گاردین: اسرائیل به تمام معنا بازنده جنگ غزه است

در حالی که دو ماه از شروع جنگ می‌گذرد و اسرائیل نتوانسته به اهداف اعلامی در حمله به غزه دست پیدا کند، زمان برای این رژیم رو به پایان است.

به گزارش مشرق، روزنامه کیهان در ستون خبر ویژه خود نوشت: وبسایت دویچه وله ضمن تحلیلی نوشت: جنگ غزه بعد از یک وقفه هفت روزه دوباره ادامه پیدا کرد. از دید اسرائیل و متحدانش، آتش‌بس دائمی فقط در صورت تسلیم حماس ممکن است. آنها پایان دادن به حکمرانی حماس در نوار غزه را هدف راهبردی و اصلی خود تعریف کرده‌اند. اما شرط حماس و حامیانش چون جمهوری اسلامی ایران، در تبادل زندانیان تا مرحله آخر، توافق بر سر آتش‌بس دائمی و حفظ ساختارهای اداری و نظامی حماس بود.

دور جدیدی از زورآزمایی که با حملات هوائی ارتش اسرائیل به جنوب غزه شروع شد، روشن می‌کند که هدف اسرائیل در نابودی حماس امکان‌پذیر خواهد بود یا نه. هنوز ارتش اسرائیل نتوانسته است قدرت آتش حماس را از بین ببرد. پرتاب موشک به نقاط مرکزی و جنوبی اسرائیل از نوار غزه ادامه دارد. نیروهای نیابتی جمهوری اسلامی در لبنان، عراق و یمن نیز حملات خود را به اهداف اسرائیل و آمریکا ادامه می‌دهند. حسین امیرعبداللهیان هشدار داده که ادامه وضع فعلی باعث گسترش جنگ در منطقه شده و نیروهای «جبهه مقاومت» نمی‌توانند این وضعیت را تحمل کنند.

تلافی کشته شدن سه تن از نیروهای سپاه قدس در سوریه و خطای محاسبه در افزایش حملات پهپادی و موشکی شیعیان نظامی بنیادگرا می‌تواند ابعاد جنگ را گسترش دهد. نجات حماس نیازمند فعال شدن جبهه‌های دیگر و گسترش زیاد مداخله حزب‌الله لبنان در جنگ به پشتوانه حملات موشکی از عراق و یمن است. منتها جمهوری اسلامی نیز ملاحظات و نگرانی‌های خودش در تشدید جنگ نیابتی را دارد و دستش برای عملیات باز نیست.

البته ارتش اسرائیل نیز با چالش‌های جدی مواجه است. روزنامه فایننشال‌تایمز به نقل از منابع مطلع در ارتش اسرائیل گزارش داد که جنگ غزه ممکن است یک سال یا بیشتر به درازا بکشد.

البته در شرایطی ممکن است دولت اسرائیل هدف نابودی حماس را کنار گذاشته و یا تعدیل کند. اما پیچیدگی ماجرا فقط مربوط به امکان‌پذیری نابودی حماس نیست، بلکه حتی در صورت تحقق این امر، نحوه اداره نوار غزه در آینده نامعلوم است.

وضعیت پیچیده بوده و شرایط آینده تابعی از متغیرهای متعددی است و می‌تواند فرجام‌های احتمالی متفاوتی پیدا کند. آنچه مشخص است، ادامه پیدا کردن جنگ تا پایان امسال و کشیده شدن آن به سال ۲۰۲۴ است. اما جنگ غزه نمی‌تواند به لحاظ زمانی نامحدود باشد و پنجره فرصت برای دولت اسرائیل رو به بسته شدن است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس