بررسی آخرین تحولات جنگ روسیه و اوکراین در دیدار بلینیکن و وزیر خارجه ژاپن

وزیر خارجه آمریکا روز شنبه در ملاقات با همتای ژاپنی خود آخرین تحولات جنگ روسیه و اوکراین و وضعیت غرب آسیا را بررسی کرد.

به گزارش مشرق،«آنتونی بلینکن» وزیر امور خارجه آمریکا روز شنبه با «وی یوکو کامیکاوا» همتای ژاپنی خود در واشنگتن دیدار کرد و طرفین درباره آخرین تحولات خاورمیانه و جنگ روسیه و اوکراین گفت‌وگو کردند.

به گزارش خبرگزاری «آناتولی»، «متیو میلر» سخنگوی وزارت خارجه آمریکا در این باره گفت: «بلینکن و کامیکاوا در مورد وضعیت خاورمیانه، حمایت دو کشور از حاکمیت و تمامیت ارضی اوکراین و اهمیت حفظ صلح و ثبات در تنگه تایوان و در دریای چین جنوبی گفت‌وگو کردند.»

ژاپن همگام با آمریکا از شروع جنگ روسیه با اوکراین، از کی‌یف حمایت کرده‌اند. ژاپن در روزهای اخیر از ارسال سامانه‌های پدافند هوایی به اوکراین خبر داد. اقدامی که روسیه به آن به شدت واکنش نشان داد.

«ماریا زاخاروا» سخنگوی وزارت خارجه روسیه گفت، اقدام ژاپن برای ارسال سامانه‌های پدافند هوایی پاتریوت به اوکراین «پیامدهای سنگینی» در روابط روسیه و ژاپن خواهد داشت.

زاخاروا گفت:«چنین سناریویی به عنوان اقدامات خصمانه آشکارعلیه روسیه تعبیر خواهد شد و به عواقب سنگینی برای ژاپن در زمینه روابط دوجانبه خواهد شد.»

روابط روسیه و ژاپن از زمانی که روسیه ده‌ها هزار نیرو را در فوریه ۲۰۲۲ به اوکراین فرستاد، به شدت وخیم شده است. ژاپن به متحدان غربی خود در اعمال تحریم‌های اقتصادی علیه روسیه پیوسته است.

ژاپن و کره جنوبی اخیر جنگنده‌هایی را برای نظارت بر پروازهای مشترک بمب افکن ها و جنگنده‌های چینی و روسی نزدیکی قلمرو خود انجام دادند.

روسیه و ژاپن هنوزمعاهده‌ای برای پایان دادن به خصومت‌های جنگ جهانی دوم منعقد نکرده‌اند. اختلاف ارضی قدیمی بین دو کشور شامل زنجیره‌ای از جزایر در اقیانوس آرام است که در ژاپن به عنوان «سرزمین‌های شمالی» و در روسیه به عنوان «کوریل جنوبی» شناخته می‌شوند.

آمریکا حضور نظامی قابل توجهی در ژاپن دارد.پایگاه «فوتنما« متعلق به نیروی دریایی آمریکا در «اکیناوا»، خطرناک‌ترین پایگاه نظامی در جهان شناخته می‌شود زیرا نزدیک یک منطقه مسکونی قرار دارد.

منبع: فارس

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس