احمد زیدآبادی

انتخابات ۱۴۰۰ فصل جدیدی را در زندگی چپ‌های ایرانی رقم خواهد زد و به نظر می‌رسد پس از آن دیگر نیازی به حضور حامیان "تحریم خاموش انتخابات" و دشمنان مردمسالاری در سپهر سیاست ایران نیست.

سرویس سیاست مشرق _ انتخابات ۱۴۰۰ و تعیین رئیس سیزدهمین جمهور از سوی مردم به دمادم خود نزدیک شده است و چپ ایرانی در چنین آستانه‌ای با دست زدن به راهبرد "تحریم خاموش انتخابات"! که طی ۲ سال گذشته دائما بر آن دمید و اصرار کرد؛ عملا به عنوان "باغی انتخابات" و تقلا کننده برای کاستن از مشارکت حداکثری مردم شناخته شده است.

در این میان البته شاهد فعالیت‌های انتخاباتی دقیقه نودی اصلاح‌طلبان البته بر روی ریل تحریم خاموش انتخابات هستیم!

بر همه آگاهان سیاسی و فعالان عرصه افکار عمومی واضح و مبرهن است که اثر فعالیت‌های ۲ ساله و رسوبات آنرا هرگز نمی‌توان ظرف چند روز از بین برد.

و از همین روست که بیانیه‌ها و دست‌نوشته‌ها و توصیه‌های محفلی رجال و طیف‌های اصلاح‌طلب طی دو، سه روز مانده تا انتخابات عملا یک تقلای نخ نما برای فرار تحریم‌گران انتخابات از تبعات آن است نه بیشتر!

این قضیه البته ابعاد بیشتری هم دارد و این رفتارهای مزوّرانه انتقاداتی را در اردوگاه اصلاحات نیز سبب شده است.

احمد زیدآبادی، از اصلاح‌طلبان اصیل و از دستگیرشدگان فتنه ۸۸ در همین رابطه طی یادداشتی در شماره چهارشنبه گذشته روزنامه آرمان ملی که با عنوان "چهار سال وقت و تصمیم‌گیری در لحظه آخر" منتشر شد، نوشته است: سه چهره سیاسی مشهور که به‌طور غیررسمی به عنوان رهبران جریان اصلاح‌طلبی در ایران شهرت یافته‌اند، هر کدام موضع متفاوتی در برابر انتخابات جاری اتخاذ کرده‌اند موسوی موضعی نزدیک به تحریم گرفته، شیخ مهدی کروبی خواستار معرفی کاندیدا شده و سیدمحمد خاتمی به‌طور مبهم راهی میانه این دو توصیه کرده است. این نوع تشتت آرا در بین سران اصلاحات نسبت به موضوعی مشخص، علامت خوبی نیست و از عدم‌وجود تحلیلی حداقلی از شرایط موجود کشور و چشم‌انداز آن در بین اصلاح‌طلبان حکایت دارد. در این میان، بهزاد نبوی رئیس نهاد اجماع‌ساز اصلاح‌طلبان نیز متضرعانه خواستار حضور مردم پای صندوق رأی و «نجات» ایران شده است.

او تصریح می‌کند:

"خب، اگر نهایتا قرار به این تصمیم بود، آن بیانیه‌ها و اظهارنظرهای شورمندانه و قاطعانه پیشین با چه منطقی صورت گرفت؟ لابد گفته می‌شود، «قراری» در کار نبود، اما در روزهای آخر این نتیجه‌گیری حاصل شد! به نظرم تصمیم چند روزه و تغییر آن در آخرین لحظات، درباره اتفاقی که چهار سال تمام، برای اندیشه و واکاوی و سناریوسازی دربارۀ آن، زمان در اختیار بوده است، از میزان اصالت و اثرگذاری و به‌خصوص «نجات‌بخشی» آن به روشنی پرده برمی‌دارد! "[۱]

سنگی بر گور نمایش‌های انتخاباتی جریان سیاسی خاص/ طعنه‌های زیدآبادی به سران چپ ایرانی

*طعنه زیدآبادی به نجات‌بخش نبودن نمایش‌های دقیقه نودی رجال اصلاحات یکی از اسناد قابل تأمل انتخابات ۱۴۰۰ خواهد بود.

انتخاباتی که اگرچه نتیجه آن با هر میزان مشارکتی لازم‌الاتباع و قانونی خواهد بود و منصه‌ای برای تعیین مشروعیت نظام هم نیست اما ننگ و داغ "تحریم خاموش انتخابات" (در اعتراض به نظام نامزد نداریم!) را تا همیشه بر قاموس سیاسی اصلاح‌طلبان حک خواهد کرد و مادام که توبه نکنند؛ همچون فتنه ۸۸ مجبور به تحمل وزر و وبال این کار زشت نیز خواهند بود.

این در یاد تاریخ خواهد ماند که رجال ستادی اصلاح‌طلب یا گفتند در انتخابات شرکت نمی‌کنیم، یا به تمسخر انتخابات پرداختند و یا در نمایشی مزوّرانه از این گفتند که ما خودمان برای حمایت از هیچ نامزدی به جمع‌بندی نرسیده‌ایم اما مردم در انتخابات شرکت کنند و به هر کس صلاح می‌دانند رأی بدهند!

آنها البته توضیح ندادند که وقتی خودشان به هیچ گزینه‌ای نرسیده‌اند چطور از مردم انتظار دارند به یک گزینه شایسته برسند!؟

و این نمایش در واقع چیزی جز تقلا برای کاستن از مشارکت مردم در انتخابات نبود.

سنگی بر گور نمایش‌های انتخاباتی جریان سیاسی خاص/ طعنه‌های زیدآبادی به سران چپ ایرانی

جالب است که به این رفتار و توطئه از پیش برنامه ریزی شده برای ذبح مشارکت حداکثری البته باید حمایت‌های دقیقه نودی را نیز افزود که بر اساس تئوری‌های مرتبط با تأثیرگذاری بر افکار عمومی عملا هیچ تأثیری نداشتند.

رفتارهایی که اگرچه هیچ خدشه‌ای بر مشت آهنین هسته سخت اصلاحات و بیانیه‌های تند این هسته برای تحریم خاموش انتخابات در قالب جبهه اصلاحات، مجمع روحانیون، حزب اتحاد ملت و مجمع ایثارگران مبنی بر "تحریم خاموش انتخابات" هم نداشتند اما در پرده‌ای دیگر از نمایش اشاره شده تقلا کردند که هم خود را حامی مردمسالاری جلوه دهند و هم از منویات دیکتاتورهای هسته سخت اصلاحات تخطی نکرده باشند.

"تاریخ" لحظه به لحظه این تئاتر کمدی_تراژیک را در خاطر خواهد سپرد و کارگردانان سناریوی این تئاتر که در مقابل یکی از بزرگترین دستاوردهای انقلاب اسلامی یعنی "مردمسالاری دینی" شمشیر کشیدند و برای کم‌رمق‌سازی آن تلاش کردند اگرچه شاید توفیقاتی مقطعی به دست آورده باشند اما حقیقت همچون جام زهری قطره قطره، تا همیشه کام آنها را تلخ خواهد کرد.

لازم به تأکید است که بودند احزاب و رجال اصلاح‌طلبی مثل حزب کارگزاران، حزب ندا و امثال علی مطهری و بهزاد نبوی صراحتا بر حضور رسمی در انتخابات و حمایت از یک نامزد یکتا تأکید کردند اما صدای آنها در پژواک عمومی تحریم خاموش انتخابات توسط هسته سخت اصلاحات چندان شنیده نشد.

برخی محافل تحلیلی معتقدند فضای سیاست ما بایستی من‌بعد از این به مزاج جدیدی از چپ ایرانی با عملگری احزاب و رجال فوق‌الاشاره که بر حضور در انتخابات تأکید داشتند عادت کند. مزاج و سپهر جدیدی که البته نیازی به حضور اصلاح‌طلبان خارج شده از مردمسالاری در آن نیست.

***

۱_https://www.armanmeli.ir/fa/main/print/۳۱۶۲۵۴

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 15
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 2
  • پری مجرد 44 ساله IR ۰۱:۴۵ - ۱۴۰۰/۰۳/۲۷
    4 0
    والیبال ایران رو عبادی پور بی آبرو کرد برزیل به کمک عبادی پور سه‌ بر یک شکستمان داد
    • ناشناس IR ۰۸:۴۲ - ۱۴۰۰/۰۳/۲۷
      4 1
      پری خانم خوبی چرا دست از سر این عبادی پور بر نمی داری گناه داره .
    • IR ۱۳:۴۷ - ۱۴۰۰/۰۳/۲۹
      0 0
      ببند کلاغ
  • IR ۰۷:۳۹ - ۱۴۰۰/۰۳/۲۷
    21 3
    این همصدایی اشکار با اسراییل باید پایانی بر جریان خبیث اصلاحات باشه. از این بع بعد کسی بخواد اینا رو جز این نظام و یک جریان سیاسی ایرانی به حساب بیاره ما میدونیم و اون.
  • سید IR ۰۷:۴۷ - ۱۴۰۰/۰۳/۲۷
    7 2
    کلاً از نظر ملت اشخاص منتسب به اصلاح طلبان شخصیتی مشمئز کننده و تهوع آور هستند و البته هرچه افراطی تر، انزجار مردم از ایشان بیشتر! و یک اصل را نباید که فراموش کرد که هرچه نادان تر، اصلاح طلب تر و هرچه اصلاح طلب تر، تهوع آورتر! که می توان در رأس این هرم افرادی همچون تاجزاده و حجاریان و صادقی و زیباکلام را قرار داد!!!
  • سید IR ۰۷:۵۰ - ۱۴۰۰/۰۳/۲۷
    7 2
    کلاً از نظر ملت اشخاص منتسب به اصلاح طلبان شخصیتی مشمئز کننده و تهوع آور هستند و البته هرچه افراطی تر، انزجار مردم از ایشان بیشتر! و یک اصل را نباید که فراموش کرد که هرچه نادان تر، اصلاح طلب تر و هرچه اصلاح طلب تر، تهوع آورتر! که می توان در رأس این هرم افرادی همچون تاجزاده و حجاریان و صادقی و زیباکلام را قرار داد!!!
  • بفهم IR ۰۷:۵۸ - ۱۴۰۰/۰۳/۲۷
    4 16
    خاتمی مرد بزرگ عشقی اما شرمندتیم که علیرغم دعوتت باز هم از رای دادن معذوریم
    • دکتر افسانه یوسفی IR ۱۱:۴۸ - ۱۴۰۰/۰۳/۲۷
      2 3
      لعنت بی کران خداوند بر ..محمد خ... منافق
    • محمد IR ۱۲:۲۴ - ۱۴۰۰/۰۳/۲۷
      1 0
      معلومه که هیچ نمی فهمی
  • مختاری IR ۰۸:۱۲ - ۱۴۰۰/۰۳/۲۷
    7 0
    لعنت بر منافق
  • DE ۰۹:۰۷ - ۱۴۰۰/۰۳/۲۷
    9 0
    یک خیانت دیگر به بیت المال و عدالت!:(سوپرایز روحانی برای کارمندان دولت؟! / افزایش ۵۰ درصد فوق‌العاده ویژه همه کارمندان)/ یعنی وقاحت تا کجا، علی رغم اینکه حقوق کارمندان سه تا بیش 30 برابر کارگران است، اشتهای سیرناپذیرشان برای غارت بیت المال تا کجا؟! / به جای اینکارها بروند جلوی فساد مالی در اده جات و اتلاف منابع ملی بگیرند.
  • IR ۰۹:۲۷ - ۱۴۰۰/۰۳/۲۷
    4 9
    تا نتوانیم نفت بفروشیم همینه
  • IR ۱۳:۵۰ - ۱۴۰۰/۰۳/۲۷
    2 1
    اصلاحات بره گمشه ، بره به درك ، بره به گور سياه
    • IR ۰۷:۱۹ - ۱۴۰۰/۰۳/۲۸
      0 0
      فعلا که نیاز مبرم به رای ایشان دارید
  • ناشناس IR ۱۰:۳۲ - ۱۴۰۰/۰۳/۲۸
    3 0
    چپی درایران وجود ندارد مرحوم که ادای نمایندگی چپ را داشت بهترین مدل اقتصادی را سرمایه داری امریکایی میدانست خوب درامریکا نیز مردم را به دمکرات وراست تقسیم کرده اند ایا این مدل با الودگیهای بیشتر در ایران وجود ندارد؟

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس