نشست فوق‌العاده در عراق درباره خروج نیروهای آمریکایی

نخست‌وزیر عراق قرار است فردا در نشست مهمی با گروههای سیاسی در خصوص حضور آمریکا در این کشور حضور یابد.

به گزارش مشرق، منابع سیاسی عراق از نشست مهم «محمد شیاع السودانی» با گروههای سیاسی عضو ائتلاف «چارچوب هماهنگی شیعیان» در روز چهارشنبه (فردا) برای بحث در خصوص حضور نیروهای آمریکایی در عراق خبر دادند.

به نوشته وبگاه العربی الجدید، این نشست پس از آن برگزار می‌شود که آمریکا طی ماههای اخیر چندین بار مواضع نیروهای الحشدالشعبی را هدف قرار داده و موجب خشم محافل عراقی شده است.

به گفته منابع سیاسی عراقی، السودانی قرار است در این نشست سران چارچوب هماهنگی را در جریان آخرین تحولات از جمله کمیته نظامی و دیپلماتیکی که برای پایان حضور نیروهای آمریکایی تشکیل شده است قرار دهد و در خصوص اثرات و تبعات اقدام برای اخراج آمریکایی‌ها با آن‌ها گفت‌وگو کند.

یک منبع عراقی نیز به العربی الجدید گفت که السودانی از زمان ترور «ابو تقوی السعیدی»، از فرماندهان جنبش النجباء توسط آمریکا، دیگر به گروههای عراقی برای عدم حمله به مواضع آمریکا در عراق و سوریه فشار نمی‌آورد.

ترور ابوتقوی باعث شد تا محمد شیاع السودانی آن را «پایان توجیهات حضور ائتلاف بین المللی تحت هدایت آمریکا در عراق» اعلام کند و از آغاز ترتیبات پایان حضور نیروهای این ائتلاف سخن بگوید و آن را «تعهدی برگشت‌ناپذیر» برای دولتش بداند.

در این میان «رسول راضی» از اعضای چارچوب هماهنگی در یک گفت‌وگوی تلویزیونی گفت که عراق می‌تواند با مراجعه به شورای امنیت سازمان ملل، به طور رسمی خواستار خروج نیروهای آمریکایی شود.

در حالی که گروه‌های مسلح عراق به اقدامات و فشار برای اخراج نیروهای آمریکایی ادامه می‌دهند، حملات به پایگاه‌های محل حضور نیروهای آمریکایی در عراق از جمله عین الاسد و حریر همچنان ادامه دارد.

پیش از این و در روز گذشته «پاتریک رایدر»، سخنگوی وزارت دفاع آمریکا (پنتاگون) گفت که اطلاعی از تصمیم وزارت دفاع عراق درخصوص خروج نیروهای امریکایی از عراق ندارد. وی افزود که آمریکا، همچنان همکاری مستحکمی با عراق خواهد داشت.

حدود ۲۵۰۰ نظامی امریکایی در عراق در استان‌های الانبار، اربیل و بغداد در پایگاه های عین الاسد، حریر و ویکتوریا حضور دارند.

از سوی دیگر «سعودی الساعدی» رئیس فراکسیون حقوقی پارلمان عراق شب گذشته (دوشنبه) با اشاره به نقض‌های مکرر حریم هوایی و زمینی عراق از سوی نیروهای آمریکایی، تصریح کرد که پارلمان رسما طی دو روز اخیر در نامه‌هایی به دفاتر نخست‌وزیر، وزارت خارجه و وزارت دفاع، خواستار شفاف‌سازی درباره شمار پایگاه‌ها، نیروهای، تجهیزات و «ماموریت‌های استشاری و آموزشی ادعایی نیروهای ائتلاف آمریکایی» شده است. او گفت که در صورت عدم پاسخگویی این نهادها، طبق آیین‌نامه داخلی پارلمان، ظرف ۱۵ روز دیگر این موضوع به دستگاه قضایی ارجاع خواهد شد.

در همین راستا عضو کمیسیون امنیت و دفاع پارلمان عراق علی البنداوی نیز در گفت‌وگو با رسانه‌های عراقی از اتخاذ «گام‌های واقعی» برای برگزاری نشست فوق‌العاده پارلمان برای بررسی موضوع نقض حاکمیت عراق، خبر داد و گفت آمریکا برای اهداف امنیتی خود، در بمباران کشورهایی که با آنها توافقنامه راهبردی امضا کرده، تردیدی نمی‌کند. «عراق نیز حق پاسخگویی به بمباران مقرهای امنیتی و شهادت رهبران و اعضای دستگاه‌های امنیتی خود را دارد».

این در حالی است که مقاومت اسلامی عراق نیز در واکنش به نقض‌های مکرر حاکمیتی عراق و تداوم جنگ غزه، همچنان در حال هدف قرار دادن پایگاه‌های اشغالگران آمریکایی در منطقه است که آخرین آن به هدف قرار دادن پایگاه آمریکا در میدان نفتی العمر در سوریه با ۳۰ موشک در پاسخ به حمله آمریکا به کامیونی در گذرگاه القائم-البوکمال و حمله پهپادی شب گذشته به پایگاه الرمیلان در پاسخ به ترور یکی از فرماندهان نظامی عراقی در خاک بغداد باز می‌گردد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 6
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • IR ۰۱:۰۳ - ۱۴۰۲/۱۰/۲۰
    4 0
    آقا خبر خنده دار نزار، عراق به آمریکا وابسته ست، جوری سیستم عراق رو چیدن که تا ۱۰۰ سال دیگه نمیتونن خلاص شن، بانک مرکزی و پولشون دست آمریکا ست، عراق عرضه این کار رو نداره ،
  • IR ۰۱:۱۵ - ۱۴۰۲/۱۰/۲۰
    3 0
    حشد شعبی باید عملیاتی شبیه حمله حماس،علیه پایگاههای غیرقانونی آمریکا در عراق انجام دهد و نیروهای آمریکا را اسیر کند.
  • مهراب IR ۰۲:۴۹ - ۱۴۰۲/۱۰/۲۰
    1 0
    کجایید برادران شجاع ومومن عراقی با وجود جوانان شجاع شما برادران همسایگان ایران و سوریه چه نیازی به آمریکا واستعمار است ؟
  • مهراب IR ۰۲:۵۵ - ۱۴۰۲/۱۰/۲۰
    1 0
    ما مردم مسلمان و شجاع عراق سوریه ایرا ن و لبنان و سایر پول اسلامی باید با تعامل م همکاری و احترام به حاکمیت سرزمینی هم امنیتمان را با همکاری خودمان تضمین کنیم نه با تکیه بر استعمار . با کشورهای استعمارگر فقط باید تجارت داشت و با غیر!
  • US ۰۵:۳۵ - ۱۴۰۲/۱۰/۲۰
    2 0
    توی این دنیای باغ وحش هر کس قدرت نظامی بیشتری داره برنده هست
  • IR ۱۰:۳۸ - ۱۴۰۲/۱۰/۲۰
    1 0
    دولت عراق یک روز بدون ارتش آمریکا سرپا نخواهد بود از هامر و نفربر توپ پالاداین و ...گرفته تا هواپیما همه چی آمریکاییه

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس