موضع گیری السودانی درباره خروج نظامیان آمریکایی از عراق

نخست وزیر عراق اعلام کرد: ما حملاتی که نیروهای امنیتی ما را هدف قرار می دهد و فراتر از اختیارات ائتلاف بین المللی است را محکوم می کنیم.

به گزارش مشرق و به نقل از پایگاه اطلاع رسانی نخست وزیر عراق، محمد شیاع السودانی فرمانده کل نیروهای مسلح عراق امروز جمعه از تشکیل کمیته دوجانبه با آمریکا در راستای جدول زمانی خروج نیروهای ائتلاف بین المللی از عراق خبر داد.

محمد شیاع السودانی در سخنانی در مراسم گرامیداشت چهارمین سالروز شهادت فرماندهان پیروزی حاج قاسم سلیمانی و ابومهدی المهندس گفت: حمله ای که به شهادت شهید جمال جعفر آل ابراهیم (ابومهدی المهندس) و میهمان عراق، سردار حاج قاسم سلیمانی منجر شد، به مثابه ضربه ای به کلیه قوانین حاکم در روابط میان عراق و آمریکا و جنایتی غیرقابل توجیه بود.

وی افزود: دولت درحال تعیین موعدی برای آغاز به کار کمیته دوجانبه در راستای ترتیبات نهایی مربوط به پایان حضور نیروهای اشغالگر بین المللی در عراق است و درباره هر آنچه در راستای بسط حاکمیت ملی عراق بر اراضی و آسمان خود است، عقب نشینی و اهمالی در کار نخواهد بود.

نخست وزیر عراق در ادامه به تمجید از شهید ابومهدی المهندس پرداخت و گفت: شهید ابومهدی المهندس در راستای دفع شر تروریستهای داعش از عراق میراث مبارزاتی و جهادی خود را به کار بست و تحت سایه فتوای مرجعیت به پا خاست تا نیروهای حشد شعبی را در آن روزهای سخت فرماندهی کند. عراق مردی را از دست داد که تمام دغدغه عمرش این بود که عراق آزاد و مستقل شود.

السودانی گفت: منطقه ما از هفتم اکتبر گذشته اوضاع بحرانی دارد و این به سبب سیاست های تجاوزکارانه و جنایتکاران اشغالگران علیه فلسطینی ها درغزه و اراضی اشغالی است. ما درباره تداوم اقدامات وحشیانه در غزه هشدار دادیم که تبعات خطرناکی برای منطقه و دنیا به همراه دارد و آثار آنرا در بسیاری از کشورهای منطقه شاهد هستیم.

نخست وزیر عراق افزود: عراق یک توافقنامه مشارکت استراتژیک و روابط دیپلماتیک با آمریکا دارد و بدین ترتیب، اصول اصلی روابط بین الملل و آنچه در منشور ملل متحد درباره برابری حاکمیت دولت ها و منع توسل به زور در روابط بین الملل تصریح شده بود، نقض شد.

وی همچنین گفت: حوادث خطرناکی بارها در عراق تکرار شده و آن اقدام ائتلاف بین المللی در هدف قرار دادن مقرهای حشد شعبی است. نیروهای حشد شعبی به طور رسمی وابسته به دولت، تابع آن و جزء لاینفک نیروهای مسلح ما هستند.

السودانی ادامه داد: ما بارها تاکید کرده‌ایم که در صورت تخلف یا تخطی از سوی هر یک از طرف‌های عراقی یا نقض قوانین عراق، دولت عراق تنها نهادی است که حق دارد این تخلفات را پیگیری کند. دولت مرجعی است که قانون را اعمال می کند و همه باید در چارچوب آن عمل کنند و هیچکس نمی تواند حاکمیت عراق را نقض کند.

نخست وزیر عراق عنوان کرد: ما حملاتی که نیروهای امنیتی ما را هدف قرار می دهد و فراتر از اختیارات ائتلاف بین المللی است را محکوم می کنیم. بر موضع ثابت و اصولی خود را در پایان دادن به حضور ائتلاف بین المللی پس از پایان بهانه ها برای این حضور تاکید داریم. از طریق کمیته دوجانبه ای که برای تعیین مقدمات پایان این حضور تشکیل شد، در حال تعیین تاریخ آغاز گفت و گو هستیم؛ این تعهدی است که دولت از آن عقب نشینی نخواهد کرد و از هر آنچه که موجب حاکمیت ملی بر زمین، آسمان و آب عراق است، چشم پوشی نخواهد شد.

منبع: مهر

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 8
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 2
  • IR ۱۴:۲۰ - ۱۴۰۲/۱۰/۱۵
    1 0
    موضع ضعیف السودانی و مقاومت به دلیل وابستگی شدید اقتصاد عراق به دلار امریکایی و تحریم های ایرانه که اگه خزانه داری امریکا بخواد سخت گیری کنه جریان پول پشتیبان دینار که دلاره دچار اختلال میشه و ارزش دینار افت میکنه. ونارضایتی ایجا د میشه.از اون سمت هم جریان انتقال باریکی که برای تسویه بدهی های دولت عراق به ایران وجود داره قطع میشه.
    • مسعود دیپلمات IR ۱۶:۴۵ - ۱۴۰۲/۱۰/۱۵
      4 0
      لزومی به مذاکره برای اخراج آمریکا نیست! اگر حشد شعبی کمی فشار را بیشتر کند، آمریکا خودش مانند افغانستان بساطش را جمع می کند و می رود. اینجوری بهتر است تا محترمانه اخراج شود.
  • م ح IR ۱۴:۴۰ - ۱۴۰۲/۱۰/۱۵
    2 0
    اعراب عامل حضور مستمر بیگانگان درمنطقه هستند وتاوان آن را همه میدهند نه فقط ایران که علنی مخالفت میکند...
  • IR ۱۵:۰۷ - ۱۴۰۲/۱۰/۱۵
    0 0
    عمرا هیچ وقت اتفاق نمی افته
  • IR ۲۲:۳۶ - ۱۴۰۲/۱۰/۱۵
    0 0
    یکی از معضلات عراق نداشتن پوشش هوایی وپدافندی هست که نه قمری میتونه به آن حمله کند
  • IR ۱۰:۳۵ - ۱۴۰۲/۱۰/۱۶
    0 0
    اینا با دست پس میزنن و با پا پیش میکشن و عادت دارن زیرسایه امریکاباشن!!!
  • IR ۱۰:۳۶ - ۱۴۰۲/۱۰/۱۶
    1 0
    این عربها بدون چوپان نمیتونن بسر ببرند.
  • ایران IR ۰۸:۵۱ - ۱۴۰۲/۱۰/۱۷
    0 0
    واقعا بهترین فرصت برای بیرون انداختن نظامیان آمریکایی از کشورشون است.

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس