1

صطفی کواکیبان نوشته که خاتمی لیدر اصلاحات برنامه‌ای برای شرکت در انتخابات نداشته و خاموش است!

سرویس سیاست مشرق- در میان انبوهی از گزارش‌ها و تیترهای خبری، در یک بسته کامل با نام «ویژه‌های مشرق» شما را در جریان مسائل مهم و اثرگذار از نگاه روزنامه‌های کشور قرار می‌دهیم.

در این ویژه‌نامه، نگاهی به آخرین مواضع جناح‌های سیاسی و تحولات مهم داخلی، خارجی، اوضاع اقتصادی و اجتماعی کشور انداخته می‌شود که مخاطبان بامطالعه آن به رهیافت‌های مهم، نکات و تأملات از سیر وقایع اثرگذار دست خواهند یافت، در این بخش با ما همراه باشید

***********

روزنامه‌های امروز چهارشنبه ۲۹ آذرماه در حالی چاپ و منتشر شد که نگرانی چایکاران بعد از رسیدگی به فساد چای دبش، ائتلاف امریکا علیه یمن فقط با یک دولت منطقه! تاثیر آلودگی هوا بر فعالیت اقتصادی در کشور و کاهش ۱۶ درصدی تورم نقطه به نقطه به روایت وزیر اقتصاد در صفحات نخست روزنامه‌های امروز برجسته شده است.

چند ماه بیشتر به انتخابات مجلس شورای اسلامی باقی نمانده است و فضای سیاسی کشور به تدریج انتخاباتی شده است؛ اصلاح‌طلبان میانه‌رو و اعتدالی‌ها لیست خود را آماده کرده و اصلاح‌طلبان تندرو آماده تحریم خاموش انتخابات هستند.

روزنامه شرق به نقل از مصطفی کواکیبان نوشته که خاتمی لیدر اصلاحات برنامه‌ای برای شرکت در انتخابات نداشته و خاموش است، که البته این خاموشی همان پروژه تحریم خاموش انتخابات است، دبیرکل حزب مردم‌سالاری گفته است:

فکر می‌کنم آقای خاتمی اصلاً نمی‌خواهد هیچ فعالیتی در بحث انتخابات داشته باشد. چند جلسه هم بعضی از دوستان با او داشتند، نقل قول می‌کنند که ایشان خیلی نمی‌خواهد فعال باشد و دلایل خودش را دارد. در جبهه اصلاحات نیز ما ۳۱ حزب هستیم و تقریباً می‌شود گفت حدود ۱۸-۱۷ حزب اصلاً به دنبال انتخابات نیستند. حدود ۴-۳ حزب هستند که اسم‌شان را صندوق‌محور می‌گذارند. حدود ۸-۷ حزب که شامل ما هم می‌شود مقتضی‌محور هستیم.

در بخشی دیگر از این گفتگو آمده است:

در حال حاضر هم شرایط به همین ترتیب است که کاندیدا نداریم. یکی از دوستان خانه احزاب گفته بود ۲ هزار نفر هم از اصلاح‌طلبان و اعتدالیون اسم نوشتند. گفتم می‌شود این لیست را به ما بدهید که خودمان در اصل قصه هستیم، آنها را بشناسیم. بعد متوجه شدیم منظور آنها از اینکه می‌گویند ۲ هزار نفر از اصلاح‌طلبان در انتخابات ثبت‌نام کردند، این است که از این ۲۰ و چند هزار نفری که ثبت‌نام کردند، ۲ هزار نفر اصول‌گرا نیستند، یعنی ۲ هزار نفر غیراصول‌گرا هستند و بقیه همه جزء لیست‌های خودشان هستند.

اعتدالی‌ها در تحریم انتخابات همراه تندروهای اصلاح‌طلب نشدند/ خاتمی طرفدار تحریم خاموش انتخابات است!

اما تحریم خاموش انتخابات چیست و معنای آن در فضای سیاسی کشور چگونه تعبیر می‌شود، برای آنکه بدانیم تحریم خاموش چه بود و طراحان آن چه کسانی بودند و چه هدفی داشتند؛ خوانش تاریخ سیاسی ۲ سال گذشته و مواضع رجال ستادی جریان اصلاحات در این برهه یک ضرورت است.

ماجرا از تزِ سعید حجاریان مبنی بر "مشارکت مشروط" در قبل از انتخابات مجلس یازدهم آغاز شد...طرحی که می‌گفت ما اصلاح‌طلبان در انتخابات مشارکت می‌کنیم و آرای خود را به میدان می‌آوریم اما بشرطها و شروطها! تودهنی ملت به توطئه "تحریم خاموش انتخابات"/ نقش مجلس جهادی در افزایش مشارکت مردم و آن شروط در رئوس خود اینطور می‌گفتند که شورای نگهبان و نهادهای نظارتی و قانونی نظام باید هرکس که ما بعنوان نامزد معرفی کردیم (در مجلس، شورای شهر یا ریاست‌جمهوری) را تأیید صلاحیت کند و او را در سبد انتخاب مردم بگذارد.

خواه این فرد یک رجل صلاحیت‌دار صاحب کارنامه باشد و خواه یک شرور بد سابقه که در فتنه ۸۸ و آبان ۹۸ در کف خیابان بوده! اگر نظام این شرط را پذیرفت که فبهاالمراد و اگر نه! ما در اعتراض به ساختار، ‌ اعتراض به قانون و اعتراض به فرایند انتخابات از معرفی نامزد –که اصلی‌ترین و مبنایی‌ترین وظیفه احزاب و طیف‌های سیاسی است- خودداری می‌کنیم! این توطئه که برخی محافل تحلیلی آنرا "تحریم خاموش انتخابات" نام نهادند در فحوای خود هیچ هدفی غیر از کاهش دادن مشارکت مردم در انتخابات را نداشت.

"تحریم خاموش انتخابات" با هدف کاستن از مشارکت مردم در انتخابات طراحی شده و قصد دارد به این بهانه مدعی نامشروع بودن نظام اسلامی شود. این در حالی است که مشروعیت نظام به رعایت قانون و برگزاری انتخابات قانونی است و مشارکت بالا اگرچه یک امتیاز محسوب می‌شود اما ربطی به مشروعیت نظام ندارد.

تحریم خاموش به صورت علنی در روزنامه‌های اصلاح‌طلب تبلیغ می‌شد تا جایی که روزنامه آرمان‌ملی که یک رسانه درچه سه در میان جناح چپ است، اعضای حزب اعتدال توسعه را بابت شرکت در انتخابات مورد انتقاد قرار داده و می‌نویسد:

هرچند اصلاح‌طلبان به دلایلی که خود اعلام کرده‌اند از شرکت در انتخابات اجتناب ورزیده‌اند با این وجود اما برخی احزاب میانه‌روی اصلاح‌طلب و اعتدالی و حتی برخی از چهره‌های نزدیک به احزاب پیشرو اصلاح‌طلب در انتخابات نامزد شده‌اند و البته صابون هیات اجرایی به تن آنها خورده است. با این وجود حزب اعتدال و توسعه این بار منفک از اصلاح‌طلبان شناخته شده تحرکات انتخاباتی خود را آغاز کرده و درکنار این حزب برخی احزاب دیگر همچون کارگزاران و احتمالا ندای ایرانیان تمایل دارند که در انتخابات شرکت کنند و با توجه به همراهی برخی احزاب دیگر بعید نیست در صورت توانایی برای بستن لیست تصمیم به شرکت در انتخابات بگیرند!

اعتدالی‌ها در تحریم انتخابات همراه تندروهای اصلاح‌طلب نشدند/ خاتمی طرفدار تحریم خاموش انتخابات است!

روز گذشته نوبخت در برابر این سؤال که چطور اعتدال و توسعه همراه اصلاح‌طلبان تندرو که دنبال عدم مشارکت در انتخابات هستند، نشده، مرزبندی کلی‌تری بین حزب متبوع خود با اصلاح‌طلبان قائل شده و گفته که «واقعیت این است که حزب اعتدال و توسعه یک حزبی است با مرام و سلوک اجتماعی منحصر به خودش به همین جهت ما در مجموعه جبهه اصلاحات نتوانستیم گنجانده بشویم به دلیل اینکه ما خودمان نمی‌توانستیم به خاطر این نوع منش و روشی که نسبت به مسائل داریم در آن گروه بندی‌ها قرار بگیریم.»

نوبخت در عین حال اشاره‌ای هم به اختلافات داخلی اصلاح‌طلبان کرده است: «اصلاح‌طلبان هم الان یک نوع نگاه واحد به موضوع انتخابات ندارند. متنوع هستند، عده‌ای معتقد هستند که با همین شرایط موجود می‌توانیم ورود بکنیم و یک عده هم معتقدند که نمی‌توانیم.»

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 16
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 8
  • ۲۱:۵۵ - ۱۴۰۲/۰۹/۲۹
    7 13
    کشور باید با پول مالیات اداره بشه. تمام کشورهای پیشرفته هم همین کار رو می کنند. به نفع من نیست مالیات بدم ولی چیزیه که باید انجام بشه. بقیه هم یاد بگیرند همه اش نگاه نفع شخصی نداشته باشند و دنبال اصول باشند. نماینده ها و دولتمردان هم باید ریخت و پاششون رو جمع کنند و هزینه های الکی رو وارد بودجه نکنند و با صرفه جویی از کسری بودجه جلوگیری کنند.
    • ۲۲:۴۱ - ۱۴۰۲/۰۹/۲۹
      0 12
      شما لطفاً شر درست نکن
    • ۱۴:۰۶ - ۱۴۰۲/۰۹/۳۰
      13 3
      آنوقت پول نفت و گاز و برق را شما دزدها بازدید و با اعراب کثیف قسمت کنید
  • ۲۲:۳۹ - ۱۴۰۲/۰۹/۲۹
    15 2
    اگر از دید شما فلان اصلاح طلب صلاحیت حضور در انتخابات را ندارد پس او و همفکرانش نیز صلاحیت شرکت در انتخابات و تبلیغ آن را نیز ندارند! غیر از این است؟؟؟
    • ۲۳:۵۵ - ۱۴۰۲/۰۹/۲۹
      7 2
      اصلاحات = کثافت
    • ۰۸:۰۷ - ۱۴۰۲/۰۹/۳۰
      6 2
      عدم شرکت اصلاح طلبان تهوع آور در انتخابات را باید از الطاف خفیه الاهی شمرد و به فال نیک گرفت! چرا که جز فتنه انگیزی و بلواگری کاری از این جماعت یعجوج و معجوج و لجوج ساخته نیست چیزی که به تجربه ثابت شده است !!!
  • مردم ۰۸:۰۳ - ۱۴۰۲/۰۹/۳۰
    1 9
    کارگزاران و اصلاحات نبض و قلب حداکثر ملت است
  • ۰۸:۳۴ - ۱۴۰۲/۰۹/۳۰
    8 2
    بهمن 88 سازمانهای نظرسنجی امریکا صحت نتیجه انتخابات 88 را تایید کردند اگر مردم خبر دار میشدن این جماعت این قدر پر رو نمی شدند
  • ۰۸:۳۴ - ۱۴۰۲/۰۹/۳۰
    8 2
    بهمن 88 سازمانهای نظرسنجی امریکا صحت نتیجه انتخابات 88 را تایید کردند اگر مردم خبر دار میشدن این جماعت این قدر پر رو نمی شدند
  • فهیم ۰۹:۱۵ - ۱۴۰۲/۰۹/۳۰
    2 0
    تند و کند آرام وخاموش شما ها را دیدیم و فقط شر نصیب نظام و مردم شد دست بردارید از این ادا بازی‌ها.
  • ۱۱:۴۳ - ۱۴۰۲/۰۹/۳۰
    2 2
    حیف و صد حیف است که انسان بخاطر لج ولج بازی خسارت الدنیا والاخره بشود وراه حق را رهاکرده در دام شیطان بیافتد محمد خاتمی از این نوع افراد است
    • ۱۴:۰۷ - ۱۴۰۲/۰۹/۳۰
      2 4
      تو و ده نسلت یک تار موی خاتمی نمیشوید
    • IR ۱۴:۵۱ - ۱۴۰۲/۱۰/۰۱
      0 1
      خاتمی انگشت کوچیکه این آقا نمیشه اتفاقا برعکس گفتی. آمریکایی ها و اسناد میگن که انتخابات 88 تقلبی توش شکل نگرفته بعد این افساد لجن ها همش تهمت تقلب زدن. بعدشم قیمت مسکن را خاتمی با قانون ممنوعیت افزایش محدوده شهر ها بالا برد. حالا هی قد قد کن. مشرق لطفا منتشر کن
  • رضا ۱۲:۲۷ - ۱۴۰۲/۰۹/۳۰
    7 0
    انتخابات چی هست حالا؟
  • سیدمحمدمهدیpuyamotlaq ۱۳:۳۲ - ۱۴۰۲/۰۹/۳۰
    1 1
    سلام بر غزه قهرمان سلام بر آزادگان عالم بشریت و سلام بر شب جمعه : فقط امشب در ایران و شب عید کریسمس در سراسر دنیا دیوان حافظ را که دیدیم و یا درخت کریسمس را که چیدیم بر سر سفره شب یلدا از باز کردن آن و باز کردن هدیه های کریسمس و حافظ خوانی شرم کنیم از گرفتن چون گرمی خون کودکان فلسطینی در غزه به زیبایی همان رنگ قرمز دانه های انار است که با نظم و ترتیب پیش روی نماز گزاران و خانواده هایشان روی زمین در کفن سفید پیچیده شده است؟ بگذارید برایتان یک بیت از حافظ بخوانم تا ببینیم خودمان را در آینه شعر حافظ شیرازی: { فکرِ خود و رایِ خود در عالم رندی نیست کُفر است در این مذهب خودبینی و خودرایی } و من الله توفیق .
    • ۱۵:۰۶ - ۱۴۰۲/۰۹/۳۰
      0 0
      بعدازسلطان تبریز فقط سلطان تویی بااین سلام ها

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس