باکو: ارمنستان بجای بازی با کلمات، سر میز مذاکره بنشیند

دستیار رئیس‌جمهور آذربایجان در امور سیاست خارجی گفت طرف ارمنستانی بجای بازی با کلمات، باید برای مذاکره اقدام کند.

به گزارش مشرق، «حکمت حاجی‌اف» دستیار رئیس‌جمهور آذربایجان در امور سیاست خارجی از ارمنستان خواست گامی ملموس رو به جلو بردارد و سر میز مذاکره بنشیند.

به گزارش خبرگزاری «ترند» جمهوری آذربایجان، وی تاکید کرد: انتظار ایده‌های روشن و واضحی را از ارمنستان داریم. وقتی صحبت از توافق صلح به میان می‌آید، ارمنستان همچنان به فراتر از منطقه نظر دارد. بجای معرفی دستورکار طرف ثالث در اینجا، ضروری است که مسئولیت منطقه را برعهده بگیرید و مذاکرات توافق صلح را پیش ببرید. توپ در حال حاضر در زمین ارمنستان است.

این مقام ارشد جمهوری آذربایجان همچنین گفت با توجه به شرایط کنونی در منطقه، باکو هیچ مانعی برای انعقاد توافق صلح با ارمنستان نمی‌بیند.

به ادعای این گزارش، بعد از جنگ دوم قره‌باغ در سال ۲۰۲۰، جمهوری آذربایجان پیشنهاد صلحی را به طرف ارمنستانی ارائه کرد که شامل پنج نکته اساسی بود؛ اما ارمنستان به طرق مختلف بحث درباره جزئیات توافق صلح و امضای توافق نهایی را از آن زمان به تعویق انداخته است.

«الهام علی‌اف» رئیس‌جمهور آذربایجان دوشنبه در نشست خبری مشترک با همتای عراقی در باکو گفت «ارمنستان باید آینده خود را بر اساس منافع ملی برنامه‌ریزی کند، نه بر اساس جاه‌طلبی‌ کشورهایی که از منطقه ما دور هستند، به ویژه کشورهایی با گذشته خونین استعماری».

دوشنبه منابع دیپلماتیک خبر دادند جمهوری آذربایجان در اعتراض به مواضع اتحادیه اروپا در قبال روابط باکو و ایروان، برخی همکاری‌های خود با کشورهای عضو این اتحادیه ذیل پروژه‌های موسوم به «تویینینگ» را به حالت تعلیق درآورده است.

«جوزپ بورل» مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا در کنفرانس مطبوعاتی ۱۳ نوامبر (دوشنبه، ۲۲ آبان) در بروکسل بعد از نشست شورای امور خارجه اتحادیه اروپا گفته بود باید درباره هر گونه تلاش داخلی یا خارجی برای بی‌ثبات کردن اوضاع در ارمنستان هوشیار بود و در پیامی خطاب به باکو اعلام کرد «هر گونه نقض تمامیت ارضی ارمنستان غیرقابل‌قبول تلقی و به پیامدهای جدی در کیفیت روابط ما منجر خواهد شد».

باکو هم در واکنش اعلام کرد تمایلات نهاد سیاست خارجی اتحادیه اروپا برای تحریک جدایی‌طلبی در خاک جمهوری آذربایجان منبع نگرانی جدی است.

دو جمهوری همسایه آذربایجان و ارمنستان سه دهه است که بر سر منطقه قره‌باغ کوهستانی با هم درگیر بوده‌اند. دو کشور با هم روابط دیپلماتیک ندارند و مرز مشترکشان به شدت مستحکم است.

ماه سپتامبر جمهوری آذربایجان عملیات برق‌آسایی را برای پس گرفتن این منطقه که در سطح بین‌المللی متعلق به باکو شناخته می‌شود اما از دهه ۱۹۹۰ توسط ارامنه تحت حمایت ارمنستان کنترل می‌شد، انجام داد. این عملیات به کوچ دسته‌جمعی اغلب ۱۲۰ هزار ارمنی قره‌باغ به ارمنستان منجر شد. دو کشور از آن زمان برای امضای توافق صلح ابراز تمایل کرده‌اند، هرچند پیشرفت ملموسی حاصل نشده است.

منبع: فارس

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 17
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 4
  • مهدی ۱۲:۰۲ - ۱۴۰۲/۰۸/۳۰
    3 3
    شما اذری که از ترکیه استفاده کردید برای جنگ.ارمنستان هم از فرانسه وهند استفاده میکنه.عملن هیچ کدوم چیزی ندارین لطفن خفه شید
    • ۱۵:۱۳ - ۱۴۰۲/۰۹/۰۱
      2 2
      دقیقا.هیچکدام ظرفیت و لیاقت استقلال را ندارند.
  • ۱۲:۰۵ - ۱۴۰۲/۰۸/۳۰
    5 5
    اروپا هرگز حسن نیت نداشته است. بهتر است ایروان و بادکوبه با همکاری ایران، روسیه و ترکیه در کنار هم بنشینند و ضمن به رسمیت شناختن متقابل حاکمیت و اراضی یکدیگر، همگی در صلح و صفا زندگی کنند. زیرا تاریخ همه این کشورها پیوستگی داشته است و دیگر نبایستی بازیچه سیاست های جنگ افروزانه ی غربی های جنایتکار شوند.
    • ۲۱:۰۴ - ۱۴۰۲/۰۸/۳۰
      2 4
      ترک تا سیلی نخورد آدم نمیشود
    • ۱۵:۱۴ - ۱۴۰۲/۰۹/۰۱
      1 2
      کل این سرزمین ها متعلق به ایران اندوبایدبازگردانده شوند.
    • ۱۵:۱۴ - ۱۴۰۲/۰۹/۰۱
      1 3
      کل این سرزمین ها متعلق به ایران اندوبایدبازگردانده شوند.
  • من ۱۶:۱۰ - ۱۴۰۲/۰۸/۳۰
    3 3
    ایراوان تنش میخاره ارتش آزربایجان هم متخصص درمان خارش ارمنی هاست
    • ۱۵:۱۶ - ۱۴۰۲/۰۹/۰۱
      2 2
      عاظربایجان جعلی و ارتش برره.
    • ۱۵:۱۷ - ۱۴۰۲/۰۹/۰۱
      2 2
      البته خارش پانترکهابیشتره.
    • م ۱۳:۱۹ - ۱۴۰۲/۰۹/۰۲
      2 1
      خخخخخخ،دهنت سرویس ،ضمنن آذربایجان تو خیلی زمینه ها تخصص داره این همه دانشمند از آذربایجان ایران و جمهوری آذربایجان تو دنیا داریم، بعنوان مثال دو نمونه ،کریم کریموف فرزند عباسعلی و شیعه،سازنده اولین فضای پیمای جهان و موشک های قاره پیما واصلی ترین چهره صنایع فضایی شوروی سابق؛ پروفسور لطفی زاده دانشمند ایرانی آذربایجانی ریاضیدان ومهندس الکترونیک ومبدع نظریه معروف منطق فازی که کل صنایع دنیا از ماشین حساب گرفته تا سفینه های فضایی وابرکامیتورها حاصل کشف وابداع این دانشمند محترم بوده وپرفسور لطفی زاده واقعن به مردم جهان لطف کردند و دنیا را دچار تحول عظیم صنعتی ،همینطور کریموف راه صعود به آسمان ها واغاز تحقیقات وپژوهش های فرا زمینی را برای بشر گشودند، زنده باد ایران و اذربایجان،مرگ بر اسراییل و حامیان واقعی ان
  • ۱۶:۲۰ - ۱۴۰۲/۰۸/۳۰
    3 3
    به زودی قفقاز، این کودک ناآرام در آغوش مادرش ایران ارام خواهد گرفت.
    • ۱۵:۱۵ - ۱۴۰۲/۰۹/۰۱
      1 2
      زنده بادایران بزرگ.
  • ۱۵:۵۴ - ۱۴۰۲/۰۹/۰۲
    1 2
    اتحاد ایران و آذربایجان به کوری بدخواهان داخلی ودشمنان خارجی
    • ۱۳:۱۲ - ۱۴۰۲/۰۹/۰۴
      2 0
      احسنت ساغ اولسون
  • ۲۳:۳۷ - ۱۴۰۲/۰۹/۰۲
    1 2
    برای اشخاص با وجدان، حقیقت جو و بدون تعصب: بر اساس بند ۶ از ستون ۱ کتیبه بیستون داریوش بزرگ هخامنشی در کرمانشاه: استان بزرگ آرمینا شامل شمال شرق ترکیه فعلی تا ارمنستان فعلی یکی از استان های ۲۳ گانه ایران زمین بود. در نقشه تصرفات اسکندر مقدونی نیز به زبان انگلیسی استان ارمنیا در همین موقعیت دیده می شود.
  • ۱۹:۰۴ - ۱۴۰۲/۰۹/۰۳
    0 1
    نام آذربایجان یا آذربایگان برگرفته از نام آتروپات فرماندار (ساتراپ) اواخر دوره هخامنشی به معنای نگهبان آذر (آتش) است. در حالی که نام ارمنیا مربوط به پیش از دوران هخامنشی و حتی مادها و مربوط به حکومت اوراراتو بوده است.
  • ۱۳:۵۵ - ۱۴۰۲/۰۹/۰۵
    0 1
    اگر اردوغان موفق می شد که زنگزور سیونیک را اشغال کند و رییس جمهور دست نشانده خود مثل قبرس شمالی را در آنجا بر سر کار آورد، در مرحله بعد با یک کودتا, علیف را برکنار می کرد و به راحتی ما به جای آذربایجان شمالی با کشور ترکیه در مرز ارس و دریاچه کاسپین همسایه می شدیم. یعنی ترکیه به هیچ کس وفا ندارد و علیف هم بموقع این نکته را فهمید و از ترکیه فاصله گرفت و تصمیم خود را عوض کرد و قرار شده است که همچون ۳۰ سال گذشته بین نخجوان و بادکوبه از طریق زمین های آذربایجان شرقی ایران ارتباط برقرار کند!

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس