سیگنال‌های مثبت همسایه شرقی برای دیپلماسی و تعامل

پس از رویدادهای اخیر در مرزهای مشترک و اعلام مواضع رسمی توسط دولت‌های جمهوری اسلامی ایران و پاکستان، سیگنال‌های مثبتی از سوی همسایه شرقی مبنی بر اراده پاکستان برای تعامل با ایران احساس می شود.

به گزارش مشرق، رویدادهای چند روز اخیر در نوار مشترک مرزی ایران و پاکستان بار دیگر حساسیت ناشی از تحرکات تروریستی را برجسته کرد و اینکه در هر صورت پیامدهای منفی هرگونه چشم پوشی از تحرکات نیروهای ضدامنیت متوجه همسایگان و نیز به ضرر صلح و ثبات پایدار در منطقه خواهد بود.

وزارت امور خارجه کشورمان روز گذشته (پنجشنبه) طی بیانیه‌ای اعلام کرد: جمهوری اسلامی ایران در عین حال که به سیاست حسن همجواری و برادری بین دو ملت و دو دولت ایران و پاکستان پایبند است و اجازه نمی‌دهد، دشمنان روابط خوب و برادرانه دو کشور را تیره کنند؛ امنیت مردم و تمامیت ارضی کشور را خط قرمز خود برمی شمرد و از دولت دوست و برادر پاکستان قویاً انتظار دارد که به تعهدات خود در ممانعت از استقرار پایگاه‌ها و گروه‌های مسلح تروریستی در خاک پاکستان پایبند باشد.ب

سخنگوی وزارت امور خارجه پاکستان دیروز در کنفرانس مطبوعاتی خود در پاسخ به خبرنگار ایرنا بر تلاش‌های این‌ کشور برای همکاری با جمهوری اسلامی ایران در مقابله با چالش‌ تروریسم تاکید کرد و گفت: ایران کشور برادر ماست و پاکستان به حاکمیت و تمامیت ارضی همسایه خود احترام می‌گذارد.

وی تاکید کرد پاکستان هرگز اراده‌ای برای تشدید تنش‌ها ندارد و راهکار مذاکره و تعامل را با همسایه برادر خود ایران، مهم می‌داند.

با توجه به عزم قوی تهران و اسلام‌آباد برای اجتناب از هرگونه تشدید تنش‌ها و دعوت کشورهای دوست و همپیمانان ایران و پاکستان به خویشتنداری و بکارگیری کانال‌های مذاکراتی برای رسیدگی به مسائل فی مابین، بسیاری از مسوولان کشور پاکستان، شخصیت‌های سیاسی و حامیان روابط برادرانه دو کشور نیز بر اهمیت جایگاه روابط نزدیک دو کشور همسایه و برادر و نیاز پاکستان به تعادل و دیپلماسی با ایران تاکید دارند.

سناتور مشاهد حسین سید رئیس کمیته دفاع مجلس سنای پاکستان در بیانیه‌ای عنوان کرد: گفت‌وگو و دیپلماسی نیاز روز هر دو همسایه برادر است زیرا تشدید تنش فقط به سود دشمنان ما خواهد بود. هیچ تضادی در منافع اساسی بین پاکستان و ایران وجود ندارد و تروریسم، یک تهدید مشترک برای دو طرف به شمار می‌رود.

بلاول بوتو زرداری وزیر سابق امور خارجه پاکستان و رئیس حزب مردم نیز با ابراز نگرانی از رویدادهای اخیر مرزی هشدار داد که گسترش این تنش‌ها آسیب جدی به منافع دو کشور و همچنین به صلح و امنیت منطقه‌ وارد می‌کند.

وی با حمایت از تعاملات نزدیک تهران و اسلام‌آباد، بهره‌گیری دو طرف از کانال‌های ارتباطی در سطوح مختلف جهت رسیدگی به هرگونه سوء تفاهم و رفع نگرانی‌های متقابل را خواستار شد.

راجا پرویز اشرف رئیس مجلس ملی پاکستان نیز با تاکید بر خواست این کشور برای حل و فصل مسائل از جمله پدیده تروریسم از طریق دیپلماسی، گفت که اسلام‌آباد به حق حاکمیت و تمامیت ارضی کشورها احترام می‌گذارد.

رحیم حیات قریشی سفیر سابق پاکستان در ایران که هم اکنون معاونت امور منطقه‌ای را در وزارت خارجه در اسلام‌آباد برعهده دارد در حساب کاربری خود در ایکس نوشت: ایران و پاکستان روابط برادرانه دارند و برای حل و فصل همه مسائل از طریق گفت و گوی مثبت به پیش خواهند رفت. ترمیم اعتماد و اطمینانی که همیشه روابط دوجانبه ما را تعریف کرده، مهم است.

وی تاکید کرد ‌که چالش های مشترک ما از جمله تروریسم نیازمند اقدام هماهنگ است.

اعزاز احمد چودری قائم مقام اسبق وزارت امور خارجه پاکستان نیز با اشاره به تلاش‌های دیرینه تهران و اسلام‌آباد برای غلبه بر معضل تروریسم در مرزها شروع فوری تعاملات دوجانبه از جمله دیپلماسی فعال برای تنش زدایی و پیشبرد اقدامات مشترک برای مقابله با چالش‌های تروریسم را خواستار شد.

روز گذشته نیز رئیس جمهوری پاکستان با اشاره به اهمیت روابط برادرانه این کشور با جمهوری اسلامی ایران، بر لزوم بکارگیری دیپلماسی و مذاکرات برای رسیدگی به چالش‌های مشترک تاکید کرد.

عارف علوی با صدور بیانیه‌ای اعلام کرد که تروریسم یک چالش مشترک است و مقابله با آن همکاری جمعی در منطقه و جهان را می‌طلبد.

پیش از این، چهره‌های حزبی پاکستان از جمله مولانا فضل الرحمان رهبر جمعیت علمای اسلام و علامه ناصر عباس جعفری رئیس حزب مجلس وحدت مسلمین نیز رسیدگی به معضل تروریسم از طریق دیپلماسی و اجتناب از هرگونه تشدید تنش‌ها در مرزهای مشترک را خواستار شدند.

رهبر حزب جمعیت علمای اسلام در پاکستان روابط دوجانبه با جمهوری اسلامی ایران را برادرانه و مبتنی بر تاریخ و فرهنگ مشترک توصیف کرد و هشدار داد: دشمنان ما درپی بهره‌برداری از اوضاع فعلی هستند لذا باید از راه دیپلماسی به حل چالش‌ها برسیم.

شایان ذکر است، پس از روی کار آمدن دولت سیزدهم و براساس اهمیت تعامل گرایی و حُسن همجواری با کشورهای همسایه از جمله همسایگان شرقی جمهوری اسلامی ایران، موضوع تامین امنیت مرزها و پیگیری قاطعانه توافقات دوجانبه با کشور پاکستان در دستور کار دستگاه دیپلماسی قرار گرفت که طی سال‌های اخیر با نتایج قابل توجهی همراه بوده است که یکی از این دستاوردها، ملزم ساختن کشور همسایه برای اجرای «طرح انسداد و حصارکشی» نوار مرز مشترک برای حفظ صلح و دوستی پایدار میان دو کشور همسایه و توسعه مرزهای مشترک از سمت امنیتی به اقتصادی است.

تمامی این رایزنی‌ها و سفرهای مستمر مقام‌های عالی رتبه سیاسی و نظامی ایران و پاکستان به کشورهای یکدیگر، به این خاطر است که جمهوری اسلامی ایران قویا انتظار دارد تا طرف پاکستانی اقدامات جدی و اساسی برای شناسایی، بازداشت و مجازات تروریست‌هایی که ناامنی مرزهای مشترک دست داشته و مسبب شهادت مرزبانان غیور کشورمان هستند، انجام دهد.

منبع: ایرنا

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 15
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 15
  • IR ۱۰:۵۳ - ۱۴۰۲/۱۰/۲۹
    2 3
    وقتی پاکستان را زدیم باید بعدش پدافند را فعال میکردیم ک پهبادهاشون نتونن جبران کنن. این تحربه شد برای دفعه بعدی ک همبشه در آماده باش باشیم
  • IR ۱۰:۵۶ - ۱۴۰۲/۱۰/۲۹
    7 0
    ای کاش شما هم یه کم جلوی پاکستان محکم حرف می زدید و اینقدر دم از برادری و خواهری نمی زدید .پاکستان برای حمایت از جیش العدل جری تر شد ...
  • IR ۱۱:۰۱ - ۱۴۰۲/۱۰/۲۹
    0 2
    همه حرف ایران اسلامی هم همین است . تشکیل یک کمیسیون مشترک و قابل اعتنا جهت رفع فتنه اشرار و تروریستها از همه نواحی مرزی و کنترل کامل مناطق مرزی با رویه مناسب هر دو طرف تا منبعد شاهد علمیات قاچاقچیان و اشرار و تروریستها در هیچ نقطه مرزی نباشیم. این سالهاست که از دولت پاکستان درخواست و گفتگو شده اما بنا به هر دلیل منجر به نتیجه مثبت برای منافع ایران اسلامی نشده است . جا دارد مسئولان پاکستانی منافع ملی هر دو کشور را احساس کرده و به راهکارهای ایران اسلامی در همکاری و مبارزه با تروریسم بیش از سخنان افراد و کشورهای ثالث غیر هم مرز توجه نشان دهند. الله اعلم
    • IR ۱۴:۰۵ - ۱۴۰۲/۱۰/۲۹
      0 0
      بالاخره کشورهای دیگری درراستای سیاستهای خود پشت پرده پاکستان را تحریک میکنند .روشن نگه داشتن ویا خاموش شدن آن به اراده های منطقه ایی مبنی برتنشهای منطقه ایی بستگی داردویا عکس آن ولی بدشان نمیاید خیلی محدود دامن بزنند اما تا جایی که منافع آنان را درگیر یک تنش بزرگ نکندادامه خواهد داشت .آینده سیستان وبلوچستان دوطرف بدست دوکشور بدون کشورهای پشت پرده قابل تحقق است اما خلاف این غیرممکن است .
  • IR ۱۱:۳۵ - ۱۴۰۲/۱۰/۲۹
    1 0
    مرزها را محکم تر کنین - گذرگاهها هم بسته بشن- فقط مرزهای رسمی با کنترل و اشراف اطلاعاتی وسیع مستقر باشن- نه اینکه تمام مرزها باز باشه- اگر مرزها درست بسته باشند هرگز این مشکلات بوجود نمیاد
  • IR ۱۱:۳۵ - ۱۴۰۲/۱۰/۲۹
    1 0
    مرزها را محکم تر کنین - گذرگاهها هم بسته بشن- فقط مرزهای رسمی با کنترل و اشراف اطلاعاتی وسیع مستقر باشن- نه اینکه تمام مرزها باز باشه- اگر مرزها درست بسته باشند هرگز این مشکلات بوجود نمیاد
  • IR ۱۱:۵۶ - ۱۴۰۲/۱۰/۲۹
    2 0
    دنیا دنیای خوش خیالی و حرف های پوچ پشت درهای بسته وزارت خارجه نیست سریعتر ابزار قدرت را مقابل‌ پاکستان فعال کنید هند را بعنوان شریک راهبردی در سیاست های بین المللي دخیل کنید سیاست را با طالبان افغانستان و پاکستان طوری تنظیم کنید که دو طرف خط دیروند پاکستان را در کنج رینگ قرار دهند بلوچ های ايرانی الاصل را در ایالت بلوچستان پاکستان تقويت و شيعيان را وارد بازي برد وباخت با دولت مرکزی پاکستان کنید
  • هادی FR ۱۲:۴۳ - ۱۴۰۲/۱۰/۲۹
    1 0
    شماها چقدر آخه ساده اید؟ این زد و خورد طرف حسابش پاکستان نبود‌. طرف حساب این دعوا چینه. چین باید بفهمه نمیتونه زیرآبی با آمریکا ساخت و پاخت کنه. قطعنامه شورای امنیت و ضد مقاومت ممتنع بده و عواقبی واسش نداشته باشه. چین باید بفهمه اگه کمربند و جادشو میخواد باید با ایران بسازه والا یه تنش با پاکستان همه چیز و دود میکنه می‌فرسته هوا. مگه ندیدید اولین کشوری که عکس العمل انجام داد چین بود؟ شماها زوده سر از این دعواهای ژئوپولیتیک در بیارید.
  • CN ۱۲:۴۵ - ۱۴۰۲/۱۰/۲۹
    0 0
    هزاران تن از نیروهای نظامی و انتظامی و مردم از سوی تروریست‌های پرورش یافته در مدارس وهابی و پایگاه های سازمان امنیت کثافتستان تاکنون به خاک و خون کشیده شده و مسئولان ما این گدا صفتان جنایتکار را برادر و دوست خطاب میکنند!!!
  • اا IR ۱۳:۳۷ - ۱۴۰۲/۱۰/۲۹
    0 0
    باید این موصوع فوری جمع شود نیاز به دشمن جدید نداریم اونهم پاکستان
  • سیداکبرسیدکریمی IR ۱۵:۱۸ - ۱۴۰۲/۱۰/۲۹
    0 1
    پاکستان با حمله به ایران هم پاسخ حمله ایران رو داد هم در واقع ایران رو متهم به حمایت از تروریسم کرد و ما هم با اعلام اینکه کشته شده ها غیر ایرانی بودند،مهر تایید به این ادعا زدیم، خیلی ضعیف عمل شد خیلی ضعیف
  • IR ۱۷:۰۵ - ۱۴۰۲/۱۰/۲۹
    0 1
    طرف مملکتمون رو زده!بعد میگید سیگنال؟!میخواین یه گردان نیرو هم بفرسته تهران؟،
    • علی IR ۰۲:۳۸ - ۱۴۰۲/۱۰/۳۰
      0 0
      جوابش با چندتا پهپاد دست ساز و راکت پیش پا افتاده است!!
  • امید IR ۱۹:۰۸ - ۱۴۰۲/۱۰/۲۹
    0 0
    همه این پستهایی که بر طبل جنگ دو کشور ایران ووپاکستان میزنند اونور آبی و غرب پرستان و صهیون هستند دوکشور ایران و پاکستان در کنار. هم. و دوشادوش هم بساط تروریسم را جمع می‌کند
  • IR ۱۵:۳۲ - ۱۴۰۲/۱۰/۳۰
    0 0
    حتما پاکستان به امریکا قول داده از جیش ظلم محافظت کنه، برا همین زیاد بهشون برخورده بوده که اربابشونو ناامید کردند. راستی چرا جواب حملات پهپادی آمریکا رو که گاه و بیگاه در پاکستان انجام مبشه رو نمیده و اصلا محکوم نمیکنه؟! تنها یه کشور مقابل اسراییل وایساده. اطرافیان هر از گاهی یه نیشگون یا ضربه ای بهش میزنند

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس