نشست بی‌ثمر باکو و ایروان در خصوص تعیین حدود مرزی

ارمنستان و جمهوری آذربایجان روز شنبه در حالی به گفت‌وگو در مورد تعیین حدود مرزی ادامه دادند که ناظران و کارشناسان سیاسی از عدم پیشرفت در این دور از مذاکرات خبر می‌دهند.

به گزارش مشرق، ارمنستان و جمهوری آذربایجان به گفت‌وگو درباره تحدید حدود مرزهای خود به عنوان بخشی از گفت‌وگوهای گسترده‌تر معاهده صلح ادامه دادند.

به گزارش وبگاه «یوراسیانت» کمیسیون‌های دولتی تعیین حدود مرزهای ارمنستان و جمهوری آذربایجان روز شنبه برای پنجمین بار تشکیل جلسه دادند. ریاست این کمیسیون‌ها بر عهده «مهر گریگوریان» معاون نخست وزیر ارمنستان و «شاهین مصطفی اف» از جمهوری آذربایجان بود. پس از این دیدار، وزارت خارجه دو کشور بیانیه‌های مشابهی منتشر کردند.

دو جمهوری همسایه آذربایجان و ارمنستان سه دهه است که بر سر منطقه قره‌باغ کوهستانی با هم درگیر بوده‌اند. دو کشور روابط دیپلماتیک باهم ندارند. علی‌رغم تلاش‌ها برای صلح بین این دو کشور، هنوز توافق نهایی صورت نگرفته است.

وزارت خارجه ارمنستان اعلام کرد: «طرفین به بحث درباره مسائل تحدید حدود مرزها ادامه و تعدادی از مسائل سازمانی و رویه‌ای را مورد بررسی قرار دادند. طرفین در مورد متن دستور تشکیل و برگزاری جلسات و جلسات کاری مشترک بین کمیسیون‌ها به توافق اولیه رسیده‌اند».

به نوشته این گزارش، با این حال، این نشست امیدی را در میان ناظران برای پیشرفت به سمت هر گونه کار تعیین مرز و رسیدن به هدف نهایی امضای توافقنامه صلح ایجاد نکرد. «اونیک گریگوریان» روزنامه‌نگار ارمنستانی گفت: «متاسفانه، نشست کوتاه بود . پنج جلسه از کمیسیون‌های مرزی تشکیل شده و هنوز درباره نحوه تنظیم و برگزاری آنها توافقی حاصل نشده است.»

در همین حال، نشست وزرای خارجه سازمان امنیت و همکاری اروپا همزمان با مذاکرات مرزی تشکیل شد. دیپلمات‌های ارشد جمهوری آذربایجان و ارمنستان هر دو در آنجا بودند، اما باهم ملاقات نکردند. «آرارات میرزویان» وزیر امور خارجه ارمنستان در سخنرانی خود در شورای اروپا اظهارات ارمنستان را در زمینه پاکسازی قومی از سوی باکو تکرار کرد.

«جیحون بایراموف» وزیر خارجه جمهوری آذربایجان نیز گفت که همه ارامنه قره باغ به میل خود منطقه را ترک کردند و آزادند در خانه‌های خود بمانند. او ایروان را به طولانی کردن بی مورد روند صلح متهم کرد.

وی اظهار داشت: «با وجود همه چالش‌ها، جمهوری آذربایجان به ازسرگیری سریع مذاکرات مستقیم برای نهایی کردن توافقنامه صلح متعهد است. ما به طور علنی به ارمنستان پیشنهاد دادیم که در مرزهای دولتی متقابل یا در یک کشور ثالث بی طرف دیدار کنیم».

«الهام علی‌اف» رئیس‌ جمهور جمهوری آذربایجان اخیرا در دیدار با «لئو دوچرتی»، معاون پارلمانی وزیر امور خارجه انگلیس گفت که هیچ مانعی برای امضای توافق صلح بین باکو و ایروان وجود ندارد. وی تاکید کرد جمهوری آذربایجان از دستورکار صلح منطقه حمایت می‌کند و آماده گفت‌وگو با ارمنستان برای انعقاد توافق صلح و عادی‌سازی روابط است.

«نیکول پاشینیان» نخست وزیر ارمنستان نیز اخیرا گفت که اولین اصل از سه اصل که باید برای امضای یک معاهده صلح استفاده شود این است که ارمنستان و جمهوری آذربایجان متقابلا تمامیت ارضی یکدیگر را به میزان ۲۸۶۰۰ کیلومتر مربع و ۸۶۶۰۰ کیلومتر مربع به رسمیت بشناسند.

منبع: فارس

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 25
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 18
  • ۱۹:۲۴ - ۱۴۰۲/۰۹/۱۱
    0 3
    تنهاصلحی که میتواندمنجربه ارامش منطقه شودحذف کشورک های صدساله و بازگشت همه آنها به امپراطوری فرانژادی ایران است.
    • ۰۴:۲۴ - ۱۴۰۲/۰۹/۱۲
      5 2
      تنهاصلح واقعی برای آرامش منطقه وحتی برای جهان همان نابودی ارمنستان جعلی ومتحداصلیش یعنی تروریستهاکردی درشمال عراق وسوریه است تاارامش وامنیت کامل به منطقه بازگردد؟الخصوص به چهارکشورمنطقه یعنی ایران اسلامی وتورکیه وعراق وسوریه؟تروریست بایدنابودشود وصدرصدهم خواهدشدکه شکی نیست
    • ۰۴:۲۷ - ۱۴۰۲/۰۹/۱۲
      3 2
      ایران بعدپهلوی دوم ملعون؟وقبل پهلوی ملعون به تورکستان معروف بود؟ کمی تاریخ بخوان وبعدنظربده
    • ۲۳:۳۳ - ۱۴۰۲/۰۹/۱۲
      1 0
      ایران مورد نظر شما و همفکرانتان هم کشوری صد ساله است که با کمک مکتب شرق‌شناسان و مستشرقین در کنار سرکوب ملیت‌های دیگر توسط دولت‌های دست‌نشانده که همگی تحت هدایت و رصد ماسون‌های صلیبچی و استعماری کار می‌کردند، پدید آمده است.
    • ۰۸:۱۰ - ۱۴۰۲/۰۹/۱۳
      1 2
      جمهوری جعلی عاذربایجان موجودیت مستقل ندارد.
    • ۲۰:۲۹ - ۱۴۰۲/۰۹/۲۱
      0 1
      حداقل در تمام اسناد و نقشه های تاریخی دوران صفوی، زند، افشار و قاجار در عثمانی و اروپا، نام تاریخی ایران برگرفته از شاهنامه به کار رفته است.
  • ۲۰:۳۵ - ۱۴۰۲/۰۹/۱۱
    3 6
    جنگ با جمهوری باکو قطعی است.
  • ۲۳:۰۷ - ۱۴۰۲/۰۹/۱۱
    0 6
    اراضی شمال رودارس متعلق به ایران اند.
  • ۲۳:۰۹ - ۱۴۰۲/۰۹/۱۱
    2 6
    عاظربایجان جعلی خاک ایران است.
    • ۰۸:۱۱ - ۱۴۰۲/۰۹/۱۳
      0 2
      استان آران ایران.
  • ۲۳:۴۸ - ۱۴۰۲/۰۹/۱۱
    4 4
    وقتی ارمنستان جعلی زنگزورغربی و منطقه گویچه محال رابه اذربایحان واگذارنمیکندمعلوم که مذاکرات بدون نتیجه به پایان خواهدرسید؟ارمنستان جعلی ازواقعیات میدانی بی خبراست
    • ۰۵:۵۱ - ۱۴۰۲/۰۹/۱۲
      3 1
      دقیقاوکاملا؟امامجبوراست که واقعیت را قبول کندوازمتاطق اشغالی خارج شود
  • ۰۴:۵۹ - ۱۴۰۲/۰۹/۱۲
    4 1
    هیچ فرقی بین ارمنستان جعلی و اسرائیل وجودنداردتنهافرقی که دارند ارمنستان جعلی دست به نسل کشی زده ودرخاک شیعیان بنانهاده شده وبدتراسرائیل است7
    • ۰۸:۱۲ - ۱۴۰۲/۰۹/۱۳
      0 2
      وهمینطورعاظربایجان جعلی.
  • ۰۵:۴۷ - ۱۴۰۲/۰۹/۱۲
    2 2
    مذاکره بخاطراین به بن بست میخوردکه ارمنستان جعلی قبول نمیکندبدون جنگ وخونریزی زنگزورغربی وگویچه محال و دیگرنقاط ارمنستان جعلی که درسال 1918میلادی متعلق به اذربایجان وکاملا تورک نشین بودرابه اذربایجان واگذارکند حتی روسیه هم نقشه های1918راقبول دارداماارمنستان جعلی میخواهدحق کشی کند؟مثل30سال قبل امااینبار نمیتواند
  • ۰۵:۴۷ - ۱۴۰۲/۰۹/۱۲
    1 2
    مذاکره بخاطراین به بن بست میخوردکه ارمنستان جعلی قبول نمیکندبدون جنگ وخونریزی زنگزورغربی وگویچه محال و دیگرنقاط ارمنستان جعلی که درسال 1918میلادی متعلق به اذربایجان وکاملا تورک نشین بودرابه اذربایجان واگذارکند حتی روسیه هم نقشه های1918راقبول دارداماارمنستان جعلی میخواهدحق کشی کند؟مثل30سال قبل امااینبار نمیتواند
  • ۱۰:۵۷ - ۱۴۰۲/۰۹/۱۲
    3 3
    تنها راه صلح نابودی کشور جعلی باکو از کره زمین است. استالین با دزدی از نام آذربایجان و ساختن یک دولت دست نشانده در مرزهای شمالی صد ساله جز کشتار و نژادپرستی و ناامنی مرزی چیزی بجا نداشته.
    • عباس ۰۱:۴۴ - ۱۴۰۲/۰۹/۱۳
      3 3
      همین استالین نامردارامنه رابه خاک اجدادی تورکهااورده ودرخاک پاک اذربایجان به انهاجای ومکان داده و ارمنستان جعلین جعل رابوجودآورده استالین خیانت بزرگی به جهان اسلام و اللخصوص درحق مسلمین اذربایجان کرده وانهاراازسرزمین مادریشان به اجباروبرسرنیزه کوچانده وآواره کرده؟ ارامنه بایدتاوان پس دهندانهادرجایی نشسته اندکه قصبی ومتعلق به مسلمین اذربایجان است؟البته پهلوی ملعون هم دراین خیانت استالین نقش به سزایی داشتنه که قابل چشم پوشی نیست لعنت خدابرپهلوی ملعون وهمانطوربه سلطنت طلبان(پهلویون) بی هویت
    • ۰۳:۵۳ - ۱۴۰۲/۰۹/۱۳
      4 2
      همین استالین خاک اذربایجان به مهاجران ارمنی اهداکردالبته باهماهنگی پهلوی ملعون
    • ۰۵:۰۴ - ۱۴۰۲/۰۹/۱۳
      3 2
      دقیقا؟اگراستالین نامردوپهلوی ملعون نبودایران اسلامی همسایه غیراسلامی ندلشت درواقع ارمنستان جعلتن جعل رااستالین وپهلوی اول درست کردندو مهاجرین ارمنی راازروسیه بگیرتالبنان و سوریه وعراق و...به خاک پاک اذربایحان گسیل کردندومردم مظلوم وبیگناه اذربایحان راآواره وارمنیهای مهاجررا جایگزین کردندویک کشورحعلی بنام ارمنستان جعلی رادرخاک مسلمین بوجوداوردند؟خدالعنت کندشیاطین را
  • ۰۵:۱۲ - ۱۴۰۲/۰۹/۱۳
    2 3
    تنهانقطه مشترک ایرانشهریهاوارمنیهادر یک چیزخلاصه شده وانهم تورکستیزی هردوگروه است؟اماتاریخ نشان داده که فاشیستهاشکست خوردند؟ازپهلوی ملعون درس عبرت بگیردکه چطوری خاروذلیل شد؟خدالعنتش کند
    • ۱۹:۵۷ - ۱۴۰۲/۰۹/۱۴
      0 1
      پانترکهای معلوم الحال باهمه دنیامشکل دارند.
    • ۱۹:۵۷ - ۱۴۰۲/۰۹/۱۴
      0 1
      پانترکهای معلوم الحال باهمه دنیامشکل دارند.
  • بُزکوهی ۰۵:۱۸ - ۱۴۰۲/۰۹/۱۳
    2 1
    اینهاراولشون کنیدبه ماچه؟یه فکری به این تروریستهای کردی بکنیدکه باید منتظربمانیم تابیشتربچه های ماراشهید کنند؟لطفارسیدگی شودماکم شهیدندایم توسط همین گروهای تروریستی هندوبار
    • ۰۲:۵۸ - ۱۴۰۲/۰۹/۱۴
      2 0
      بایداین تروریستهای پی پدررابه هندوستان عودت دهیم؟اخه باهم هم نژادندوهم درد

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس