1

با دست پس زدن و با پا پیش کشیدن روحانی در انتخابات حکایت از آن دارد که رئیس دولت تدبیر و امید در بن‌بست بی اعتمادی اجتماعی گرفتار شده است!

سرویس سیاست مشرق- در میان انبوهی از گزارش‌ها و تیترهای خبری، در یک بسته کامل با نام «ویژه‌های مشرق» شما را در جریان مسائل مهم و اثرگذار از نگاه روزنامه‌های کشور قرار می‌دهیم.

در این ویژه‌نامه، نگاهی به آخرین مواضع جناح‌های سیاسی و تحولات مهم داخلی، خارجی، اوضاع اقتصادی و اجتماعی کشور انداخته می‌شود که مخاطبان بامطالعه آن به رهیافت‌های مهم، نکات و تأملات از سیر وقایع اثرگذار دست خواهند یافت، در این بخش با ما همراه باشید

***********

روزنامه‌های امروز یکشنبه سوم دی ماه در حالی چاپ و منتشر شد که انتخابات، پایه تحول و راه‌حل مشکلات در بیان رهبر انقلاب در دیدار با مردم کرمان و خوزستان، خودروهای فرسوده و منابع متحرک، عامل ۷۲ درصد از آلودگی هوا و شکل جنگ در غزه در صفحات نخست روزنامه‌های امروز برجسته شده است.

رهبر معظم انقلاب اسلامی صبح دیروز در دیدار پرشور هزاران نفر از مردم پرافتخار استان‌های خوزستان و کرمان، انتخابات ۱۱ اسفند را بسیار مهم، تعیین‌کننده و زمینه‌ساز تحول خواندند و با تبیین اهمیت مجلس شورای اسلامی در حل مشکلات موجود و تعیین مسیر حرکت کشور، تأکید کردند: ملت خود را برای برگزاری انتخابات به بهترین شکل یعنی همراه با ۴ خصوصیت «مشارکت قوی‌ و پرشور، رقابت واقعی جناح‌ها و دیدگاه‌های مختلف، سلامت حقیقی و امنیت کامل» آماده کند.

بیانات رهبر انقلاب مورد توجه رسانه‌های اصلاح‌طلب قرار گرفته است؛ روزنامه هم‌میهن در سرمقاله خود با اشاره به رهنمودهای مقام معظم رهبری می‌نویسد:

اگر اراده سیاستگذاران انتخابات، بر این تعلق می‌گیرد که مجلسی قوی با مشارکت بالا برای حل مسائل کشور انتخاب شود، چاره‌ای نیست جز اینکه اقدام به اصلاح شرایط ثبت‌نام کنند و از نامزدها بخواهند که براساس قانون قبلی ثبت‌نام کنند و از حالا وارد رقابت انتخاباتی شوند و با آزاد کردن فضای رسانه‌ای رسمی، امکان به میدان آمدن همه نیروهای سیاسی را فراهم نمایند.

در بخش دیگری از این یادداشت آمده است:

قانون فعلی را که این مجلس تصویب کرده این شائبه را دارد که برای کاهش مشارکت و انتخاب مجدد خودشان نوشته شده است. در غیر این صورت بعید است شاهد تحولی حداقلی در فضای سرد انتخاباتی باشیم. به نظر می‌رسد که سطح مشارکت در پایتخت که سیاسی‌ترین شهر است زیر ۱۵ درصد است و اگر نتوان این عدد را به ۵۰ درصد رساند، نتیجه‌ای حاصل نخواهد شد، یعنی حداقل ۵/۳ برابر مشارکت کنونی در تهران را باید شاهد باشیم؛ خود دانید.

آیا حسن روحانی انتخابات را تحریم می‌کند؟ / اصلاح‌طلبان میان رادیکالیسم خیابانی و صندوق رای انتخاب کنند

روزنامه آرمان‌ملی نیز با اشاره به فضای سیاسی کشو پس از بیانات رهبر انقلاب نوشته است:

در جهان امروز این احزاب و گروه‌های سیاسی هستند که با دادن برنامه به مردم آنها را به حضور در پای صندوق‌ها دعوت می‌کنند اما در ایران خصوصا اعتدالگرایان اصلاح‌طلبانی که عضو یک حزب باشند در معرض رد صلاحیت و یا عدم صلاحیت یا عدم احراز صلاحیت قرار می‌گیرند این روند باعث شده عملا دیگر تمایلی به حضور در احزاب نداشته باشد و این مورد موجب شده حزب در ایران از جایگاه و پایگاه افتاده وعملا احزاب نتوانند مردم را پای صندوق‌های رای بیاورند.

آیا حسن روحانی انتخابات را تحریم می‌کند؟ / اصلاح‌طلبان میان رادیکالیسم خیابانی و صندوق رای انتخاب کنند

با توجه به مطالب مطرح شده از سوی رهبر انقلاب هم اکنون جبهه اصلاحات در هنگامه یک تصمیم بزرگ قرار گرفته است که آیا در درون نظام رقابت خواهد کرد و یا اینکه تصمیم به رقابت با نظام خواهد گرفت!

گفتنی است در شرایطی که نظرسنجی از شیب افزایش مشارکت در انتخابات حکایت دارد، همچون دفعات گذشته رادیکال‌های جریان اصلاحات دچار تخمین‌های متوهمانه شده و عملا بدنه جریان اصلاح‌طلبی را قربانی تخمین‌های خطا می نمایند، به نظر می رسد انتخابات آتی بهترین فرصت برای تصمیمی بزرگ در جبهه اصلاحات است که با طیف رادیکال خود خداحافظی کرده و در شرایط عملگرایانه قرار گیرد.

حسن تصمیم روحانی در انتخابات چیست؟

روزنامه اعتماد خبر داده که حسن روحانی، هفته گذشته در دیدار با جمعی از روحانیون درباره انتخابات سخنرانی کرده و در بخشی از آن گفته است:

اهی مشارکت نکردن و رأی ندادن در انتخابات به معنای نوعی رأی دادن است؛ رأی دادن به همان نامزدی که او را برای کسب آن مسئولیت صالح نمی‌دانیم. چون در انتخابات مشارکت نمی‌کنیم، عملاً شرایط را برای انتخاب غیراصلح مهیا می‌کنیم. علی‌رغم آنکه دولت فعلی با مشکلات دولت‌های یازدهم و دوازدهم مواجه نیست، ولی شرایط زندگی مردم به مراتب بدتر شده است. به‌هرحال ما با مشکلاتی مواجه بودیم که برخی از آن‌ها در طول قرن اخیر سابقه نداشت و شاید تا دهه‌های بعد هم با آن مواجه نشویم. دولت ما با سه معضل کرونا و داعش و ترامپ مواجه بود!

آیا حسن روحانی انتخابات را تحریم می‌کند؟ / اصلاح‌طلبان میان رادیکالیسم خیابانی و صندوق رای انتخاب کنند

درباره این اظهارات چند نکته شایسته یادآوری است. اول آنکه آقای روحانی بهتر از هر کس می‌داند که دو نرخ مشارکت ۴۲ درصد و ۴۹ درصد در انتخابات قبلی مجلس و ریاست جمهوری در دوره ریاست جمهوری وی اتفاق افتاده و سوء مدیریت فاحش وی در حوزه‌های اقتصادی و فرهنگی و سیاسی، علت عمده کاهش مشارکت بوده است. البته برخی حامیان و دولتمردان روحانی، عضو ستاد فتنه‌ای در سال ۱۳۸۸ بودند که در مقابل مشارکت ۸۵ درصدی مردم و رای ۲۴/۵ میلیون نفری به نامزد رقیب آنها...

از سوی دیگر اگر نتایج توافق برجام -به عنوان تنها دستاورد القایی روحانی- کاملا بر عکس وعده‌های او در آمد و موجب طلبکاری و تحریم‌های بیشتر غرب شد، متهم اولش خود روحانی است که به هشدار و نصایح صاحب‌نظران بی‌اعتنایی کرد، با دست پس زدن و با پا پیش کشیدن روحانی در انتخابات حکایت از آن دارد که رئیس دولت تدبیر و امید در بن‌بست بی اعتمادی اجتماعی گرفتار شده است!

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 29
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 26
  • پریسا متفکر IR ۱۹:۵۷ - ۱۴۰۲/۱۰/۰۳
    17 9
    لعنت بی کران و ازلی و ابدی خداوند بر شیخ بنفش انگلیسی و باند تبهکارش
    • محمد IR ۲۰:۱۹ - ۱۴۰۲/۱۰/۰۳
      12 8
      آمین علی برکت الله ، همچنین لعنت بر ارباب بزرگش
    • تهرانی IR ۲۱:۰۲ - ۱۴۰۲/۱۰/۰۳
      9 6
      روحانی و اژه ای و لاریجانی مثلث خطرناک آینده کشور
    • SE ۰۲:۳۱ - ۱۴۰۲/۱۰/۰۴
      5 2
      شیخ گلاسکوی قالی دزد
    • IR ۰۸:۴۱ - ۱۴۰۲/۱۰/۰۴
      4 4
      عدم شرکت اصلاح طلبان تهوع آور در انتخابات را باید از الطاف خفیه الاهی شمرد و به فال نیک گرفت! چرا که جز فتنه انگیزی و بلواگری کاری از این جماعت یعجوج و معجوج و لجوج ساخته نیست چیزی که به تجربه ثابت شده است !!!
  • IR ۲۰:۰۱ - ۱۴۰۲/۱۰/۰۳
    10 12
    اتفاقا من دهه هشتادی ودوستام فقط برای روحانی میاییم تا افکارروتوخبرگان بدست بگیره ومملکت روبسامون کنه
    • IR ۲۱:۲۴ - ۱۴۰۲/۱۰/۰۳
      1 4
      من یه دبیرم به جرئت میگم نودونه درصدجوونا
    • FR ۲۱:۳۰ - ۱۴۰۲/۱۰/۰۳
      4 4
      خب بیایید خوش آمدید ولی اگر نتونست اون کار ؟؟؟! را بکنه چی 😂
    • IR ۲۱:۵۹ - ۱۴۰۲/۱۰/۰۳
      5 5
      باشه فعلا دوغت رو بنوش
    • IR ۲۲:۴۴ - ۱۴۰۲/۱۰/۰۳
      5 6
      روحانی 8 سال رئیس جمهور بود اما نتوانست تحریمها را لغو بکنه و اقتصاد کشور را سر و سامان بدهد و قیمت دلار و سکه و مسکن و ماشین و موبایل 10 برابر کرد و مردمو بیچاره کرد.
    • مهران US ۰۱:۳۱ - ۱۴۰۲/۱۰/۰۴
      3 4
      شما اول برو بیسکویت صبحت را میل کن بعد نظر بده. روحانی برای بی خردهای مثل خودت حساب باز کرده.
    • IR ۰۲:۱۶ - ۱۴۰۲/۱۰/۰۴
      3 2
      خیلی تاثیرگذار بود. کامنتی چند میدن بهت؟
  • DE ۲۰:۰۶ - ۱۴۰۲/۱۰/۰۳
    19 9
    به این مردک ریش رنگی کاری ندارم و کلا وجودش برایم علی السویه است ولی در این شوی انتخابات هم شرکت نخواهم کرد
  • IR ۲۱:۰۳ - ۱۴۰۲/۱۰/۰۳
    1 12
    تلویزیون خصوصی نه اصلا تلویزیون هم سرگرمی را در دستور کار قرار بدهد و فضا را زیاد دهه شصتی نکند همون فضای لاریجانی ضرغامی را داشته باشد همین
    • IR ۲۱:۴۳ - ۱۴۰۲/۱۰/۰۳
      10 1
      باید همشون ردیف بشن برای بازجویی ومجاکمه بااین وضع کشورواختلاس اونوقت داری ازبرنامه کودک حرف میزنی
  • IR ۲۲:۰۰ - ۱۴۰۲/۱۰/۰۳
    12 3
    اصول گرا و اصلاح طلب و احمدی نژادو روحانی و خاتمی بازی قدیمیه...هیچ تفاوتی نیست..خیلی از مردم این موضوع رو درک کردند...
  • IR ۲۲:۰۲ - ۱۴۰۲/۱۰/۰۳
    3 1
    روحانی اگه جایگاه اجتماعی داشت که در دوره دوم ریاست جمهوری ۲۴ ساعت تو دفتر کارش تلپ نبود-چند تا سفر استانی رفت؟
  • مهران IR ۲۳:۰۸ - ۱۴۰۲/۱۰/۰۳
    4 2
    با سلام سوال :آیا ح ر انتخابات را تحریم می کند؟ پاسخ: بستگی دارد که انگلستان به ایشان چه دستوری دهد. در ضمن، مورچه چیه که کله پاچه اش باشه.
  • علی IR ۲۳:۱۳ - ۱۴۰۲/۱۰/۰۳
    4 2
    حسن روحانی کی باشد …
  • IR ۰۰:۲۲ - ۱۴۰۲/۱۰/۰۴
    8 3
    شماها یک نکته مثبت بمن بگید که من دلم گرم بشود رای بدم 🤣🤣😋😋🤣🤣🤣
    • SK ۰۳:۵۷ - ۱۴۰۲/۱۰/۰۴
      3 15
      بجهنم که رای نمیدی
  • DE ۰۰:۴۷ - ۱۴۰۲/۱۰/۰۴
    3 19
    اصلاحطلبکاران میان موسی خیابانی و صندوق رای یکی را انتخاب کنند
  • IR ۰۳:۲۸ - ۱۴۰۲/۱۰/۰۴
    0 14
    حسن فریدون فردی مورد تایید
  • IR ۱۰:۴۹ - ۱۴۰۲/۱۰/۰۴
    3 2
    تفکر و سیاست اصلاح طلبان همان عملکرد سال 1388 است که انتخاباتی درست است که من اصلاح طلب برنده باشم. و اگر دیگری رای آورد تقلب است.
  • IR ۱۳:۲۴ - ۱۴۰۲/۱۰/۰۴
    8 19
    سلام آدم هنگ می‌کنه وقتی در مملکت شیعی از آرمان های انقلاب دفاع کنی باید هزینه بدی
  • IR ۱۳:۴۱ - ۱۴۰۲/۱۰/۰۴
    2 19
    چرا ح. رو. را بدلیل دههاهزار مورد ترک فعل ناشی از ضرر و زیان به مملکت و مردم محاکمه نمی کند ؟؟؟؟!!!
  • IR ۱۲:۳۷ - ۱۴۰۲/۱۰/۰۷
    1 0
    چرا حسن روحانی مل عون را که بیش از 900هزار امضا برای محاکمه کردنش جمع شده بجرم صدها هزار ترک فعل که به مردم و کشور ضرر کلان زده است محاکمه نمی کنید ؟ چرا ازش می ترسید ؟؟؟
  • IR ۱۵:۵۵ - ۱۴۰۲/۱۰/۱۳
    0 0
    ماتابع کدخداییم اگر شیطان ازکسی حمایت کرد مابه اورای میدهیم .به دشمن بگویید اگر فلان کاررابکنی رقیب ماپیروز میشود اقای ترامپ تحریمها رابگذار بعد انتخابات تاروحانی رای بیاورد
  • IR ۱۶:۰۰ - ۱۴۰۲/۱۰/۱۳
    0 0
    نگذاشتند کار کنه برای تعدیل جمعیت وکم کردن بازنشستهها روزی هفتصد نفر رامیفرستاد انجا که بهشت وجهنمش فرقی نداره

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس