ارمنستان: نقشه‌های شوروی سابق باید مبنای تحدید حدود با باکو باشد

نخست وزیر ارمنستان روز شنبه با ادعای احتمال عدم پایبندی باکو به توافقات گذشته اظهار داشت، نقشه‌های ۱۹۷۴-۱۹۹۰ ستاد کل نیروهای مسلح اتحاد جماهیر شوروی باید مبنای تحدید حدود باشد.

به گزارش مشرق، «نیکول پاشینیان» نخست وزیر ارمنستان روز شنبه در نشست خبری مدعی شد که مشخص نیست که جمهوری آذربایجان تعهدات خود را برای امضای معاهده صلح بر اساس سه اصل تکرار کند یا خیر.

به گزارش «رادیو ارمنستان» وی گفت:«این سه اصل در جریان مذاکرات مورد توافق قرار گرفته و این توافق در نتایج دیدارهای سه جانبه سران ارمنستان،جمهوری آذربایجان و رئیس شورای اتحادیه اروپا منعکس شد.»

اولین اصل این است که ارمنستان و جمهوری آذربایجان تمامیت ارضی یکدیگر را بر اساس این که مساحت ارمنستان ۲۹۸۰۰ کیلومتر مربع و جمهوری آذربایجان ۸۶۶۰۰ کیلومتر مربع است، به رسمیت می‌شناسند.

جمهوری‌های آذربایجان و ارمنستان سه دهه است که بر سر منطقه قره‌باغ کوهستانی با هم درگیر بوده‌اند. دو کشور با هم روابط دیپلماتیک ندارند. ماه سپتامبر، جمهوری آذربایجان عملیات برق‌آسایی را برای پس گرفتن این منطقه که در سطح بین‌المللی متعلق به باکو شناخته می‌شود اما از دهه ۱۹۹۰ توسط ارامنه تحت حمایت ارمنستان کنترل می‌شد، انجام داد. این عملیات به کوچ دسته‌جمعی اغلب ۱۲۰ هزار ارمنی قره‌باغ به ارمنستان منجر شد

نخست وزیر ارمنستان گفت:«اصل دوم این است که اعلامیه آلما آتا باید مبنای سیاسی تحدید حدود باشد.ارمنستان و باکو بر اساس این اعلامیه تأیید کرده‌اند که تمامیت ارضی، تخطی از مرزها و حاکمیت یکدیگر را به رسمیت می شناسند. نقشه‌های ۱۹۷۴-۱۹۹۰ ستاد کل نیروهای مسلح اتحاد جماهیر شوروی باید مبنای تحدید حدود باشد.»

پاشینیان افزود: «اصل سوم این است که ارتباطات منطقه‌ای باید بر اساس اصول برابری، حاکمیت و متقابل رفع انسداد شود.»

وی تاکید کرد که مشخص نیست جمهوری آذربایجان از امضای معاهده صلح بر اساس اصول فوق خودداری می‌کند یا خیر.

پاشینیان گفت: «نمی‌توانیم مطمئن باشیم که باکو پایبندی خود به اصول را تکرار می‌کند و لازم است این موضوعات و نکات ظریف از طریق مذاکره روشن شود.»

منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 22
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 12
  • ۱۸:۰۷ - ۱۴۰۲/۰۹/۰۴
    4 24
    در تمام نقشه های باستانی پیش از آمدن مادها به ایران نام ارمنیا (اوراراتو) وجود دارد در صورتی که نام آذربایگان به دوران هخامنشی پس از مادها باز می گردد.
    • ۲۳:۳۳ - ۱۴۰۲/۰۹/۰۴
      8 3
      از الان حرف بزن آرارات هم این پالانی ها هدیه دادند برا دوستی به ترکیه
    • بهزاد ۰۸:۱۱ - ۱۴۰۲/۰۹/۰۵
      5 3
      اورارتو چه ربطی به آرمنیا داره؟ سرزمین باستانی آذربایجان ماننا نام داشت. و آرمنیا به معنای کوهستانهای ماننا می باشد. در ضمن آندیرپاتیان فرم باستانی آذربایجان اسم یک استان از ماننا بود.
    • ۱۷:۲۶ - ۱۴۰۲/۰۹/۰۵
      2 8
      پانترکیسم کثیف منطقه را آلوده کرده.
  • ۱۹:۲۸ - ۱۴۰۲/۰۹/۰۴
    4 1
    همسایه بد زمانه ای شده مواظب دارایی هایت نباشی به تملک دیگران در می آورند .
  • ۲۱:۲۸ - ۱۴۰۲/۰۹/۰۴
    9 0
    وقتی روسیه برابر اوکراین متعهد به قراردادهای گذشته نیست تقابل آذربایجان و ارمنستان نيز از قانون جنگل و قدرت بیشتر پيروي می کند.
    • ۱۲:۵۹ - ۱۴۰۲/۰۹/۰۵
      2 2
      اکراین به شرطی از شوروی استقلال یافت که بی طرف باشد نه با روسیه و نه با غرب. ولی به تحریک آمریکایی ها، اکراین زیر قول و قرارش زد و شروع کرد به بستن پیمان های نظامی با اروپا و ناتو و آوردن پایگاه های موشکی غربی به خاک خود برای تهدید روس ها. طبیعی است همان طور که آمریکا کوبا و آمریکای لاتین را حیاط خلوت خود می داند، روسیه هم بخش های جداشده از خود را.
    • ۱۷:۲۹ - ۱۴۰۲/۰۹/۰۵
      0 4
      دوکشورتاریخی و شناخته شده و قدرتمندایران وروسیه با بازگشت به مرزهای رسمی خود به تمامی بازیهای کشورک های نوظهوروقبیله بازیهای یکسری عقب مانده پایان خواهندداد.
  • ۲۲:۰۷ - ۱۴۰۲/۰۹/۰۴
    9 5
    پاشینیان مثل قورباغه باید منتظر پختن تو دیگ جوشانی که خودش جوشونده باشد .
  • ..... ۲۲:۲۴ - ۱۴۰۲/۰۹/۰۴
    27 13
    ولی طبق نقشه سال ۱۹۱۸ ارمنستان یک سوم الان بود و در سال ۱۸۱۷ کشوری به نام ارمنستان در قفقاز وجود نداشت. خان نشین ایروان با اکثریت ۹۰٪ تورکان آذربایجان چگونه از صفحه روزگار محو شد به طوریکه الان یک نفر آذربایجانی هم در آن وجود ندارد . و مسجد کبود ایروان متروکه و پیر و از دهه و تنها مانده است .ارمنستان در دنیا تنها کشوری هست که ۹۹٪ جمعیتش ارمنی هست و این نشانه چیست جزء خودخواهی و پاکسازی قومی دیگران
    • ۰۰:۱۳ - ۱۴۰۲/۰۹/۰۵
      5 3
      در اثر پاکسازی قومی و کوچ اجباری جمعیت شان کاهش یافت. اگر ملاک حقانیت, قدمت تاریخی باشد آنان بدون حق نیستند!
  • ۲۳:۰۰ - ۱۴۰۲/۰۹/۰۴
    5 4
    پاشینیان متاًسفانه ناپخته عمل و به غرب سوءاستفاده کن اعتماد کرد آخرش ول میکنن
  • ۲۳:۲۳ - ۱۴۰۲/۰۹/۰۴
    7 18
    هرکس در منطقه می‌خواهد سنگی جابه‌جا کند باید اول از ایران اجازه بگیرد» و «بدون امپراطوری فرانژادی ایران تحقق صلح ناممکن است»
    • ۰۰:۴۴ - ۱۴۰۲/۰۹/۰۵
      15 2
      یاشاسین الپ ارسلان تورک سلجوقی؟
    • ۱۷:۳۰ - ۱۴۰۲/۰۹/۰۵
      1 4
      یاشاسین ایران وایرانی. گوربابای هرچی پانترک.
  • ۱۲:۱۰ - ۱۴۰۲/۰۹/۰۵
    3 3
    ارمنستان از پس از دوران هخامنشی پیوسته بین ایران و قدرت های غرب ایران مثل روم و عثمانی دست به دست می شده است. جلفای اصفهان نمونه زنده سیاست کوچ‌ اجباری شاه عباس صفوی است. در سال ۱۸۲۸ ارمنستان شرقی شامل قره باغ و نخجوان به موجب عهدنامه ترکمن چای از ایران جدا شد. در ۱۹۲۰ بین ترکیه و شوروی بر سر ارمنستان جنگ در گرفت. در ۱۹۲۱ قره باغ و نخجوان ارمنی نشین به جمهوری سوسیالیستی آذربایجان شوروی و مناطق قارص و سورمالو به ارمنستان غربی که جزو عثمانی بود ضمیمه شدند. از آن زمان مساحت ارمنستان شوروی همان ۲۹۸۰۰ کیلومتر باقیمانده است و ارمنی های ارمنستان غربی در ترکیه حداقل به روش کوچ اجباری ناپدید شده اند! در دوران کمونیست ها از تعداد ۸ مسجد مسلمانان فقط مسجد جامع کبود ایروان به علت سیاست تخریب سرتاسری کلیساها و مسجدها در شوروی به کمک یک شاعر ارمنی که این مسجد یک موزه است جان سالم در برد! جمعیت ایروان به گزارش جهانگرد فرانسوی ژان باتیست تاورنیه که ۶ بار در فاصله ۱۶۳۱ تا ۱۶۶۸ از ارمنستان بازدید کرده بود، فقط از ارمنی زبان ها بود. ولی در قرن نوزدهم به دلیل ناامنی و کوچ های اجباری ارمنیان اکثرا از مسلمانان تشکیل شده بود.
  • ۱۲:۳۳ - ۱۴۰۲/۰۹/۰۵
    3 3
    اینها بیهودست. ارمنستان فقط باید خودش با جنگ افزارهای پیشرفته مجهز کنه
  • ۱۳:۲۵ - ۱۴۰۲/۰۹/۰۵
    3 4
    در کلیه مستندات تاریخی اعم از جهانگردان یونانی و سنگ نبشته های هخامنشی، Media (مادها)، جانشین دولت ماننا در منطقه آذربایجان و کردستان فعلی، و ارمنیان جانشین اوراراتو شدند. نکته مهم این است که از نظر زبان شناسان مطرح جهان، زبان های ایلامی، ماننایی و اوراراتویی زبان های منقرض شده و مستقل بودند که کاملا از نظر دستورزبان با زبان های اورال آلتایی (مغولی تورکی) متفاوت بودند. همچنین Aglutination یک ویژگی فرعی است که هم در برخی از زبان های هندواروپایی و هم زبان های دیگر وجود دارد و تقسیم بندی زبان ها بر مبنای آن امری قدیمی و منسوخ شده می باشد.
    • بهزاد ۰۷:۵۵ - ۱۴۰۲/۰۹/۰۷
      3 1
      اولا کتیبه از زبان ماننایی به جا نمونده! ثانیا دولت ماننا و آشکوزای با هم متحد شده بودند و سرتاسر آذربایجان پر از کورگانهای سکایی هست. عنصر تورانی آشکوزای رو نمی تونید نادیده بگیرید.
    • ۱۹:۴۹ - ۱۴۰۲/۰۹/۲۱
      0 0
      اگر کتیبه ای از مانناها باقی نمانده باشد بنابراین اساسا هیچ مستندی برای اینکه زبان ماننایی دقیقا چه بوده است وجود ندارد. ولی بر حسب قراین، زبان شناسان زبان ماننایی را یک زبان مستقل و منقرض شده می دانند که هیچ نوع خویشاوندی با زبان های اورال آلتایی (مغولی-تورکی) ندارد! در ضمن، تور و ایرج هر دو فرزندان فریدون فرمانروای ایران زمین بودند و واژه توران هم همچون دیگر سرقت های پان گرگ ها یک واژه ایرانی است
  • ۱۳:۵۳ - ۱۴۰۲/۰۹/۰۵
    3 5
    اگر اردوغان موفق می شد که زنگزور سیونیک را اشغال کند و رییس جمهور دست نشانده خود مثل قبرس شمالی را در آنجا بر سر کار آورد، در مرحله بعد با یک کودتا, علیف را برکنار می کرد و به راحتی ما به جای آذربایجان شمالی با کشور ترکیه در مرز ارس و دریاچه کاسپین همسایه می شدیم. یعنی ترکیه به هیچ کس وفا ندارد و علیف هم بموقع این نکته را فهمید و از ترکیه فاصله گرفت و تصمیم خود را عوض کرد و قرار شده است که همچون ۳۰ سال گذشته بین نخجوان و بادکوبه از طریق زمین های آذربایجان شرقی ایران ارتباط برقرار کند!
    • ۱۷:۳۲ - ۱۴۰۲/۰۹/۰۵
      1 3
      شردوغان والهامه هردودلقک وفاشیست اند.

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس