به گزارش مشرق، کانال مطالعات جنگ هیبریدی در تلگرام در مطلبی با عنوان توافق نامه بوداپست،مقدمه بر جنگ ترکیبی روسیه علیه اوکراین نوشت:

در ۵ دسامبر ۱۹۹۴، در نشست سران سازمان امنیت و هم‌کاری اروپا، اوکراین به طور رسمی به پیمان منع گسترش سلاح های هسته‌ای ملحق شد.در عوض ، کشورهای تسلیحات هسته ای همچون روسیه ، ایالات متحده آمریکا و انگلیس ضمانت های امنیتی مورد نظر را به اوکراین ارائه دادند.

آنها تفاهم نامه را امضا کردند.گزیده‌های زیر نشان‌دهنده وعده‌هایی است که روسیه در آن زمان به امضای رئیس‌جمهور، بوریس یلتسین در قبال اوکراین پذیرفته است:

  1. فدراسیون روسیه ، پادشاهی انگلستان - ایرلند شمالی و ایالات متحده آمریکا بار دیگر بر تعهد خود در قبال اوکراین و احترام به استقلال و حاکمیت و مرزهای موجود در این کشور تأکید می کنند.
  2. فدراسیون روسیه … تعهد خود برای خودداری از هرگونه تهدید یا استفاده از زور علیه تمامیت ارضی یااستقلال سیاسی اوکراین را تضمین کرده و هیچ یک از سلاح‌های آن‌ها هرگز علیه اوکراین مورد استفاده قرار نخواهد گرفت.
  3. فدراسیون روسیه ،مجددا تعهد خود را می پذیرد تا از هرگونه فشار اقتصادی که بر اساس منفعت در اوکراین و از حقوق ذاتی در حق حاکمیت آن است استفاده نکند و در نتیجه از هرگونه اقدام این چنینی به جد خودداری کند.

بعدها در سال ۲۰۰۹ ،این تعهدات توسط دیمیتری مدودف، رئیس‌جمهور روسیه در یک بیانیه مشترک به منظور پایان دادن به عهدنامه START مورد تایید قرار گرفت: "ایالات متحده آمریکا و فدراسیون روسیه تأیید می کنند که تضمین های ثبت شده در تفاهم نامه بوداپست پس از ۴ دسامبر ۲۰۰۹ نیز به قوت خود باقی خواهد ماند." با این حال،همانطور که در سال ۲۰۱۴ بدست آمده تفاهم نامه ها فاقد اقدامات اجرایی بودند.

در سال ۱۹۹۷ ، روسیه پیمان دوستی همکاری و مشارکت دوجانبه را با اوکراین امضا کرد و مجدداً احترام به تمامیت ارضی این کشور را مورد تأییدخود قرار داد. ماده ۲ معاعهده بیان داشت، "طرفین متعاهد عالی"(روسیه و اوکراین) باید به تمامیت ارضی یکدیگر احترام بگذارند و مصونیت از هرگونه تعدی به مرزهای موجود بین آنها تضمین گردد.

ماده ۳؛ طرفین را به "احترام متقابل به برابری حاکمیتی ، تمامیت ارضی ، مصونیت از مرزها ، حل و فصل مسالمت آمیز اختلافات ، عدم استفاده از زور یا تهدید به اقدام نامتعارف ، از جمله اقتصادی و سایر ابزارهای فشار ... عدم مداخله در امور داخلی متعهد نموده است .

همچنین در ماده ۴ ، طرفین تلاش خواهند کرد تا اطمینان حاصل شود که حل و فصل تمامی مشکلات مورد مناقشه تنها از طریق اقدامات صلح طلبانه صورت می گیرد و در زمینه پیشگیری و حل اختلافات و شرایطی که منافع آنها را تحت تأثیر قرار می دهد با یکدیگر همکاری کنند.

ماده ۶ بسیار جالب بود: "هر یک از طرفین متعاهد از شرکت در هرگونه اقدام علیه طرف متعاهد خودداری کرده و یا خود را موظف به انعقاد توافق نامه ای با دولت یا گروه ثالث نمی کند.

کشورها علیه طرف دیگر هدایت می شوند. هیچ یک از طرفین اجازه استفاده از قلمرو و سرزمین خود را به ضرر امنیت طرف دیگر نخواهد داد. یادداشت های مربوط به معاهده بوداپست و پیمان دوستی نشان دهنده تایید بر استقلال حاکمیت روسیه بوده و استقلال اوکراین ، کریمه و دونباس بخشی از آن هستند.

در واقع اوکراین و روسیه این واقعیت ها را به رسمیت شناختند و قول دادند که تمام اقدامات لازم موثر را برای حفظ استقلال یکدیگر و حفظ مرزهای شناخته شده بین المللی خود انجام دهند. بعدها ولادیمیر پوتین این مفاد معاعهده دوجانبه را نادیده گرفته و تعهداتی که پیشینیان او به نمایندگی از دولت #روسیه انجام داده اند را زیرپا می گذارد.

*بازنشر مطالب شبکه‌های اجتماعی به منزله تأیید محتوای آن نیست و صرفا جهت آگاهی مخاطبان از فضای این شبکه‌ها منتشر می‌شود.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 2
  • در انتظار بررسی: 4
  • غیر قابل انتشار: 2
  • IR ۱۸:۵۳ - ۱۴۰۲/۱۲/۱۸
    8 2
    پوتین تعهد نداده بود که خون روس زبان های شرق اوکراین ریخته شه، اینم بشینه تماشا، آمریکا تعهد نداده بود یه میلیمتر مرز ناتو جابجا نشه؟؟ کانال مطالعات جنگ هیبرید خوابیده
  • IR ۰۳:۵۶ - ۱۴۰۲/۱۲/۱۹
    0 0
    چرا دروغ میگی اینها همش تبلیغات رسانه های غربیه،طبق توافق نامه بوداپست قرار بود که اوکراین وارد هیچ گونه اتحاد نظامی یا عضو ناتو نشه و در اساسنامه استقلال اوکراین هم این موضوع ذکر شده اما در سال 2008 دولت وقت اوکراین درخواست عضویت در اوکراین را داد یعنی توافق با روسیه را نقض کرد یعنی روسیه از آن سال دیگر هیچ تعهدی برای به رسمیت شناختن تمامیت ارضی اوکراین ندارد،تازه در سال 2014 بدلیل کودتای آمریکایی یورومیدان،خود مردم روس زبان کریمه درخواست الحاق به روسیه را داشتند نه اینکه روسیه به زور آنجا را بگیرد و این آمریکاست که اوکراین را اشغال کرده است.

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس