیستان بلوچستان هست را بخشی از سهامش را به اسم کل مردم سیستان و بلوچستان یعنی مردم ایرانی که شناسنامشون صادره از اون منطقه هست و پدر و مادر هم هردو ایرانی هستند بدید در قالب مجمع اجازه انتخاب فرد و حضور داشته باشند و و از سودش هم منفعت ببرند این یک راهه دیگه انقلاب را تمام میکنه
    • IR ۱۶:۵۸ - ۱۴۰۲/۱۰/۲۸
      5 1
      یکبار دیگه نوشته ات را بخوان شاید خودت فهمیدی چی نوشتی
  • IR ۱۶:۰۷ - ۱۴۰۲/۱۰/۲۸
    2 0
    سعی کنید روان ترجمه کنید. ترجمه بسیار تحت الفظی است و فهم ادبیات برخی قسمتها دشوار است.
  • IR ۱۶:۳۲ - ۱۴۰۲/۱۰/۲۸
    2 2
    چیشد قدرت موشکی اول منطقه دیدی اون ها هم موشک دارند ایا داشتن بمب اتم باز هم حرام است
  • IR ۱۷:۳۵ - ۱۴۰۲/۱۰/۲۸
    0 2
    پاکستان جز خاورمیانه یا بهتره بگم جنوب غربی آسیا محسوب نمیشه پس خودتحقیر ها قدقد نکنید. دوما ارتش پاکستان بیانیه داده ما با شما برادریم و ما به شما احترام میزاریمو... یعنی به غلط کردن افتاده
    • IR ۲۳:۳۱ - ۱۴۰۲/۱۰/۲۸
      0 0
      دلت رو خوش بکن با این چیزا دو ماه دیگه دوباره از پاکستان جیش العدل حمله میکنه دیگه کسی جرات پاسخ هم نداره با این واکنش پاکستان
  • IR ۱۸:۲۸ - ۱۴۰۲/۱۰/۲۸
    1 0
    دانشگاه ها را شفاف کنید . مسئولین و استادان دانشگاه ها را رصد حقوقی و اخلاقی کنید . به راحتی به اساتید دانشگاهی رتبه استاد تمامی و ارتقا رتبه ندهید . جوانان دانشگاهی را بدون حمایت رها نکنید
  • IR ۱۹:۱۲ - ۱۴۰۲/۱۰/۲۸
    1 2
    پاکستان نسخه تمام ادعاهای موشکی و سامانه پدافندی رو با جنگنده ها و موشک بومی خودش پیچید!اینهمه ادعای سامانه باور و خرداد را میکردید همین بود حتی توان واکنش در برابر اف ۱۶ های ۴۰ ساله و تاندرهای پاکستانی نداشتند
  • US ۱۹:۳۸ - ۱۴۰۲/۱۰/۲۸
    2 0
    حالا اگه پاکستان هر روز به خاک ایران حمله کنه چیکار میخواهید بکنید! با همان توجیه مبارزه با تروریسم! که البته بنظر این اتفاق خواهد افتاد! عقل که نباشه جون در عذابه!
  • علی DE ۲۰:۵۳ - ۱۴۰۲/۱۰/۲۸
    2 0
    چرا ما موشک می زنیم ارزش پول ریال میاد پایین ، مگه وقتی قدرت مون رو نشون میدیم نباید بره بالا؟
    • فکرکن! IR ۰۰:۴۶ - ۱۴۰۲/۱۰/۲۹
      0 0
      درسته ! پشتوانه پول ملی داشتن اقتصادی باز و پویا و کارآمداست نه موشک نقطه زن ، ارزش ریال به رشد اقتصادی و داشتن رابطه خوب و سازنده با سایر کشورها ست اینها قدرت محسوب میشه وگرنه موشک و بمب اتم و جنگنده سوخو روسی قدرت محسوب نمیشه! فکر کن !
    • DE ۰۰:۵۹ - ۱۴۰۲/۱۰/۲۹
      0 0
      ارزش پول را قاچاقچی ها و دلال های ارز با نواسانات یک روزه نمی توانند تعیین کنند. دوره روحانی تموم شد. از اول امسال تابحال قیمت اسکناس دلار دلالهای کنار خیابانی، کمتر از نرخ تورم کالاهای اساسی مثل مسکن، خودرو، مواد غذایی و امثالهم افزایش پیدا کرده است؛ حداکثر چیزی حدود پانزده درصد. این عدد را با مقایسه ارقام همین دلال ها توی اینترنت می توانی پیدا کنی.
    • NL ۰۱:۰۰ - ۱۴۰۲/۱۰/۲۹
      0 0
      اگر موشک زدی ولی ضربه نخوردی بدان که موشک هایت تقلبی است‌.
    • NL ۱۴:۲۴ - ۱۴۰۲/۱۰/۲۹
      0 1
      موشک نبود وضعیت بدتر بود. یادت باشه،
  • IR ۲۱:۵۴ - ۱۴۰۲/۱۰/۲۸
    1 3
    کلکسیون کامل شد از بین استان های جدا شده ایران فقط به پاکستان تو سری نزده بودیم که انجام شد. امپراطوری هرارتن ساله ایران باز هم زنده شده است آیا صدای لرزیدن زمین زیر پای سواران ایران را نمی شنوید؟
  • NL ۰۱:۰۱ - ۱۴۰۲/۱۰/۲۹
    1 0
    کلکسیون کامل شد از بین استان های جدا شده ایران فقط به پاکستان تو سری نزده بودیم که انجام شد.
  • IR ۰۲:۵۲ - ۱۴۰۲/۱۰/۲۹
    0 0
    دستگاهها تبلیغاتی دقت کنید که خود شما هم به نوعی در ریل انها هستید فقط دنبال این هستند که شما و مردم را از یاد خدا بنوعی دور کنند حتی از خود دین استفاده می کنند تا فکر شما را بنوعی مسموم کنند . حجاب نماز روزه قصاص و ... بنوعی فرعیات در دین هستند که از اهمیت دست چندم بر خوردار هستند و این اموزهای دین هستند که باید مرتب به مردم تزریق شود در این شرایط که ارامش مردم هدف قرار گرفته روی این دو اموزه عظیم تفکر کنید و انرا به جامعه تزریق کنید تا مردم ارامش خود را بدست اورند یک همه چیز دست خداست دو بدون خواست خدا هیچ اتفاقی نمی افتد
  • IR ۰۴:۳۱ - ۱۴۰۲/۱۰/۲۹
    0 2
    رئیس جمهور باید جواب بده که به بایدن مربوط نیست البته با لبخند و ملاحت
  • GB ۰۵:۴۲ - ۱۴۰۲/۱۰/۲۹
    1 2
    هر طور محاسبه میکنم سر آخر میبینم حوادث یکماهه اخیر مقدمات اعلام خبر تسلیحات اتمی ج.ا است.
    • US ۱۷:۰۱ - ۱۴۰۲/۱۰/۲۹
      0 0
      منم باهات کاملا موافقم این حرکات زمینه سازی برای آزمایش هسته ای ایران هستش ،میخواهند با پاکستان درگیر شوند تا بگویند ببینید ما یک کشور هسته ای ک همسایه ماست ما رو تهدید می‌کنه پس ما هم باید از بمب هسته ای خود رونمایی کنیم
  • IR ۱۰:۲۵ - ۱۴۰۲/۱۰/۲۹
    0 0
    وقتی عباس میلانی یکسره راجع به سینما گری آبادان زر میزنه یعنی اینها دنبال فاجعه سازی هستند
    • تیزهوش IR ۱۶:۴۲ - ۱۴۰۲/۱۰/۲۹
      0 0
      چه کار به آبادان داری ؟ درست حرف بزن بی ادب!
  • IR ۱۲:۳۰ - ۱۴۰۲/۱۰/۲۹
    0 0
    پس یادداشت می کنیم اولین تو سری‌به یک قدرت اتمی در تاریخ ایران. نشان ظهور یک ابرقدرت جدید بنام ایران
  • US ۱۵:۰۵ - ۱۴۰۲/۱۰/۲۹
    0 0
    به اشتباه می گویند ایران به فلان کشور موشک زد. کدام کشور؟ از کی تا بحال استان های جدا شده ایران کشور شده اند؟ جهان بداند ایران می تواند در همه جای سرزمین های خودش(همه جای خاورمیانه) مانور موشکی برگذار کند.
  • NL ۱۷:۰۵ - ۱۴۰۲/۱۰/۲۹
    0 0
    حمله نظامی به خاک یک کشور اتمی؟ خدایا کی ایرانمان انقدر قدرتمند شد.
  • IR ۱۳:۲۵ - ۱۴۰۲/۱۰/۳۰
    0 0
    جشن انقلاب امسال همراه با شادی هم باشد اما طوری که غم مردم فلسطین را هم در نظر بگیرد یعنی در عین مثبت اندیش بودن به مردم فلسطین بگیم در کنارشان هستیم

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس