اعتراض شدید چین به ژاپن برای پیام تبریک به پیروز انتخابات تایوان

سفارت چین در ژاپن امروز یکشنبه با انتشار بیانیه‌ای پیام تبریک وزیرخارجه ژاپن به «لای چینگ-ته» پیروز انتخابات تایوان را مداخله جدی در امور داخلی چین عنوان و به همین خاطر به توکیو شدیدا اعتراض کرد.

به گزارش مشرق، در بیانیه‌ای که دیروز شنبه در وب‌سایت وزارت خارجه ژاپن منتشر شد، پس از اعلام نتایج انتخابات ریاست‌جمهوری تایوان، یوکو کامیکاو پیروزی لای چینگ-ته را به عنوان رئیس‌جمهوری منتخب تبریک گفت و جزیره تایوان را «یک شریک بسیار مهم و یک دوست عالی‌قدر» خواند.

بر اساس بیانیه‌ای که امروز در حساب رسمی وی چت سفارت چین در ژاپن منتشر شد، در پاسخ، این سفارت بدون اشاره به لای یا تایید پیروزی وی، اظهارات کامیکاوا را «مداخله جدی در امور داخلی چین» توصیف کرد.

سفارت چین خاطرنشان کرد: «ما نارضایتی شدید و مخالفت قاطع خود را با این موضوع ابراز می‌کنیم و نمایندگان رسمی خود را به طرف ژاپنی اعزام کرده‌ایم».

ژاپن مانند بسیاری از کشورها روابط دیپلماتیک رسمی با تایوان ندارد؛ امری که پیش‌شرط برقراری روابط دیپلماتیک با چین است.

اما روابط ژاپن با آمریکا، مهم‌ترین حامی تایوان، و نزدیکی‌اش به این جزیره، همراه با تنش‌های اخیر در روابطش با چین، توکیو را بر آن داشته تا روابط نزدیک‌تری با تایپه دنبال کند.

کامیکاوا در بیانیه خود گفت: دولت ژاپن برای تعمیق بیشتر همکاری‌ها و تبادلات بین ژاپن و تایوان تلاش خواهد کرد.

سفارت چین همچنین گفت توکیو باید از ارسال هرگونه «سیگنال اشتباه» به نیروهای «استقلال‌طلب تایوان» خودداری کند

لای رئیس جمهور جدید تایوان در اظهاراتش پس از پیروزی گفت وضعیت موجود را در سراسر تنگه تایوان حفظ خواهد کرد، اما مصمم است از تایوان در برابر تهدیدها و ارعاب چین محافظت کند.

در رای‌گیری انتخابات ریاست‌جمهوری و پارلمانی تایوان که صبح روز شنبه ۱۳ ژانویه (۲۳ دی) آغاز و همان روز نیز به پایان رسید ویلیام لای چینگ-ته نامزد حزب حاکم با ۴۰.۱ درصد آرا پیروز انتخابات ریاست جمهوری این کشور اعلام شد و دو رقیب او، هو یویی از حزب ملی‌گرایان با ۳۳.۵ درصد آرا و کو ون جه از حزب مردم نیز با کسب ۲۶.۵ درصد شکست خود را پذیرفتند.

منبع: ایرنا

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 2
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • IR ۱۲:۵۳ - ۱۴۰۲/۱۰/۲۴
    4 2
    مگه هرکی بخواد کاری کنه باید از چین اجازه بگیره؟؟؟؟
  • IR ۱۳:۲۶ - ۱۴۰۲/۱۰/۲۴
    2 2
    زنده باد تایوان

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس