کد خبر 1560714
تاریخ انتشار: ۱۰ دی ۱۴۰۲ - ۰۸:۳۷
ال نینو

«ال‌نینو»، سامانه‌ای که برخی از کارشناسان اعتقاد داشتند پاییز و زمستان را پربارش می‌کند ولی در پاییز امسال هیچ بارش فوق‌العاده‌ای رُخ نداد.

به گزارش مشرق، ال‌نییو، یکی از چرخه‌های مشهور آب و هوایی جهان است به معنی پسربچه است که هر ۲تا ۷ سال یک‌بار باعث ایجاد ناهنجاری‌های بزرگی در آب و هوای سراسر سیّارهٔ زمین می‌شود از جمله این ناهنجاری‌ها می‌توان به سیلاب‌های ناگهانی، خشک‌الی، قحطی و اپیدمی اشاره کرد.

ال‌نینو چیست؟

ال‌نینو معمولاً هر ۲ تا ۷ سال رخ می‌دهد؛ بااین‌حال، تناوب دقیق آن نامشخص و غیرقابل‌پیش‌بینی است. این پدیده می‌تواند تا چند ماه و در مواردی حتی تا یک یا دو سال ادامه پیدا کند. اختلاف‌نظرها در مورد آثار تغییر اقلیم بر شدت وقایع ال‌نینو بسیار است و نمی‌توان حکمی قطعی دراین‌باره داد؛ هرچند به‌نظر می‌رسد که افزایش دمای جهانی می‌تواند باعث افزایش فرکانس رویدادهای ال‌نینو و لانینا شود.

درون اقیانوس، تجمع هوای گرم در نواحی شرقی اقیانوس آرام باعث لایه‌ای‌شدن پروفیل دما در اقیانوس می‌شود. درنتیجه حرکت مواد مغذی از اعماق به سطح متوقف می‌شود. به‌این‌ترتیب جمعیت آبزیان در لایه‌های بالاتر به‌دلیل مهاجرت به نواحی خنک‌تر یا افزایش مرگ‌ومیر کاهش می‌یابد.

از طرف دیگر، آب‌های سرد حامل مواد غذایی در مناطق دیگر اقیانوس، مخصوصاً حوالی قطب جنوب یا سواحل شرق آسیا، افزایش پیدا می‌کنند. به‌این‌ترتیب جمعیت آبزیان این مناطق به‌طور غیرطبیعی افزایش پیدا می‌کند.

روی زمین، در سواحل غربی قاره آمریکا، افزایش رطوبت و دمای هوا منجر به باران‌های سیل‌آسا و طوفان می‌شود. این طوفان‌ها و سیل‌ها موجب آسیب‌های فراوان به محیط‌زیست و مناطق شهری خواهند شد. سیل‌ها به‌ویژه تأثیر منفی زیادی روی منابع آب سطحی دارند.

با افزایش رسوب‌برداری روان‌آب‌ها از مناطق روستایی و شهری، آلودگی‌هایی که در این مناطق وجود دارند، مخصوصاً آلاینده‌های صنعتی و کشاورزی، به‌سرعت در یک حوضه آبی پخش و روانه رودخانه‌ها، دریاچه‌ه‌ها و اقیانوس‌ها می‌شوند.

از آنجایی که پدیده ال‌نینو جهت جریان‌های آب‌وهوایی را تغییر می‌دهد، این افزایش رطوبت و بارش در مناطق شرق اقیانوس آرام به‌معنی کاهش رطوبت و بارش در مناطق شرق و حتی میانه آسیاست. در هنگام وقوع ال‌نینو، این مناطق با خشکسالی‌ها و افزایش دمای بسیار زیاد مواجه می‌شوند. کاهش بارش به کاهش ذخایر آب سطحی می‌انجامد.

اثرات ال‌نینو

این پدیده از طرفی باعث افزایش غلظت آلاینده‌ها در آب‌های سطحی شده و از طرف دیگر استخراج منابع آب زیرزمینی را افزایش می‌دهد. درنتیجه امکان وقوع پدیده‌هایی همچون فرونشست زمین و کاهش ظرفیت سفره‌های آب زیرزمینی (در اثر کاهش تخلخل خاک پس از فرونشست) بالا می‌رود. در این صورت، بارش‌های آینده، منجر به افزایش سیل در این مناطق و هدررفتن آب باران می‌شود.

پدیده ال‌نینو می‌تواند به مدت چندین ماه یا حتی ۱ تا ۲ سال ادامه پیدا کند. پس از مدتی با ازبین‌رفتن عوامل ایجاد این پدیده، جریان‌های اقیانوسی دوباره به حالت متعادل خود بازمی‌گردند. بااین‌حال، این امکان وجود دارد که پس از وقوع ال‌نینو، پدیده لانینا ، به‌معنی دختربچه رخ دهد.

لانینا به پدیده‌ای گفته می‌شود که در آن جریان‌های اقیانوسی در جهت طبیعی خود (از شرق به غرب اقیانوس آرام) به‌طور غیرطبیعی شدت می‌گیرند. در این حالت می‌توان شاهد بارش‌های بسیار شدید و سیل‌آسا در نواحی شرق آسیا و خشکسالی‌های شدید در غرب قاره آمریکا بود.

پدیده ال‌نینو تنها در اقیانوس آرام رخ می‌دهد، اما آثار اقلیمی آن به‌حدی بزرگ هستند که می‌توانند به‌طور غیرمستقیم بر بسیاری از نواحی زمین تأثیر غیرمستقیم بگذارند. بااین‌حال، سیستم آب‌وهوایی زمین به‌عنوان یک کل بسیار پیچیده‌تر از آن است که بتوان با مدل‌های اقلیمی که روابط پدیده‌ها را به‌صورت علت و معلول نشان می‌دهند، آثار ال‌نینو را روی نواحی مختلف کره زمین تعیین کرد.

با این توصیف، برای مثال، در اروپا می‌توان مشاهده کرد که با وقوع ال‌نینو بارش‌های موسمی افزایش می‌یابند؛ همچنین در هند و آسیای میانه، هنگام وقوع پدیده ال‌نینو شاهد خشکسالی‌های گسترده هستیم.

بررسی‌های آماری نشان می‌دهند که وقوع پدیده ال‌نینو می‌تواند باعث افزایش بارش‌های موسمی و بارش‌ها در فصول سرد در ایران شود. برعکس، در سال‌های لانینا، با کمبود بارش و حتی خشکسالی مواجه هستیم. برای مثال، انتظار می‌رود که امسال (۲۰۲۳) پس از یک دوره سه‌ساله لانینا، شاهد وقوع ال‌نینو باشیم و بارش‌ها در پاییز و زمستان افزایش یابند. اما دوباره باید در نظر داشت که چنین ارتباطی لزوماً نمی‌تواند میان وقوع ال‌نینو و بارش‌های ایران برقرار باشد.

از طرف دیگر، همان‌طور که اشاره شد، ال‌نینو باعث افزایش شدت بارش‌های خشکسالی‌ها در مناطق مختلف زمین می‌شود. یکی از مسائلی که باید در نظر داشت، این است که زیرساخت‌های آبی در کشورها می‌توانند در برابر رویدادهای بارشی شدیدتر از حد معمول عملکرد مناسبی از خود نشان ندهند.

تنها ال‌نینو بر آب و هوا موثر نیست

صادق ضیائیان رئیس سازمان ملی پیش‌بینی و مدیریت بحران در رابطه با پدیده ال‌نینو گفت: ال‌نینو یکی از عوامل دور پیوند هست که بر روی آب و هوای ایران تاثیر دارد، دور پیوندهای زیادی هستند که بر روی آب و هوای کشور تاثیر دارد.

وی ادامه داد: غیر از آن‌ها عوامل سینوپتیکی، دینامیکی و فیزیکی بر روی آب و هوای کشور اثر دارند. ال نینو در ۶۰ درصد مواقع یکی از عواملی است که در زمستان و پاییز باعث بارش فراوان شده است ودر ۴۰ درصد مواقع هیچ تاثیری بر روی آب و هوای کشور نداشته است .

امسال پاییز و زمستان کم بارش داریم

ضیائیان افزود: جو سیال است و باید همه عوامل موثر بر روی آن بررسی شود و تنها یک عامل نمی‌تواند موثر باشد. چون ال‌نینو تنها یکی از عوامل موثر است و زمانی که مثبت است تنها ۶۰ درصد باعث پر بارشی می‌شود.

رئیس سازمان ملی پیش‌بینی و مدیریت بحران درباره بارش‌های زیاد به خاطر ال‌نینو گفت: امسال سالی است که ال‌نینو تاثیر زیادی بر منطقه ما ندارد و عوامل دیگر بیشتر اثرگذار هستند و ال‌نینو را بی‌تاثیر کرده‌اند که این عوامل باعث شده که پاییز و زمستان کم‌بارش داشته باشیم.

منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 60
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 11
  • IR ۰۸:۴۱ - ۱۴۰۲/۱۰/۱۰
    18 0
    یه استاد محیط زیست به من میگفت کلا ال نینو ربطی به اقلیم ایران نداره. هر وقت هم بر اساسش پیش بینی کردن اشتباه دراومده
  • IR ۰۹:۲۴ - ۱۴۰۲/۱۰/۱۰
    27 0
    خیلی جای تامل هست و مشکوکه این چه النینویی هست که برای ترکیه بارش‌های چند متری و برای بیابان های عربستان بارش برف و تگرگ داره اما برای ما دریغ از چند میلیمتر بارندگی!!!!!
    • IR ۱۰:۰۶ - ۱۴۰۲/۱۰/۱۰
      3 16
      در خود ترکیه هم رودخونه های زیادی در حال خشک شدنه .اینطوره هم نیس
    • IR ۱۰:۱۳ - ۱۴۰۲/۱۰/۱۰
      3 7
      بند های قرار دادی که میگی چرته .همش تغییرات اقلیمی ناشی از گرم شدن کره زمینه
    • IR ۱۲:۰۱ - ۱۴۰۲/۱۰/۱۰
      2 0
      ال نینو ماورای پدیده اقلیمی ناشی از گرمایش زمین بر اثر ازدیاد گازهای گلخانه ای است.ال نینو و لانینا مقوله دیگری هستن
  • IR ۰۹:۵۵ - ۱۴۰۲/۱۰/۱۰
    24 4
    فساد قضات و ظلم حاکمان برکت را از سرزمین می برد متاسفانه در کشور ما بیداد می کند
    • IR ۱۰:۲۰ - ۱۴۰۲/۱۰/۱۰
      8 14
      اگر به این بود که در ترکیه که بیشتر بیداد میکند! من به قضا و قدر الهی اعتقاد دارم ولی میخوام بگم همینجور بی حساب کتاب حرف نزنید و اعتقادات مردم زیر سوال نبرید سیستم پاداش و جزا و قا و قدر الهی پیچیده تر از اینهاست
  • US ۰۹:۵۶ - ۱۴۰۲/۱۰/۱۰
    5 1
    این پدیده دزدی ابرها واقعیت داره؟ کسی میدونه؟
    • IR ۱۰:۲۸ - ۱۴۰۲/۱۰/۱۰
      4 4
      من اطلاع دارم .همچین چیزی وجود نداره.هوا گرمه ابر خاصیت بارش پیدا نمیکنه
    • CA ۱۶:۳۵ - ۱۴۰۲/۱۰/۱۰
      1 0
      اگر به دزدی ابرها باور دارید پس الان ایران باید بخاطر منبع دزدی و فساد بودن در صدر جدول قرار میگرفت!
  • IR ۰۹:۵۷ - ۱۴۰۲/۱۰/۱۰
    2 2
    ابرها وقتی از ترکیه به سمت ایران میان وقتی به کوهها میرسن مجبورن بالاتر برن و در بالا هوادسردتره و عمده بارش انجام میشه و بعد از کوهها که به سمت ما میان ابرهای کم آبه
  • IR ۰۹:۵۷ - ۱۴۰۲/۱۰/۱۰
    1 0
    فقط و فقط تغییرات اقلیمی ناشی از گرم شدن زمین الگوهای بارش رو تغییر داده و نظم بارشی به هم خورده.دمای قطب های کره زمین بالا رفته .برف های کوههای آلپ کم شده و ....
  • US ۰۹:۵۸ - ۱۴۰۲/۱۰/۱۰
    5 3
    عاقبت کفران نعمت همینه
  • IR ۰۹:۵۹ - ۱۴۰۲/۱۰/۱۰
    11 3
    تا به ملت ظلم میکن از رحمت خدا خبری نیست
    • IR ۱۶:۱۴ - ۱۴۰۲/۱۰/۱۰
      0 1
      یعنی می فرمایید نعوذبالله خداوند هم شریک ظالمان است؟ استغفرالله
  • IR ۰۹:۵۹ - ۱۴۰۲/۱۰/۱۰
    0 0
    فقط تغییرات اقلیمی در سراسر دنیا ایجاد شده.سیل در اروپا و آمریکا.حتی در ترکیه که دریا زیاد دور و برش هست بارش کم شده.جهت باد عوض شده و از استوا به سمت قطبین شده .هوا اونقدر گرمه که ابر سرد نمیشه تا ازش بارش شروع بشه.باید به این تغییراتوعادت کنین و در مصرف آب صرفه جویی کنین.ثروتمندان بهتره به کشورهای استوایی مهاجرت کنن.در ایران فقط وضعیت استان گیلان بهتر از بقیه است و ممکنه سال‌های بعد دچار خشکسالی بشه.خلاصه تغییرات اقلیمی شوخی نیس .تنها راه مهاجرت هستش .به شهره و کشورهای پر بارش.عربستان باران و برف و تگرگ ندیده بود ولی تغییرات اقلیمی براش موثر بوده .واسه ما ضرر داره
  • US ۱۰:۰۱ - ۱۴۰۲/۱۰/۱۰
    7 19
    شخص در مواجهه با نعمات الهی، یا نعمت را در قلب خود بی‌اهمیت می‌شمارد، یا با زبان سخنی می گوید که نشانه بی‌اعتنایی نسبت به نعمت و بی‌ارزش بودن آن است و یا گاهی در عمل به آن اهمیت نمی دهد و بجای استفاده نیکو و به‌جا از آن، نعمت های الهی را در مسیر سوء و نابجا استفاده می کند که این همان مصداق کفران نعمت است. 45 سال قبل کفران نعمتی انجام گرفت که دامنه اش تا سالها گریبانگیر این ملت خواهد شد. حالا مشرق این پیام را غیر قابل انتشارش کن اما از عصبانیت بتمرک
    • IR ۱۰:۳۱ - ۱۴۰۲/۱۰/۱۰
      2 9
      حرف چرته.کل دنیا گریبانگیر تغییرات اقلیمی شده
  • IR ۱۰:۰۲ - ۱۴۰۲/۱۰/۱۰
    1 1
    آتش گرفتن جنگل ها مقدار خیلی زیادی دی اکسید کربن به جو می‌فرسته و اینها کره زمین رو گرم‌تر میکنه و تغییر اقلیمی شدید تر میشه.تغییر اقلیمی بی نظمی بارش رو هم به دنبال داره..سیکل معیوب شروع شده .جنگل ها بر اثر گرمای هوا آتیش میگیرن و زمین گرم میشه و ادامه پیدا میکنه
  • IR ۱۰:۰۵ - ۱۴۰۲/۱۰/۱۰
    1 0
    پدیده ال نینو از علل گرمایش کره زمینه.صنعتی شدن این عوارض رو هم به دنبال داره.ماشین و کارخونه و خونه زیاد مساوی تولید گاز گلخانه ای زیاد و متعاقبا گرم شدن کره زمین و به هم خوردن الگوی بارشی دنیا و خشکسالی و سیل
  • مهدی IR ۱۰:۰۶ - ۱۴۰۲/۱۰/۱۰
    1 1
    تا خدا نخواد، هیچ برگی روی زمین نمیفته،
    • IR ۱۰:۱۹ - ۱۴۰۲/۱۰/۱۰
      3 0
      فعلا که دیگه برگی هم برامون نمونده که بخواد روی زمین بیفته!
  • IR ۱۰:۰۸ - ۱۴۰۲/۱۰/۱۰
    2 0
    بارورسازی ابر با پرتاب موشک های یدید نقره به داخل ابرهای قابل بارش هست تا دمای ابرهاکم و بارش آغز بشه.هوای گرم ابر رو نابارور میکنه
    • IR ۱۰:۴۱ - ۱۴۰۲/۱۰/۱۰
      1 1
      بارور سازی ۱۰ درصد اثر گذاره
  • IR ۱۰:۱۰ - ۱۴۰۲/۱۰/۱۰
    4 0
    چرا ابر تشکیل میشه ولی بعد چند ساعت عبور میکنه و بارش نداره؟
    • IR ۱۰:۳۳ - ۱۴۰۲/۱۰/۱۰
      2 2
      چون هوا گرمه و ابر رو بی خاصیت میکنه
  • IR ۱۰:۱۰ - ۱۴۰۲/۱۰/۱۰
    2 1
    جنگ های آب در پیشه
  • IR ۱۰:۱۲ - ۱۴۰۲/۱۰/۱۰
    0 0
    شهرهای کنار دریا و اقیانوس زیر آب خواهند رفت.باید به مناطق پر بارش مهاجرت کنین .تا چندین سال مشکل حل نخواهد شد.بعلت بارش کم انباشت آلودگی هوارو هم داریم که عمر رو ۵ تا ۱۰ سال کوتاه‌تر میکنه
  • IR ۱۰:۱۲ - ۱۴۰۲/۱۰/۱۰
    1 0
    یعنی برای ایران فقط هست عربستان بیخ گوش ما برف میاد
    • IR ۱۰:۳۵ - ۱۴۰۲/۱۰/۱۰
      1 0
      بی نظمی بارش اتفاق افتاده.پارسال در کوهرنگ خیلی برف بارید.در عربستان ممکنه سیل هایی بیاد که کسی در عمرش ندیده.صبر کنید هنوز تازه اول کاره
    • IR ۱۰:۴۳ - ۱۴۰۲/۱۰/۱۰
      0 0
      کل دنیا درگیره .در بعضی کشورها ارتفاع سیل به ۳ متر میرسه.همه چی به هم ریخته
  • IR ۱۰:۲۹ - ۱۴۰۲/۱۰/۱۰
    1 0
    تو تابستان یه باران مونسون زد باران بود ها
    • IR ۱۰:۵۲ - ۱۴۰۲/۱۰/۱۰
      0 0
      ولی میتونست یه سیل خیلی شدید باشه.پدیده مانسون از اقیانوس هند میاد
  • IR ۱۰:۴۰ - ۱۴۰۲/۱۰/۱۰
    2 0
    جمعیت جهان ۵ میلیارد نفر زیاد هستش .اینهمه آدم سوخت مصرف میکنن و هوارو آلوده میکنن و جنگل رو تخریب میکنن
  • IR ۱۰:۴۷ - ۱۴۰۲/۱۰/۱۰
    3 0
    گوترش، دبیرکل سازمان ملل متحد هشدار داد که حتی اگر گرمایش جهانی به شکلی معجزه‌آسا به 1.5 درجه سانتی‌گراد محدود شود، سطح آب دریاها به صورت چشمگیری، بالا خواهد آمد. به گفته گوترش، کره زمین به احتمال زیاد در مسیر گرمایشی قرار دارد که برای برخی از کشورهای جهان «حکم مرگ» را دارد
  • IR ۱۰:۴۸ - ۱۴۰۲/۱۰/۱۰
    1 0
    پیش بینی شده بر اثر گرمایش زمین تا انتهای این قرن یک سوم آب دریاچه خزر کم بشه .علتش تبخیر زیاد براثر گرما و کاهش آب رودهای متصل به اونه
  • IR ۱۰:۵۱ - ۱۴۰۲/۱۰/۱۰
    0 0
    ، آنتونیو گوترش دبیرکل سازمان ملل روز پنجشنبه به وقت محلی در جمع خبرنگاران افزود: بر اساس داده های منتشر شده امروز، ماه جولای گرم ترین دوره سه هفته ای در طول تاریخ را به ثبت رسانده است. در این ماه ما شاهد بالاترین دمای اقیانوس برای این زمان از سال هستیم. وی اضافه کرد: عواقب این گرما واضح و غم انگیز است؛ کودکان در سیل ناشی از باران های موسمی غرق می شوند. خانواده از شعله های آتش فرار می کنند و کارگران در گرمای سوزان از حال می روند. گوترش تصریح کرد: این گرما برای کل سیاره زمین یک فاجعه است و دانشمندان معتقدند انسان ها بدون شک مقصر هستند. تغییر آب و هوایی اینجاست. وحشتناک است و این تازه آغاز راه است. دبیرکل سازمان ملل تاکید کرد: دوران گرمایش زمین به پایان رسیده است. عصر جوشش جهانی فرا رسیده است. هوا غیر قابل تنفس است. گرما غیر قابل تحمل است و سطح استفاده از سوخت های فسیلی و عدم اقدام اقلیمی غیرقابل قبول است
  • IR ۱۰:۵۳ - ۱۴۰۲/۱۰/۱۰
    1 0
    عربستان رمق ابرها رو گرفته
    • IR ۱۱:۰۴ - ۱۴۰۲/۱۰/۱۰
      1 1
      حرف چرته
  • IR ۱۰:۵۷ - ۱۴۰۲/۱۰/۱۰
    0 0
    دانشمندان میگن تا پایان سال ۲۱۰۰ میلادی افزایش گرما یکره زمین به سه درجه برسه
  • IR ۱۱:۰۰ - ۱۴۰۲/۱۰/۱۰
    0 0
    مصطفی فدایی‌فرد (پژوهشگر آب و محیط زیست و مدیر سابق طرح جامع آب کشور) در گفت و گو با خبرنگار اجتماعی رکنا تاکید داشت: دبیرکل سازمان ملل متحد بر اساس آخرین یافته های هیات بین دولتی تغییرات آب و هوایی (IPCC)، تاکید کرد که اگر دولت ها در همه جا سیاست های انرژی خود را مورد ارزیابی مجدد قرار ندهند، جهان غیرقابل سکونت خواهد شد و در صورتی که به زودی اقدامی صورت نگیرد، برخی از شهرهای بزرگ زیر آب خواهند رفت، همچنین "موج گرمای بی سابقه، طوفان های وحشتناک، کمبود گسترده آب و انقراض یک میلیون گونه گیاهی و جانوری" را ایجاد خواهند کرد. «این افسانه یا اغراق نیست. این مطلبی است که علم به ما می گوید و از سیاست های مصرف بییرویه انرژی فعلی ما نتیجه شده است. ما در مسیری قرار داریم که بیش از دو برابر حد ۱/۵ درجه سانتیگراد که در پاریس در سال 2015 توافق شد، گرمایش جهانی را افزایش می دهیم
  • IR ۱۱:۰۲ - ۱۴۰۲/۱۰/۱۰
    0 1
    جدیدترین گزارش "هیات بین‌دولتی تغییرات اقلیمی سازمان ملل" که جامع‌ترین و تازه‌ترین ارزیابی دانشمندان در سراسر دنیا درباره گرم شدن کره زمین است حاوی این پیام مهم است که "شاهراه رسیدن به اهداف اقلیمی از مسیر فاصله گرفتن از تولید انرژی از سوخت فسیلی و روی آوردن به انرژی‌های تجدیدپذیر می‌گذرد." گزارش بسیار مهم این نهاد اقلیمی سازمان ملل منتشر شد و هشدار داده است که دنیا سه سال بیشتر فرصت ندارد تا برای جلوگیری از فروپاشی اقلیمی، تحولی اساسی در تمام ابعاد زندگی جوامع بشری ایجاد کند
  • IR ۱۱:۲۵ - ۱۴۰۲/۱۰/۱۰
    1 0
    در استان گلستان - در زمستان طوفان گرد و خاک بی سابقه ای داریم از سمت ترکمنستان چیزی که تا حالا ندیدیم
    • IR ۱۱:۵۵ - ۱۴۰۲/۱۰/۱۰
      1 0
      در ترکمنستان به علت تغییرات اقلیمی خشکسالی وجود داره و چون سرعت بادها زیاد شده ریزگردها به گلستان هم میرسه
  • US ۱۱:۲۷ - ۱۴۰۲/۱۰/۱۰
    3 1
    به ولای علی قسم کسی همین امروز بیاد مرز بازرگان و نیاز نیست برود طرف ترکیه با چشم غیر مسلح دید بزنه ببینه اونطرف مرز حداقل 40 سانت برف رو زمینه و اینطرف به فاصله کمتر از 100 متر خشک و برهوت و هیچ کوهی هم در مرز ایران و بازرگان وجود نداره. اگر اینجور نبود تف بندازین تو صورت من
  • IR ۱۱:۴۷ - ۱۴۰۲/۱۰/۱۰
    8 0
    ما چهل ساله ال نینوییم
  • IR ۱۱:۴۹ - ۱۴۰۲/۱۰/۱۰
    0 0
    رئیس کمیسیون سلامت، محیط زیست و خدمات شهری شورای اسلامی شهر تهران گفت: بیش از ۲۷ هزار نفر در کشور و ۶ هزار و ۳۹۸ نفر در تهران در طول یک سال به دلیل آلودگی هوا جان خود را از دست داده اند
  • IR ۱۱:۵۰ - ۱۴۰۲/۱۰/۱۰
    0 1
    تنها راه فعلا مهاجرت از استانی به استان دیگر و از کشوری به کشور دیگر است
  • IR ۱۱:۵۲ - ۱۴۰۲/۱۰/۱۰
    0 0
    حالی که طغیان رود راین باعث وقوع سیل گسترده در آلمان و هلند شده است اما به گفته کارشناسان هواشناسی، بدترین سیل در آلمان، هلند و نروژ هنوز در راه است
  • IR ۱۱:۵۳ - ۱۴۰۲/۱۰/۱۰
    0 0
    به گفته مقامات تایلندی سیل‌های ناشی از بارندگی شدید حدود ۱۰ هزار خانه را تخریب و ده‌ها هزار نفر از مردم را در شهر‌های جنوبی این کشور سرگردان کرده است. سیل و سیلاب سبب مسدود شدن برخی از جاده‌ها و خطوط راه‌آهن شده است.
  • IR ۱۱:۵۸ - ۱۴۰۲/۱۰/۱۰
    0 0
    در اروپا می‌توان مشاهده کرد که با وقوع ال‌نینو بارش‌های موسمی افزایش می‌یابند؛ همچنین در هند و آسیای میانه، هنگام وقوع پدیده ال‌نینو شاهد خشکسالی‌های گسترده هستیم
  • IR ۱۲:۱۹ - ۱۴۰۲/۱۰/۱۰
    1 1
    برای مهاجرت ژاپن رو بیشتر توصیه میکنم چون بارش زیاد داره و هر سال نیم میلیون جمعیتش کمتر میشه و کشور مهاجرپذیری هست و منت مهاجر رو میکشه
  • IR ۱۲:۲۶ - ۱۴۰۲/۱۰/۱۰
    3 0
    سعی کنین به کشورهای سردسیر که نزدیک قطب هستن مهاجرت کنید.اونجاها برف زیاد میباره
    • IR ۱۴:۰۴ - ۱۴۰۲/۱۰/۱۰
      2 0
      سیبری سرزمین آریایی ها اجداد لااقل نیمی از ایرانیان
    • IR ۱۴:۴۱ - ۱۴۰۲/۱۰/۱۰
      1 0
      برگردیم به سرزمین اجدادی .میترسم یواش یواش اونجا هم گرم بشه .
  • سکولار IR ۱۴:۴۴ - ۱۴۰۲/۱۰/۱۰
    4 0
    20 سال دیر بررسی میکنید. تازه میخواید بررسی کنید ؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟ باید از سال 1380 به فکر آب کشور بودید باید سدها رو استاندارد و اصولی لایروبی میکردید. باید کارون رو لایروبی میکردید. باید امثال سد گتوند رو نمی ساختید. باید از قبل به فکر دریاچه ارومیه بودید. باید با جنگل زدایی و جنگل سوزی جدی تر برخورد میکردید. وقتی جنگلی آتش میگیرد نباید رهایش کنید تا خودش خاموش شود. از خیلی سال ها پیش باید «حق آبه» سهم سیستان رو از افغانستان پی گیری جدی میکردید نباید دستور خشک شدن عمدی هورالعظیم را میدادید. طبق عکس هوایی هورالعظیم عراق سرسبز و هورالعظیم ایران برهوت نباید زاینده رود رو به سمت کرمان منحرف میکردید. و الان 15 ساله از زاینده رود اصفهان خاک بلند میشه. باید از متخصصان خارجی و داخلی جهت بهبود منابع آبی استفاده می کردید. ولی نخواستید انجام بدید. دیگه دیر شده. ---------------------------------------------- آقا سیستم نمی خواد برای آبادانی کشور هزینه کنه.
    • IR ۱۵:۴۰ - ۱۴۰۲/۱۰/۱۰
      0 1
      حرف های شما بی پایه و اساسه.بارندگی کم شده آب دریاچه ارومیه رو با چی پر کنن.مملکت متخصص زیاد داره .مشکل تغییرات اقلیمی است که کشور مارو گریبانگیر خودش کرده .بعضی کشورها با سیل سروکله میزنن بعضی ها با خشکسالی.تابستون گدشته کلی جنگل‌های کانادا در آتش سوخت چون هوا گرمه .میدونی هزاران تن دی اکسید کربن از این آتش سوزی وارد جو شد که میتونه گرمایش بیشتری در کره زمین ایجاد کنه .تعداد جمعیت جهان زیاده و طبیعت نمیتونه پاسخگو باشه.همه جا کارخونه و ماشین و خونه و ...پروفسور بازی در نیارین .مملکت متخصص و دلسوز و آگاه زیاد داره.کره زمین گرم شده کاریش هم فعلا نمیشه کرد
  • حسام IR ۱۵:۳۴ - ۱۴۰۲/۱۰/۱۰
    3 2
    برکت از این مملکت رفته شما هم زیاد پیگیر نشین دیگه
  • IR ۱۵:۴۳ - ۱۴۰۲/۱۰/۱۰
    3 1
    سهم کشور ما خشکی و قطحی شده مثل اینکه
  • IR ۲۱:۲۲ - ۱۴۰۲/۱۰/۱۰
    2 2
    پروردگارا بادهای بشارت دهنده ات را بر ما بوزان الهی آمین 🤲

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس