کد خبر 1550799
تاریخ انتشار: ۷ آذر ۱۴۰۲ - ۱۰:۲۴
اسرائیل چگونه خود را به مخمصه انداخت؟

جنگ غزه نشان داد که رژیم صهیونیستی با یک بن بست شدید روبرو شده که نه توان ادامه جنگ را دارد و نه می تواند از این جنگ عقب نشینی کند.

به گزارش مشرق، آتش بس موقت چهار روزه در جنگ غزه، از حجم ویرانی گسترده در نوار غزه براثر بمباران های رژیم صهیونیستی پرده برداشت و حجم فاجعه انسانی و انتقام رژیم صهیونیستی از مقاومت در کشتار و قتل عام غیرنظامیان و کودکان فلسطینی و تخریب بیمارستان ها و زیرساخت های نوار غزه را آشکار کرد.

البته چنین اقداماتی هیچ امتیاز نظامی برای هیچ ارتشی در جهان ندارد، بلکه انتقامی است که رژیم اسرائیل پس از ناتوانی سیاسی و نظامی در دستیابی به اهداف خود در برخورد با مقاومت غزه از غیرنظامیان گرفت.

بن بست نظامی – سیاسی

پس از بمباران نوار غزه توسط رژیم صهیونیستی که در تاریخ جنگ ها بی سابقه است، رژیم صهیونیستی سه هفته پس از آغاز جنگ، هجوم زمینی خود به نوار غزه را آغاز کرد. پس از یک ماه کامل از عملیات نظامی، نیروهای حماس با تجهیزات نظامی و آمادگی کامل در وسط نوار غزه ظاهر شدند و سومین گروه از اسیران صهیونیست را در خیابان «فلسطین» که رژیم اسرائیل ادعای تسلط بر آن را داشت، تحویل صلیب سرخ دادند.

علاوه بر دروغ بودن ادعاهای رژیم اسرائیل مبنی بر تسلط بر شمال نوار غزه و کوچاندن ساکنان آن و نابودی توانایی حماس، آنچه رسانه های صهیونیستی درباره جداشدن نظامیان از ارتش این رژیم و فرار از خدمت و دیگر شکست ها منتشر کردند، جای هیچ تردیدی باقی نمی گذارد که رژیم صهیونیستی در این نبرد شکست سنگینی خورده است و حجم این شکست پس از خاموش شدن آتش نبرد و آغاز تحقیقات اسرائیلی بهتر آشکار خواهد شد.

امروز سیاستمداران رژیم صهیونیستی احساس سرخوردگی می کنند، زیرا اهداف بلندپروازانه ای را برای این جنگ اعلام کرده بودند و در حدود ۵۰ روز نتوانستند به این اهداف دست یابند و بعید است که توانایی دستیابی به آن را داشته باشند بویژه اینکه ارتش رژیم صهیونیستی توانایی ثبت پیروزی جدید را ندارد.

به همین خاطر بن بست و مخمصه رژیم صهیونیستی در متناسب نبودن اهداف تعیین شده با امکانات موجود است و این رژیم برای گرفتار نشدن در این تنگنا یا باید امکانات و توانایی های خود را افزایش دهد، که این مساله بسیار دشوار است، زیرا همه توانایی خود را تاکنون به میدان آورده است و یا اینکه سقف اهداف خود را پائین آورده و آن نیز یک شکست قطعی است.

تنگنای اعتماد صهیونیست ها

صهیونیست ها از زمان اشغال فلسطین با این اندیشه که ارتش دژ مستحکم حامی و مدافع آن ها است و نظرسنجی ها نشان می داد که ارتش اسراییل تنها نهاد مورد اعتماد صهیونیست های مهاجر به فلسطین است.

در نظرسنجی های انجام شده در فلسطین اشغالی پیش از آغاز جنگ غزه، اعتماد صهیونیست ها به کنست(پارلمان) بسیار پایین بود و اعتماد به کابینه نیز بسیار پائین تر، تا آنجا که ۷۰ درصد از شرکت کنندگان در سرزمین های اشغالی در نظرسنجی اعلام کردند که هیچ اعتمادی به حکومت ندارند.

با این حال، ارتش تنها نهادی بود که از اعتماد شهرک نشین های مهاجر برخوردار بود، ولی آنچه در هفتم اکتبر (۱۵ مهر) و پس از آن رخ داد، اعتماد صهیونیست ها به ارتش رژیم صهیونیستی را بویژه در زمینه توانایی آن در دفاع از شهرک نشین های صهیونیست، تا حدود زیادی کاهش داد.

مقاومت فلسطین، در پاسخ به بیش از هفت دهه اشغالگری و تجاوز رژیم صهیونیستی علیه مردم غزه و دیگر مناطق سرزمین های اشغالی، در هفتم اکتبر (۱۵ مهر) گذشته عملیات طوفان الاقصی را علیه این رژیم آغاز کرد. رژیم صهیونیستی مطابق معمول با قتل عام غیرنظامیان و بمباران مناطق مسکونی به عملیات رزمندگان مقاومت پاسخ داد. این رژیم در نهایت، شکست در عملیات خود برای آزادسازی اسرایش را پذیرفت و تسلیم مقاومت شد.

منبع: ایرنا

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس