آیا السودانی سوت پایان حضور آمریکا در عراق را می‌زند؟

نخست‌وزیر عراق در واکنش به نقض‌های مکرر ائتلاف آمریکایی به حاکمیت این کشور، از عزم جدی و «برگشت‌ناپذیر» دولت برای اخراج اشغالگران آمریکایی خبر داد.

به گزارش مشرق، در پی حمله اخیر پهپادی آمریکا در بغداد در روز پنجشنبه پیش که به شهادت یک مقام نظامی عراقی در سازمان الحشد الشعبی منجر شد، درخواست‌ها در عراق برای اخراج نیروهای آمریکایی و ائتلاف بین‌المللی تحت هدایت واشنگتن، بار دیگر در این کشور قوت گرفت.

به نوشته روزنامه قطری «العربی الجدید»، حمله پهپادی روز پنجشنبه در شرق بغداد به شهادت «علی السعیدی» ملقب به «ابوتقوی» معاون فرمانده عملیات حزام بغداد و دستیار او و مجروحیت ۶ نفر دیگر منجر شد.نخست وزیر محمد شیاع السودانی در واکنش به این نقض حاکمیت عراق، وعده داد که نیروهای آمریکایی را از کشور بیرون کند و مقاومت اسلامی عراق نیز خواستار دریافت تضمین‌هایی برای اخراج اشغالگران آمریکایی شد.

السودانی به صراحت روز جمعه تاکید کرد که توجیهات حضور ائتلاف بین المللی به رهبری ایالات متحده آمریکا در عراق به پایان رسیده است و دولت وی در حال تعیین تاریخ برای شروع گفت‌وگو از طریق کمیته دو جانبه تشکیل شده برای تعیین ترتیبات پایان حضور نیروهای این ائتلاف است و این تعهدی «برگشت‌ناپذیر» برای دولت عراق است و این دولت اهمالی در قبال حاکمیت ملی عراق بر زمین، آسمان و آبهای این کشور نخواهد داشت.

مقاومت عراق خواستار تضمین دولت

در همین راستا، یکی از سیاستمداران نزدیک به سازمان الحشد الشعبی در گفت‌وگو با العربی الجدید، تصریح کرد که گروه‌های مقاومت به وعده‌های دولت و اظهارات رهبران چارچوب هماهنگی که خواستار اخراج نیروهای آمریکایی هستند، اعتماد ندارند.

وی که خواست نامش فاش نشود، گفت که جناح‌های حامی دولت چیزی بر خلاف رویکرد واقعی خود بر زبان می‌آورند و درخواستشان برای اخراج نیروهای آمریکایی، واقعی نیست. السودانی با جناح های مقاومت تماس گرفت، اما آنها تایید کردند که به وعده‌های او اعتماد ندارند و ضمانت و جدول زمانی برای خروج نیروهای آمریکایی می خواهند، در غیر این صورت حملات علیه پایگاه‌های آمریکایی‌ها را تشدید خواهند کرد. زیرا بر این باورند که السودانی با احتیاط با موضوع برخورد می‌کند و خواهان آرامش و حل هر چه سریع‌تر بحران است.

تحلیلگر امور سیاسی عراق بهاء خلیل نیز، جدیت دولت در اخراج نیروهای آمریکایی را زیر سوال برد و طی پستی در شبکه اجتماعی ایکس نوشت: «چرا دولت چارچوب هماهنگی سعی دارد با استفاده از بیانیه‌های رسانه‌ای تمایل خود را برای خروج نیروهای ائتلاف از عراق بیان کند، با اینکه موضوع بسیار ساده است و این همه دردسر نمی خواهد؟ لغو قراردادهای امنیتی امضا شده با طرف آمریکایی و اجرای مصوبه مجلس مبنی بر خروج نیروها.

العربی الجدید نوشت: این در حالی است که تنش‌ها بین طرف آمریکایی و مقاومت اسلامی عراق که همچنان بر هدف قراردادن پایگاه‌های اشغالگران آمریکایی در سوریه و عراق تاکید دارند، تشدید می‌شود، امری که صحنه سیاسی عراق را پیچیده‌تر می‌کند و نیازمند اقدام جدی دولت برای مهار وضعیت جاری است.

ائتلاف دوله القانون به ریاست نوری المالکی نیز از اخراج نیروهای آمریکایی از کشور حمایت و تاکید کرد که دولت توانایی انجام این کار را دارد. رئیس فراکسیون پارلمانی این ائتلاف عطوان العطوانی طی بیانیه‌ای در این خصوص اعلام کرد: ما بر توانایی و تمایل دولت برای اتخاذ تصمیمات مناسب برای حفظ حاکمیت، امنیت و ثبات عراق تاکید می‌کنیم و می‌گوییم که موضع ما با رد حضور نیروهای خارجی در سرزمین‌هایمان و لزوم پایان دادن به حضور آنها، پس از پایان توجیه این حضور قاطعانه و اصولی است.

وی در ادامه خواستار وحدت موضع و حرف در قبال این چالش‌ها و حمایت از اقدامات نخست‌وزیر برای پایان دادن به نقض آشکار حاکمیت عراق و حرمت اراضی آن شد.

منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 2
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • IR ۱۶:۱۸ - ۱۴۰۲/۱۰/۱۶
    2 0
    دولت السودانی از تحریم آمریکا میترسد
  • IR ۱۶:۴۱ - ۱۴۰۲/۱۰/۱۶
    2 0
    البته تجربه نشون داده عربها خائنند و اگر هم اگرهم سوت بزنه پایان بازی خودشه

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس